• FAQ: Den KOMPLETTA listan till en svensksåld samling

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #629526  by Tronin
 
Samtliga nedanstående spel släpptes i Sverige och utgör således listan över de 214 titlar som är aktuella att ingå i en komplett svensksåld samling. I dagsläget finns det dock en osäkerhet vad gäller det korrekta antalet spel som bör räknas med i en svensksåld samling och varje samlare får således ta ett eget beslut i hur han/hon vill räkna.

* 214 är det antal spel som de facto har släppts i Sverige. Tre av dem kommer från en annan distributör än Bergsala och/eller Yapon medan distributören för två andra fortfarande är okänt.

* 213 är det antal spel som är mer realistiskt att komma över då det bara finns tre kända exemplar av Spider-Man: Return of the Sinister Six.

* 212 är det antal spel som släppts i Sverige där ursprunget är säkerställt utan risk för att vara s.k. fulimporter.

* 210 är det antal spel som länge räknats som den korrekta siffran. Bland dem finns endast ett spel som inte distribuerades av Bergsala och/eller Yapon.



SCN - 200 st.
Addams Family
Adventure Island Part II
Adventures in the Magic Kingdom - kom senare som ESP med svensk A4-manual
Adventures of Bayou Billy
Adventures of Lolo - distribuerad av Yapon
Adventures of Lolo 2
Adventures of Lolo 3
Adventures of Rad Gravity
Aladdin - kom senare med FRA-kassett
Anticipation
Athletic World

Balloon Fight
Barker Bill's Trick Shooting
Batman
Batman: Return of the Joker
Battle of Olympus
Battletoads
Bigfoot
Bionic Commando
Blades of Steel - kom senare som Nintendo Golden Classics (ESP med svensk A4-manual)
Blaster Master
Blue Shadow
Bubble Bobble
Bucky O'Hare

Captain Planet and the Planeteers
Castlevania
Castlevania II: Simon's Quest
Castlevania III: Dracula's Curse
Chessmaster
Chip 'n Dale: Rescue Rangers
Chip 'n Dale: Rescue Rangers 2
Clu Clu Land
Cobra Triangle

Darkwing Duck
Days of Thunder
Defender of the Crown
Déjà Vu - SWE
Devil World
Die Hard
Donkey Kong
Donkey Kong Jr.
Donkey Kong 3
Donkey Kong Classics
Double Dragon II: The Revenge
Double Dragon III: The Sacred Stones - kom senare som ESP med svensk A4-manual
Double Dribble
Dr. Mario
Dragon's Lair
Duck Hunt
Duck Tales
Duck Tales 2

Eliminator Boat Duel
Excite Bike

F-15 Strike Eagle - SWE
Faxanadu
Fester's Quest
Flintstones: The Rescue of Dino & Hoppy
Flintstones: Surprise at Dinosaur Peak

Gargoyle's Quest II
Gauntlet II
Ghostbusters II
Ghosts'n Goblins
Gold Medal Challenge '92
Golf
Goonies II
Gradius
Gremlins 2: The New Batch
Guardian Legend
Gumshoe
Gun.Smoke

Hogan's Alley

Ice Climber
Ice Hockey
Ikari Warriors
Incredible Crash Dummies
Ivan 'Ironman' Stewart's Super Off Road

Jack Nicklaus' Greatest 18 Holes of Major Championship Golf
Jetsons: Cogswell's Caper
Joe & Mac: Caveman Ninja - distribuerad av Wendros
Journey to Silius
Jungle Book - kom senare som NOE med svensk A4-manual
Jurassic Park

Kabuki Quantum Fighter
Kick Off
Kid Icarus - kom senare som Nintendo Golden Classics (Big box-ESP med svensk A4-manual)
Kirby's Adventure
Knight Rider
Kung Fu

Lee Trevino's Fighting Golf
Legend of Zelda - kom senare som Nintendo Golden Classics (Big box-ESP med svensk A4-manual)
Lemmings
Life Force Salamander
Lion King
Little Nemo: The Dream Master - kom senare som Nintendo Golden Classics (ESP med svensk A4-manual)
Little Samson

Mach Rider
Maniac Mansion - SWE
Mario & Yoshi - kom senare som ESP med svensk A4-manual
Mario Bros.
McDonaldland
Mega Man
Mega Man 2 - kom senare som ESP med svensk A4-manual
Mega Man 3
Mega Man 4
Mega Man 5
Metal Gear
Metroid
Mike Tyson's Punch-Out!!
Mission: Impossible
Mr. Gimmick

NES Open Tournament Golf
Nintendo World Cup
North & South

Paperboy
Pinball
Popeye
Power Blade
Prince of Persia - kom senare som ESP med svensk A4-manual
Pro Wrestling
Probotector
Punch-Out!!
Puzznic

R.C. Pro-Am- kom senare som Nintendo Golden Classics (Big box-ESP med svensk A4-manual)
R.C. Pro-Am II
Rad Racer - kom senare som ESP med svensk A4-manual
Rescue: The Embassy Mission
Road Fighter
Robin Hood: Prince of Thieves - kom senare som ESP med svensk A4-manual
RoboCop
RoboWarrior
Rockin' Kats
Rollerames
Rush'n Attack
Rygar

Section Z
Shadow Warriors
Shadowgate - SWE
Shatterhand
Side Pocket
Silent Service
Simpsons: Bart vs. the Space Mutants
Simpsons: Bart vs. the World - kom senare som ESP med svensk A4-manual
Skate or Die!
Ski or Die
Slalom
Snake Rattle n Roll
Snake's Revenge
Soccer
Solar Jetman: Hunt for the Golden Warpship
Solomon's Key
Solomon's Key 2
Solstice: The Quest for the Staff of Demnos
Spy vs. Spy
Stadium Events
Star Force
Star Wars
StarTropics
Stealth ATF
Street Gangs - distribuerad av Yapon
Super Mario Bros.
Super Mario Bros. 2
Super Mario Bros. 3 - kom senare som Classic-NOE med svensk A4-manual
Super Mario Bros./Duck Hunt - ingen box
Super Mario Bros./Tetris/Nintendo World Cup - ingen box
Super Spike V'Ball
Super Turrican
Sword Master
Swords and Serpents

T2: Terminator 2: Judgment Day - distribuerad av Yapon - kom senare som ESP med svensk A4-manual
Tale Spin - kom senare som ESP med svensk A4-manual
Tecmo Cup Football Game - kom senare som ESP med svensk A4-manual
Teenage Mutant Hero Turtles
Teenage Mutant Hero Turtles II: The Arcade Game
Tennis
Tetris - kom senare som NOE med svensk A4-manual
Tiger-Heli
Tiny Toon Adventures
Tiny Toon Adventures 2: Trouble in Wackyland
To the Earth
Tom & Jerry
Top Gun
Top Gun: The Second Mission - kom senare som Nintendo Golden Classics (ESP med svensk A4-manual)
Total Recall - distribuerad av Yapon
Track & Field II - kom senare som Nintendo Golden Classics (ESP med svensk A4-manual)
Track & Field in Barcelona
Trojan

Ufouria: The Saga

Volley Ball

Werewolf: The Last Warrior
Wild Gunman
Willow
Wizards & Warriors
Wizards & Warriors II, Ironsword
Wizards & Warriors III: Kuros: Visions of Power
World Wrestling
Wrath of the Black Manta
Wrecking Crew

Xevious

Yoshi's Cookie

Zelda II: The Adventure of Link - kom senare som Nintendo Golden Classics (Big box-ESP med svensk A4-manual)
ESP - 12 st.
Captain Skyhawk - svensk A4-manual, klistermärke på svenska baktill på boxen
Double Dragon - svensk A4-manual
Four Players' Tennis - svensk A4-manual
George Foreman's KO Boxing - okänd distributör -svensk A4-manual
Goal! - svensk A4-manual
Hammerin' Harry - svensk A4-manual, klistermärke på svenska baktill på boxen
High Speed - svensk A4-manual
Panic Restaurant - svensk A4-manual, klistermärke på svenska baktill på boxen
Racket Attack - svensk A4-manual
RoboCop 3 - svensk A4-manual
Shadow Warriors II - svensk A4-manual
Spider-Man: Return of the Sinister Six - okänd distributör - svensk A4-manual
FRA - 2 st.
Astérix - distribuerad av Infogrames - svensk manual
Smurfarna - distribuerad av Infogrames - svensk manual (finns en NOE-version med svensk A4-manual), klistermärke på svenska framtill på boxen
Nästa spel att ingå?
Iron Tank: The Invasion of Normandy (ESP) - spelet finns med på Bergsalas lista över utgivna spel i Sverige, har setts med en svensk prislapp en gång, men ännu ingen A4-manual.
Last edited by Tronin on 12 Jul 2015, 22:34, edited 13 times in total.
 #629542  by Tronin
 
Sonefors wrote:Jag kan säga direkt att den här listan kommer att klistras
Det tackar jag för :)
pyton wrote:Najs, ta med Nintendo Classics och dom som släpptes som både SCN och ESP också :)
Jag kan skriva in det jag hittar.

Kom som ESP med svensk A4-manual:
* Adventures in the Magic Kingdom
* Blades of Steel
* Double Dragon III: The Sacred Stones
* Kid Icarus
* Legend of Zelda
* Prince of Persia
* Tale Spin
* Tecmo Cup Football Game
* Zelda II: The Adventure of Link

Kom som NOE med svensk A4-manual:
* Tetris

Kom som Nintendo Golden Classics (ESP med svensk A4-manual):
* R.C. Pro-Am
 #629550  by Omega Supreme
 
Hammerin´ Harry var inte det enda spelet som släpptes utan ESP manual...

Sedan tycker jag nog att man skall akta sig för att göra detta till en FAQ tråd när det snarare bör vara en diskussionstråd, det finns ju gott om samlare som inte köper antalet 214 till exempel.....
 #629553  by Tronin
 
Och med det har du ett eller flera spel i åtanke ...?

Edit:
Jag kan köpa att man inte köper antalet 214, men då kan man enkelt sänka det till 213. Det finns dock ingen anledning att hålla fast vid 210.
 #629557  by Ufouria
 
Vilka svensksålda ESP spel som släpptes med ESP manual bör tas med en STOR nypa salt då det kan ha skiljt sig från butik till butik. Har ni någonsin sett ett sånt där spansk medlemsblad med i något svenskt ESP spel? Ett sådant som följde med nästan alla SCN spelen (fast Bergsala/SCN medlemsblad förstås). Om inte det följde med så är det mycket möjligt att även ESP manualen plockades ut samtidigt.
 #629559  by Omega Supreme
 
Nej jag bryr mig faktiskt inte ett dugg om hur många titlar det skall ingå i listan men precis som vi inte vill riskera att skriva antaganden eller chansningar i Spel utgivna i Skandinavien så tycker jag man skall passa sig för att riskera att gå ut i en FAQ tråd med osäker info.

Många söker sig till nesdb för att få reda på fakta och då tycker jag att dom som bestämmer vilka trådar som skall klistras har ett ansvar för att den informationen i de klistrade trådarna stämmer till 100 %.

Det har klistrats trådar alldeles för snabbt förut, till exempel när man skulle lista kassetter med 5 skruvar....

Det finns dom som anser att listan skall vara 210, det finns dom som anser att den skall vara 213 och som i ditt fall, 214. Är det någonting som skall framgå av en FAQ-tråd så är det detta.
 #629560  by Tronin
 
Sanna: Informationen är tagen från Sols bok, men efter ditt konstruktiva svar väljer jag att plocka bort meningen.
Omega Supreme wrote:Många söker sig till nesdb för att få reda på fakta
Just därför har jag valt att skapa den här tråden. 210 är och förblir en felaktig siffra.
 #629564  by Omega Supreme
 
Tronin wrote:Sanna: Informationen är tagen från Sols bok, men efter ditt konstruktiva svar väljer jag att plocka bort meningen.
Omega Supreme wrote:Många söker sig till nesdb för att få reda på fakta
Just därför har jag valt att skapa den här tråden. 210 är och förblir en felaktig siffra.
Fast var har nesdb klistrat en FAQ-tråd där man har sagt att det är 210 som gäller?
 #629571  by Tronin
 
Om ditt problem ligger i att ha tråden klistrad kan jag lugna dig med att jag aldrig bett om att få den klistrad.

Mitt mål med tråden är att upplysa de som säger sig vilja skaffa en svensksåld samling att det är fler än 210 spel som måste köpas. Jag är av åsikten att "210-klubben" får bl.a. nyare samlare att tro att det bara släpptes 210 spel i Sverige.
 #629573  by Ufouria
 
Men vad är definition på "släpptes i Sverige"? Om jag importerar ett 6-pack Snow Brothers, gör A4-blad med svensk text till spelet, och säljer dem i "min butik" (har ingen men låt säga att det är Ploppsi-mannen som gör detta), ska då Snow Brothers räknas med i listan på svensksålda spel?
 #629574  by Ashaman
 
Tronin wrote:
pyton wrote:Najs, ta med Nintendo Classics och dom som släpptes som både SCN och ESP också :)
Jag kan skriva in det jag hittar.

Kom som ESP med svensk A4-manual:
*Little Nemo

Edit:Bra jobbat!
 #629578  by JBH
 
Men sen så har du ju Spindelmannen och co. (George Foreman etc.) också, Rickard.

Och det finns ju säkert en anledning till varför just dem hittat sin väg in i samlingen, right? (för jag antar att det inte är amazing gameplay som gjort att du plockat på dig dem direkt...)
 #629581  by Rickard Ingvarsson
 
JBH wrote:Men sen så har du ju Spindelmannen och co. (George Foreman etc.) också, Rickard.

Och det finns ju säkert en anledning till varför just dem hittat sin väg in i samlingen, right? (för jag antar att det inte är amazing gameplay som gjort att du plockat på dig dem direkt...)

Jo men jag samlar ju på alla PAL B spel, räknar egentligen inte mer än 210 till min svensksålda samling. Kan inte säga hur jag hade gjort annars. För mig kommer alltid 210 "räcka" för att ha alla svensksålda. Sen får folk så klart för som som vill!
 #629589  by JBH
 
RI: Jaha, fick för mig att du köpt dem spelen för att ha en 214-kassettsamling.
Tänkte inte på att du samlade på övriga PAL-B utgåvor också (du som köpt b.la Trolls in Crazyland och Rodland av mig, hur kunde jag glömma bort det ;) )
 #629601  by Lindholm
 
Sanna wrote:Men vad är definition på "släpptes i Sverige"?

Enligt mig är definitionen av svensk sålda spel, spel som en seriös firma sålda... Typ bergsala, wendros. INTE grå-imporeter
 #629614  by Omega Supreme
 
Tronin wrote:Om ditt problem ligger i att ha tråden klistrad kan jag lugna dig med att jag aldrig bett om att få den klistrad.

Mitt mål med tråden är att upplysa de som säger sig vilja skaffa en svensksåld samling att det är fler än 210 spel som måste köpas. Jag är av åsikten att "210-klubben" får bl.a. nyare samlare att tro att det bara släpptes 210 spel i Sverige.
Fast det är ju "din åsikt" att det inte släpptes 210 spel i Sverige. Den ska ju knappast framgå av en FAQ?

Dom som har skrivit efter mig i tråden har ringat in problematiken ganska så bra.
Klistrad eller inte, väljer man att kalla en tråd FAQ så ska man vara tydlig med att 210 är det antal som togs in av "seriösa importörer" därför finns det en del, om inte en majoritet, som drar gränsen vid 210 för att inte behöva räkna med "gråimporter". Sedan har du då "gråimporterna" där vi har ett antal titlar som till exempel bör hållas ifrån övriga 210 på ett markant sätt. Och lämpligtvis också hållas isär 213 och 214 sinsemellan. Det är väl siffrorna 210, 213, 214 som är aktuella just idag så förslagsvis gör man den uppdelningen så får varje samlare skapa sig en egen uppfattning hur man definierar en komplett svensksåld samling.

Alltså dessa är de "210" som är stommen, sedan finns det dom som vill räkna in dom här och då blir det "213" och sedan kanske man vill gå steget längre och mena på att det finns "214".
 #629617  by Lindholm
 
ehm, då det finns bevis på att det släpptes mer än 210 NES-spel i sverige blir ditt inlägg väldigt flummigt... :roll:

Då e ej gråimporter inräknat...
 #629619  by Lindholm
 
214 finns det ju bevis för än så länge... Möjligt att fler dyker upp så småningom...
 #629622  by Quvipp
 
Fast de finns inget att tycka något om, de är ren fakta! Sen kan man ju välja själv om du nöjer dig med de Bergsala importerade eller om man vill ha allt svensksålt.

Instagram #sndb.se