• FAQ: Den KOMPLETTA listan till en svensksåld samling

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #629624  by Lindholm
 
Precis Quvipp!

Med ditt resonemang Omega kan man ju säga att det bara finns ett SCN-spel (joe and mac cavman ninja) för man tycker inte att bergsala släppte SCN...
 #629625  by Omega Supreme
 
Så om Plopsi säljer Snow Bros med svensk A4 i morgon så är siffran 215? För det är ren fakta?
Eller om Game tar in ett gäng amerikanska Othello och stoppar ner svensk manual så ökan antalet för att det är ren fakta?
 #629626  by Omega Supreme
 
Lindholm wrote:Precis Quvipp!

Med ditt resonemang Omega kan man ju säga att det bara finns ett SCN-spel (joe and mac cavman ninja) för man tycker inte att bergsala släppte SCN...
Jag tror du får läsa om mitt inlägg, långsamt....
 #629627  by Lindholm
 
och för att "plopsi" råkar vara bergsala så ska de räknas med? Ska man köra svensksålt är det antingen 200 SCN eller 214 (vad vi vet) Som gäller för komplett svensksåld samling...
 #629628  by Omega Supreme
 
Lindholm wrote:
Sanna wrote:Men vad är definition på "släpptes i Sverige"?

Enligt mig är definitionen av svensk sålda spel, spel som en seriös firma sålda... Typ bergsala, wendros. INTE grå-imporeter
Det du menar är att du bara räknar spel från seriösa importörer. Men du vet inte var Spiderman och George Foreman kommer ifrån t ex? Logiskt :good:
 #629630  by Quvipp
 
Omega Supreme wrote:Så om Plopsi säljer Snow Bros med svensk A4 i morgon så är siffran 215? För det är ren fakta?
Eller om Game tar in ett gäng amerikanska Othello och stoppar ner svensk manual så ökan antalet för att det är ren fakta?
Nja... Om ploppsi säljer ett Snow Bros med A4 så är de ju ett av dem svensksålda. Dock måste spelet han säljer vara helt nytt annars blir ju alla spel med en nerkladdad instruktion sålda här svenska. Och sedan borde ju de begränsas till endast de spel som såldes under den tiden. Annars blir ju tex Battle Kid svensksålt om Game tar in det. Så nej de är inte svensksålt enligt min mening!
 #629632  by Sonefors
 
Den här listan tar ju upp kända och mindre kända exemplar av de spel som har hittats i Sverige med någon form av svensk manual/prislapp i ett eller annat utförande (eller SCN-märkt då). Det är en fråga/diskussion som dyker upp otrooooligt ofta och bör således ha rätt (med bra grund) att få kallas för en återkommande fråga, Frequently Asked Questions (FAQ). Jag ser egentligen inte problemet som diskuteras, saker och ting är inte huggna i sten. Det går att ändra listan, saker i FAQ har ändrats flera gånger förut, jag har själv gjort det när ny information har uppkommit.

FAQ:ens/Listans syfte bör vara att slippa svara på/diskutera den här frågan vareviga dag och det kommer den att fylla. Åtminstone svaret på frågan, sen hur länge den sanningen kvarstår vet ingen. Diskussionstråd tror jag finns som behandlar ämnet, kollar upp det sen. Nu åker jag bort över helgen. Slit varandra inte i stycken.

Psst... A4-manualer är djä**lens påfund.

(Omega, jag förstår vad du menar och håller till viss del med. Men spelet bör ändå vara med på listan. Om inte elitsamlarkretsar som vi plitar ner sånt här, who will?)
 #629637  by Omega Supreme
 
Quvipp wrote:Och jag säger att det är ren fakta att de har sålts 214 spel här. Sen väljer man själv vilka du vill ta med i din SCN samling.
Ett spel måste enligt dig själv ha varit nytt och sålts under en viss tid för att det ska kvalificera sig i de 214 som du anser är ren fakta.

Och ändå så vet du inte när Spiderman såldes eller om det var nytt?

DET är ren fakta ;)
Last edited by Omega Supreme on 29 Jun 2013, 10:09, edited 1 time in total.
 #629638  by Lindholm
 
ehm att det har sålts är ren fakta!

När det såldes kan man spekulera i...

EDIT: men nu lämnar jag denna diskussionen...
Last edited by Lindholm on 29 Jun 2013, 10:10, edited 1 time in total.
 #629639  by Quvipp
 
Jag håller fast vid mitt ord. De är svensksålt. Har du en bild på exemplaret vi pratar om? Har de en svenskprislapp tycker jag de räcker som bevis för att de såldes nytt. Skit i de om när de sålts. Bara de är ett licenserat spel då?
 #629643  by Omega Supreme
 
Quvipp wrote:Jag håller fast vid mitt ord. De är svensksålt. Har du en bild på exemplaret vi pratar om? Har de en svenskprislapp tycker jag de räcker som bevis för att de såldes nytt. Skit i de om när de sålts. Bara de är ett licenserat spel då?
Du vet alltså inte ens hur exet du pratar om ser ut?
 #629726  by Ufouria
 
Quvipp wrote:Sen väljer man själv vilka du vill ta med i din SCN samling.
Du blandar t om ihop SCN-samling och svensksåld samling ;) Hur många spel som ingår i en NES-SCN-samling är vi nog alla överens om :)
 #629727  by smid
 
Grymt som fan Tronin, haha det blev ett par flikar kan jag tänka mig! Men varför står det bara om Golden Classics på Pro Am? Det va väl bla Blades of Steel och sex ytterligare spel? Enligt Kralles tråd:

Track & Field II
Blades of Steel
Kid Icarus Big box
RC Pro Am Big Box
Little Nemo
Legend of Zelda
Adventures of Link
Top Gun 2

Dock finns ju inte bilden med affischen kvar...
 #629734  by Tronin
 
Det var den informationen jag snappade upp från Sols bok. Du får gärna länka till tråden du menar.

Är alla Golden Classics ESP med svensk A4-manual? Är det så att informationen om ex. ESP-utgåvan av Legend of Zelda är Golden Classics-utgåvan eller kom det två ESP-utgåvor av spelet (alltså ESP och Golden CLassics)?
 #629742  by Tronin
 
smid: Nu är informationen inlagd.

Där det redan stod att det kom en ESP-version ersattes med att det kom en Golden Classics-utgåva. Är det så att vissa spel kommit som både och får jag ändra det senare.



Edit:
smid wrote:Vore kul om bilden på affischen lades upp igen.
Kanske inte riktigt vad du menade med affisch, men alltid något

Image
 #629763  by MilleN
 
Nice :)

Jag tror faktiskt att ingen någonsin kommer äga en helt komplett svensksåld samling då det alltid kommer vara en del oklarheter... Ska man då ha både scn och golden classics-versionerna förresten? ;)
 #629828  by instinqt
 
Ang. Spindelharpan:

• Spiderman-manualen följer mallen för övriga B-salatitlar (den mest frekventa mallen).
• Kartongen har synts med Lekia-lapp (att det satt en prislapp på hyrboxen behöver inte ha med själva innehållet i hyrboxen att göra så den räknar jag inte).
• Lekia är ingen mini-spelare i paritet med Ploppsi och mig veterligen har det aldrig synts något som pekat på att Lekia pysslat med egen import (till skillnad från TV-spelsbörsen, Nordic Games, Leksaksmagasinet).
• Vad jag vet dök A4:at upp från random Svensson och hyrexemplaret på annat håll i landet vilket ger en hint om att det kan ha varit något annat än en lokal företeelse (även om det gått ett tag sen distributionen så man kan inte veta säkert).
Sonefors wrote:Psst... A4-manualer är djä**lens påfund.
Hur kul vore NES/SNES/GB/N64 utan A4-manualer? 100% mainstream, nybörjarsamlande...sexigt! :)
 #629863  by kralleman
 
Kul diskussioner i den här tråden:)

Golden classics har alla esp-kod. Zelda 1 & 2, kid icarus och rc pro am är big box.

Finns några till spel som släppts som esp. T.ex. rad racer. Jag bryr mig dock inte om 214 eller 210 eller vad som nu räknas in. Jag vill ha svensksålda spel och räknar då även in sachen, color dreams vilket gör att jag aldrig kommer kunna veta när jag nått en komplett samling.
 #629866  by Tronin
 
kralleman wrote:Golden classics har alla esp-kod. Zelda 1 & 2, kid icarus och rc pro am är big box.
Zeldorna är nu uppdaterade som big box.
kralleman wrote:Finns några till spel som släppts som esp. T.ex. rad racer.
Rad Racer är tillagt. Förutom det spelet har jag hittat info om att Adventures in the Magic Kingdom, Double Dragon III, Prince of Persia, Tale Spin och Tecmo Cup Football Game kom som ESP med svensk A4-manual. Något spel som saknas (Golden Classics exkluderat)?

Instagram #sndb.se