• Fråga ang. NES kontroller

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #49383  by theman213
 
Fråga ang. NES kontroller, fungerar NTSC kontroller, såsom NES Advantage, NES Max, och andra orginal kontroller på en PAL NES? Eller på en moddad "unines" NES?

Tacksam för svar.

 #49392  by Tawny
 
moddningen spelar nog ingen som helst roll eftersom man bara moddar maskinens förmåga att läsa spelen.

men om en ntsc-kontroll funkar i en pal vet jag inte, tyska kontroller funkar ju inte i svenska i alla fall, så helt orimligt att anta att de INTE skulle funka är det kanske inte...

 #49398  by Filurkatten
 
004E är ju universiella och 004 går ju enkelt att modda så de blir det med.

Vad de sedan har i amerika vet jag ej, men jag tror att de borde fungera på våra konsoller.
Dock är jag osäker.

 #49412  by theman213
 
Antog att en moddad maskinen inte spelar någon roll heller.. men har svårt att hitta svar på min fråga på nätet.. :)

Om någon hör eller ser något som kan besvara fråga mer ingående uppskattas det!

 #49415  by Filurkatten
 
http://www.nesdb.se/forum/viewtopic.php?p=32280#32280

Matte2000 wrote:
WERY wrote:Dom fick nes Juni 1987 nånting. Mina kontroller funkar på alla mina nes vad jag vet. Nu kanske jag bara har Svenska o amerikanska men dom funkar på varandra vice versa
Ja, amerikanska kontroller funkar utan problem på mitt svenska nes och vice versa.


Så de skall fungera.

Sedan om de mot förmodan inte gör det, kolla de sista inläggen så står det hur du moddar kontrollerna så att de skall fungera. (004 till 004E)

 #49417  by theman213
 
Tackar för svar! Uppskattas.

 #49419  by Filurkatten
 
Ack så lugnt. :)

 #49466  by WERY
 
Mina europeiska funkar även på mitt USA nes. Däremot är jag osäker på Multitapen då jag aaldrig har lyckats använda den

 #49467  by Filurkatten
 
Four score?

De där är skumma, det måste man ha en svensksåld till en svensk enhet och en tysk till en tysk. Det är något med version nummren på dem med men jag vet inte vilka som är vilka.

 #49470  by WERY
 
Ska testa detta o se om det händer nåt. Kanske måste jag hiva min om den inte funkar

 #49474  by Filurkatten
 
Slänga din four score?
Nä, skänk den till mig isådanna fall.
 #363048  by Ufouria
 
Som vi alla vet (?) så fungerar ju inte NES-004 handkontroller (svenska/amerikanska) i en tysk 4-score. De enda som fungerar i en tysk 4-score är handkontrollerna från tyskland och spanien som är märkta NES-004E.

MEN vad som är nytt (iaf för mig) är att den amerikanska dogbone handkontrollen faktiskt funkar i en tysk 4-score. :good:
Har inte testat men antar att dogbone även funkar i ett tyskt och spanskt NES tillskillnad från svenska NES-004 HK.
 #377540  by NTM
 
Lite gammal tråd men kan ju säga det jag vet iaf. Svenska NES konsoler använder sig utav NES-004 kontroller. Det vill säga NTSC kontroller. Resten av PAL använder sig utav NES-004E. Anledningen till att våra svenska kontroller inte fungerar i t.ex. tyska NES enheter är att kontrollportarna på en tysk NES enhet har dioder dit lödda som kräver att man har motstånd i kontrollen för att det ska fungera. NES-004E kontroller fungerar på alla NES enheter.

För att kunna använda sig utav NES-004 (svenska) kontroller på en tyska enhet måste man antingen löda dit ett par motstånd inne i kontrollen eller så kan man modifiera sin PAL NES (Ej svenska) enhet för att inte kräva motstånden. Detta gör man lätt genom att brygga över alla dioderna på kontrollportarna med tråd eller lödtenn.

För mer instruktioner för hur man gör detta ingrepp kan läsa i denna guide jag har skrivit: http://retrogamester.shitfaced.eu/2010/ ... er-on.html
 #390427  by Erik S
 
Annan fråga angående NES kontroller: Hur många trådlösa finns det? Jag minns att en kompis hade en trådlös kontroll som såg ut som originalhandkontrollen. Jag har inte sett någon annan modell än den, finns det flera?
 #390560  by Snutteliten
 
Acclaim gjorde ju iaf dessa 2.

Image
Image
 #390565  by Snutteliten
 
Sen gjorde ju konami en till SNES som oxå fungerar med NES.
Sen finns det ju Quick Shot som oxå fungerar med SMS.

Image
Image
 #390608  by Erik S
 
Det är den som heter Remote Controller som min kompis hade. Det finns alltså bara dessa två trådlösa kontroller till NES?
 #390609  by Mango
 
Finns ju NES Satellite också. Nästan som en trådlös kontroll :)

Image
 #434894  by Jedvard
 
någon som vet om en svensk/europeisk zapper fungerar med ett amerikansk NES?
 #480216  by Tronin
 
Lånar den här tråden då det ändå har med kontrollen att göra.

Är det dags att slänga ut handkontrollen om man inte lyckas få den till att fungera efter grundlig rengöring? Eller vad bör man göra innan man helt ger upp hoppet med att få liv i den?
 #480235  by segasonic
 
Man kan ju byta ut gummit, fast det är smidigare att köpa en ny.
 #480236  by Kveldulver
 
Kan vara kontaktytorna som har blivit uttjänta. Såg en guide om hur man förnyar dessa men jag minns inte vart jag har sparat den. :-k
Ett alternativ var att fästa folie på de ledande ytorna i knappen. Eller så kan man använda någon form av ledande fästmassa.
Ska kika lite om jag hittar guiden.
 #480248  by Ufouria
 
Släng skiten! Kostar 40-50 kr så varför anstränga sig och byta gummin etc. Kostar mer än det smakar. Alternativt satsa på en ny originalkontroll.
 #480252  by Lindholm
 
Kveld: folie funkar knappt alls (det går men blir troligtvis sämre än innan), som sanna sa släng den. Eller bygg om det till något annat som typ en plånbok...
 #480274  by MilleN
 
häng den i backspegeln på bilen :) Fränare än en koran iaf :dog
 #480303  by Tronin
 
Inte förvånande, då jag rengjort det gamla gummit, blev det ingen förändring med nytt gummi.

Kveldulver, jag ger din guide en chans. Så nu ligger pressen på dig; hitta den eller så dör kontrollen :P
 #480308  by MrDomarn
 
Jag kör med grafitpasta på kretskortet. Vräk på o tryck på knapparan o jobba in det ordentligt. Torka sedan bort överskottet och det är bara att köra. Jag har fått helt ospelbara kontroller att bli som nya med denna metod. Och såhär ett år senare fubkar de lika bra.

Har du vägarna förbi Ängelholm så kan du få en klick grafitpasta med dig. Kolla efla annars, kostar en hundring för en tub som räcker för alltid.

Instagram #sndb.se