• NTSC spel /USA spel

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #856793  by Overwalk
 
Hej.

Om jag förstår rätt så är regionsfri eurokonsol (som jag har) byggd på att spelen ska köras i 50hz.

Dvs USA spel funkar men går långsammare än tänkt då de är gjorda för 60 Hz.

Mao 60-50 = 10
10/60 = ca 17% långsammare

Vad tycker ni som spelat spel på detta sätt?

Är det störande?

Vilka spel stör det mindre eller mer i?

Mvh
 #856794  by Farbror Barbro
 
Många PAL-spel blev inte optimerade heller så i praktiken behöver det inte innebära någon egentlig nackdel att spela NTSC-spel på en PAL-konsol gentemot att hålla sig till europeiska spel. Däremot finns det kringliggande skillnader i PPU:erna mellan amerikanska och europeiska enheter som inte bara går i olika hastigheter utan även bearbetar grafiken annorlunda. Många amerikanska spel får buggar i grafiken när man spelar dem på en europeisk konsol, vissa i princip helt ospelbara.

Om du tänker spela amerikanska spel i någon större utsträckning rekommenderar jag dig att införskaffa en amerikansk konsol alternativt en Famicom A/V eller RGB-mod samt konverter.
 #856796  by Overwalk
 
Tack för svar. Det är garanterat som du säger att original konsol är bättre.

Men är ändå nyfiken. Antar att SMB import blir störrande långsammare?

Hur är det med megaman 6?
Eller Pro Am racing 2?
Titlar som jag är nyfikna på.

Har du testat dessa?
 #856797  by Farbror Barbro
 
Allt hänger på spelet. Konami var väldigt slappa med konverteringarna, så där spelar det ingen roll alls vilken region man väljer när man har en europeisk konsol. Nintendo gjorde i överlag bra ifrån sig, Capcom hyggligt (fast MM6 kom inte hit förstås) och Rare är som bekant en brittisk studio vars PAL-utgåvor var av klart bättre kvalité än många japanska eller amerikanska utvecklare. Super Mario Bros blir påtagligt mycket långsammare, helt klart.
 #860136  by SuperGamer
 
Jag har spelat USA-spel på min PAL-konsol, bland annat The Legend of Zelda, och kan bekräfta att det är segt. 5/6 av hastigheten är värre än det låter, men det är åtminstone positivt att bilden och musiken saktas lika mycket.
 #860138  by WERY
 
Det är ändå tråkigt att spela på det sättet. Jag gjorde det tillfälligt i några månader, i väntan på att min amerikanska enhet skulle anlända. Det kändes så lätt efteråt, när man fick spela sina spel på rätt sätt.

Sen är det även så vad gäller hastigheterna, att de kan variera fram och tillbaka beroende på spel och utgåva. Ett enkelt exempel är att jämföra musiken i Duck Tales och Chip n Dale, där vissa låtar är snabbare på SCN-utgåvan än vad de är på USA-utgåvan. Vice versa gäller för andra låtar i spelen, där dom är snabbare i den amerikanska versionen. Optimeringen var inte rakt av likadan på alla spel. När de gällde Konami, så var hastigheten alltid lägre i hela spelet, på de titlar som var sämre optimerade.

Instagram #sndb.se