• Borttagning av klistermärken/prislappar

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #94825  by Johnny
 
Nu så...
Det finns säkert en bra tråd, men jag hittar den inte (och då finns den ju inte)

Hur får jag bort prislappar utan att kartongen skadas/rivs?
Det ska inte lämna några märken heller. Samma sak gäller för klistemärken osv.

Ibland är de lätta att dra av, ibland omöjliga och man vågar inte dra mer.
Ibland lämnar det även klisteresten efter sig, jag blir galen.

Hjälp mig!
Edit 2017-06-28
Metod av OJJE:
Utrustning:

* Gripen Kemiskt ren bensin (Bauhaus).
* Tops (bomull)
* Hushållspapper

Resultatet blev riktigt bra! Inga rester/märken alls efter etiketten som satt som berget, men lossnade ganska snabbt när man förde tops fort fram och tillbaka under etiketten och samtidigt millimeter för millimeter lyfte på etiketten. (sparade etiketten i lådan iaf som kuriosa.)

Image

Image

Image

Image

 #94826  by nes_nerd_no_1
 
Åk till biltema och handla den här: http://www.biltema.se/Archive%5CProduct ... 4519_l.jpg

Överlägset bäst till limrester & prislappar!
Och när du ändå är där kan du köpa en burk elektronikspray som är underbar att rengöra spelens kontaktytor med! ;)
Last edited by nes_nerd_no_1 on 26 Sep 2008, 22:13, edited 1 time in total.

 #94829  by nes_nerd_no_1
 
Tror du på fullaste allvar att jag, som har samlat på spel så pass länge som jag har, skulle rekomendera en produkt som skulle kunna skada dina kartonger??? :)

Dock finns det en 100%-ig risk att kartongerna kommer att lukta citron i några timmar, men det försvinner det med! ;)

 #94830  by Johnny
 
nes_nerd_no_1 wrote:Tror du på fullaste allvar att jag, som har samlat på spel så pass länge som jag har, skulle rekomendera en produkt som skulle kunna skada dina kartonger??? :)

Dock finns det en 100%-ig risk att kartongerna kommer att lukta citron i några timmar, men det försvinner det med! ;)
Du skulle svarat:
Jag bjuder på öl

istället för det där långa talet :)

 #94833  by nes_nerd_no_1
 
På öl? Jag bjuder dig på ett bryggeri om så är fallet! ;)

 #94834  by Johnny
 
nes_nerd_no_1 wrote:På öl? Jag bjuder dig på ett bryggeri om så är fallet! ;)
Då ska jag testa detta...

Men vart är närmaste Bildtema i city? (Orkar ej gå in på deras hemsida)

 #94835  by Johnny
 
Eller nu gick jag in på hemsidan...

Jag orkar ju inte åka till Botkyrka eller Haninge för lite spray.
Inga andra som säljer?

 #94836  by Gixen
 
Hur pass mycket bättre är label-off på etiketter jämfört med el-spray?

 #94839  by Ufouria
 
Jag kan oxå lova att Label off är helt riskfritt. Har tagit bort massvis av prislappar etc med det och kartongerna har aldrig tagit skada.
Har bl a tagit bort stooora etiketter/prislappar som nästan täckt hela kartongen.

Jag tycker Label off funkar dubbelt så bra plus att det inte skadar kartongen. Elektronikrengöringen är lite läskig.. inte bra om kartongen är lite skadad eller har matt yta. Skadade en GB kartong med elektronikrengöringen. :(
Last edited by Ufouria on 26 Sep 2008, 22:31, edited 1 time in total.

 #94840  by Johnny
 
Sanna wrote:Jag kan oxå lova att Label off är helt riskfritt. Har tagit bort massvis av prislappar etc med det och kartongerna har aldrig tagit skada. Har bl a tagit bort stooora etiketter/prislappar som nästan täckt hela kartongen.
Har du en burk liggandes hemma kan jag ta den med guiden :)

 #94842  by Ufouria
 
Jag har bara en burk som i stort sett är slut. Det värsta är att det inte finns något Biltema i närheten så det går inte att köpa nytt.. :(

 #94845  by Johnny
 
Sanna wrote:Jag har bara en burk som i stort sett är slut. Det värsta är att det inte finns något Biltema i närheten så det går inte att köpa nytt.. :(
Dammit!

Kan Kjell & Co eller Claes Olsson ha något liknande. De ligger iallafall i närheten.

Gärna något som någon annan har testat innan ( :D ) och kan rekommendera!

 #94848  by nes_nerd_no_1
 
Tyvärr din gamle västerortare, det är bara att åka ut till Botkyrka med dig! :D

 #94850  by Johnny
 
nes_nerd_no_1 wrote:Tyvärr din gamle västerortare, det är bara att åka ut till Botkyrka med dig! :D
Aldrig i livet. Jag inväntar någon annan Stockholmare som får ta den resan, köpa en extra och sedan sälja till mig.

Vill du vara den? :)

 #94852  by Ufouria
 
Kan man inte beställa från Biltema och få det hemskickat tro?

 #94857  by Vigdul
 
När man väl har skaffat en sån där label off (vilket jag inte gjort ännu), hur ska man då gå till väga? Riva lite-spraya lite-riva lite-spraya lite eller? Det här handlar om en mega man 1 kartong i jävligt fint skick så ni förstår att jag är lite orolig.

 #94925  by Ufouria
 
Det stod inte så detaljerat där i FAQen hur man går till väga med Label Off.
Jag gör som så att jag sprutar Label Off på prislappen/etiketten, väntar ett litet tag (10 sek kanske) så att medlet går in i prislappen. Därefter tar jag bort prislappen med fingrarna, går ganska lätt. Vanligtvist tar jag lite mer label off och tar bort resten. Sedan sprutar jag label off på en topps och tar bort eventuella klisterrester. Sist lite försiktigt med en lätt fuktig trasa där prislappen suttit. Funkar alltid prima. Det enda dåliga är att om kartongen blivit blekt är kartongen aningens mörkare där prislappen suttit.

 #94953  by Ufouria
 
Kanon! :)

Såg precis att Biltema endast säljer produkter via varuhusen. :(

 #94972  by Bonomaul
 
Haha.. sicka problem ni har. :) Jag kan köpa åt er och skicka om det är så. :)

Jag har märkt att en bomullstuss är mycket effektivare (och känns på något sätt skonsammare) än tops också. Strukturen på bomullen hjälper till att samla upp klisterrester på ett utmärkt sätt.

 #94975  by Ufouria
 
Ah.. ska prova bomullstuss nästa gång. Tack för tipset! :)

 #94979  by Pinge
 
Bono: är det inte en tryckbehållare med detta medel?!?

Tro inte man får skicka det med posten, man får iaf inte skicka brandfarliga vätskor (t.ex bensin till radiostyrda bilar).

edit: http://www.posten.se/c/info_farligt_gods
Orkar inte läsa.

 #95018  by Bonomaul
 
Men tjenare.. vem bryr sig om regler då? ;)

 #95019  by Pinge
 
Bonomaul wrote:Men tjenare.. vem bryr sig om regler då? ;)
Gustav Svensson vide det Kungliga postverket

 #95020  by Tawny
 
Bonomaul wrote:Men tjenare.. vem bryr sig om regler då? ;)
Image

 #95065  by nes_nerd_no_1
 
Höhö, det där är ju jag ju! :P

 #95804  by Johnny
 
Nå, finns det något annat bra att ta bort lappar med?
Gärna i huvudstaden, centralt :)

Eller kan någon gråimportera Label Off från Biltema och skicka hem till mig?

 #98364  by Smart Cat
 
Om man söker på Label Off på google så kan man få fram att både Micro-bildelar och Elfa säljer en motsvarande produkt så du behöver inte åka till Norsborg.
Har ringt till både Svanström och Clas Ohlson och de har varken den eller motsvarande produkt.

Men jag hade tänkt åka dit idag så jag kan ta med några flaskor hem om det är någon mer som är intresserad.

Instagram #sndb.se