• Borttagning av klistermärken/prislappar

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #447909  by Gooner
 
Det blir inga märken eller dyligt på kartongen av "label off"?
Har några kartonger med klisterrester som jag är lite sugen på att ta bort..
 #447911  by Ufouria
 
Det blir ALDRIG märken på NES kartonger av Label Off när man tar bort prislappar/etiketter.

Däremot har jag misslyckats på Gameboy kartonger.. :( Färgen på kartongen försvinner.
 #447934  by QRS
 
Jag har super dålig erfarenhet av label off...har dock bara testat det på psc hårdplast fodral och hela plasten blir "dimmig" och ful efteråt...klisterlappen gick dock bort ;)

Fungerar det bättre på pappkartonger? Har inte vågat testa.
 #447937  by Ufouria
 
Just ja, det funkar INTE på PS1 fodral. Fodralen blir fruktansvärda efteråt, totalförstörda på det stället där man haft Label Off. :o

Gameboy kartonger är inte riktigt lika blanka ( "plast"-laminatskyddade) som NES/SNES kartonger. kanske är därför färgen nöts bort på dem.
 #448186  by QRS
 
Viss blir de? Totalförstörda är rätta ordet :) Kunde inte ens få plastfodralet att se ok ut efteråt..testade till och med med sandpapper för att slipa bort ytan med det var helt kaputt haha :) Nån som har testat med ps2/gamecube/xbox fodral? Undrar om det blir samma på den tunna plasten?...Får väl testa på något sportspel hehe :)

Nu kanske man vågar testa på sina nes/snes kartonger i framtiden. Var på väg att slänga label off burken i skräpet...

Läste någonstans att vanlig majonäs som får ligga på en klistelapp under natten tar bort allt med. Tänker INTE testa det på en pappkartong dock haha! Kanske på ett ps1 fodral :)
 #448214  by Ufouria
 
Jag testade även med T-röd efter att fodralet blivit totalförstört men det gick inte att rädda. Som tur var så hade jag fodral att byta med.

På fodral till PS2, PS3, Wii etc så funkar det bra med Label Off. Dock så måste man spruta det på en bomullstuss eller liknande och inte direkt på fodralet för då finns det risk att soppan rinner ner under plasten och på pappersinlägget.
 #448534  by e5frog
 
Jag har alltid använt varmluftspistol på låg värme (hårtork eller tom strykjärn funkar med) och/eller kemiskt ren bensin som är snällt mot alla plaster och dunstar snabbt och bra utan att lösa upp färg eller dylikt - men är bra på att lösa etikett-klister. Brukar finnas att köpa i små plastflaskor på t.ex. ICA, förmodligen billigare än LabelOff.

(Det kan vara obra att värma med för hög värme om det finns bensin/bensin-ångor i närheten)

Image
 #499288  by Sonefors
 
Någon som testat Gripens rena bensin i inlägget ovan? Skulle gärna haft tag på något som jag kan få bort mina klisteretiketter med redan idag.

Undrar även om någon har erfarenhet av att ta bort namnetiketter på manualer?
 #499330  by Ufouria
 
På manualer är det kört tyvärr! :( Aldrig hört någon som lyckats få bort det från manualer. Möjligtvis att man kan dra bort från en manual som är "blank".
 #508094  by Ufouria
 
Satans i gatan vad det fungerade bra. Helt otroligt bra... mirakulöst fantastisk bra! :D

Har inte ni oxå trott att det inte skulle funka att ta bort fula etiketter/prislappar med hjälp av en hårtork? Jag har iaf varit riktigt skeptisk till att det skulle funka. Men så idag gav jag det ett försök på en etikett som jag vet sedan tidigare inte går att få bort med Label Off utan att det blir märken på ytan (en del färg följer med). Label Off kan även fördärva GB kartonger som inte är blanka på ytan.

Idag gav jag hårtorken en chans. Jag blåste värme på prislappen i ca 15 sekunder. Kartongen blev riktigt varm men jag märkte först ingenting på prislappen. Petade lite försiktig i ett av hörnen för att få grepp på den. Då släpper prislappen lite i hörnet så jag börjar försiktigt dra bort den, och den i princip bara glider av. Blev verkligen förvånad.

Från och med idag så blir det hårtorken om fula etiketter ska bort. Har dock inte provat det på en NES eller GB kartong men det borde funka lika bra som på en Famicom kartong.
 #513316  by Ufouria
 
Nä inte spraya för då kommer det sippra ner under etiketten. Spruta på en bumullstuss istället och var MYCKET försiktigt så att du inte går utanför etikettkanten så label off hamnar under.
 #553476  by DukeNukemGuy
 
Undvik bromsrengöringsspray vid borttagande av prislappar/klisteretiketter etc.

Jag provade precis på Goldeneye 64 (tur att det inte är speciellt värdefullt). Den kartongen är svart, medlet blekte det svarta så nu har jag vitaktiga fula fält på kartongen.
 #625560  by Andynyhamn
 
Köpte lite trevliga titlar av Mysko420 samt av Sonefors härförleden, för övrigt mycket nöjd. Dock satt det lite trista klistermärken på boxarna. Oftast går dom väldigt enkelt att avlägsna med hjälp av något som heter "Cleaner" som i huvudsak används på bromsskivor. Tänkte lägga upp lite före och efter bilder på spelen som jag avlägsnat klistermärken på. Hela proceduren tog max 5 minuter. Börja med dränka in klisterlapparna med medlet och låt det verka i 30 sek sen är det bara att försiktigt dra bort de oönskade lapparna.
Attachments:
IMG_3796.JPG
IMG_3796.JPG (777.84 KiB) Viewed 21954 times
IMG_3795.JPG
IMG_3795.JPG (780.84 KiB) Viewed 21954 times
 #625566  by Andynyhamn
 
Haha, du kan ha en poäng i det. Dock satt det något annat skit på Pro Wrestling som jag störde mig på. Jag gillar mina boxar rena.
 #625567  by Ufouria
 
Jag hade en likadan prislapp på mitt Pro Wrestling som sitter under Nallens prislapp på ditt exemplar. Tog bort den prislappen för ~1 månad sedan då det var den enda av min SS-kartonger som hade prislapp och förstörde symmetrin på "konstverket" när spelen stod displayade i bokhyllan.
 #625576  by aerobert
 
Nog kliar det varje gång att börja pilla på lapparna, men varje när jag plockar ner en ask från hyllan och ser prislappen så ser jag att det här spelet såldes på Obs! en gång i tiden. Så står man där och reminissar lite innan. "Obs! ja, det var = mjukglass varje gång vi åkte dit. Och just ja, min första upplevelse med Altered Beast till Megadriven. Och det var där jag såg Donkey Kong Country-SNES-paketet första gången."

Och på den vägen är det. Ovärderligt imho. :)
 #625580  by Ufouria
 
Jag vet.. tog mig 2 år att ta steget till att ta bort prislapp på Pro Wrestling :lol: Symmetrin i hyllan tog tillslut övertaget över en snygg prislapp.

Obs! är bäst! :birdo: Vi handlade där nästan jämnt när jag var barn då det låg ett stort Obs! i närheten. Får mig att tänka på pappa oxå :love: En prislapp från Obs! skulle jag aldrig klara att ta bort :(
 #625581  by Andynyhamn
 
Av nostalgiska skäl kan jag förstå att man vill ha lapparna kvar men jag måste hålla med Sanna, det förstör symmetrin samt den (oftast) väldigt snygga boxen. Särskilt den svarta serien vill jag ikke ha nåt skit på.
 #817585  by OJJE
 
Istället för att skapa ännu en tråd så kan jag lägga till min erfarenhet av borttagning av klisteretikett från en NES-kartong tidigare i veckan.

Satt inte, en, inte två, utan tre stycken stora ELLOS-etiketter på varandra mitt på kartongen som i mina ögon förstörde det visuella intrycket.

Utrustning:

* Gripen Kemiskt ren bensin (Bauhaus).
* Tops (bomull)
* Hushållspapper

Resultatet blev riktigt bra! Inga rester/märken alls efter etiketten som satt som berget, men lossnade ganska snabbt när man förde tops fort fram och tillbaka under etiketten och samtidigt millimeter för millimeter lyfte på etiketten. (sparade etiketten i lådan iaf som kuriosa.)

Image

Image

Image

Image
 #817589  by Ufouria
 
Tack för att du delade med dig :good:

Just ja, sådan där kemiskt bensin ska fungerar bra oxå vad jag har hört och detta ger du ytterligare bekräftelse på. Undrar om det inte är det som går/gick att köpa på apoteket tidigare oxå.

Ja klisterlappar som sitter så där mitt på kartongen, och dessutom är fula, måste bort. De stör verkligen det estetiska.

Rätt mysig känsla när klisterlapparna glider bort snabbt och lätt efter smörjan har sprutats på. Första gången kanske man blir lite förskräckt av allt kladd som kan bli men som ju lätt går att torka bort med bomull och eventuellt mer av "smörjan".

Instagram #sndb.se