• Grund till FAQ om tidningarna och nyhetsbreven

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #119536  by Vigdul
 
Vigdul wrote:Smartcat: tack för inscanningarna av Nintendo Power som du brände åt mig! Nu blir jag sugen att ha dom på riktigt... Blir även sugen på att hitta föregångaren till Nintendo Power (jag har forskat lite i ämnet) som heter "Nintendo Fun Club News." Det kan man nog säga är motsvarigheten till Nintendo Videospelklubbens medlemstidningar.
Jag citerar mitt inlägg en bit upp, så kanske någon kunnig kan berätta lite mer om dessa "Nintendo Fun Club News"-tidningar. Någon som har ett eller flera exemplar?
 #119548  by Smart Cat
 
Tawny wrote:så blir det ibland när jag är full :$
välkommen till min värld ;)
Är det en inbjudan hem till dig? :shock:
Jag kommer att vara i närheten om ett par dar så passa dig för vad du säger... :D
 #119550  by Smart Cat
 
Vigdul wrote:Jag citerar mitt inlägg en bit upp, så kanske någon kunnig kan berätta lite mer om dessa "Nintendo Fun Club News"-tidningar. Någon som har ett eller flera exemplar?
Nej, jag kände inte till dem förrän du nämnde dem.
 #223323  by AlmostOriginal
 
:OT: Kanske men jag tänkte kolla kan inte samma person som gjorde "?Kontroll listan 210 SCN?" göra en likadan lista över Nintendo Magasinet ? :-k
 #223324  by Pinge
 
vad finns det att göra för lista?!
typ
1990 1,2,3
1991 1,2,3,4-5,6,7,8,9

osv! :koopa:
 #223355  by AlmostOriginal
 
Ja den blir ju inte lång men vore ändå roligt att ha en lista :D Den relaterar ju mycket till nes , tillbehör och reklam. Ända som sticker ut är väll i fall man har tidningen med eller utan pp :)
 #223357  by Pinge
 
precis! men en sån lista e ju inte ens värld att göra! :roll:
 #268493  by Pinge
 
första numret av nintendomagasinet skickades ju ut till alla medlemmar ihop med an lapp där det stod typ "här är ditt gratisnummer av Nm"
 #268501  by Pinge
 
sen kanske det bör noteras vilka nummer som det var plancher med i?
 #686748  by Smart Cat
 
Här är tråden det länkas till.
viewtopic.php?f=2&t=4897

Sen vet jag inte riktigt vad som saknas för att göra detta till en riktig FAQ.
Jag tror att min grundtanke var att hålla det ganska kortfattat. Inga djuplodande artiklar utan bara ytligt skummande om vad som skilde de olika NES-tidningarna åt.
 #769446  by Silfy
 
I mars 1988. Första formatet gavs ut i antalet 14 st alltså från mars 1988- maj 1990.
- 2 månader senare gavs första numret ut av Nintendo magasinet dvs juli 1990- augusti 1994. (41 tidningar, 49#) Dock var detta magasin tänkt att ersätta videospelsklubbens blad. Vilket det gjorde tills nån gg under 1991 då Club Nintendo bildades. Då efter en lucka på 11 månader (från maj 1990) gavs ett nytt format ut av Nintendo Videospelsklubben fast i ett nytt format med samma ordförande Jens. (Varför startades den, tyckte man inte Nintendo magasinet?)
I alla fall så gavs det första nr ut i nya formatet av Nintendo Videospelsklubben i april 1991.
Nu finns 5 frågeställningar:
1. Hur ofta gavs det ut?
2. Hur länge? Från april 1991 till ?
3. Hur många nr gavs det ut med det nya formatet?
4. Bytte sedan tidningen namn till Club Nintendo som fanns ända till 2006 eller har de inget med varandra att göra? Och i så fall varför blev det en ny sväng med Nintendo Videospelsklubben och varför försvann den?
5. När kom tidningen som hette Club Nintendo? Första nr osv.

Är Nintendo Videospelsklubb tidningar på bifogad bild jag undrar över alltså, samt de senare två Club Nintendo tidningar.
Attachments:
nya videospelsklubben.jpg
nya videospelsklubben.jpg (97.6 KiB) Viewed 30743 times
club nintendo 1.jpg
club nintendo 1.jpg (71.59 KiB) Viewed 30743 times
club nintendo 2.jpg
club nintendo 2.jpg (72.83 KiB) Viewed 30743 times
 #801587  by Sonefors
 
Just nu har jag alla Nintendo Videospelklubb i perfekt skick, inkl Lulu-bladet, den lösa sidan 5-6 från nr.2 samt alla flikar med beställningstalonger etc. Flikarna kanske blir svåra att scanna in annars kan jag scanna på jobbet vid tillfälle om det är intressant. Har även katalogerna från 1986 och framåt om de räknas som tidning. Räcker det med fotografier så kan jag ordna det också. Någon annan kanske kan fotografera alla NM. Kanske räcker med översiktsbilder där.

Har även välkomstbrevet som man fick efter att ha blivit medlem i Videospelklubben.
 #802023  by segasonic
 
:good:

Instagram #sndb.se