• Framtida FAQ: Olika regionskoder

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #186742  by BelfegorC4
 
Skapar en ny tråd om samma ämne, detta var den gamla informationen.

Nedan följer en lista på vad regionskoderna står för: (Dock så finns det viss osäkerhet runt vissa)

EEC = European Economic Community (Användes på tidiga Svenska releaser <1990/91 )
SCN = Scandinavia
ESP = España
FRA = France
NOE = Nintendo of Europe (Tyskland)
FAH = France and Holland
DAS = Deutschland and Spain / Deutschland auch Spanien ?
FRG = Federal Republic of Germany / France and Germany ?
ITA = Italia (PAL A, fungerar ej på Svenska maskiner utan modifiering eller adapter)
UKV = United Kingdom Version (PAL A, fungerar ej på Svenska maskiner utan modifiering eller adapter)
GBR = Great Britain (PAL A, fungerar ej på Svenska maskiner utan modifiering eller adapter)
AUS = Australia (PAL A, fungerar ej på Svenska maskiner utan modifiering eller adapter)
USA = USA (NTSC, fungerar ej på Svenska maskiner utan modifiering eller adapter)
HKG = Hong Kong (PAL, fungerar ej på Svenska maskiner utan modifiering eller adapter)
CAN = Canada (NTSC, fungerar ej på Svenska maskiner utan modifiering eller adapter)
HOL = Holland
GPS = Okänd, men den bästa gissningen vi kommit på är Game Pak Software


Finns det några som helst belägg för denna informationen?
 #186752  by Smart Cat
 
Har precis provat mitt Mah Jong i min omoddade Bergsala maskin och den fungerade inte. Titelbilden blinkar. Däremot har den inte någon HKG-kod.
Rihouja (eller vad han heter som köpte DK JR Math) kanske kan komma med mer info om sitt spel.
 #186769  by Ufouria
 
Är det meningen att den ska fungera i ett omoddat PAL-B NES?
Att titelbilden blinkar är tecken på att det är en annan region. Jag får blinkande titelbild när jag stoppar in Famicom spel (med converter) i mitt omoddade NES.
 #186806  by Gixen
 
Att SCN står för Scandinavien är nog lika säkert som att UKV står för United Kingdom Version och USA står för United States of America.
Det står ju faktiskt på de Skandinaviska språken i manualen, "Imported to Scandinavia by Bergsala" hittar man på kartongerna. Men visst, det kan ju stå för nåt annat. De kanske hade nåt avtal med SCaNdlines för billigare frakt ifrån kontinenten....vem vet.

DAS är jag lite tveksam till. Deutschland står på sitt moderspråk, men Austria och Switzerland på engelska...?

Övriga är ju faktiskt ländernas allmäna förkortningar, så de stämmer säkert.
 #186854  by instinqt
 
Får man fråga varför Game Pak Software skulle vara en bra gissning?

Bara för att det står Game Pak på alla spel? Game Pak ~ Kassett? Kassettmjukvara?
 #194329  by SuperGamer
 
Gixen wrote:De kanske hade nåt avtal med SCaNdlines för billigare frakt ifrån kontinenten....vem vet.

DAS är jag lite tveksam till. Deutschland står på sitt moderspråk, men Austria och Switzerland på engelska...?
Värt att poängtera är att SCN fortfarande används, men har numera fått sällskap av ytterligare koder såsom NOR för Norge. Intressant är också att även färgerna är desamma: Wii-kartongen har samma ljusgröna SCN-färg på som exempelvis manualen till Super Mario Bros 3, och EUR är fortfarande lila. Systemet används alltså fortfarande och det är inte så mycket som har ändrats. Det borde därför gå att få information från officiellt håll som kan bringa klarhet i en del av våra frågor.

NOR har för övrigt en grön nyans som ligger emellan ljusa SCN och ganska mörka UKV. Jag passade på att kolla det när jag var i Norge senast.

Vad beträffar Deutschland, Austria och Switzerland så är det väl så länderna brukar benämnas i internationella sammanhang, till exempel på idrottstävlingar? Jag är helt säker på att tyskarna har Deutschland på sina tävlingsdräkter, men jag skulle tro att de andra länderna har de engelska namnen.
 #249255  by Leopardkungens
 
Ja det är ett svensksålt spel men vad står förkortningen för?
Undrar även om alla de andra förkortningarna som brukar stå på spel, som tex EEC?

Jag har ett par spel som inte riktigt vet hur jag ska klassa dem. Har ett par där det står European Version men utan scn på baksidan, dem jag har är MTPO, Metroid och Super Mario Bros (står NES-SM-EEC på framsidan men inget bak). Sedan är mina Zelda spel inte märkta med scn heller, det står European version NES-ZL-EEC och NES-AL-EEC är då dessa inte svensksålda?

Ursäkta mina nybörjarfrågor! Försökte söka på forumet men hittade ingen tråd om klasificeringskoderna.

Tacksam om någon kunde förklara!

8)
 #249299  by Leopardkungens
 
Hur är det med vissa spel som det bara står European version? Har tex SMB, MTPO, metroid som det inte står någon kod på. Sedan har jag även Kung Fu, Zelda 1&2 som har regionskoden EEC. Så hur är det med dessa, klassas de som svensksålda, scn eller hur? Finns Metroid som exempel med scn märkning?

Nybörjare jag vet :-w !
 #253840  by Leopardkungens
 
Följdfråga då. Om tidigare versioner inte har scn märkning, hur gör ni samlare. Klassar ni tex min Metroid som scn när den inte har någon märkning eller hur gör ni? Finns ALLA spel med scn märkning?
 #254970  by SuperGamer
 
Andorz: NUKV finns på NUS och sena SNES-spel, inte på NES. N har jag ingen bra gissning på, men UKV är antagligen United Kingdom Version.

Leopardkungens: Min uppfattning att de allra flesta samlare prioriterar förstautgåva högst. Regionskoden SCN har man på manualen även om kassetten och kartongen är omärkt.
 #352095  by Gippan
 
Vet inte om jag ska besudla denna tråd med min fråga eller om man ska ta en annan? Har kikat omkring nu efter information och tyckte att Kreeses hemsida hjälpte mig en del : http://nes.kreese.com/guide/guide_version.html

Men min fråga är ;
Släpptes inga spel med EEC-märkning på kasett/manual? Stod det alltid SCN på dom tidiga versionerna även om om det stod EEC/Inget på boxen?
 #352096  by Pinge
 
nej.. en del kassetter kom med eec på framsidan, och inge kod på baksidan
och en hel del kom med eec på framsidan och scn på baksidan
 #352098  by Gippan
 
Okej, men manualerna. Har ni någon koll på dom?

Edit ; Tack för svaren!
Last edited by Gippan on 26 Nov 2010, 11:41, edited 1 time in total.
 #352105  by Pinge
 
var scn manualer med från början... men bara SCN och ingen full regionskod, exc. NES-SM-SCN
 #354257  by Sol
 
Omega: Gumshoe är väl enda exemplet? Enda i svarta serien som bara finns som EEC och inte som N/A. Utom den tyska versionen som det står FRG på baksidan av.
 #355204  by Omega Supreme
 
Stämmer, Wild Gunman finns inte med blanka flärpar. Det finns bara med EEC och NES-WG EEC på flärparna.

Manualen är märkt med endast SCN till skillnad från Gumshoe.

Gissar på att det är såhär därför de var de sista svarta serienspelen som släpptes.
 #371615  by Sol
 
Jag snackade iofs om kassetten. Där är Gumshoe ensam. WG finns utan kod.
 #371624  by Japanspel
 
Hade det inte blivit etablerat att GPS stod för Greece Portugal Spain?

Instagram #sndb.se