• Hyrspel

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #310414  by Pinge
 
Mcdonaldland kan också läggas till
 #319647  by Ufouria
 
Har märkt att de flesta äldre hyrspelen/speltitlarna kom med svart hyrfodral medan spelen som släpptes senare kom med röda hyrfodral. Ni som sitter med många hyrspel, kan ni bekräfta den här färgskillnaden i fodral (förutsatt att fodralen inte har bytts ut)?

Tex har jag sett att nästan alla (kanske t om alla?) Svarta Serien spel, Zelda, Mega Man 1 etc kom med svart hyrfodral medan de nyare spelen som Mega Man 2 och 3, Tiny Toon 2, Hammerin Harry, Ufouria ligger i röda hyrfodral.

När ungefär skedde bytet till röda fodral?

Undrar även när ganska exakt skiftet till att övergå till instruktioner på insidan av fodralen skedde (istället för lösa A4-blad)?

Edit: Tror jag har kommit på svaret, vet dock inte EXAKT vilket spel som bröt trenden..

Svart fodral samt löst A4-blad (dessa titlar samt alla som släpptes tidigare)
1990-02-23 - Tetris
1990-02-23 - To the Earth

1990-03-30 - Rygar ?
1990-03-30 - Solomon's Key ?

Rött fodral samt instruktioner på insidan.. (dessa samt alla som släpptes senare)
1990-04-27 - Castlevania II - Simon's Quest
1990-04-27 - Star Force
1990-05-18 - Lee Trevino's Fighting Golf
1990-06-08 - Adventures of Lolo
1990-07-27 - Knight Rider
 #319653  by poppe
 
Jag är 100 på att jag hyrde Shadowgate som liten.
 #319654  by BelfegorC4
 
De som jag har som någonlunda går att säga att kassett hör ihop med fodralet (via samma nummer) är
Svarta:
Golf, Zelda 2, Ice Hockey, Section Z, Cobra Triangle
Röd:
Blades of Steel
 #319684  by snickerboa
 
Hur ar det i Usa ? fanns det hyrspel där eller?
 #319685  by Ufouria
 
Tack BelfegorC4!
Det stämmer bra det där med färgerna. Blades of Steel släppte efter Caslevania II som kom med rött fodral.

snickerboa: Ja det finns hyrspel i USA oxå men de har inte så fina hyrboxar.
 #319696  by snickerboa
 
Har du någon bild på hur dom sett ut?
 #319698  by rogerxy
 
Måste vara väldigt sällsynt med hyrspel i USA för jag ser nästan aldrig nåt ute på Ebay.

Alla boxar med inklistrad manual jag har är röda boxar. Synd då svarta är väldigt mycket snyggare
 #319721  by genne
 
sånt här är intressant :good:

Bra att veta att man ska ha ett castlevania med löst blad och svart fodral och att de ska vara rött med limmat blad till simons quest
 #319729  by rogerxy
 
Det finns en gräns, tidmässigt sett, när de gick från svarta fodral + A4 till röda fodral med inklistrad manual. Vet inte var den gränsen går exakt men det borde ju kunna gå att luska ut.
 #319734  by Pinge
 
Sanna wrote: Men denna kanske är hyrfodral?
http://cgi.ebay.com/Panic-Restaurant-Ni ... ideo_Games
Verkar mer vara ngt hemmasnickrat!
The box is only a front, side, and back of the original box to make it fit into the case as shown.
iofs var dom första hyrspelen i sverige bara sönderklippta boxar väl? ser man ju titt som tätt ute till försäljning
 #319741  by smid
 
Men dom sönderklippta boxarna ser ju riktigt risiga ut med framsidan av kartongen nerstoppad i ett VHS-fodral. Trodde det va ett skämt första gången jag fick syn på en, hyrdes dom verkligen ut i det skicket?
 #319744  by Pinge
 
det skulle jag tro, förmodligen innan Yapon tog över uthyrandet... för jag tror det står Yapon på samtliga Hyr-instick!

och bergsala skeppade väl över uthyrningen efter ett 40tal spel...
 #319745  by rogerxy
 
Ja, för det finns inte Yapon-instick till alla spel & då alla uthyrare fick boxarna så var det lättaste sättet att slakta dem & lägga in i en box, kontra inte ha något omslag alls
 #319748  by Pinge
 
Precis, några Bergsala instick existerar väl inte....
 #319755  by rogerxy
 
Inte såvitt jag vet... enda hyrsakerna med Bergsala jag sett är plastboxarna för enhet och för zapper
 #319759  by Pinge
 
och manualer
 #319760  by Ufouria
 
Någon som har sett/har dessa hyrspel?

1990-03-30 - Rygar ?
1990-03-30 - Solomon's Key ?

Isf så vet vi vart "gränsen" går när det gäller svarta/röda fodral och A4-blad. :)

pinge kanske har Rygar eller Solomon's Key som A4-blad eftersom han nästan har alla. Om inte så kom de spelen troligtvis med instruktioner på insidan samt rött fodral.

Stor chans iofs att det kan finnas överlappningar, dvs att de fortsatte med svarta hyrfodral till vissa spel efter att de infört de röda. Eller att de använda röda fodral för att ersätta ett skadat svart fodral. Borde vara större chans att se rött fodral bland de tidigare spelen än ett svart fodral bland dem som släpptes efter Simon's Quest... eller kanske inte. :-k
 #319764  by smid
 
Helt sjukt ju, kunde dom inte kopierat befintliga omslag? Eller fanns inte de spelen med hyromslag än?

Hemskt för praoeleverna på Domus som får tänka tillbaka och minnas att dom klippte sönder sprillans nya NES-kartonger :(
 #319772  by rogerxy
 
Solomons key har jag & är 99% säker på att det har inklistrad manual. Rygar har jag ej

Som jag skrev så finns inte alla spel med hyromslag
 #319777  by Ufouria
 
:good:

Rygar finns med i FAQen så troligtvis är det någon som har det som hyrspel.
 #319780  by Pinge
 
Sanna wrote:pinge kanske har Rygar eller Solomon's Key som A4-blad eftersom han nästan har alla. Om inte så kom de spelen troligtvis med instruktioner på insidan samt rött fodral.
Kaffefläckar på bägge \:D/
Image
 #319844  by Ufouria
 
Alla tiders, bortsett från kaffefläckarna då. ;)

Edit: Fy tusan vad dumt! JAG har ju själv hyrt Rygar som barn!! Det är ju just det spelet (och bl a Kid Icarus och SMB 2) som jag verkligen minns att jag hyrde. Minns även att det var en lördag eller söndag (den helgen jag hyrde det) som jag stod i valet och kvalet om jag skulle hänga med brorsan på något (minns inte vad) eller stanna hemma och spela Rygar som jag hyrt. Blev att jag följde med brorsan vart vi nu skulle för jag hade ändå kört fast i Rygar. Det var någon gåta med den där grejen man använder för att "flyga över" från en stubbe till en annan stubbe.
 #346649  by poppe
 
Hur är det med siffrorna på spelen, är det unika för varje kassett? Eller är det samma nummer på 2 ex av samma spel. Någon som vet?
 #346698  by Pinge
 
sffrorna antar jag är unika för varje kassett samt dess fodral!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Instagram #sndb.se