• Versioner av originalkonsolen?

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #42495  by Xevious
 
Bonomaul wrote:
Listar utgåvorna i förmodad ordningsföljd allteftersom här:

1: Control Deck inkl. Ice Climber, ingen EAN kod, Swe Nor Den Fin på klistermärket, flärp: EEC, ingen SOQ logga, ingen Imported By Bergsala märkning, grå/silvrig baksida.
Släpptes med SCN manual
Tror jeg har en enda tidligere utgave enn den der :)

Min er helt lik, men jeg har helt svarte flarpar.
Serienummer på selve konsollen er også veldig lavt: PE014358
Mangler dessverre manualen.
 #44504  by Xevious
 
Dette er vel den første kartongen som kom, med helt sorte flarper:


Image

Image

Image

Image

 #44507  by Bonomaul
 
Den borde ha kommit innan, ja. Uppdaterar första.

Den har ingen EAN (streck) -kod på sidan heller va?
 #44526  by Xevious
 
Stemmer, det er ingen EAN kode på den.

Du kan også legge til denne:


Image

Image

Image

Image


Jeg glemte selvfølgelig å sjekke om det lå noen manual i den, men skal sjekke det på mandag.


Control Deck inkl. SMB, EAN kod og Swe Nor Den Fin Icel trykt på baksiden, flärp: NES-C1SM-SCN, rundt SOQ logga, Imported by Bergsala på baksiden
 #45215  by Xevious
 
Bonomaul wrote: * CD med SMB3, EAN kod, Swe Nor Den Fin Ice (tryckt), flärp: NES-S-CD-SCN, SOQ finns, IBB finns.
Släpptes med manual SCN-3
Har ikke sett så mange av disse kartongene.
Er en av to jeg mangler (tror jeg).

Denne ble solgt på norske qxl forrige uke, lot den gå da jeg har en annen på gang:

Image

Jeg spurte selger om hva som sto på flärpene, og det var NES-S-CD-NES
Finns det andr SMB3 kartonger? Med andre klistremerker? (SCN versjon selvfølgelig)

 #45270  by Bonomaul
 
Den informationen som finns listad här kommer från min egen kartong om jag inte minns fel, så den ska nog stämma så till vida att det existerar en sådan utgåva. Några andra har jag aldrig sett, de flesta brukar se ut som den på bilden du länkade till.

Så det stod alltså NES-S-CD-NES på flärparna? Skumt, låter konstigt.

 #45276  by Xevious
 
Oops, sorry, gikk litt fort der ja.
Skal selvfølgelig være NES-S-CD-SCN
 #51468  by Faxandu
 
Bonomaul wrote:
1: Control Deck inkl. Ice Climber, ingen EAN kod, Swe Nor Den Fin på klistermärket, flärp: Svart, ingen SOQ logga, ingen Imported By Bergsala märkning, grå/silvrig baksida.
Jag vill tillägga (om ingen annan har gjort det) att det även står "Upper" och "Lower" på insidan av frigolitbitarna på denna version.
 #57422  by kralleman
 
Då ska vi se här.. Var inne på en affär här i stan, och killen visade stolt upp ett nytt ospelat och CIB NES. Prislappen kvar från Leksaksmagasinet. Intressenta var att det var följande franska/holländska boxen:

Image

I boxen låg det svenska fulkopierade instruktioner samt en sån där gammal reklamplancsh som följde med svarta serien-spelen (typ Mängder av Nintendo Videospelskassetter eller vad det står). Franska manualen kvar, kanske en holländsk också. Koden på flärparna var slutade på -HOL.

Han hade en kille som skulle kolla på den, men han lovade att inte sälja den på en gång om jag ville komma in om någon vecka och lägga bud. Högsta betyget han hade nu var 750:-.
Kom på nu efteråt att jag inte tittade så noga på själva konsolen om den hade franska bildutgångar..
Last edited by kralleman on 27 Mar 2008, 15:59, edited 1 time in total.

 #58165  by kralleman
 
Så går det om man e lat.. Well fixat nu iallafall.
 #71443  by WERY
 
Image

Vet inte om denna fanns med i tråden men det gör den nu iaf

Edit: Wery denna var ju inte SCN kartong! Dessutom måste du lära dig att använda thumbnails-funktionen! /mvh Kreese

 #71445  by Xevious
 
:shock: :? Er den skandinavisk?? Hva står det på flarparna? Manual?

 #71450  by Ufouria
 
Den är amerikansk, syns på konsollen på bilden. ;)

(kan iofs vara Kanadensisk etc, men inte European)

 #71604  by Xevious
 
Heh, ja, ser det nå. Ble bare litt stressa nå jeg så den kartongen i denne tråden. Trodde tråden var for Bergsala release only...

 #77449  by MXS
 
Vad många fina SCN-konsolkartonger det finns!
Gillade den blå lite längre upp i tråden, den var riktigt cool.

Jag tycker bara det ska postas bilder på SCN-utgåvor, känns roligare och mer intressant. Annars kommer nog tråden spåra ur med en massa spanska, italienska, tyska, amerikanska osv..

I så fall så tycker jag att en egen tråd kan skapas för icke SCN-utgåvor.

 #85225  by duga
 
Har inte läst hela tråden så denna information kanske är överflödig:

Hösten/julen 1991 gjordes reklam i dagstidningar för SMB3-paketet för 1095 kr och Four Score-paketet för 1495 kr. Jag bedömer alltså att de kom samtidigt.

 #100655  by Barry_Lyndon
 
Hej!

Mitt första inlägg här (förutom presentationen då :) ), jag är lite nyfiken på en detalj som jag inte sett något om i tråden.

Jag har en box med Ice Climber-dekal (helsvarta flikar) med något som kallas för "Bruksanvisning för Nintendo-videospel" i. Manualen ser alltså inte riktigt ut som på bilden nes_nerd_no_1 hade tidigare i tråden. Är i princip ett vikt A3 med svartvitt tryck. Är detta något som följde med utöver manualen, eller är det en tidigare/senare version? Står inget SCN vad jag kan se på den, men den är helt på svenska.

Jag är inte riktigt säker på att boxen och manualen hänger ihop eftersom den köptes i paket på loppis med två konsoler (en svensk med lågt serienummer (PE013091) och en spansk) men det känns troligt att den svenska konsolen, boxen och manualen hänger ihop.

Om det finns någon som är intresserad kommer den snart ut på tradera (samma nick), den är dock tyvärr inte i toppskick...

/Andreas

 #100656  by Tawny
 
det är inte en hyr-manual då?
hosta upp ett kort :)
 #100666  by kralleman
 
Jag har själv tre sådana. Med största sannolikhet följde den manualen med ditt spanska NES. På samma sätt som spanska spel importerades till Sverige, så togs även konsoler in ifrån andra länder. Om Bergsala hade något med det hela att göra, det kan jag inte svara på.

Image
1. Spansk enhet, köpte den av en kille här i GBG. Han sa att han köpt den på Toys R Us i Göteborg när han var liten.

Image
2. Holländsk enhet. Med kopierad svensk manual och Nintendoklubben-registreringskort. Har ytterligare en sådan här box med tillhörande svensk, kopierad manual. Saknar dock hårdvaran som skall ligga i :o Båda boxarna har prislapp från Leksaksmagasinet.

Ser din manual ut som på bilderna?

 #100667  by Barry_Lyndon
 
Japp den är likadan, den har nog följt med den spanska NESen då.

Aja, får väl glädjas åt att det är den första boxen i alla fall, lite klokare har man ju blivit på att surfa runt här. Tack för svaren och ett väldigt intressant forum, men nu är det nog läggdags :)

/Andreas

 #111814  by Azox
 
Tjoo tänkte höra nu.. hur gåre har vi hittat alla svenska utgåvor av NES nu? Vet vi i vilken ordning alla kom? Skulle va kul å ha en liten sammanställning av allt me bilder å så om någon orkar å kan? :)

 #111822  by Link
 
Tror detta är den första som släpptes i Sverige:

http://pici.se/327609/

Bara en handkontroll och inget spel.

 #111828  by Bonomaul
 
Jag är nästan säker på att den inte släpptes först eftersom Iceland står med på framsidan.
 #133260  by nes_nerd_no_1
 
Fick hem ett Action Set idag, och frigoliten låg inlindad i en slags skumgummipåse.
Har någon av er sett en sån förrut?

Image

Image

Image
 #133263  by Gixen
 
Om materialet på påsen är "rivbart" så har jag sett sådana innan. Har följt med enheter jag köpt, är dock inte säker om det varit NES. Den ska alltså verka som skydd för enheten, och inte frigoliten.
Denna ser iofs lite väl stor ut. Var å andra sidan ett tag sedan jag ägde en, så de kanske var i den storleken.
 #133264  by nes_nerd_no_1
 
Skydda maskinen? Istället för den vanliga skyddsplasten runt maskinen? I det här setet så ligger allt i sina vanliga plastfickor, och frigoliten var inlindad i den här! Onödigt stor, är den inte?
Ja den är rivbar! Har du fått med en sån till ett Action Set, eller någon annan boundle?
Har aldrig sett en sån här förrut, så jag tyckte den var ganska cool, om än väldigt stor.
 #133267  by Gixen
 
Ja, jag har fått med en sådan innan. Men det känns som att den var mindre. Och den ersatte den plastpåse som vanligtvis enheterna ligger i. Men jag vet som sagt inte om det var till något NES över huvud taget. Kan lika gärna varit till SNES eller N64....
 #378012  by Sol
 
Kreese: De första exemplaren kom utan Ice Climber om jag förstår bl.a. Martins bok rätt. Men det kanske bara var de första 10 000 exemplaren.
 #378822  by Kreese
 
Oh fasen. Det visste jag inte. Kom Ice Climber löst då samtidigt? 1986-09-01...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Instagram #sndb.se