• Versioner av originalkonsolen?

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #6563  by Bonomaul
 
Tänkte i samarbete med Skaanlj försöka ta reda på vilken manual som hör till vilken utgåva.. får se om det lyckas eller ej.
Så första frågan lyder hur många olika varianter av NES konsolens kartong det egentligen kom ut på marknaden?

Det man kan jämföra dom emellan är:
* Spelet som följde med såklart
* "Denna enhet kan användas i" klistermärket. (Iceland finns med på senare versioner)
* Regionskod på flärparna (SCN eller EEC)
* EAN kod (Streckoden alltså)
* Seal of Quality loggan (SOQ)
* 'Imported By Bergsala' märkning (IBB)
* Färgen på kartongens baksida
* "Denna enhet kan användas i.." finns både som klistermärke och tryckt text på kartongen

Finns säkert fler sätt att jämföra på.. låt tankarna flöda fritt.

Listar utgåvorna i förmodad ordningsföljd allteftersom här:

1: Control Deck inkl. Ice Climber, ingen EAN kod, Swe Nor Den Fin på klistermärket, flärp: Svart, ingen SOQ logga, ingen Imported By Bergsala märkning, grå/silvrig baksida.

2: Control Deck inkl. Ice Climber, ingen EAN kod, Swe Nor Den Fin på klistermärket, flärp: EEC, ingen SOQ logga, ingen Imported By Bergsala märkning, grå/silvrig baksida.
Släpptes med SCN manual

3: CD med SMB, EAN kod, Swe Nor Den Fin Ice, flärp: NES-S-CD-EEC-1, SOQ finns, IBB finns.

4: ?

5: Action Set med SMB/Duck Hunt och Zapper, EAN kod, Swe Nor Den Fin Ice, flärp: NES-ACMH-EEC, SOQ finns, IBB finns.
Släpptes med manual SCN-3
(Kostade för övrigt 1499:- ny om inte jag minns fel.)


Random versioner som ännu inte går att placera in i ordningsföljden:

* CD med SMB, EAN kod, Swe Nor Den Fin Ice, flärp: NES-S-CD-SCN, SOQ finns, IBB finns.

* CD med SMB3, EAN kod, Swe Nor Den Fin Ice (tryckt), flärp: NES-S-CD-SCN, SOQ finns, IBB finns.
Släpptes med manual SCN-3

* Super Set inkl. SMB/Tetris/NWC & 4-Score, EAN kod, Swe Nor Den Fin Ice, flärp: NES-SSZZ-SCN, SOQ finns, IBB finns.
Släpptes med manual SCN-3

* Turtles-pak?

Blev det rörigt det här? Ja det blev väl det.. men det vore skoj om så många som möjligt hade tid/lust att kolla upp det här så att vi får klarhet i det hela.
Har ni dessutom möjlighet att bekräfta att en viss manual följde med en viss utgåva så vore det ju naturligtvis görbra.
Lättaste sättet att göra det är att veta att man ägt kittet sedan barnsben förstås..
Last edited by Bonomaul on 08 Dec 2007, 17:29, edited 12 times in total.
 #6566  by Kreese
 
Jag har alltid trott och tror nog fortfarande att denna kartong var den första som kom med NES:en:
Image

Sen har vi ju denna som kom med SMB/Duck Hunt + Zapper:
Image

Och även denna med 4-score + SMB/Nintendo World Cup/Tetris:
Image

Vilken ordning de kom i vet jag inte. Men jag tror att den med Four Scoren kom sist.

Image

Control Deck utan nått spel? Finns/fanns det? Det borde ju kommit senare än Ice Climber versionen?

 #6568  by Bonomaul
 
Den med Four Score kom väl sist av alla ja.. vill också minnas det.
Men hur var det med den första? Släpptes NES från första början med IC inkluderat?

Är det dina kartonger det där? Isåfall får du gärna kolla upp lite mer specifika detaljer på dom om du har tid nån gång..

EDIT: På bilden du länkade till syns en nyare version av SMB, den har SOQ märke. Inforamtionen är således av nyare art.
För övrigt syns ju Lakanmans scartkabel där också..

 #6578  by Kreese
 
Bonomaul wrote:Men hur var det med den första? Släpptes NES från första början med IC inkluderat?

Är det dina kartonger det där? Isåfall får du gärna kolla upp lite mer specifika detaljer på dom om du har tid nån gång..

EDIT: På bilden du länkade till syns en nyare version av SMB, den har SOQ märke. Inforamtionen är således av nyare art.
För övrigt syns ju Lakanmans scartkabel där också..
Ja jag är relativt säker på att IC följde med NES:ets första releasen. Japp det är mina kartonger, ska kolla när jag kommer hem vad som står på dem. Men "Action SET" kartongen är STIVS.

Undra om Control Deck + SMB innehöll den Stora kartongen av SMB? Själv hade jag ju CD + IC som sagt.

Edit: Weee, jag blev Bubbleman!

 #6579  by Bonomaul
 
Kreese wrote:
Bonomaul wrote:Men hur var det med den första? Släpptes NES från första början med IC inkluderat?
Ja jag är relativt säker på att IC följde med NES:ets första releasen. Japp det är mina kartonger, ska kolla när jag kommer hem vad som står på dem.
Det intressanta här, och det som troligen fäller avgörandet är huruvida det står någonting överhuvudtaget på flärparna på IC kartongen.
Helt svarta flärpar skulle ju rimma rätt så bra med hur flärparna på spelkartongerna såg ut på den tiden, tog ju ett tag innan EEC infördes.
Kreese wrote:Undra om Control Deck + SMB innehöll den Stora kartongen av SMB?
Den versionen som jag listade här uppe (med regionskod SCN på flärparna) kan ju mycket väl ha gjort det med tanke på att SCN är en relativt sen kod.

För övrigt rätt lustigt att familjen på kortet på kartongen spelar SMB.. det hade ju inte släppts i Sverige än då.

 #6616  by Kreese
 
Nu har jag kollat upp en av mina konsolkartonger. Den som det följde IC i står det "EEC" på flikarna inne i kartongen. Värt att nämna om den kartongen är även att baksidan (jag pratade med Nystroem om detta på spelträffen senast) är helt silverfärgad. Vi såg nämligen någon på Tradera som INTE hade silverfärgad baksida. Vad jag kan minnas var min kartong som jag hade när jag var liten även den med silverbaksida.

 #6618  by Bonomaul
 
Silver som i grå/silver antar jag?
Kanske är den utgåvan som är den första då, men varför infördes isåfall EEC på konsolkartongerna innan det kom till spelen?
Jag böjer mig iaf och ändrar plats 1 på listan.

Såg en ganska skum kartong på Tradera, bild här:
http://files.upl.silentwhisper.net/uplo ... ng-ryw.jpg
Den påstods vara Bergsala..

Har även fått lite information av Link ang. Action Set kartongen. Uppdaterar första inlägget.

 #6620  by Kreese
 
Super Set kartongen:
Imported to Sweden by Bergsala står på baksidan. NES-SSZZ-SCN står på flikarna.
 #6633  by Den där Marcus
 
Ok. Nu ska vi se om jag hjälper till eller om jag rör till det.

Den övre lådan:
Inkluderar SMB
NES-S-CD-EEC-1 på flärparna
Silver på baksidan

Den undre lådan:
Inget spel, endast en handkontroll (snikvarianten?)
EEC på flärparna
Silver på baksidan

Image

 #6649  by Bonomaul
 
6 stycken olika versioner påvisade hittills.
Finns det 7 utgåvor måntro? Och är isåfall den jag såg på Tradera nummer 7?
http://files.upl.silentwhisper.net/uplo ... ng-ryw.jpg

Har även fått information om att Action Set kom med manual SCN-3.
Bör detta tas som ett tecken på att det är utgåva nummer 4 av enheten?
Jag skriver upp den som det tills vidare i alla fall..

Marcus;
Utgår från att den övre kartongen har EAN kod och Imprted By Bergsala märkning, men hur står det till med den undre? Går det att se Seal Of Quality märket genom klistermärket på framsidan?
Kan vara den versionen av box som jag har då det inte verkar följt med något spel till den heller..

 #6650  by Kreese
 
Den undre som Marcus visade upp verkar vara exakt samma som jag har, fast utan Iceclimber klistermärket. Och Sweden, Denmark, Norway, Finland klistermärket...

 #6651  by Den där Marcus
 
EAN, ja, men var hittar jag "Imported by Bergsala"?
Den undre saknar mycket riktigt EAN-kod. Går tyvärr inte att se någonting genom "Endast en handkontroll"-klistermärket.

 #6892  by Hundägaren
 
Har 3 Bergsalaboxar hemma här nu och ska försöka beskriva dem, men det kan bli rörigt :wink:

1, SMBbundle, EECflärpar, SWE DAN NOR FIN på en liten klisterlapp, inget SOQ, ingen EANkod, inget IBB och silver/grå baksida. Ligger en SCNmanual i denna.

2, SMBbundle, NES-S-CD-EEC1 flärpar, Iceland finns med men texten är tryckt på kartongen och alltså inget klistermärke på denna. SOQ finns på 2 ställen, EANkod finns, Inget IBB och det är silver/grå baksida.

3, Superset, NES-SSZZ-SCN flärpar, Ice finns med i tryckt form, SOQ på 4 ställen, EANkod finns, IBB finns och det är reklam tryckt på baksidan. Ligger en SCN-3 manual i denna samt att det står 1991 Nintendo på den.

Tror jag fick med allt nu....

MVH H Ä

 #6894  by Kreese
 
Ditt Super Set borde med andra ord vara likadant som min kartong på bilden ovan?

 #6902  by Hundägaren
 
Kreese wrote:Ditt Super Set borde med andra ord vara likadant som min kartong på bilden ovan?
Jepp, det är det väl med all sannolikhet.

MVH H Ä

 #6904  by Bonomaul
 
Hundägaren;
Är du säker på att de manualer du nämnde medföljde de kartongerna från början?

 #6905  by Hundägaren
 
Bonomaul wrote:Hundägaren;
Är du säker på att de manualer du nämnde medföljde de kartongerna från början?
Ja, det skulle jag allt tro. Supersetet fick jag tag på ihop med manualer och allt och på registreringskorten så står det oxå SCN-3. Visst kan förra ägaren ha bytt ut grejerna under årens lopp men varför skulle det ha hänt ??

Den "vanliga" maskinen med SCNmanualen har ju bara legat på en hylla i en butik, maskinen användes visst som visningsex vad jag fattat det som, och jag tror inte papprena är urtagna ur plastpåsen ens. Men visst kan de oxå ha bytts ut med nån annan maskin som sålts.

Jag har alltså inte ägt dessa sen de var nya så helt 100 kan jag ju inte vara, men 99,9& iaf 8)

@Kreese:
Vad har du för manual i ditt Superset då ??

MVH H Ä

 #6921  by Kreese
 
Jag fick bara kartong med frigolit av en polare. Så jag vet tyvärr inte vilken manual som ska följa... Däremot så har jag en manual som det står SCN-3 på. Den köpte jag dock löst på Tradera.

 #9900  by Bonomaul
 
Nu uppar jag igen.. (är på det humöret idag känner jag). 8)
Eftersom detta är en synnerligen viktig fråga så behöver den redas ut till fullo innan jag blir helt och hållet nöjd.
Kanske har någon lite nya betraktelser att bidraga med?

 #9904  by Lakanman
 
Det har ju varit 2 andra kartonger av NES paket på tradera. Verkade bara vara konsoll och 2 kontroller. Synd att jag inte sparade bilderna.

 #10473  by Azox
 
Jag har en Ice Climber version hemma. Den är nästan helt komplett och i nästan nyskick, bara enstaka plastficka som saknas. Kan lägga upp bilder å beskriva den sen om det behövs?

 #10530  by Stiv
 
Kan kanske bidra med ngt, skriver ju & tittar här väldigt sällan...
Jag har ett Nes med Ice Climber sedan det var nytt, där ingår manualen SCN.

Har även ett Super Set med manual SCN-3. Min Kusin har ett också som han fick i julkapp när det kom där manualen är SCN-3.

Hur det är med Action Set vet jag inte, vet inte vad jag har för ngn i min ens, men jag köpte det komplett för en ca 5 år sedan... Ska kolla upp vad det är för version på manualen där, vid tillfälle.
 #12035  by Dark2
 
Vet ej om det kan hjälpa er lite. Men har 2st NES boxar. En helt oöppnad konsol som jag dock ej kommer öppna. sedan en annan jag hittade på en loppis. Dock ingen konsol i. Ska ta lite kort och skicka upp bilderna här senare så kanske ni får ut något av det.


Här kommer bilderna av loppis boxen kan ej garantera att manualen och inerkartong frigoliten kommer från den här boxen. Men tror det. Dock inte så lätt att veta.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Ska lägga upp mer högupplösta bilder senare. Ska dessutom börja scanna manualen imorgon så ni får alla sidor ur den i bra skick.
 #12550  by Azox
 
Nää nu jävlar ska ni få se på sveriges finaste kompletta NES av Ice Climber version ;)

Jag kan nästan garantera 99% att kartongen är helt komplett inkl plastfickorna manualerna å kartongerna från ny. Förutom konsollen med tillbehören å spelet.

Måste säga oxo att det luktar lite nytt när man öppnar den, som back in the 80s när man köpte nya tvspel, iaf nintendo ;) Den doften är den mäst spännande å godast som finns! Hoppas det är åtminstonde någon som förstår vad jag menar med den doften :P


Lådan i översikt:
Framsidan:
Image
Vidvinkel 1:
Image
Vidvinkel 2:
Image
Baksidan:
Image


Innehåll:
Frigolitlådan:
Image
Frigolitlådan öppen (Omg here it comes!!) :P
Image
Innehållet i frigolitlådan. (Kolla nogrant man kan även se att de där plast/stål nipplarna finns kvar.)
Image


Manualer å sånt:
Reklambladen, manualen, medlemskortet:
Image

Spelet: (kanske inte i det bästa skicket men men går å få tag på bättre nån vacker dag):
Fram: (Notera att även plastfickan till spelet finns, inte många sådanna man ser av nu för tiden)
Image
Bak:
Image

 #12587  by Kreese
 
Riktigt nice alltså! Finare lär vara svårt att få tag på! Detta är ju versionen man ska ha också, de andra är fina och roliga, men inget slår första utgåvan!

 #12589  by brb2009
 
Azox:

Och nu till den smärtsamma biten? , hur mycket fick du ge

 #12593  by Azox
 
dip wrote:Azox:

Och nu till den smärtsamma biten? , hur mycket fick du ge
Hehe tackar, det roliga är att jag inte fick ge någonting alls för kartongen med innehållet förutom konsollen å övrig hårdvara. Fick den av en polare som städade ur sitt förråd så låg den där :P Inte så smärtsamt för min del iaf :D

Konsollen hittade jag på loppis med en annan nes konsol +snes konsoll å lite sladdar för en hundring allt som allt. För kompletta Ice climber fick jag
ge runt en hundring på tradera oxo. Men det är väll inte de som räknas just nu. Undra vad serienumrerna egentligen var på i de där ice climber version kartongerna. :?:

 #12594  by brb2009
 
Azox wrote:
dip wrote:Azox:

Och nu till den smärtsamma biten? , hur mycket fick du ge
Hehe tackar, det roliga är att jag inte fick ge någonting alls för kartongen med innehållet förutom konsollen å övrig hårdvara.

Aah , plockepinn alltså ;)

 #12776  by Bonomaul
 
Uppdaterade med de två små uppgifter som fanns att tillgå.
Verkar som om Action-Set och Super-Set båda två släpptes med SCN-3 manual, kan det stämma?

Kom det aldrig ut en version som inte innehöll spel utan bara enhet och en eller två kontroller?

Tips på hur många oila manualer det finns mottages tacksamt också. Någon som har sett över SCN-4 ?

Känns som om vi aldrig kommer ro iland det här projektet till 100% utan inside-information (som ju tydligen inte existerar).

 #18687  by Bonomaul
 
Uppdaterade första med lite nytt, inte mycket dock.

Finns det mer än en färg på baksidan egentligen?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Instagram #sndb.se