• Grund till Bergsala-FAQ (Owe berätter 20/11-09)

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #215537  by Pinge
 
jag tror man minns mer efterhand! när man lyckats smälta besöket! :)

jag frågade ju ngt flummigt om framtiden... det var då siffran på antal NSMBWII dom tagit in dök upp! 8-[
 #215607  by Smart Cat
 
Näe, jag fattade inte det svaret. Det "bästa" var inte så svårt att förstå men när han säger att det "sämsta" var 94-97 utan att vidare utveckla det så fattade jag nada. Var det typ N64 han syftade på?
 #215633  by Pinge
 
jo, sen frågade ju ngn om han funderade på att lägga ner, varpå han svarade att dom nästan blev tvingade att göra det!
 #215640  by rogerxy
 
pinge80 wrote:jo, sen frågade ju ngn om han funderade på att lägga ner, varpå han svarade att dom nästan blev tvingade att göra det!
Jo det var jag som frågade det... han sa ju nåt i stil med att det berodde på att Nintendo fortfarande körde kassetter medan Playstation & grabbarna gick över till skivor.
 #216208  by MXS
 
Mkt infon om NES har vi nog redan skrivit ner i tråden.
Jag har spelat in med min kamera första 25 min av intervjun/det Owe berättade. Dock är ju första delen mest om Game & Watch så det kanske inte är så intressant för NESdb ändå.. ?
 #216443  by kralleman
 
Ang. Yapon och ESP-spelen...

Yapon fick kompletta vanliga spel, alltså med box och allt. De fick sedan själva pilla i spelen i deras hyrboxar och nå ut till uthyrarna med dessa. Bergsala lät dem själva släppa ett antal titlar (Total Recall och dem) som något sorts sätt att hjälpa marknadsföringen av Yapon ytterligare. Vad Owe sedan sa om Yapon och ESP-spelen var något i stil med: "Det där låter som något som Yapon kan ha sysslat med". Tolkade det själv som att sånt där meck inte var värt pengarna för Bergsala, men att om Yapon ville pyssla med det så var det fritt fram.

Grejjen med Bergsala var ju att Nintendo använde dem som distributör. Om Konami, Capcom och de andra spelhusen ville få ut sina spel på den skandinaviska marknaden så var Bergsala den bästa distributionskanalen. Men det var ju upp till spelhusen själva. De skulle ju lika gärna kunnat anlita någon annan eller göra det själva. Men, som Owe sa, att göra detta, om man som licensee som bara får släppa fyra spel om året, skulle vara en rätt dyr saga. Det var någonstans här som jag frågade om Infogrames, som släppt både Smurfarna och Asterix, jobbade tillsammans med Bergsala. Och Owe svarade ja. Min lilla hjärna valde att ta detta med en liten nypa salt; jag tror att Infogrames till en början valde att distribuera sina spel genom någon annan eller själva. Hur Street Gangs passar in i denna bilden vet jag inte, men de kan ju ha fixat det på egen hand också, trots att det har SCN-kod.
Wendros fick ju regionskod SCN på Joe & Mac. Owe känner f.ö. killen som var vd för Wendros då. Jag fick inte anledning att tro att de hade haft någon beef. Dock så kände ju inte Owe till att Wendros även pyssalde med uthyrning av icke-licensierade spel.

Vad var det han sa om priserna på G&W och NES? Typ inköp vs försäljning. Första G&Warna köpte dem för 90 kr stycket och sålde för 100. Stämmer det att han sa så?
 #216460  by Smart Cat
 
De skulle väl kosta 199:- men Ur & Penn fick (i början) kalla fötter och sänkte meddetsamma till 169:- varvid försäljningen sköt i höjden.

Konsollen skulle kosta 1699:- (1695:- ?) men Nintendo sänkte väl till 1499:- (1495:- ?).
Överhuvudtaget sa väl Owe att en av de där sakerna som Bergsala gjorde rätt var väl att besöka Nintendo i Japan.
"Varje gång vi besökte dem så fick sakerna billigare."

Bekräftelse på det, ja tack.
 #216467  by Pinge
 
stämmer bra! och vid ngt tillfälle hade dom en stooooor inneliggande order när dom fick rabatt, varpå chefen krediterade det dom redan köpt! vilket sparade bergsala 1,2milj
 #216487  by Pinge
 
vet itne om jag skrivit det ännu men det sista Ove sa innan han försvann var ju:

"Jag är övertygad om att ni är bra Nintendo-Ambassadörer" :good:
 #216497  by Tawny
 
kan vi kanske få till en sponsring? har ju ändå flera hundra medlemmar här...
och hjälper bergsala genom att anmäla pirater och så vidare...
kanske nåt bannerutbyte?
 #216696  by Omega Supreme
 
Tawny wrote:kan vi kanske få till en sponsring? har ju ändå flera hundra medlemmar här...
och hjälper bergsala genom att anmäla pirater och så vidare...
kanske nåt bannerutbyte?

Frågan är hur många aktiva medlemmar vi egentligen är? Jag har länge ansett att någon borde gå igenom medlemslistan och ta bort alla som inte varit inloggade på ett år och skrivit färre än typ 50 inlägg..... :badgrin:
 #217000  by WERY
 
Tawny wrote:kan vi kanske få till en sponsring? har ju ändå flera hundra medlemmar här...
och hjälper bergsala genom att anmäla pirater och så vidare...
kanske nåt bannerutbyte?
Men då måste du göra dig av med många av spelen i din samling och ni som gillar dom kristna spelen och resten som släpptes av sachen, tengen, color dreams, wisdom tree etc får kasta era exemplar och hålla er till original... Jag antar att ni inte är beredda på det för som Owe sa så var dom stenhårda med att anmäla piratkopiering
Omega Supreme wrote:Frågan är hur många aktiva medlemmar vi egentligen är? Jag har länge ansett att någon borde gå igenom medlemslistan och ta bort alla som inte varit inloggade på ett år och skrivit färre än typ 50 inlägg..... :badgrin:
Haha nej det hade räckt med alla okända som reggat ett konto och sedan aldrig återvänt hit. Nu är dom dock principfasta med att alla ska med ;)
 #217094  by WERY
 
Nej inte piratkopior men piratspel då dom inte har tillstånd från nintendo att göra dom spelen. Såg på en dokumentär där tengen Tetris fanns med och då sa dom som hade rättigheterna för spelet att det var ett piratspel

Se: Teris - From Russia with Fun dokumentären

Instagram #sndb.se