• Intervju med en av Yapons grundare.

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #245900  by Smart Cat
 
Har fått tag i Anders Halvorsson och telefonintervju med honom kommer att ske tis. den 13 april.

Har även fått tag i Hans-Krister Andersson som har lovat att ställa upp på en intervju.
Dumpa era frågor här så sammanställer jag dem.
:good:


Frågor:
Vem är du?
Kort om din historia?
Vad gjorde du innan? Hur fick du idén?
Hur sålde du in idén? Nappade Bergsala direkt?
Kände du Owe sedan tidigare? Hur kom ni i kontakt?

Yapon?
Kort om Yapons hitoria?
Var kommer namnet ifrån?
Hur länge höll ni på?
Vilka konsoler höll ni på med?
Hade ni någon annan verksamhet?
Antalet anställda?
Vilka år var riktigt bra och när började det gå nedåt?

Allmänt om spel
Hur många NES, GB, SNES och N64 titlar hyrde Yapon ut?
Några gamla papper som kan finnas kvar i någon gömma?
Papper med releasedatum, vilka titlar ni hade, dokumentation om uthyrningsstatestik/år/titel.

Alla kassetter hade nummer på sig, hade ni koll på hur många kassetter som var i
omlopp hela tiden?
Vad betydde siffrorna? Fanns det ett system på det? Tex. att första siffran/siffrorna stod för en viss stad eller ett visst spel etc.


Yapon-exklusiva titlar
Hur många var Yapon-exklusiva av de spel ni hyrde ut?
Hur gjordes urvalet av dessa spel? Vad satsade ni på, vem var med och bestämde?
Vem skötte importen av dessa spel
Vem översatte manualerna, texten på baksidan av fodralen (dvs de som var på fodralet) och vem gjorde omslaget?
Distribuerade Yapon spel för egen försäljning (i vanliga kartonger (ej hyrfodral))? dvs spel utanför Bergsalas ordinarie sortimente?
Vissa titlar som först var exklusiva kom sedan ut till försäljning, hade ni något avtal om hur länge de skulle finnas som hyrvariant innan de kom släpptes för försäljning.


Hittade den här boxen för ett tag sedan; det är ju en uthyrningsbox men det står Bergsala på den?
Som jag minns det så stod det Yapon på allt man hyrde.
Image


Yaponsmanualer
Så vitt vi vet finns det 3 olika Yaponmanualer, kan du berätta lite om dem?
1.) Vanliga
2.) Vanliga nr 2. Satt klistrade på insidan av fodralet
3a.) Blåa A4-manualer (märkt med Yapon)
3b.) Blåa A4-manualer (märkt med Bergsala AB)

Exempel:
1): Donkey Kong Classic. Ett spel som först bara fanns som uthyrning för att ganska kort tid efteråt släppas till försäljning.
Image

2): Vem gjorde de här manualerna. Vi har noterat att de i en del fall har samma text som vanliga manualer men skärmbilderna kan skilja från de ”vanliga” manualerna.
Image

3a): Blåa A4-manualer, märkta med Yapon uppe i högra hörnet.
Image

3b): Blå A4-manual märkt Bergsala AB, vad är skillnaden från de Yapon-märkta?
Image
På den här sista manualen står det 22 längst upp till vänster medan det förra exemplet, som är märkt Yapon, är omärkt. Vi har dock sett manualer med både det ena och den andra siffermärkningen till vänster, vad står de för?
Vad var användningsområdet för dessa blåa A4?
Var det Bergsala eller Yapon som gjorde dessa?


Butikerna som hyrde ut
Hur många butiker var det som hyrde ut?
Vilken typ av butiker? Jag minns att man kunde hyra i Videobutiker men fanns Yapon på andra ställen såsom mackar etc.

Vilken insikt hade ni i hur uthyrningen sköttes av butikerna? En del gamla
hyrfodral som man stött på har tydligt blivit tillverkade av butikerna själva,
t.ex. att de köpt ett vanligt spel & klippt sönder kartongen & gjort den som
instick, kassetten har heller inte haft Yapon-klistermärket på sig. Visste ni om detta?
Såg ni i så fall mellan fingrarna eller vidtogs åtgärder
Image

I en del fall när vissa videobutiker har lagt ner eller sålt ut så har det dykt upp mängder med ouppvikta kartonger, vad har varit syftet med dessa? Var kommer de ifrån? Yapon eller Bergsala?

Fick alla butiker dubbla uppsättning av spelen och/eller insticken vid beställning
om något skulle gå sönder vid uthyrning så att de snabbt kunde ersättas eller fick
butikerna själva stå för inköp för att ersätta något som eventuellt gick sönder?

Stod Yapon för reparation av enheter eller spel gick sönder eller var fick
butikerna vända sig då?


Hyrkonkurrens:
Ni verkar inte ha varit de enda uthyrarna på den Svenska marknaden, när vi kommer till SNES finns det uthyrningsfodral med både SF’s och Egmont Films logotyper på; vad är detta?

Sen vill vi gärna veta varför det sitter Yapon-klistermärken på hyrspel till SNES som det står att Egmont Film distribuerat. Fodralen är identiska förutom just att det står Egmont Film på ena och Yapon på de andra.

Ett SNES-spel som heter Vortex men SF-logga längst upp till höger (inringad):
Image
Och ett N64-spel med SF-loggan längst ner till höger:
Image


Ett boxningspel för SNES från Egmont men med Yapon-kassett:
Image


Vem bestämde vilket företag som hyrde ut vilka titlar? Var det Bergsala som styrde eller hur funkade det?
Hur såg förhållandet Egmont Film / Yapon ut? Och hur förhöll ni er till SFs (Svensk Filmindustris) del av uthyrningsmarknaden? Var det full konkurrens eller någon form av samarbete?
När började den här konkurrensen?


Förhållandet till Bergsala:
Hur mycket lade sig Bergsala i hur ni jobbade?
Hur ni utformade reklam (bland annat i Nintendo Magasinet)
Hur ni utformade manualer och hyrfodral eller skyltar eller annat eget material?
I en tävling som ni anordnade i Nintendo Magasinet kunde man vinna bland annat 2 st. Game Boy; stod Bergsala för de priserna?
Förhållandet till Nintendo Magasinet?

Övrigt:
Vad är detta?
Image


Image
Vad var Yapon Toys och vad sysslade de med?
Vad finns att säga om bilen med texten ”Nintendo Livräddar”? Var kom den ifrån, vad var det för bil, var finns den idag etc?
Några andra minnen som du vill delge oss?
Finns det några bilder från den här tiden som vi kan få ta del av?
Något annat som du vill tillägga?
 #245966  by instinqt
 
Som jag sa tidigare i annan tråd:

Var det Bergsala, Yapon, båda eller ännu fler aktörer som pysslade med A4-manualer på vanlig papp? De lär väl kanske inte veta om andra gjorde det men de lär ivf ha lite koll på vad de själva gjorde.

Har de distribuerat spel (i kartong, ej hyrfodral) som Bergsala inte köpt in. Dvs hade de någon del av den "vanliga" marknaden utöver hyrspelsmarknaden? På Owe lät det så; om så är fallet - fråga gärna om de har någon lista över vilka spel de distribuerat (som att de skulle ha det :) ).

Vet de inte hur manualerna kan tänkas se ut så kan jag fixa ett par bilder på allt i SNES-väg i princip.

Sen vill jag gärna veta varför det sitter Yapon-klistermärken på hyrspel till SNES som det står att Egmont Film distribuerat. Fodralen är identiska förutom just att det står Egmont Film på ena och Yapon på de andra. Detta leder vidare till: hur såg förhållandet Egmont Film / Yapon ut? Och hur förhöll de sig till SFs (Svensk Filmindustris) del av uthyrningsmarknaden? Var det full konkurrens eller någon form av samarbete?

Vem bestämde vilket företag som hyrde ut vilka titlar? Var det Bergsala som styrde eller hur funkade det? Det är svårt att ställa en konkret fråga när man inte har någon som helst information att gå på, så det vore nog bra med en riktigt öppen fråga där...

Eller är det ointressanta saker? :)
 #246009  by Pinge
 
Allt är väl intressant!

Jag har sett en del Yapon reklam i bl.a Nintendomagasinet där det framgår att dom säljer bl.a Stealth och Total recall, samt dom däringa snygga universal hyrfodralen och en del annan Merchandise.. kanske kan leta reda på ngt och fota lite senare!

Sen kan det ju vara intressant att veta hur många hyrspel det fanns, eller rättare sagt hur många ställen som hyrde ut spel!
 #258510  by Smart Cat
 
Japp! Nu drar jag igång det här på allvar.
Har fått tag i Anders Hallvar-
son och han är öppen för en intervju
med reservation att han inget minns nu

:D
 #258582  by BelfegorC4
 
ooooooooooooooh =)
Fråga om han kommer ihåg varför Yapon manualen (den klistrad i boxen) skiljer sig från den lösa manualen (bok formen) och den A4 manualen som vi har sett (Blå text) =)
Fick de klippa ihop egna manualer och kopiera upp eller var det krav från Bergsala hur manualen skulle se ut.
Har noterat att skärmbilderna är olika i manualerna.

Har han en release lista med DATUM som ligger och skräpar får han gärna kopiera upp den :D
 #259576  by YaponFan
 
Jag är intresserad av hur många titlar exakt som släpptes som hyrutgåvor till nes och snes?
Vore kul att veta hur många som saknas i samlingen :)
 #264418  by Smart Cat
 
instinqt wrote:Sen vill jag gärna veta varför det sitter Yapon-klistermärken på hyrspel till SNES som det står att Egmont Film distribuerat. Fodralen är identiska förutom just att det står Egmont Film på ena och Yapon på de andra.
Mycket bra fråga. Och jag vill gärna ha en bild på detta. Så om Herrn orkar plåta och lägga upp så är jag glad för det här har jag såklart inga kort på.
instinqt wrote:Detta leder vidare till: hur såg förhållandet Egmont Film / Yapon ut? Och hur förhöll de sig till SFs (Svensk Filmindustris) del av uthyrningsmarknaden? Var det full konkurrens eller någon form av samarbete?
Också okänd mark för mig. Vad hyrde SF ut?
instinqt wrote:Vem bestämde vilket företag som hyrde ut vilka titlar? Var det Bergsala som styrde eller hur funkade det? Det är svårt att ställa en konkret fråga när man inte har någon som helst information att gå på, så det vore nog bra med en riktigt öppen fråga där...
Det ska vi fixa till.
pinge80 wrote:Jag har sett en del Yapon reklam i bl.a Nintendomagasinet där det framgår att dom säljer bl.a Stealth och Total recall, samt dom däringa snygga universal hyrfodralen och en del annan Merchandise.. kanske kan leta reda på ngt och fota lite senare!
Då får det bli att läsa igenom lite NM för min del också och har du något av det här i mer fysisk form än i en tidning så ber jag gärna om kort på det också.

Tack på förhand, pojkar.
Jag jobbar vidare (känns bara som om det här är ett ämne för någon annan som är mer hemma på hyrgrejer).

Tack även till YaponFan & Belfe för era inlägg i debatten.
 #264423  by Pinge
 
jag ska kolla över när jag kommer hem, sitter ju hemma hos en hyrspelssamlare nu ( rogerxy ), ska se om han har ngn bra fråga när han vaknar till!
jag kommer ju förhoppningsvis få igång scannern nu i början av veckan då kan jag scanna, alt. så får man försöka fota ngn av yapons annonser
 #264428  by Omega Supreme
 
Det där uthyrningsfodralet till zapperpistolen. Svaret är så enkelt att Bergsala hade uthyrning ganska tidigt när man skulle introducera NES i Sverige? På den tiden när man hyrde spel i pappkartonger i videoaffären? Det uthyrningsfodralet har ju samma layout som NES-konsollsfodralet.

Jag skulle vilja veta om yapon någonsin hade att göra med de ouppvikta kartongerna. Eftersom det har hamnat en hel del sådana ute i videoaffärerna borde kanske Bergsala gett dom till yapon som sedan skickade ut dom till videobutikerna? Han kanske sitter på några? ;)
 #264434  by Smart Cat
 
Pinge: Hälsa hyrspelsmästaren.

Omega: Jo, jag kommer ihåg att Owe sa det men jag tänker fråga ändå för att få storyn från det andra hållet också.
Angående de ouppvikta kartongerna så kan jag fråga men räkna inte med att jag levererar något svar. Om jag däremot helt plötsligt börjar sälja ouppvikta kartonger så kan du nog räkna ut svaret själv. Hehe!

Annars var det ju också en sak som kom från Owe men som jag tänkte att vi ändå kan fråga om så vi får det bekräftat från flera håll.

Dubbelbekräftning is da shit för jag hoppas inte att de har hunnit snacka ihop sig. :D
 #264459  by instinqt
 
SF hyrde ut spel (och film) precis som Egmont verkar ha gjort. Yapon hyrde väl bara ut spel. Men jag vet inte hur det ligger till, kan vara värt att fråga.

Plåta kan jag inte göra då jag bara äger en insert till ett hyrspel + ett hyrspelsfodral. Men jag har "lite bilder" i gömmorna.

SF:
Image

Egmont (notera att det är ett Yapon-klistermärke på kassetten):
Image

Yapon:
Image
 #264977  by Smart Cat
 
instinqt wrote:Egmont (notera att det är ett Yapon-klistermärke på kassetten):

Image
och du är helt säker på att de hör ihop?
 #265033  by instinqt
 
Kan man vara 100% säker på att något i spelväg hör ihop? Men låt oss säga såhär: jag är rätt så jävla säker på att de hör ihop :lol:

Men bara för skojs skull och för att visa att det inte är så att det är en engångsföreteelse att det är Yaponklistermärken på Egmont-spel:

Image
 #265105  by instinqt
 
Image
 #266324  by Smart Cat
 
Yapon Toys?!? Vad var det för något?
Underavdelning eller dotterbolag till Yapon Videospel?!?

Men vad sysslade de med?
Har hittat två annonser i NMaga, där de gör reklam för LSD-spel med törtlarna.
 #268162  by Smart Cat
 
Uppdaterat men inte riktigt klart än...
Det ska vara färdigt imorgon för att mailas på tisdag (onsdag i värsta fall)
 #268170  by Pinge
 
har du kollat med roger? han skulle fundera ut några frågor sa han
 #268484  by instinqt
 
Owe sa väl att det var Yapon som gjorde sådant (ivf inte Bergsala)? Sen äger jag ett SNES-spel som är "nytt" där Yapon-manual kombinerats med texten "Ring Nintendoklubben". Känns som att det är indicier nog att ivf ställa frågan om de faktiskt distribuerat "vanliga" köpespel på egen hand med "A4"-manualer, dvs sådana spel som Bergsala inte importerat (med annan regionskod än SCN).
 #268491  by Pinge
 
att dom distribuerat spel är ju ingen hemlighet, sen om det är s.k Grod-spel vet jag inte :)

Instagram #sndb.se