• Intervju med en av Yapons grundare.

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #268514  by instinqt
 
Vet ej. Vill bara veta om de gjorde det eller inte. Jag har dock ganska starka misstankar kring ett par spel. Men egentligen kan de ju tagit in hur mycket som helst, man vet ju aldrig. Vem tog in vad är en ganska stor fråga, vilket lett mig in på att jaga runt bland hyrutgåvor för att försöka hitta någon regelbundenhet i det hela. Det har bara ställt till större oreda :good:

Så hur besvarar man frågan "vem har importerat detta spel?" om 60-70% av manualerna saknar märkning som anger importör? Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin sett något vidare "bevis" för att ESP+A4-spelen är Bergsala-importer exempelvis. Finns det sådant? Om inte, varför verkar det vara ett vedertaget faktum att Bergsala importerat dem?
 #268516  by Smart Cat
 
Så egentligen är väl frågan (för jag tror inte att de kan svara på enstaka titlar efter 20 år) tillverkade ni manualerna till de spel ni importerade på egen hand?

Kanske att de kan svara på enstaka titlar iof men annars kan jag tänka mig att mycket bara är ett grått sammelsurium. Anders är ju dessutom VD, kan tänka mig att han, efter ett par år, delegerade uppgiften att bestämma vilka titlar som skulle släppas för att ägna sig åt mer VD-liknande uppgifter.
 #268520  by instinqt
 
I vilken utsträckning de gjorde det (om de gjorde det) borde väl VDn rimligen ha koll på då det rör sig om, dvs om det rör sig om 5 eller 75 titlar borde man minnas i någon grad. Om de gjorde detta, kom spelen från Japan eller Tyska/Spanska/Brittiska importörers restlager eller liknande?

Det finns så mycket att fråga :yes:

Men vi lär väl få svar på 5% av frågorna, om ens det. Så fler frågor, fler potentiella träffar :)
 #268522  by Smart Cat
 
Hehe!
Du är alltså sugen på att ringa antalet spel som de kan tänkas ha importerat själva?
Och var de kom ifrån?
Och om det var restlager? (detta gäller ju NESen också)?
 #268526  by instinqt
 
Ja, sen är kvantiteterna de köpte in kanske ntressant (men inte direkt troligt att man får veta). Men var det restlager kan man tänka sig att det inte var några enorma serier och att det varierade från gång till gång. Var de kom ifrån är väldigt intressant, då det finns ett par exempel till SNES där det existerar ett par exempel på konstig mix av regionskoder, UKV-kartong + UKV-manual + NOE-kassett i Asterix exempelvis. Hur får man tag på en stor kvantitet av den mixen? Brittiska versionen är så vitt jag vet UKV rätt igenom och den tyska är NOE rakt igenom. Så är den "svenska" en rest från Japanska fabrikerna, från någon importör i Tyskland eller Storbritannien eller kommer de från yttre ljymden?

Sen glömde jag en sak som fått mig osäker på Bergsalas involvering i A4-manualsspelen, nämligen det faktum att det står "ring Nintendoklubben" på exempelvis manualen till Kirbys Dream Course. Men i mitt nya exemplar finns inget Bergsala-regpapper. Och detta gäller för övriga, nya, A4-manualsspel jag äger också (fast jag tror inget mer bär "ring Nintendoklubben"-texten på A4-manualen) som "skall ha importerats av Bergsala". Så varför läggs det i typ Harvest Moon men inte Earthworm Jim och hans kompisar? :)

SNES-träsket. Oavsett hur mycket kärlek man ger...slår det dig ändå i ansiktet med en rå lax en gång i veckan.
 #268555  by Smart Cat
 
instinqt wrote:SNES-träsket. Oavsett hur mycket kärlek man ger...slår det dig ändå i ansiktet med en rå lax en gång i veckan.
Jaha! Så de gånger du säger att du dansar SNES-dansen är det egentligen fiskdängardansen du dansar.
Inte konstigt att det aldrig dyker upp något intressant i SNES-avdelningen.
 #268586  by instinqt
 
Tawny wrote:måste bergsala öht vara inblandat bara för det står "ring nintendoklubben" då...
Nej, det är därför man ska fråga. Det finns mycket som talar för att det är Bergsala och det finns en hel del saker som är underliga och skapar stora frågetecken :)
 #270394  by Pinge
 
ja det ska bli kul! sen är det bara GG´s releaslistor månad för månad som man vill åt
 #270410  by Pinge
 
listor med antalet sålda Nes spel per månad från 87-94 tror jag det var!
det är väldigt intressant! men kanske inte för a4-hunters
 #270414  by instinqt
 
Jag äter information. Jag är informationssamlare i första hand :lol:

Sådan info rör väl även SNES-spel, så det är klart att det är intressant i allra högsta grad :good:
 #270499  by Pinge
 
jo det var det säkert, men jag minde4s inte riktigt så jag garderade mig
 #271813  by Smart Cat
 
Haha!
Klart! Han var trevlig som fan. Ska renskriva det här och sen ska han läsa igenom innan det publiceras men eftersom Ins har längtat efter att få svar på vissa frågor så droppar jag lite nu (direkt från minnet).

Yapon är först ett "fristående" bolag (dock med Lars Jarhamn & Owe som delägare), ett par år in på 90-talet slår de sig ihop med Bergsala (i den sk. "Bergsalagruppen").
I mitten på 90-talet får Egmont ta över uthyrning, vilket innebär att de får köpa loss uthyrningsmaterial från Yapon (därav blandningen av saker, Insticket kanske gick sönder och behövde bytas ut och då tar Egmont sina egna, nytryckta instick medan Yapon-kassetten får vara kvar).

Efter ytterliggare några år avbryter Yapon samarbetet med Egmont och vänder sig till SF istället...
 #271818  by instinqt
 
Skönt att få veta att Bergsalagruppen faktiskt var något annat än "Bergsala" för det har jag misstänkt länge :)

Good wörk :birdo:
 #271826  by Smart Cat
 
Jag känner mig tom i bollen efter intervjun så jag är glad att allt finns på "tape" (givetvis redan säkerhetskopierat) men jag har för mig om att han sa att det var fler bolag som ingick i Bergsalagruppen.
 #271864  by Pinge
 
ja det ska bli intressant, eller kan vi inte få höra ljudinspelningen :)
gött med ny fakta! i love you katten
 #271905  by Smart Cat
 
:birdo:
Tack för alla söta ord. Ska nog skriva klart Bergsala rapporten först (inte mycket kvar på den)
Sen så tänkte jag ta tag i renskrivningen av den här intervjun.

Instagram #sndb.se