• Framtida FAQ: Regionkod GPS

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #289796  by Gixen
 
Fast denna spanska manualen är en riktig manual. Mer som Smurfarna/Asterix. Snål-Bergsala som inte kunde kosta på sig mer än ett futtigt A4.....
 #292915  by Mippy
 
Den som kammar hem de spelen får ta och jämföra dem med en renodlad SCN-utgåva och se vad det är för skillnader och likheter vad gäller text i manual och kartong. Om det står Imported by Bergsala och så vidare. Jag har ett Yoshis Island i GPS och jag har undrat ända sedan jag fick det vad det är för något.
 #292931  by Ufouria
 
Skillnaderna vet vi i princip redan. :)

GPS manualen är märkt GPS (och inte SCN) samt har endast engelsk text.
Text på kartongerna är samma på båda men flärparna är märkta GPS på GPS utgåvorna. osv..

Mega Man 2 skiljer sig även på Capcom loggan som är gul på GPS versionen. Dumt att spelen är öppnade! Drar ju ner värdet med 300%. ](*,)
 #294337  by Ufouria
 
Bilder på Castlevania och Mega Man 2 kanske kan läggas in i första inlägget, medan bilder fortfarande finns att plocka från Tradera.
 #294351  by sundrik
 
Castlevania bilderna har jag sparat. skall uppdatera första inlägget när tillfälle ges.

Men mega man 2, får du allt själv ta några riktigt bra bilder på, nu när du pungat ut för den :P
 #294356  by Ufouria
 
:good:

sundrik: Du har ju ett Mega Man 2 exemplar så du kan oxå fixa bilder om de i auktionen inte duger. :)
 #300892  by Ufouria
 
sundrik wrote:Men mega man 2, får du allt själv ta några riktigt bra bilder på, nu när du pungat ut för den :P
Har fixat bilder.. vad vill du ha bild på?
 #326413  by Pinge
 
även Double Dragon som GPS verkar det som
EBAYLÄNK!
 #334633  by Sol
 
Tjo grabbar. Jag håller på GPS-kodtydningen: Greece, Portugal, Spain. Eftersom:

1. Nintendoage har (samt era länkar) har spanska klisterlappar.
2. Nintendoage har även en på portugisiska!
3. Jag köpte ett Excite Bike på Cypern (stora boxen med pixelgrafik) för massa år sen och den hade manual på GREKISKA!!
 #334637  by Ufouria
 
Wow, grekiska! Ja det skulle mycket väl kunna stå för det. Mest logiskt iaf baserat på den infon vi har.

Apropå GPS så såg jag en svart-vit Mega Man manual till Game Boy som det stod GPS uppe i hörnet på. Visste inte att GPS koden även fanns på Game Boy spel (bara sett på NES och SNES tidigare).
 #334657  by Sol
 
Det sura var att jag sålde spelet innan jag började nörda in mig ordentligt på regionerna... :(
Men vill minnas att något på spelet gjorde att man såg att det kom från grekerna. Det måste ha varit manualen.
 #337525  by Sol
 
BEL: Minns du koden på den?? GRE? HEL? (Hellas) eller något annat?
 #374137  by Gixen
 
Sol wrote:Tjo grabbar. Jag håller på GPS-kodtydningen: Greece, Portugal, Spain. Eftersom:

1. Nintendoage har (samt era länkar) har spanska klisterlappar.
2. Nintendoage har även en på portugisiska!
3. Jag köpte ett Excite Bike på Cypern (stora boxen med pixelgrafik) för massa år sen och den hade manual på GREKISKA!!
1. Men samtliga på kartongen, och inte på plasten. Vilket endast bevisar att de SÅLDES där.
SNES-GPS t.ex. har jag aldrig ens sett på spanska ebay. Vilket borde vara vanligt om det är ett av deras ursprungsland....

Och om de nu endast var avsedda för de tre länderna varför inte en manual på de tre språken? Smidigare att varje land sprättar upp spelen och infogar sin egen manual? Inte så värst...

Att allt är printat på engelska tolkar jag som ett sätt för så många länder som möjligt ska kunna ta del av informationen. GPS-spel ser man ju dessutom utspridda över hela Europa-Ebay: UK, Sverige, Tyskland, Spanien, Italien, Frankrike m.fl.
Om Grekland av någon anledning fått en egen regionskod (eller iaf en del av den) så har de hållt samtliga spel jävligt bra inom landet, för jag har aldrig sett ett GPS som har något spår av Grekland på sig. Har f.ö. aldrig sett något grekiskt NES-spel över huvud taget när jag tänker efter....
 #374307  by Pinge
 
kralleman har ngt spel med grekisk A4, minns dock inte vilket

edit: tror det var Snow Bros
 #426422  by Gixen
 
Kontaktade säljaren i MM2 auktionen, och han mailade tillbaks lite info/teorier:

Portuguese games were (i think) all released as GPS versions - i remember it when i was a child at the 80's/90's - and i confirm that with the games that have been "hidden" untill now, like those i putted now at ebay. They are still hard to find even in Portugal cause we got a small market, and people prefered SEGA that Nintendo NES. So, i don't believe that there are much complete NES GPS Portuguese games.

In some refunded sites i've read that GPS is a pirated version, but that's not true cause they were officialy released by Nintendo in Portugal. The official shops only sold this version. I also read that GPS stands for Gibraltar-Portugal-Spain... who knows?


Mer logiskt än Grekland iaf...

Tetris kom f.ö. oxå som GPS.
 #426428  by Ufouria
 
Wow, grymt bra att du fick mer info!! :good:

Tycker Greece är lika logiskt eftersom de inte hade någon egen regionskod utan importerade spel från andra europeiska länder och la ner ett A4-blad. Iofs så har de grekiska spelen oftast den där vita etiketten itochu vid öppningen och den har man ju inte sett på GPS spelen.
 #426438  by Widar
 
Borde inte Kung Fu släppts som GPS också? De inplastade Big box-exemplaren som kommer från samma källa som jag köpte mitt Duck Tales och Rad Racer.. Någon som öppnat sitt?

För övrigt tror jag fortfarande att GPS står för Game Pak System/Software.

Edit: Jämförde listan här med den på NA, http://www.nintendoage.com/index.cfm?Fu ... Region=GPS

Där finns Excite bike, little nemo, mario & yoshi, super mario bros 3 med bilder. Intressant att det fanns bilder på ett par här som inte ens är med på NA.

Sen "ryktas"(inga bilder) det om fler GPS här: (Boulder Dash, SMB/Tetris/WC, Burai Fighter) här: http://www.nintendoage.com/forum/messag ... adid=45435

Edit igen: Det finns även bevis på klistermärke på baksidan i NA's databas.
http://nintendoagemedia.com/elements_no ... 90228B.jpg
http://nintendoagemedia.com/elements_no ... 45DE5B.jpg
 #437663  by Widar
 
Bild så länge på Mega Man 2 GPS/SCN, har tyvärr ingen scanner.
Ska fixa bättre.
Attachments:
264394_10150338452250359_647695358_9851852_7057793_n.jpg
264394_10150338452250359_647695358_9851852_7057793_n.jpg (58.84 KiB) Viewed 22639 times
 #437668  by Snutteliten
 
É det SCN på baksidan??
 #524133  by Ufouria
 
Hmm... kan någon refresha mitt minne varför vi är säkra på att GPS spelen inte plastades in i fabriken? Är det för att de inte har samma inplastning som NTSC spelen eller fanns det en annan förklaring?

Edit: Ja kom på det själv! Jag har sett inplastade GPS spel som har varit öppnade (vitt streck längs locket). Det talar definitivt emot att de plastades in i fabriken.
 #612869  by Ufouria
 
En kille som hittat ett gäng nya NES (GPS) spel i en nerlagd leksaksaffär i Grekland. Kartongerna är märkta GPS men flera av manualerna är antingen omärkta, har grekisk kod eller text på grekiska på framsidan --> ytterligare stöd för att GPS spelen såldes i bl a Grekland.

Följande spel kan bekräftas att de finns i GPS version (GPS kartong):
Batman (okodad grekisk manual)
Boulder Dash (okodad grekisk manual?)
Solomon's Key (med grekisk/GRE manual)
Tetris (okodad grekisk manual)
Top Gun The Second Mission (okodad grekisk manual)

Se bilder i spoilern. La även till Dr Mario (med grekisk manual) och Zelda (okodad, grön triangel i hörnet).
Batman.JPG
Boulderdash.JPG
Solomonskey.JPG
Tetris.JPG
TopgunII.JPG
DrMario.JPG
Zelda GPS.JPG

Instagram #sndb.se