• Vi spelar NES tillsammans | 039: Castlevania II: Simon's Quest

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Vilket spel vill du spela i omgång 39?

Gradius
2
22%
Castlevania II: Simon's Quest
4
44%
The Incredible Crash Dummies
3
33%
 #834253  by SCHNEIER
 
Tycker jag hade ett ganska bra tempo och körde aldrig fast. Kanske spelade sammanlagt i tre timmar. Dygnen räknas i spelet. Ska kolla hur många dygn jag har i min sista lösenordssparning.
 #834256  by palmberg
 
En personlig favorit! Det första Castlevania-spel jag klarade, körde igenom det igen ifjol. Minnet svek inte så det gick ganska snabbt. :)
Ett starkt minne är när jag klarade spelet som barn och min pappa förklarade texten på slutet. En tårögd 9-åring fick veta att Simon avled av sina skador. (slutet jag fick då) :cry:
 #834399  by Speedmouse
 
Simon's Quest avklarat! Som jag misstänkte så var det betydligt bättre än vad folk gnäller om det och mycket trevligt att man kan levla och köpa grejer, något som återkom i senare spel i serien. :good:

Om jag förstått det hela rätt så fick jag inte bästa slutet, men heller inte det sämsta. :)
 #834493  by rakapparat
 
Satte mig i nån timme igår för första gången.

Har aldrig spelat det ordentligt, först var det förvirrande. Jag hade läst manualen innan men den gav inte så mycket mer info än mer om vilka items och vapen som fanns i spelet. Började gå åt höger för att se vad jag hamnade. Fortsatte tills fienderna blev för svåra och resettade.

Sen tog jag fram papper och penna och började rita en karta, kände att det behövdes för att få lite översikt. Pratade med alla i första byn och förstod att jag var tvungen att grinda upp hjärtan för att köpa allt där.

Det slutade med att jag hittade första "mansion" och klarade den. Jag har typ hittat 4 eller 5 städer men bara en mansion. Är dom gömda? Jag gick så långt till höger att jag kom till ett vattenhål och en hög avsats efter som jag ej klarade hoppa upp för. Antar att jag behöver någon item eller uppgradering för att ta mig upp. Provade sen att gå och vänster och avslutade när jag tagit mig till staden efter "poison fältet". Då var det dags att lägga sig :good:
 #834503  by SCHNEIER
 
Hade problem med att hitta en herrgård, dom andra sprang jag mer eller mindre rakt på. Det finns ju vissa klurigheter, så man måste utföra vissa väldigt specifika saker för att komma vidare.

Kristallerna är exempelvis viktiga på vissa platser. Dessa uppgraderar man i byarna.
 #834708  by Lirod
 
Vi spelade ett par timmar ikväll och tog paus för att käka middag, klarade tredje "borgen" och skaffade tredje piskan, sedan rundade vi av för kvällen. Några initiala tankar om spelet är att det ställer helt andra krav på spelaren än vad första Castlevania-spelet gör. Jag trodde verkligen att det skulle vara mycket sämre, dygnscykeln tyckte jag inte heller störde särskilt mycket. Martin och jag pratade också om att man inte alls blir handhållen, vilket man verkligen blir i äventyrsgenren idag. Det gjorde ju inget på 80- och 90-talet då man förmodligen endast hade ett fåtal spel och kunde sitta och nöta spel hur mycket som helst.
 #834715  by Martin
 
När jag var ung så minns jag det som väldigt svårt och inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Även om äventyr uppskattades som Zelda 2 och Metroid så hade dessa nämnda spel ett mer naturligt flöde i spelet och intuitivt om vart man ska gå härnäst (få sak, gå till område som tidigare var otillgängligt). Visst hade Zelda 2 sina klurigheter, men inget i klass med Simon's Quest som är mer "öppet" och där sakerna som erhålls inte är lika logiska i egenskap av vad eller när de ska användas. Nu låter jag kanske skeptisk, men jag instämmer i att jag det är helt klart bättre än vad jag minns det.
 #834757  by Martin
 
Och här kommer en video med intryck och ihopklippning av "best of" från livesändningen.

Instagram #sndb.se