• RGB-modda en Top-Loader?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #862496  by Roaziel
 
Jag har en Composit-moddad Top-Loader och undrar om det finns nån här eller allmänt i sverige som kan modda den till RGB?
 #862500  by Werrock
 
Det är något fel med top loaders. Spela inte olicensierade spel på dessa då kan det gå illa (med spelen). Det har något med avsaknad av CIC-verifieringen. Jag rekommenderar en vanlig NTSC-NES istället.
 #862502  by Roaziel
 
Det enda olicensierade NES-spelet jag har är antagligen Holy Diver, men den har jag inte ens öppnat. Olicensierade spel intresserar mig inte speciellt. Jag har en förhållandevis liten NES-samling :P
 #862516  by Werrock
 
Prova aldrig ett spel från Gluk tex. Då blir det rök och sedan kan du slänga spelet. Jag slutade använda top loader efter detta. Den är kass!
 #862537  by Roaziel
 
Ja, som sagt oroar jag mig inte så värst om detta. Jag är nöjd med hur mig Top-Loader spelar spelen som jag har :P. Det är snarare bilden jag skulle vilja förbättra. Det är den där läckra RGB-bilden jag vill åt :lol:
 #863961  by Roaziel
 
Hmm, finns det alltså ingen som känner nån moddare?

Jag har även funderat på ev. göra så att den kan köra i 50hz läge eftersom jag har några PAL spel som är optimerad för 50hz, så hade varit skönt att slippa behöva sälja och jaga efter NTSC-versionen av dem. Dem är cib t.o.m, och NTSC-versionerna är dyrare.
 #865227  by atman
 
Jag har moddat en del med NESRGB. Om intresse finns kan jag åta mig det.

Angående 50/60hz så är det inte möjligt på samma sätt som på ett SNES tex.
En pal går på 1,66MHz och en NTSC körs på 1,79. Kruzet är att CPUn och PPUn kör inte samma dividers.
För att få rätt hastighet med NTSC måste du byta klocka, CPU/PPU och detsamma för att köra PAL.

Enklast med 2 olika maskiner.

Instagram #sndb.se