• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #864594  by MrJim
 
Tack för tipset!
 #864600  by MrJim
 
Tror det blir en beställning därifrån, ser bra ut!

En annan sak jag letat efter, utan att hitta något, är en box protector för NES Satellite. Verkar inte existera, vad jag kan se. Box protector för NES Four Score, Zapper och så vidare, finns. Men inte för NES Satellite. Om något vet om/vart det finns vore jag mycket tacksam.
 #865874  by Hollowman
 
Hej!

Blev rekommenderad att posta i denna tråd ang. mitt lilla problem. :)


För 2 veckor sedan kom jag över en låda med lite Nintendoprylar för en billig peng.
Med i lådan var lite smått och gott, men den mest intressanta var en kassett av Codemasters "The Ultimate Stuntman", svart utgåva (PAL), ingen kartong eller manual, men ändock ett spel man inte hade. :)
Rengjorde med sudd och alkohol, och... Den går igång men skärmen är i kaos. :(
Bilder i spoiler-rutorna nedan. Lite mörkt i rummet, men det är nog bara till min fördel.. :-k
Image
Image
Image
-FYI, har en rengjord basenhet och andra spel startar på första försöket.-

Tar ut det igen, rengör igen men mer noga denna gång. Ser inga defekter på kretskortet.
Image
Image

Försöker igen, samma visa.
Vickar lite, har något spel som inte alltid vill på första försöket, men nej.
Fortfarande kaos.
Ljudet är igång, vad jag antar så kan jag "spela spelet" och ändra i menyerna etc.


Andra saker som kan spela in?:
Har klippt fjärde pinnen för att ta bort 10NES låset på basenheten.
(har dock testat på en icke rengjord basenhet med låset fortfarande intakt)
Platt-tv används.
RF antennkabel används.
 #865882  by Ufouria
 
Kretskortet ser väldigt smutsigt ut och repigt. Troligen det som gör att bilden blir knas. Ibland kan man behöva rengöra ordentligt flera ggr.
 #865888  by Hollowman
 
@ Rakapparat: Kemisk ren Isopropanol >99,5%.
@ Uforia: Ska rengöra lite mer noga och ihärdigt när jag kommer hem.

Ska ha sandpapper av fin kvalitet någonstans... Ska jag prova att använda det?
Aldrig använt hittills. :s
 #865891  by Hollowman
 
Kom hem, gned med alkohol o tops, fast denna gången hårt.
Fick ont i tummen.
Mer skit lossnade, vart riktigt förvånad faktiskt att jag hade gjort ett sånt dåligt jobb tidigare.
Men fortfarande samma kaos. :(
 #865896  by Filurkatten
 
Testa suddigummi på kontaktytorna och sedan sprit för att ta bort resterna.

Hade en SMB kassett engång med liknande problem, där var det flera lödpunkter som hade blivit dåliga med tiden. Kolla med flrstoringsglas/lupp om de ser ut att ha sprickor. (Tror inte att detta är problemet, men värt att kolla. Detta sker mest på fysiskt belastade lödpunkter till kontakter mm.)
 #865897  by AndiOne
 
Sonefors wrote: 07 May 2020, 08:45 Jag har själv beställt därifrån ett par gånger, men det är många år sedan och då hette företaget Retrogamefreak. Men det ser ut att vara samma.
Det är inte samma, men däremot tog de över Retrogamefreaks lager av skyddsboxar etc. Har handlat från nya stället med. Funkat lika bra som retrogamefreak.
 #865898  by Hollowman
 
Gick på med sandpapper, nu finns det definitift inge smuts på kontaktytorna.
Samma kaos. :(

Ang. lödpunkterna, är det dom små "trådarna" som går från kontaktytorna som du refererar till, @Filurkatten ?
Tog med till jobbet och kollade med förstoringsglas.
Ser inget som är uppenbart fel, men är inte direkt van att kolla lödningar. :)
 #865912  by Link
 
Är det någon som har koll på denna utgåva?

European Version på framsidan utan kod och FRG på baksidan. Engelsk eller tysk text i spelet?
 #867554  by jarsehonken
 
Den här epilepsi-lappen låg med i en hög Nes-spel jag köpte tidigare, men jag misstänker att det är till ett Game Boy-spel? Dels för koden nedtill, "DMG-DOC-SCN", samt att den är blå. Vad säger ni andra? :koopa:
Image
 #868570  by Ufouria
 
@Omega Supreme eller någon annan som vet om alla, de senare eller inga av första utgåvorna av svarta serien spelen kom med svarspost och reklamblad? Undrar framförallt hur det gäller för de första spelen. Alltså dessa:
Excitebike
Ice Climber
Mario Bros
Pinball
Popeye
Tennis
Donkey Kong
Golf
Balloon Fight
Soccer
Clu Clu Land
Mach Rider
Kung Fu
Super Mario Bros

Jag tror att några av senare SS spel kom med rosa reklamblad (SCN-GP), t ex dessa;
Slalom
Wrecking Crew
Volleyball
Hogan's Alley
 #868576  by Omega Supreme
 
Gumshoe är det första svarta serien spelet som kom med medlemsansökan.
Inga av spelen hade inledningsvis reklamblad. Reklambladen kom senare.
Jag kan tänka mig att köpte du en första utgåva av Ice Climber 1987 så fanns det inget reklamblad i. Men köpte du en första utgåva av Ice Climber 1988 så kan det ha funnits ett reklamblad i.

Edit: Vi har ju bland annat sett Gumshoe med nytt innehåll säljas med nytt innehåll + medlemsanökan UTAN reklamblad.

Edit igen: På bilderna som Gamegenie fixade fram från Bergsalas Stor & Liten kampanj inför julen 1987 så syns den rosa mängder med spelkassetter i det ovanliga jätteformatet. Så den existerade julen 1987 men man ser inte några i litet format som senare kom att följa med i boxarna.
 #868577  by Ufouria
 
Toppen, tusen tack för svar!
Jag vann några spel från F-Antik på Tradera (tror det var 2011), bl a Pro Wrestling. Jag tvivlar inte på att hans spel var nya då jag kollade innehållet i de jag vann. Kartongerna till hans spel var för övrigt katastrof, typ mosade på något konstigt sätt. Pro Wrestling som jag vann verkade helt orört och det hade varken reklamblad eller svarspost/medlemskort heller. Övriga spel, bl a Konami spel, hade kompletta och korrekta reklamblad/svarspost.
 #872517  by Omega Supreme
 
Jag har faktiskt kollat lite på detta tidigare efter som den är väldigt vanligt Europa men inte riktigt lika vanlig i andra delar av världen.

Jag noterade att bilden på boxen är avsedd för den amerikanska marknaden. Det hänger en baseballhandske på väggen till exempel. Så förpackningen är i alla fall anpassad för den amerikanska marknaden.
 #874429  by Exalibour
 
Jag har en Nes konsol med ESP märkning på
Undrar vilka spel (Regioner) det går att spela på denna konsol
:pwing:
 #874732  by Nescollector123
 
Någon som vet ungefärligt värde på:

komplett Nes svart plast hyrväska med klisterlapp "nintendo videospel" innehåll konsol och 4st kontroller, kablar samt infolapp etc.

Samt svart plast hyrväska med grå zapper och okej cib duck Hunt?
  • 1
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111

Instagram #sndb.se