• Hur många (och vilka) spel ägde du back then? Berätta!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Hur många spel ägde du?

1-3
5
5%
4-5
13
12%
6
2
2%
7
5
5%
8
6
5%
9
4
4%
10
6
5%
11
3
3%
12
6
5%
13
4
4%
14
6
5%
15
8
7%
16
3
3%
17
1
1%
18
1
1%
19
No votes
0%
20-21
3
3%
22-25
3
3%
25-30
7
6%
>30
21
19%
Jag hyrde bara spel
3
3%
 #358024  by Smart Cat
 
De allra flesta av oss är väl här för att vi hade spelen på den tiden då NES'en var den nyaste man kunde ha i konsolväg. (Those were the days... *suck*)
Det jag undrar är:
Hur många spel ägde du och vilka titlar var det?

Själv ägde jag följande titlar:
Duck Hunt
Golf
Goonies II
Gumshoe
Gunsmoke
Ice Climber
Kid Icarus
Metroid
Punch-out
Pro-Am Racing
SMB
SMB II
Wrecking Crew
Zelda I
Zelda II
Och jag är ganska säker på att jag hade Pro Wrestling annars var väl 15 toppspel bra.
 #358025  by rogerxy
 
haha, kul... nu ska vi se vad man minns :D

Jag hade 10 spel som jag minns:

1. SMB/Duck Hunt (som följde med konsollen)
2. SMB 2
3. TMHT 1
4. Rad Gravity
5. Dragon's Lair
6. Tale Spin
7. Duck Tales
8. Mega Man 1
9. The Flinstones
10. Tiny Toon
 #358026  by Mango
 
Jag ägde bara dessa:

Super Mario Bros
Fester's Quest
Castlevania 2: Simon's Quest
Teenage Mutant Hero Turtles

Men på den tiden bodde vi precis ovanför en videobutik, så det blev en hel del hyrspel. Självklart sprang man ju och lånade av kompisar på gården också :) Hade betydligt fler spel till SNES ett par år senare.

Edit: Klickade i 1-3, aja, skitsamma ^^.
Last edited by Mango on 21 Dec 2010, 13:50, edited 1 time in total.
 #358027  by many
 
Skriver de jag vet att jag ägt, när jag väl letade upp mina gamla för ~10 månader sen hittade jag bara några fåtal kartonger...

Ice Climber
Legend of Zelda
Snake rattle n roll
Little Nemo the dream master
Mega Man
Mega Man 3
Mega Man 5
Ice Hockey
Clu Clu Land

Fler än jag trodde...spel var ju asdyrt på den tiden, 400 spänn då måste ju vara det dubbla idag, typ?
 #358028  by Ufouria
 
Hade som max 15-30 spel, varav de flesta var enbart kassetter. Kryssade i 15 då jag tror att det var ungefär så många jag hade hemma i genomsnitt.

Hade en maskinskriven lista på spelen som jag hade haft och markerat på den listan vilka av spelen som jag hade klarat. Det var innan datorernas tid. Även skrivmaskin på den tiden var ovanligt att man hade. Vi hade det eftersom pappa hade eget företag och det var en del fakturor etc som skrevs på maskinen. Skrivmaskinen hade t om ett sudd, vilket ju var hur coolt som helst. :lol:

Dessa vet jag att jag fick nya i julklapp/födelsedagspresent:
SMB/DuckHunt (tillsammans med konsolen när jag fyllde år)
Zelda II
Blades of Steel (tyckte det var asgrymt som barn)
Simpsons - Bart vs the Spacemutants (stor besvikelse)
Faxanadu (hade även en Faxanadu T-shirt)
Castlevania II - Simon’s Quest

Dessa hade jag. Köpta begagnade eller bytt till mig mot andra spel (troligtvis bara kassetter). Oftast hade jag spelet tills att jag klarat det. Då spelade jag igenom det några gånger till innan jag bytte bort det mot andra kassetter. Minns att jag ångrade mig att jag bytte bort/sålde Mega Man och Bubble Bobble men tror att jag skaffade dem igen.
Mega Man
Mega Man 2
Snake Rattle n Roll
Cobra Triangle
Ghosts n Goblins
Trojan
Bubble Bobble
R.C. Pro-Am
Track & Field II
Life Force
Castlevania
Batman
Blaster Master
RoboWarrior (såg ju så häftigt ut men jag tyckte det var aptrist som barn)
Journey to Silius (tyckte jag inte heller var så skoj, men gillar nu)
Zelda
Turtles
Turtles II (kan ha hyrt det oxå)
Top Gun (minns inte att jag spelade det men jag lyssnade på intromusiken upprepade ggr)

Hyrde bl a följande spel (hyrde väldigt många spel men jag minns inte):
Kid Icarus (kom väl till 2:a borgen eller nått innan det var dags att lämna tillbaks)
Super Mario Bros 2 (spelade jag en helg i husvagnen)
Rygar (riktigt mysigt)
 #358029  by Kreese
 
Image Image Image Image Image
1. Ice Climber
2. Kung Fu
3. Golf
4. Duck Hunt + grå zapper
5. The Adventure of Link, Zelda II

Det räckte rätt långt. Sen lånade man ju spel av folk i månader. Hyrde gjorde man också. Ofta! :)

Bara Ice Climber och Zelda II köpte jag nya. Ja eller bara Zelda II kanske man ska säga. Eftersom Ice Climber följde basenheten. Som jag iofs. köpte ny...

Edit: Upptäckte just att jag bara hade smallbox spel! Ja just det, jag minns att jag ville skaffa Zelda 1, men att det kommit i stor kartong senare. Vilket störde mig så jag sket i det...
 #358030  by Ufouria
 
Jag köpte spelen begagnade för en 50-150 kr/st. Spelade dem tills jag ledsnat för att senare sälja dem för minst lika mycket som jag hade köpt dem för alternativt byta bort mot andra kassetter. :-w Rackarns va mysigt det var när pappa hade köpt hem gula tidningen på en fredag (då var det flest nintendo-annonser). Sedan satt man där och markerade de annonserna som verkade intressanta. Satt i brorsans rum och ringde runt. Hade man tur så bodde de "på rätt sida av stan" så att pappa kunde köra mig till säljaren. Var det på "fel sida" så var det för långt att åka. Då blev det ingen affär eller så skickade vi spelen med posten om det var byte av kassetter. Det var tider det! :good:
 #358048  by rogerxy
 
Ja lånade runt gjorde man ju en massa... det var ju förmodligen anledningen till att man inte hade SMB3, Zelda etc. utan hade Dragon's Lair istället :(

Hyrde gjorde jag ofta i början... SMB och Ghost n Goblins var det oftast som man tog med då
 #358051  by Chefren
 
Kommer inte ihåg exakt vad jag hade. Det var ganska mycket byt-lånesverksamhet med min granne, varav vissa fortfarande inte är tillbakalämnade än :P
Gissar på runt 10 spel eller nått. Förutom SMB som alla förmodligen hade vet jag att jag hade Zelda, Tennis, SMB3 och att vi fick soccer i julklapp :-&

Förresten, borde det inte vara 30>....? 3
30< tolkar iallafall jag som 30 spel eller neråt.
 #358054  by Pinge
 
vi hade runt 40spel.. men grannen hade typ 70-80 :/
 #358058  by Ufouria
 
Det var bara en enda tjejkompis som hade NES. Hon köpte det ganska sent och hade bara två spel (SMB och Zelda). Sedan var det några killar som hade NES som jag spelade med men vi lånade aldrig spel av varandra. En av killarna hade Zelda. Jag spelade det hos honom för första gången, satt ju som uppslukad av spelet. Det var ju helt fantastiskt! Dessutom var det ju en fin guldkassett. Minns så väl att jag helst ville spela det medan han ville göra något annat. :woot:

En annan kille hade bl a DuckTales (ettan förmodligen) och Super Mario Bros 3. Tror aldrig att jag spelade dessa men tittade på när han spelade. Sedan var det en killkompis som hade Metroid. Han älskade det spelet och jag tittade begeistrat på när han spelade det otäcka spelet. 8-[
 #358083  by Gixen
 
Svårt att komma ihåg men man får väl försöka:

Ice Climber
Pro Wrestling
Simons Quest
Blades of Steel
Double Dragon 3 (pirat)
Mega Man 3 (pirat)
Ghosts n Goblins
MT Punch Out
Journey to Silius
Track & Field II
Section Z
Zelda 1
Iron Sword (NOE, styvfarsan plockade upp det i Tyskland innan release i Sverige)

Och så nån multikassett.

Egentligen hade jag Castlevania III, Metroid, och Kid Icarus oxå, men de köpte jag "efter" back then på nån utförsäljning i slutet på 90-talet.

Eventuellt hade jag även dessa, men är osäker:

Battle of Olympus
Dr. Mario
Goonies 2
Shadowgate
Tetris

Hyrde så gott som varje helg.
Last edited by Gixen on 02 Jan 2011, 20:02, edited 1 time in total.
 #358119  by burnavista
 
Ska vi se om man kan lista dom. Jag har kvar alla spel jag fick som liten. 25 stycken var det när man tog fram lådan för några månader sen. Trodde man var försiktig som barn men några spel är riktigt välspelade om man kollar på kartongen iaf,
Sen fanns det många spara spel =)

Mega men 3
Zelda 1 (Bort bytt för länge sen ](*,) )
Zelda 2
Ice hocky
SMB 1
SMB 3
Rygar
Blades of steel
Ice climber
Tail spin
Tom & jerry
Little nemo
Metroid
Battletoads (Sista spelet man köpte, bästa)
Castlevania 2
Batmen
Festers quest
TMHT
Rush'n Attack
Probotector
Xevious
Tiger heli
Skate or die
Rescue - The Embassy Mission (Någon som förstår sig på detta spelet så här 20 år senare??)
Robocop
The Adventures of Rad Gravity
Nintendo World Cup

Blev visst 27 :)
 #358128  by segis
 
Första spelet jag fick var mega man 3, sen hade vi zelda, fighting golf och trackn field in barcelona
ska ha haft super mario bros 3 och snack rattle n roll men dom försvann av någon anledning :(
 #358157  by Gixen
 
De kommer du inte ihåg ändå, din fylletratt! :)
 #358161  by Pinge
 
Ice climber samt en sån här kanske
Image
:)
 #358163  by cricka
 
Jag hade 0 spel till NES då jag bara kört Commodore back then.... har iofs kommit på bättre tankar nu för någon månad sedan och samlat på mig ca 50-60 spel
 #358169  by pyton
 
Blades of steel
Gradius
Gremlins 2
Golf
Smb 1
Kung fu
Days of thunder
Blue Shadow
Zelda 2
Ski or die
Batman

De va nog alla..
 #358234  by Early90s
 
Exakt fyra-fem spel. Min tjejkusin hade Bubble Bobble, Chip n Dale, SMB1/Duckhunt och Ghost n Goblins. Dessa köpte mina föräldrar av henne med hennes konsol till mig julen 1995. Sedan fick jag Adventures in the magic kingdom något år senare. Sålde allt 1998 för 500kr tyvärr. Tror jag köpte FIFA world cup 98 till snes för pengarna :lol: :lol: :lol: Fast nu har jag alla dessa spel igen, plus många fler kassetter \:D/
 #358239  by Early90s
 
Det var exakt 4-5 spel. Fyra var under första halvan av 90-talet. Sedan kom ett till spel in. Lite sent för att vara från nes-eran, men för tidig för att "vara köpt senare" , klockren analys av mig.
 #358254  by Rickard Ingvarsson
 
Haha, ja vilka tider.
Kommer inte ihåg alla min spel, men ska försöka lista så många som möjligt.
Ganska säker på att jag hade runt 25st, för jag hade 2 sånna där "nin10case" eller va dom heter fulla och så hade jag några enstaka som låg o skräpade vid sida.

Ice Climber ( följde med konsollen)
SMB
SMB 2
SMB 3
T&F 2 (Älskar detta spelat än idag!)
The Simpsons, space mutants (spelade det hur mkt som helst, men klarade aldrig första bana :roll: , gillade att åka på skateborden)
Mega Man
Mega Man 2
Mega Man 3 (Vilken extas när man kunde "glida" :D )
Mega Man 4
Rescue Embassy mission (var en av favoriterna, top 5 iaf!)
Duck Tales
Roboworrior
Gun Smoke (Lika underbart nu som då! )
Gradius
Golf
Pinball
Bubble Bobble
Blades of Steel


Var ett gäng till, men så svårt att komma ihåg, har funderat i över 10 min nu för o komma på dom där bara.
Men jag saknade många super klassiker som Metroid, Kid Icarus, Zelda osv, hade bara Mega Man serien som jag älskade.

EDIT: Kom precis på att jag hade båda Turtles spelen med!
Last edited by Rickard Ingvarsson on 22 Dec 2010, 13:29, edited 1 time in total.
 #358259  by goguran
 
Ska försöka rabbla dem flesta här, men framförallt hade vi en kassett med 260 spel.
Det var väl 100 av dem som var riktigt bra. typ alla svarta serien med lite icke-scn godis.

Jag hade:

Zelda 1
smb 1
smb 2
smb 3
Metroid
Star wars
simpsons - bart vs the world
mega man 3
duck hunt
track and field 2
batman
batman 2 (joker)
Mike tyson, punch out
ice climber
Bionic commando
battle toads
blue shadow
Turtles
 #358261  by smid
 
Jag fick inte speciellt många spel av mina föräldrar. Dom tyckte att jag kunde läsa en bok eller leka ute med mina vänner i området. Riktigt tur för mig att min pappa verkligen fastnade framför NES och gick att tjata på för att få nya spel. Mitt första spel fick jag julen 1990, min nu mera bruna favorit fyller därför 20 år på fredag.

Jag ska försöka lista spelen och berätta lite runt dem.

SMB1 - Jag tror att detta va det första spelet vi köpte och det spelades såklart väldigt mycket i brist på annat.

SMB2 - Jag vill minnas att jag hade detta, eller så lånade jag det väldigt mycket. Jag tyckte att det va kul, men inte lika bra som 1an och 3an som jag hade sedan tidigare. Dessutom blev jag besviken på slutet då Mario bara drömt allt, förstod inte riktigt varför man inte räddade prinsessan osv...

SMB3 - Köptes nytt, spelades mest och klarades otaliga gånger. Jag kastade dock kartongen när vi flyttade 1999, kommer ihåg det som igår när jag tänkte att den inte va värd något ändå.

Soccer - Detta köpte eller lånade jag av någon kompis, om jag lånade det så lämnade jag iaf aldrig tillbaka det. Soccer spelades också väldigt mycket, förstår inte hur man kan tala illa om det.

Probotector - Detta lånade jag först väldigt mycket och sedan köpte jag det av en kompis och spelade nästan lika mycket som SMB3. Jag fick det för 50kr då NES va på väg att bli omodernt. Ett riktigt kap tycker jag då spelet håller än idag.

Jack Nicklaus' Greatest 18 Holes of Major Championship Golf - Köptes nytt av min pappa, detta och SMB3 va i princip det enda han spelade. Jag brukade spela med honom ibland för att vara snäll. Jag gillade dock aldrig spelet och va helt värdelös på det, precision och liknande va inte så hett när man va 7-8 år.

Flintstones - Detta köpte jag av en kompis med kartong och allt. Jag spelade det inte speciellt ofta då jag tyckte att minispelen med basket va så sjukt tråkiga, dessutom va inte fysiken lika bra som i SMB3. Kartongen har jag kvar än idag, vet inte riktigt varför denna fick följa med i flytten.

Power Blade - Detta köpte jag också av en kompis, även det med kartong. Spelet spelades nästan aldrig, vet inte riktigt varför då jag uppskattar det nu på "äldre" dagar. Även denna kartong fick följa med i flytten vilket gör mig glad, ju fler som skonas desto bättre.

Blades of Steel och Ice Hockey - Jag ställer dessa under samma då jag spelade båda lika mycket. Det första köptes nytt och det andra av en kompis, orginalkartongen slängdes dock i flytten. Båda spelades ganska mycket när kompisar kom över, i princip aldrig själv. Jag tror att dessa spel slet mest på mina stackars kontroller.

Turtles 2 - Detta köptes nytt men tyvärr är även den kartongen kastad av en tråkig anledning jag nämnde innan. Jag älskade Turtles och därför även spelet, på äldre dagar har jag dock insett hur enformigt det är. På den tiden älskade jag dock att hoppa runt och sparka fotsoldater på olika banor. Det bäst va när en granne visade mig hur jag kunde välja bana och spela banan där man åker skateboard hur många gånger som helst, himmelriket!

Little Nemo - Detta spel tyckte jag va ruskigt häftigt. Grafiken va så troligt snygg med stora svampar som man kunde gå på och djur vars förmågor man kunde ta till sig genom att ge dom godis. Spelet blev dock väldigt svårt väldigt snabbt och jag klarade det aldrig som liten, men jag älskade det iaf!

Vad jag kan komma på nu så hade jag inga fler spel. Jag hade en äldre granne som jag lärde mig alla fusk och liknande från, hans pappa kom från USA på frekventa besök och hade då med sig Nintendo Power. Jag va inte så bra på engelska då och kollade mest på bilderna, han kunde det dock flytande och lärde mig att hitta flöjter osv. Hemma hos honom spelade vi även väldigt mycket MTPO och Pro Wrestling, jag va alltid den rosa gubben vill jag minnas. Det känns som att jag är en av få som inte har haft Zelda som liten, kanske därför jag inte fastnat så mycket som vuxen heller. En annan granne spelade det dygnet runt men det lockade mig aldrig att få runt och slå sönder buskar ;)
 #358368  by Pinge
 
jag har kvar de flesta... och dom boxarna e i riktigt fint skick! :good:
 #358385  by smid
 
Har sett det i dina videos, riktigt bra skick. Det är annat än mina som jag hittade i en garderob, jag blev dock sjukt glad ändå :$
 #358386  by Pinge
 
det kan jag förstå... jag skulle hellre ha mitt eget "ruttna" ex än ett i nyskick

Instagram #sndb.se