• Hur många (och vilka) spel ägde du back then? Berätta!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Hur många spel ägde du?

1-3
5
5%
4-5
13
12%
6
2
2%
7
5
5%
8
6
5%
9
4
4%
10
6
5%
11
3
3%
12
6
5%
13
4
4%
14
6
5%
15
8
7%
16
3
3%
17
1
1%
18
1
1%
19
No votes
0%
20-21
3
3%
22-25
3
3%
25-30
7
6%
>30
21
19%
Jag hyrde bara spel
3
3%
 #674580  by MilleN
 
Inte bara skolkat, vi bröt oss in i datasalen på kvällar och nätter i högstadiet (kompis farsa var lärare så han knyckte nyckeln) för att lana c&c :D Vi åkte till slut dit för att folk använde telefonen i salen för att ringa ut mitt i nätterna och det upptäcktes såklart :/

Skolket handlade mest om quake 3 i gymnasiet, vi gömde oss i datasalen och lanade för fullt :) Lite pinsamt när det var glasväggar och läraren vi egentligen skulle ha gick förbi utanför och skakade på huvudet :) Även under datalektionerna spelade vi q3, men var alltid beredda med alt-tab så vi fick fram ett tomt worddokument när läraren gick förbi, those were the days :DOG
 #674581  by aerobert
 
Hmmm jadu, NES kom jag nog i kontakt första gången 1988. Tror jag fick mitt eget NES Action Set 1990, som sedan såldes till mammas kollega pga att jag ville ha ett Megadrive II nånstans 1993/94. Det spelade jag ganska länge, till och med när jag fick PS1 1995. Utvecklingen gick ju blixtsnabbt på den tiden. Men sedan såldes bägge ganska snabbt kring 1997. En avstickare...

Som alla andra, lånades det friskt hit och dit bland vänner som hade många spel så minnena flyter ihop ganska mycket över vilka som var mina. Tror nog jag ändå lyckades prova på i princip varenda spel som fanns fram till 1992 och viss del 1993 i olika grader men "dammsugarspelet" fastnade jag aldrig för. Dammsugarspelet är alltså Zelda med Link som springer med sin sköld framför sig, haha jag var fan inte bright som barn. Men de jag kommer ihåg definitivt att jag fick köpt av mina päron var:

SMB/Duck Hunt (såklart)
Track & Field 2 (sportspel ansågs vara bra för karaktären hemma hos mig, och de var ju inte våldsamma spel)
Ikari Warriors (jag ville ha Rush 'n attack men det hade dom inte (B&W Backaplan), så säljaren sa att dom hade ett liknande spel, ja jo tjena)
Probotector (tämligen säker på att det var mitt, för jag spelade det hur mycket som helst, men minns inte var det köptes)
Gun Smoke (likadant här, nötte det dag in och dag ut, men minns inte var det köptes)
Snake Rattle 'n Roll (ett av favoritspelen då, köptes på Stor & Liten pga najs cover art, och spelet visade ju sig vara bra eftersom man kunde spela två samtidigt! jag ser nu mönstret i alla mina val av spelköp faktiskt)
Turtles 2 (Köptes på Göfabs mediaavdelning när det begav sig)
Track & Field in Barcelona (hittades i realådan i Ullared har jag för mig)
Side Pocket (återigen "sport" och det låg nog också i en realåda någonstans, men spelades mycket!)
Captain Skyhawk (hittades i realådan på ÖB)
Double Dragon III (vet inte var det köptes, men var nog billigt som alla sena spel på slutet, skitkass var det också)

Som sagt, vet att jag bytte NES till förmån för Megadrive II, vill säga att det var 93 men de två sista spelen i listan här släpptes ju sent 94 så det måste ju ha varit där någonstans, såvida det inte var nån typ av gråimport.
 #674584  by Kahn
 
MilleN wrote:Inte bara skolkat, vi bröt oss in i datasalen på kvällar och nätter i högstadiet (kompis farsa var lärare så han knyckte nyckeln) för att lana c&c :D Vi åkte till slut dit för att folk använde telefonen i salen för att ringa ut mitt i nätterna och det upptäcktes såklart :/

Skolket handlade mest om quake 3 i gymnasiet, vi gömde oss i datasalen och lanade för fullt :) Lite pinsamt när det var glasväggar och läraren vi egentligen skulle ha gick förbi utanför och skakade på huvudet :) Även under datalektionerna spelade vi q3, men var alltid beredda med alt-tab så vi fick fram ett tomt worddokument när läraren gick förbi, those were the days :DOG
Vi körde unreal på gymnasiet :D
Blev tillslut portade för att vi installerat de spelet på samtliga 30 datorer och de blev ett jävla liv.
Vi bröt oss dock aldrig in, det hade varit mer awesome! :DOG :good:
 #674593  by Lyret
 
Då ska vi se

SMB1
Turtles
Festers Quest
Chip n Dale
Ducktales
Super off road
Silent Service
Paperboy

Sen var det ju ett gäng i umgängeskretsen på den tiden som även dom hade NES så där spelade man lite annat
Megaman, Cobra triangle, Zelda, Blades off steel, Ice Hockey.
Det som spelades mest var utan tvekan Metal Gear!

La ner NES rätt så tidigt tyvärr.
Istället blev det elgitarr, dödsmetal och folköl :P
 #679787  by robNES
 
Super Mario Bros (fick man med när man handla konsollen)
Tiger-Heli
Salomon's Key
Top Gun
Castlevania
The Simpsons Bart vs. the space mutants
Krusty's Fun House (köpte jag i Tyskland)

har allt kvar i boxar
 #679829  by hazzemannen
 
Skall vi se missat denna tråd helt. Hade en del NES och SNES
NES
Smb 1,2,3
Mega man 1,2,3
Little Nemo
Ice climber
Rusch N Atack
Ikari Warriors
Chip n Dale
Duck Tales
Snake Rattle n Roll
Blades of Steel
Castlevania 1,2 (vart grymt besviken på 2an då man fattade noll som liten)
Bubble Bobble
Section Z var lite av en otippad favorit som liten, gäller EJ i dagsläget ;)

Vid ca 18 års åldern tog jag med dessa spel till min dåvarande kärlek, kärleken tog slut spelen blev kvarglömda men har köpt alla nu på äldre dagar. Morsan tog ut alla spel ur kartong och sparade dem med manual i bokhyllan, då intresset avtog åkte dessa upp på vinden läcka i taket och fuktskadade lite trist.

Snes hade jag
Zelda ALTTP
Super Mario cart
Terminator rise of the robots
super mario Allstars
super mario World
magical quest
alladin
sim city
Alla dessa hittades på vinden när vi rensade dock med samma tråkiga fenom gällandes kartongerna
 #679830  by Pinge
 
Solomons key var ett spel hela vår familj spelade förutom dom "vanliga", solomons key 2 spelar farsan en hel del fortfarande... han fyller 70 snart :)
 #679871  by Pinge
 
Ja tetris är ett annat spel, även mcdonaldland har han kört det senaste. Tyvärr har han på äldre dar gått över mer till ps2 och snes... men även lite nsmb på ds :)
 #679877  by RobTho
 
Kul med farsor som spelar :) min har alltid varit galen i castlevaniaspelen men på senare dar blir det mest CoD på xbox360 (ca 2 timmar om dagen). Riktig gamer :good:
 #684136  by Oregondanne
 
Spännande tråd! Men lite klurigt att minnas exakt vilka spel man ägde. Så mycket som hyrdes, såldes, lånades, byttes. Men jag ska göra ett försök i alla fall, i kronologisk ordning så gott jag kommer ihåg den. Dock ägde jag garanterat inte alla dessa vid ett och samma tillfälle (och efter att TV-Spelsbörsen på Klarabergsgatan senare lurat av mig rubbet för en spottstyver ägde jag typ bara konsolen...).

Ice Climber
Rad Racer (båda två, tillsammans med konsolen, fick jag i julklapp 1988)
Mario Bros ("Det svarta paketet! Det svarta paketet!" Jag var helt till mig då jag öppnade min födelsedagspresent på sportlovet 1989. Och passande av mina föräldrar att slå in det just i svart.)
Metroid (min mamma fick det i present av pappa! Och blev helt till sig av miljöerna, mystiken och musiken...)
Slalom
Tennis
Super Mario Bros 2
Zelda II
Ghosts 'n' Goblins
Fighting Golf (pappas favoritspel)
Turtles
Bubble Bobble (sålde jag för en femtiolapp - som ju kändes som otroligt stora pengar - till en kompis pappa, som gav det till sin son som i sin tur direkt gav det till min klasskompis på hans kalas... och jag ångrade mig redan)
Blades of Steel (första och största spelköpsbesvikelsen någonsin)
Mega Man 2 (julen 1990! Den så ljuvliga...)
Duck Tales
Super Mario Bros 3 (väntade så länge att postorderbeställningen aldrig kom, annulerade den och gick till affären i stället!)
Bart vs. the Space Mutants (älskar det än i dag - men fasiken vad svårt det är!)
North & South

Notera att jag aldrig ägde Super Mario Bros. Dock hyrde vi det tillsammans med konsolen på något sportlov. Kommer ihåg hur naiva vi var (jag, mamma och pappa) då vi letade efter prinsessan, som vi trodde var gömd någonstans i spelet och alltså inte nödvändigtvis efter att ha klarat sista banan! Jag sökte febrilt i värld fyra, pappa vet jag inte var han letade men mamma var helt övertygad om att prinsessan var inmurad i tegelblocken på i värld 1-2, så hon hackade bort dem alla tills tiden rann ut och liven tog slut...)

Bland de andra hyrspelen minns jag att mamma alltid hyrde Gradius åt mig då jag var hemma från skolan förkyld (vilket var ganska ofta) samt att vi satt på en restaurang någonstans i stan (Stockholm) en fredagskväll och jag knappt kunde bärja mig eftersom jag lovats att få hyra Top Gun under helgen. Kastade i mig maten och räknade sekunderna i bilfärden mot hyrbutiken, och satan vad spelet levde upp till hypen! Vadän AVGN påstår idag...

Så här i efterhand är jag mycket tacksam att mina föräldrar verkligen förstod sig på min passion och alltid tog sig tid att spela tillsammans med mig. Kanske för att de var nästan lika uppslukade av spelen som jag själv...
 #688703  by puban
 
Jag och brorsan hade 9 spel (tror jag)

SMB3
Tennis
Rad Racer
Track & Field II
Tropical Island
Teenage Mutant Hero Turtles
Kung Fu
Ice Climber
Ice Hockey


Var SMB3, Track & Field II och Ice Hockey som tynades hårdast :)
Kan kanske varit nåt mer, men kan inte minnas det i så fall.
 #721728  by Yffisch
 
Jag hade väl runt 13 spel typ. Dessa spel är ju av uppenbara skäl fortfarande ens favoritspel så där ligger ju roten i vilka spel man gillar tror jag :) Även de man hyrde i videobutiker.

Min lista var:
SMB3
SMB1
Little nemo
Ufouria
Chess master
Bionic Commando
Lolo 2
Wizards and Warriors 1
Mega Man 2
Mega Man 3
Battletoads
Dr. Mario
Paperboy
 #726463  by Tomp
 
Lite svårt att minnas vad som i själva verkat var mitt och vad som var lånat, lustigt nog. Först var ju NES'et min storebrors som jag först efter ett par år fick ha som mitt egna. Man bytlånade ju bort minst hälften också och vissa byten vart ju aldrig tillbakabytta. Men här är de spel som jag är säker på att jag hade iaf varav kanske hälften var otroligt svåra att starta.

1. SMB (spelades enbart när jag var desperat uttråkad)
2. Duckhunt (det var helt ok men räckte med en omgång ibland)
3. Ice Climber (lite samma som med SMB
4. Life Force (Trots att jag alltid älskat spaceshooters så var denna inte en favorit men spelades mycket ändå)
5. Rocking Cats (Det enda spelet som jag fick som mitt egna nya. Spelades otroligt mycket. Köptes när SNES var på tapeten)
6. Simpsons - Bart vs the Spacemutants (Var ju ett så stort Simpson-fan så detta spelades mycket men köpcentrums-dödshoppet kom jag aldrig förbi)
7. Track and Field 2 (Ett spel som fick mig att förvandla handkontrollerna till inte så mintiga)
8. Teenage Mutant Hero Turtles (Otroligt kul men jag tyckte det var så svårt. Var svårt att starta också största delen av ägandet).

Det är listan av vad jag tror jag hade. Notera att det här är enbart NES som jag radat upp nu. Är inte riktigt hundra men det verkar som att det är NES som OP är ute efter.

Hyrde mycket spel men oftast hyrde jag hellre SEGA Megadriveväskan.
Men när man väl hyrde NES så vart det väl mycket TopGun och Double Dragon II. Två spel som var riktigt roliga och DDII är än idag.
 #734995  by FatalPortrait
 
Defender of the Crown
Ghosts n Goblins
Gumshoe
Mega Man 4
Robin Hood
Rygar
Shadow Warriors
Super Mario Bros 3

Lirade mest Shadow Warriors och SMB 3 för det var de enda spelen jag kunde komma långt i. Körde Gumshoe med en sån där NES-hjälm, men det gick alltid åt helvete inom de första 10 sekunderna. Robin Hood slår inte högt hos de flesta, men det imponerade ändå på mig när jag var liten :)
 #735074  by Kibbe
 
Oj, detta var rätt svårt. Om man räknar åren 1989-1992 då NES fortfarande var rätt hett så ägde jag följande (+/- några titlar):

Super Mario Bros.
Xevious (blä)
Life Force :birdo:
Gradius
Probotector
Blades of Steel
Fester's Quest (underskattat spel ju!)
Pro Wrestling
Castlevania
Wizards & Warriors
DuckTales
Track & Field II

Efter det var det ju bara SNES'en som gällde ett tag, men jag fortsatte att köpa/fick lite begagnade spel till NES för att ha något att spela de helger jag var hos farsan. Typ Little Samson, Mega Man, Rygar, Battle of Olympus etc. Allt detta försvann sorgligt nog i en flytt runt år 2000 :cry:
 #735076  by bobban
 
Då ska vi se,

Mario
Mario 2
Mario 3
Legend Of Zelda
Duck Tales
Mega Man 3
Probotector
Ikari Warriors
Turtles 2
Tiny Toon
Tecmo World Wrestling
Wizards & Warriors - Iron Sword

Många av spelen samt konsolen som jag fick julen-89 har jag kvar. Enheten har aldrig strulat, spelen startar oftast på första eller andra försöket. Aldrig heller bytt connector eller handkontroller. Någonting som jag värdera högt över allt annat som jag har i samlingen.
Last edited by bobban on 09 Dec 2014, 14:58, edited 3 times in total.
 #735098  by palmberg
 
SMB
SMB 3
TMHT
Zelda II
LifeForce
Snake rattle n roll
Duck tales
Megaman 2
Megaman 3
Megaman 4
Castlevania 1
Castlevania 2
Castlevania 3
Battletoads

Tror det var 1-2 titlar till, tragiskt att man glömt..
En sak jag inte kan glömma däremot: Min pappa plockade alltid ur kassetten till mig, som jag hade i mitt rum. Han låste in box och manual i ett skåp.
Alla spel var i kanonskick! När sedan NES var på väg ut och man började spela SNES, så gjorde jag bort mig som 13-åring och bytte in hela NES-samlingen mot 3 beg snes-spel. När NES var värt som minst dessutom.. :nogood:
 #735150  by Vaskinton
 
AJ aj aj! Riktigt surt val det där...

Fick mitt NES julen '92 och då med Journey to Silius.

Efter det fick/köpte jag följande spel;

Chip n Dale
Ducktales
Bionic Commando
Lifeforce
Probotector
SMB2
SMB3
Solstice
Mega Man 2 och 3

Tror det var alla jag ägde som knodd, sen lånade man en hel hög spel av kompisar.
 #735152  by palmberg
 
Mycket surt, så nu kör jag en liten personlig vendetta mot mig själv. Målet är att köpa de spelen jag ägde som liten. Synd bara att många titlar är svindyra i dagsläget. :MM
 #735168  by bobban
 
Jag tror att många av oss som samlar retro hade från början just den tanken. Att köpa tillbaka de spelen som man hade som kid.
Så jag började :) Har faktiskt några spel kvar att skaffa men det är mest skräptitlar till GB och SNES som jag inte är så speciellt brydd i.
Last edited by bobban on 09 Dec 2014, 23:13, edited 2 times in total.

Instagram #sndb.se