• Betygsätt NES-låten!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #364497  by 3gengamern
 
3/10 får den av mig men då är jag generös.


5,5/10 Ett bra exempel på att spelmusik oftast gör sig bäst i ett sammanhang. Om man spelar själva spelet, närmar sig sista bossen och kämpar mot klockan, så sätter låten stämningen perfekt. Men lyssnar man bara på den så här enskilt från allt de andra, låter det väl tunt.
Slutligen lite OT, men apropå att någon nyligen nämnde sista bossen i Werewolf.
Är det bara jag som har livlig fantasi, eller ser inte den slutgiltiga formen precis ut som att man rakt av har plagierat skurken Magneto från X-men-serierna?
Då menar jag allt från färgen på kläderna, till att en av bossens främsta attacker är att kasta balkar av metall. Bedöm själva.
 #364551  by Hullofella
 
Jag håller med om att det är knepigt att ta musiken ur sitt sammanhang när den uppstått med uppsåt att passa in i ett spel. Det handlar inte om att i första hand skapa en hit, utan snarare att genom musiken bygga upp någon sorts stämning. Men jag skulle nog ge den 6/10.


Denna fastnade jag för när jag spelade Spike V Ball hemma hos en kompis (ett spel jag för övrigt var helt talanglös på):
Den har lite Double Dragon-känsla över sig i själva kompet. Gillar melodin. 8/10

Edit:
Verkar som det ovanstående klippet inte fungerar längre.
Last edited by Hullofella on 23 Jan 2011, 22:55, edited 1 time in total.
 #366658  by 3gengamern
 
Lite nytt liv i denna tråden. :)

Daytona-låten får betyget 7/10 från mig. Kanske inget som ger en gåshud direkt men ändå riktigt trevlig att lyssna på.




8/10 En svänging låt som hinner ändra karaktär flera gånger innan den loopar.
 #367860  by Arkiv N
 
7/10 Starten är riktigt bra, men det känns som det saknas något.

Kör vidare på Sunsoft. Har inte lyssnat igenom tråden. Denna troligtvis varit upp tidigare men det är den värd :)
 #368191  by Hullofella
 
Ja, Batman har varit uppe (sida 2). Där fick den 8/10, och det tycker jag nog är ett rättvist betyg.

Apropå Sunsoft kan vi fortsätta med lite mer Journey to Silius (som ännu inte helt betats av):

Bana 4:
Lyssna hur annorlunda detta låter än andra NES-spel. Musiken för snarare tankarna till den kommande 16-bits-eran, än det blippbloppande som förknippas med NES. Basen är helt fantastisk! 9-10/10
 #368735  by 3gengamern
 
10/10 Gåshud!

7,5/10 Är det bara jag, eller ger inte den här låten vissa associationer till "Mission Impossible" :?
 #368748  by Ufouria
 
Batman Return of the Joker har inte lika bra musik som det första Batman spelet. Dock hörs det ju att det är Sunsoft och musiken är helt okej, men ingen fullpott. Ger den 7/10
[youtube]Bästa låten i Gunsmoke. 8,5/10[/youtube]
 #368801  by Hullofella
 
Gun Smoke är en riktig klassiker! Den har det där ylande ljudet som är typiskt för en del NES-spel, tex Adventure of Link. Skulle nog ge den 9/10. Jag är rätt generös med mina betyg, men jag tycker detta är bra.

Spelet i sig är det inte många som tycker speciellt mycket om, men musiken är typiskt Sunsoft! Just denna boss-musiken är episk, och jag ger den 8.5-9/10
 #368898  by Stonkish
 
Fester's Quest gilla jag inte riktigt. Vet inte, men det kändes inte som om låten hade nån poäng eller kom till skott riktigt.
Får en 4/10 iaf.

Här är 2 klassiker från min barndom. Kirby var samtalsämnet på fritids och jag spendera mycket tid att rita Kirby-figurer.
 #370257  by Ufouria
 
Inte dåligt men inget "wow" va bra heller. Inget jag skulle lyssna på om jag inte spelade spelet.
Får betyg 6/10 av mig.
Att ett sånt dåligt (?) spel kan ha så grym musik. Stark 9/10.
 #370274  by Hullofella
 
Intressant, påminner om C64 ljudmässigt snarare än de klassiska NES-spelen. Jag skulle nog ge den 7/10, men den kanske växer vid fler lyssningar.

Jag tycker om melodin, lite lagom melankolisk men med ett skönt tempo. Jag skulle nog ge den åtminstone 8/10
 #370315  by Ufouria
 
Hörs klart och tydligt att det är Konami som ligger bakom (speciellt plupp-ljud).
Ganska skön och svajig låt, men ingen topplåt. Jag ger den en 7/10.
Denna låt gillade jag redan innan jag hade spelat det. Den var med i en musiktävling här på nesdb. Tror det var rogerxy som hade tagit med denna låt. Riktigt trallvänlig låt som man blir glad av att höra. Får av mig 8,5/10.
 #372898  by Hullofella
 
Hmm, jag var aldrig överförtjust i det spelet, men ger den en 7/10 för att den är såpass klämkäck som den ändå är.

En av mina favoriter från Blaster Master (gillar nog 3e banan mer dock) 9-10/10
 #372967  by 3gengamern
 
7/10 En stabil låt som man kan lyssna på många gånger utan att tröttna.



8/10 Musiken till vad som förmodligen är den mest känsloladdade passagen i hela spelet. När man för allra första gången äntligen har lyckats spöa Mother Brain och nu plötsligt måste klättra upp för ett väldigt långt schakt, samtidigt som en klocka hela tiden räknar ner mot noll.
Själv hann mina tankar växla från att inledningsvis vara "F#n det här kommer inte att gå, jag hinner aldrig ta mig upp dit i tid!!!", till att några ögonblick senare bytas ut mot en stigande glädje när utgången plötsligt kommer inom synhåll och man inser att det nog ändå är möjligt att lyckas. \:D/
Sedan dess har jag varje gång jag ser någon form av nedräkning alltid brukat associera till just den melodin, men på senare år har den dock fått svår konkurrens av en stycke ur SMG1. ;)
 #379037  by Mango
 
Metroid får 5/10. Hyfsad, men ganska tråkig. Hade säkert fått högre betyg om jag kommit så långt i själva spelet :P

Nästa:
Mysig och klassisk :) Får 6/10 av mig!
 #379056  by Hullofella
 
Får lite mardrömmar av Dr Mario. Jag ger den nog en 6/10 också. Ganska mycket variation och lite galen sådär.

En melodi som återanvändes i Castlevania Rebirth. Den är lågmäld, men har det rätta Castlevania-soundet. 8+/10.
 #379076  by 3gengamern
 
Härligt att den här tråden vaknat till liv igen! :D

7/10 Ett välkomponerat stycke men kanske inte något man direkt får ståpäls av.


7/10 Rivigt intro till ett jäkligt svårt spel! Klarade mig aldrig särskilt långt som liten, så enda möjligheten att få glimtar av vad som kom längre fram, var sitta och vänta på de korta filmsnuttar som visades om startskärmen fick stå på tillräckligt länge.
 #381078  by Hullofella
 
Det var otroligt länge sedan jag spelade Robin Hood, kom inte alls ihåg musiken. Efter att ha lyssnat igenom den några gånger gillar jag den mer och mer. Det är intressant hur skiftande nes-spel kunde låta. Det är ganska ösig musik samtidigt som det har ett sorts passande medeltidstema över sig. 7.5/10 ger jag i betyg.


Jag kör lite Blue Shadow/Shadow of the Ninja då:
Gött driv, ösigt och vemodigt samtidigt. 8.5+/10
 #383916  by Alas
 
festers quest var ju helt ok, o bra tempo i det o spännande o kuslig musik... men kanske lite för kuslig för addams family... dem är ju ändå en snäll happy family...

men robin hood överaskade... I like it!!! I feel like a druid!! den ska jag ha som projekt o göra dansversion av...

denna får mig att komma igång lite... ger den en 8/10

http://www.youtube.com/watch?v=lHHVQXkX ... re=related
 #388276  by Lakanman
 
Alas: Det var ju Amiga? Inte så het bit. 2/10
 #389284  by Werrock
 
Började rätt okej men sen kändes det ganska random. 4/10.
 #389290  by Ufouria
 
Jag gillar ju musiken i Camerica spelen. Just den där tycker jag dock inte når upp i samma standard som t ex den i Ultimate Stuntman och flygspelet (som jag inte minns namnet på). 7/10 får den iaf.

Jag förvånades igår över hur bra musiken är i smufarna. Nu hittade jag dock bara musiken på act 4 samt 5-6.
 #390153  by Hullofella
 
Jag har aldrig spelat Smurfarna, men jag håller med om att det verkar vara bra musik i spelet! Påminner en del om C64. 7.5/10.

Pro Am Racing:
 #390163  by Ufouria
 
Älskar Pro Am Racing musiken! Man blir på bra humör när man hör den. :D Enda minuset är att truddelutten är ganska kort.
8,5/10
 #390661  by 3gengamern
 
7/10 Fullt ös från start till mål, en stabil och bra låt men kanske en smula repetitiv och kan bli lite påfrestande att lyssna på i längden.

8/10 Kanske inte den bästa låten i spelet men ack så harmoniskt avstressande den var att lyssna till första gången man ,efter många försök, äntligen lyckades klarade ut spelet för första gången. :D
 #391543  by Hullofella
 
Journey to Silius har helt klart ett av de allra bästa soundtracken till NES, men jag är beredd att hålla med om att denna kanske inte utmärker sig i relation till allt det andra som är helt sinnesförvridet bra. Men den är gedigen och fyller sitt syfte. 8/10 ger även jag i betyg.

Kan inte hjälpa att tycka om den trudelutten ... Betyg vet jag inte, 7/10 kanske för att jag blir på gott humör av den.
 #391559  by 3gengamern
 
6/10 Muntert och glatt men ändå känns melodin en smula tunn.

:x 2/10 Får den i betyg av mig men då är jag nästan väl generös. Sicken migränframkallande kakafoni.
 #393084  by Lakanman
 
Jädra crazy låt du hittade. Känns som Mats Morgan band från Utbildninsgradion har gjort den.

1/10

Satt igår och gläppte igenom lite roms på powerpaken och sprang på en riktigt het låt. Låter väldigt mycket SID tycker jag.
 #397084  by 3gengamern
 
Jo lite Commodore var det faktiskt över den. Väldigt bra låt även om jag aldrig har hört talas om spelet 7,5/10.

10/10 Gåshud!
Så grymt bra och enligt mig en av de tio bästa NES-låtarna någonsin!

Instagram #sndb.se