• Betygsätt NES-låten!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #360221  by Ufouria
 
Musiken i SMB 2 funkar ett tag men man ledsnar snabbt och blir trött på den när man spelat några banor.
5/10 får den iaf.

Första låten (introt?).
Mitt betyg
9/10 på i princip alla låtarna inkl den första. Dock är musiken på bossarna hemsk!
 #360232  by 0LD5K00L
 
Underbar låt som verkligen lyckas med att hypa upp stämningen :D , det blir en 9/10 från mig med. :good:

Denna gillar jag på något skumt sätt:
Mitt betyg:
7/10
 #360446  by Hullofella
 
Den (Pro Wrestling) är medryckande och passar spelet väldigt bra, men samtidigt är det ett tidigt spel till NES, och visar således inte systemets fulla kapacitet (jämför med till exempel Journey to Silius). Den passar dock verkligen i sitt sammanhang, så det får bli 7/10.

Ja, jag tycker om Sunsoft. Blaster Master är inget undantag. Just denna tycker jag är catchig och upplyftande: 8/10.
 #360456  by Ufouria
 
Högsta kvalitet! Det är rejält drag i den och man lyssnar mer än gärna på låten även när man inte spelar Blaster Master.
9,5/10

Här hittade jag något annorlunda.
Riktigt bra och skön låt. 8/10.
 #360800  by Jedvard
 
Riktigt skön låt av det lugnare slaget som jag har i min senaste bitpop bil cd :good: 8/10

Image
http://www.youtube.com/watch?v=zZ_K1FBy ... re=related
9,5/10 för att melodin är helt grym :-w
 #360803  by Bucket
 
På plussidan så är den lugnande och samtidigt så är det en ganska passande RPG-låt.
Minuset är att den är lite för lugn enligt mig. 6 / 10
Vet inte om denna vart isf får ni säga till.
Tycker detta är en bra låt med varierande tempo 8 / 10
 #360856  by 3gengamern
 
Tror faktiskt den har varit uppe redan, men tål att höras många gånger.
7/10 Bästa låten i ett annars (enligt mig) rätt svagt soundtrack.




8/10 Så mycket nostalgi som är förknippad med den här låten.
 #360871  by Pinge
 
Helt okej låt, mkt nostalgi såklart... 7/10 ger jag den!
Samson får 6/10, glad och trevlig låt!
 #360877  by Ufouria
 
Den där låten hade jag tänkt att välja nästa gång jag skulle lägga upp låt. :o

Ger den en 7/10. Bra låt som är skön att lyssna på men ingenting jag skulle lyssna på om jag inte spelade spelet. Ryser lite av nostalgikänsla. Nostalgi typ tre år tillbaks då jag spelade det för första gången.
Älskar denna, lyssnar gärna även när jag inte spelar. 9,5/10
 #360891  by Pinge
 
den har jag inte hört, men den var riktigt bra, påminner om ngt annat spel...
jag ger den 7,5 / 10

mitt nästa bidrag blir:
efter introtruddelutten (8sek) så får jag Amiga-vibbar, musiken e medioker.... 5 / 10
 #361170  by Hullofella
 
Märks tydligt att det inte är en japan som gjort musiken. Det låter väldigt annorlunda jämfört med hur man förväntar sig att NES skall låta (här är det väl mer tal om ett europeiskt/amerikanskt datorspels-sound). Tim Follin har ju även gjort music för Amiga och C64, så det är väl ingen slump att musiken drar åt det hållet. 6/10 är mitt betyg.

Lite mer klassiskt konami-sound:
Jag har inga direkta nostalgiska band till detta spel, vet inte ens om jag spelat det, men det låter riktigt bra i alla fall 8-9/10
Last edited by Hullofella on 04 Jan 2011, 16:45, edited 1 time in total.
 #361175  by Ufouria
 
Hörs direkt att det är Konami som ligger bakom musiken. Fin musik, lite "knäppande". Mitt betyg 8/10.
 #361303  by R.J
 
Tycker det är en klassiker och passar som handen i handsken till spelet.
Får 7.5 / 10 av mig.
8 / 10 av mig. Riktigt skön låt.
Hullofella: Haha förstår vad du menar! Stämmer men har aldrig tänkt på det tidigare, "Plinget" är ju det jag gillar mest med låten nästan.
Last edited by R.J on 05 Jan 2011, 15:10, edited 1 time in total.
 #361374  by Hullofella
 
"Plingandet" påminner om när man spelade Super Mario och någon tryckte på Paus när man var precis över ett stup (ramlade ner och dog). Den har ett gött driv i sig, och jag gillar den. Ger den nog 7.5/10 (plingandet kan bli lite skränigt).
Ett favoritspel. Denna är rätt ösig samtidigt som den har en lite vemodig ton. 7-8/10
 #361383  by R.J
 
Nja vet inte om jag gillar den så mycket, Alltså inte på nått sätt dålig men inte ens i närheten av 1a. Får 5,5 / 10 av mig.

Såg att ni kört Salamander och Gradius 2 så får väll köra min favorit från 1an. Låter dock som den går lite snabbar än vad den gör på pal.
Helt klart en av mina favoriter, Får nästan gåshud när jag hör den... Väcker massor med minnen. Som ni kanske märker på mina betyg lägger jag stor vikt vid om jag tycker låten passar till spelet eller ej och den här är en sån låt. Kan inte tänka mig en låt som skulle passa bättre till Gradius.
Betyg 9 /10.
 #361477  by poppe
 
6/10
Inte lika bra som c64-versionen
 #361492  by Hullofella
 
Nej, den var otroligt deppig och andefattig jämfört med C64-versionen (Rob Hubbard!). Den inger mig känslan av att kommandosoldaten i fråga går ut i strid med visshet om att han är kanonmat, att han kommer torteras på de mest otänkbart ohyggliga sätt och dödsmördas till döds med absolut säkerhet. 4/10 får den i betyg av mig.

Om jag skulle ut i krig så hade denna höjt min moral betydligt bättre:
Jag har redan postat en låt från Jackal, men denna gillar jag nog minst lika mycket. 9/10
 #361747  by synt4x
 
Yep Jackals soundtrack är grymt. Behövs nog ingen motivering. Ger den 8/10.

En simpel med ändå riktigt bra låt som ger en perfekt känsla av att äventyret är slut. Extra bra när man faktiskt har spelat igenom spelet. Det är som en riktigt bra belöning. :birdo:

Edit: Ojsan jag glömde ju mitt betyg. Tror den får 7/10.
 #361931  by Hullofella
 
Ja, den ger en ganska episk känsla. Lite som i första Star Wars när de precis sprängt Dödsstjärnan och samlas för att dela ut medaljer. Tycker om hur den artar sig från ungefär 0.30.
7.5/10 blir mitt betyg med tanke på sammanhanget.
Min favorit från Mega Man-spelen. Den har det typiska drivet som man associerar med Mega Man, men den är melankolisk på samma gång. 9.5/10
 #361985  by 3gengamern
 
10/10 Gåshud! Bättre än så här blev aldrig musiken i Mega Man-serien.


7.5/10 Bra låt som det svänger om, fast aningen i kortaste laget.
 #362370  by Stonkish
 
Darkwing Duck musiken är helt ok, påminner om några av melodierna från Chip & Dales. Lite mysig faktiskt. Ger den 7/10

Jorå, soundtracket förädlades mer i Mega Man 3. Soundtracket till 2.an var bra men inte helt 100% fulländat enligt mig.
 #362501  by Ufouria
 
Har tyvärr aldrig direkt gillat musiken i Mega Man 3. Kanske delvist därför 3:an enligt mig är det svarta fåret i Mega Man 1-6 hexalogin. Just den där musiken är dock rätt bra, kanske den bästa i MM 3. Det känns som den påminner om någon annan låt. Den passar oxå väldigt bra in på själva banan har jag för mig.
7/10 ger jag den. Den ovan får en 6/10.
Kanske ingen höjdarlåt men den passar väldigt bra in i spelet när söta kakmonstret kommer
5-6/10.
 #362524  by Hullofella
 
Den skulle passa in i ett kasst spel som T&C Surf ...
Jag ger den 5/10.


Eh, kollade upp T&C Surf bara för det:
Metal ju! Man får aldrig höra musiken i spelet bara eftersom man ramlar hela tiden. 7.5/10
 #362527  by Ufouria
 
Ganska enformig men endå rätt bra drag i den. Jag gillar den starkt. 7,5/10

Denna Uninvited låt då. Den är lite bättre tycker jag.
7/10
 #364015  by 3gengamern
 
6/10 Över genomsnittet, men låten utmärker sig inte på något sätt och blir då väldigt snabbt bortglömd.


8/10 Mer badass än så här blev väl aldrig musiken till NES. Bra drag och mycket tempo från första stund.
 #364016  by Ufouria
 
Jag gillar ju musiken i Werewolf. Den där är det fart i och trevliga inslag i själva musiken. Ger den 7/10

Denna är min favorit i Werewolf. Dessutom råder det en viss stämninga när denna musik spelas. Väntan på att slutbossen ska uppenbara sig. (8/10 är mitt betyg)
 #364017  by Bucket
 
EDIT : Äckel mig, någon annan får fortsätta.
Last edited by Pinge on 14 Jan 2011, 18:10, edited 4 times in total. Reason: Postar man ingen ny så har man ingen rätt att betygsätta!
 #364027  by Pinge
 
werewolf får 6/10... tyckte den var medioker!
Men den var betydligt bättre än denna skitslinga, jobbig från första sekunden.... 2/10 :lol:

Instagram #sndb.se