• Instansade nummer på kassetternas baksidor

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #11673  by Pålle1
 
Jag tar på mig ansvaret att försöka få ihop en lista med alla instansade nummer på baksidan av SCN neskassetterna. Vissa spel har även en bokstav instansad. Om ni är intresserade av att bidra till listan så gå igenom era kassetter, skriv ner hurvida dom har tre eller fem skruvar baktill (gäller givetvis bara de spel som kom med bägge) , vilket nummer som står instansat och eventuellt om där är någon bokstav instansad. Jag kommer ha min egen samling som utgångspunkt och sen ändra eller uppdatera den listan efter hand. OBS endast SCN (bergsala på de som inte har scn märkning) spel och de ESP spel som bergsla importerade. Poängen med detta är att man ska veta vilken baksida som tillhör vilket spel så att man kan vara säker på att ingen varit framme och bytt dels för att det är en kul sak att veta. Ja jag är lite nördig :lol: Då jag inte är världens snabbaste människa när det gäller att göra saker så kan det ta lite tid men allt kommer efter hand. //Martin

 #11691  by Kreese
 
Ett litet tips, skriv listan i första inlägget. Använd gärna "Quote" taggen så blir det lite mindre storlek på texten. Sedan kan man ju bara rapportera i tråden så editerar du första inlägget.

Kan ju se ut nått sånt här, jag körde några carts på direkten:
Spel, ID-kod fram, märkning bak, instansat nummer, antal skruvar
Castlevania II - Simons Quest, NES-QU-EEC, SCN, 11, 3
Donkey Kong, inget, inget, 11 A, 5
Donkey Kong Classics, NES-DJ-EEC, SCN, 11, 3
Gumshoe, NES-GS-EEC, inget, 11, 3
Hogan's Alley, inget, inget, 11, 5
Ice Climber, inget, inget, 11, 5
Ice Hockey, NES-HY-EEC, inget, 11, 3
Kid Icarus, NES-KI-EEC, inget, 11, 3
Mach Rider, inget, inget, 07, 3
Metroid, inget, inget, 11, 3
Popeye, inget, inget, 11, 5
Rad Racer, inget, inget, 11, 5
Shadow Warriors II, NES-67-ESP, DAS, 20,3
Slalom, inget, inget, 11, 5
Soccer, inget, inget, 07 A, 5
Super Mario Bros. / Duck Hunt, NES-MH-EEC, SCN, 11
*** Volleyball, inget, FRG, 08, 5 (jävla arsle!)
Wild Gunman, inget, inget, 11 A, 5
Wrecking Crew, inget, inget, 11, 3
Detta vore ju perfekt om det kunde ingå på varje spel sen, som extra information... Undra om instansningen skiljer sig på NOE och SCN t.ex. Detta ska bli intressant!

 #11695  by Den där Marcus
 
Kreese wrote:
Spel, ID-kod fram, märkning bak, instansat nummer, antal skruvar
*** Volleyball, inget, FRG, 08, 5 (jävla arsle!)
Hur menar du nu?

 #11696  by Kreese
 
Hehe jag blev bara sur för att jag hade ett spel där det stod FRG på baksidan. :lol:

 #11700  by dalapower
 
Har kollat lite jag med nu.

Tecmo cup 3 / 11 / SCN
Flinta 2 3/ 11 / SCN
MM5 3/ 11 / SCN
Harry 3/ 01 / DAS
Stadium 3/ 11 / SCN
Robocup3 3/ 01/ DAS
DD2 3/ 11/SCN
SMB/Duck 3/ 01 /SCN
Punch O Dream 3/ 21/SCN
Pro am 2 3/ 11 /SCN
Clu clu land 3/11 /SCN ( borde inte den vara blank?)
Gradius 3/8 / SCN
Gold Medal C 3/08 /SCN guld
3/1 SMB 3/08/ SCN
Zelda 3/07/ PAL-ZL guld
DK Classic 3/07/ SCN
Total Recall 3/ 01/ SCN
Panic Resturang 3 / 11 / DAS
Little Samson 3 / 01 / SCN
Atletic Worls 3 / 11 / Blankt


Kreese hade annorlunda på DK classic behöver någon ha fel eller kan det vara olika utgåvor ?

 #11704  by Bonomaul
 
Det kommer bli jobbigt det här känner jag på mig.. Zelda 2 finns ju tex i minst 3 upplagor släppta här, kanske har dom samma nummer allihop, kanske inte.

Poängteras bör väl också att det kan vara bra om man är SÄKER på att baksidan inte är bytt innan man redovisar sina resultat. Tex så är nya spel rätt bra att titta på om man har sådana.
dalapower wrote:Clu clu land 3/11 /SCN ( borde inte den vara blank?)
Nej, men hade den haft 5 skruvar så skulle den varit blank.

Jag har för övrigt samma som Kreese på Donkey KC.

 #11721  by dalapower
 
Ja vore nog enklare ta de man är 100% på.

 #11751  by Kreese
 
Fast det kanske är det som är grejen. Folk kör och listar sina spel, sedan sammanställer man resultaten. Svårt att veta om det är något som är fel om man inte vet vad det står på andras. Jag tror iofs inte att byte av baksidorna är jättevanligt... Men man vet ju aldrig. Återstår att se.

Ska köra genom fler av mina imorgon. Kan behöva lite terapiarbete! :)

 #12148  by Pålle1
 
Tack för tipsen... Jag sniglar mig fram med numren men det kommer, är ju trots allt 210 spel man ska gå igenom. Kommer lägga ut hela min lista när jag är klar

 #12160  by Bonomaul
 
Pålle1 wrote:Tack för tipsen... Jag sniglar mig fram med numren men det kommer, är ju trots allt 210 spel man ska gå igenom. Kommer lägga ut hela min lista när jag är klar
Hur ska vi då veta vilka som är kollade/inte kollade? Bara en tanke..

 #12161  by Pålle1
 
Jag kan ju inte vara helt säker på att mina spel inte har någon bytt baksida och sen kanske det finns flera versioner. När jag lagt ut min lista så kan ju var och en kolla sina spel och om det inte överensstämmer så får vi ju göra ytterligare kontroller på det spelet.. min tanke

 #12167  by Kreese
 
Bra tanke, det bästa är ju om alla går i genom sina spel och så jämför vi alla listor sen... Jag ska försöka gå genom alla mina i alla fall.

 #12190  by Lakanman
 
Kreese wrote:Bra tanke, det bästa är ju om alla går i genom sina spel och så jämför vi alla listor sen... Jag ska försöka gå genom alla mina i alla fall.
UJ UJ.. vilket jobb :).. Helst alla som ligger i kartonger med redline påsar runt om. Men kan ju iaf försöka ta dom lösa.

 #12225  by Bonomaul
 
Använder du Excell Pålle? Borde gå att slänga ihop en perfekt lista där och personliga kolunner för alla som vill föra in sina iaktagelser (via dig).
Kanske kan man sätta en gräns på minst 20-30 redovisade spel annars blir det lite många kolunner möjligen. Sedan kollar ju programmet vilken siffra som förekommit flest gånger på respektive spel, och då kan du bistå med servicen att berätta för den som eventuellt hade en kassett med felaktigt nummer på att det förhåller sig så..

Så det så! :D

 #12232  by Pålle1
 
Jag använder inte excel just nu men jag kan börja föra in numren där istället. Kan dock ingenting om excel men man lär sig väl. Lättast för mig är nog om ni mailar era listor till mig på [email protected] så för jag in dom efter hand när jag har tid.

 #12798  by J. Lilja
 
Hallå Pålle-ponken! Tänkte bara kolla hur det går med listan, gör du några framsteg?


EDIT:
Har börjat titta igenom mina spel, och jag måste säga att jag är skeptisk.

Först så har jag tittat på två identiska exemplar av Super Mario Bros.

NES-SM-SCN/SCN 3-gamebit Nr: 20 Bokstav: A
NES-SM-SCN/SCN 3-gamebit Nr: 01 Bokstav: A

Väldans långt mellan numren där.

Sen lade jag märke till följande:

Mega Man:
NES-MN-EEC/SCN 3-gamebit Nr: 1 1 (långt mellan ettorna)

Gum Shoe:
NES-GS-EEC 3-skruvar Nr: 1 1 (även här långt avstånd)

Vet inte om det betyder nått, men tycker det är konstigt att de har så långt avstånd mellan ettorna, typ två mm.
Tittar man på andra tvåsiffriga nr. (ex. 28) så sitter siffrorna väldigt nära.

Och jag finner det en gnutta oroväckande att det är samma nr på baksidorna på Mega Man och Gum Shoe. Känns som att hela den här nummerstansningen kan vara rätt slumpartad. Trist om det skulle visa sig vara så dock..

 #15833  by Pålle1
 
Nu har jag äntligen sammanställt en lista på alla SCN spel förutom Punch out Mr Dream och Stealth ATF då jag inte kan hitta dessa kassetter i röran som jag tyvärr har i min samling. Listan är i Excel och om man är intresserad av att få dig så maila mig på [email protected]

Jag tar tacksamt emot kritik, BERÖM :lol: , felaktigheter och infon om de två spel jag inte har kunnat fylla i.

Svarta serien är jag lite osäker på hurvida allt är rätt iochmed att man inte ser var de kommer ifrån om man har den äldre versionen med 5 skruvar. Tar gärna emot info om kassetter i svarta serien där jag tex bara redovisat för den versionen med 3 eller 5 skruvar så vill jag ha den andra versionens nummer (hoppas ni fattar vad jag menar) . Ska listan vara komplett så gäller det ju att få in info om de olika versionerna

Upptäcker ni felaktigheter eller har info jag inte fyllt i så maila (ja jag tjatar) :wink:

 #15834  by Pålle1
 
Sorry att jag inte svarat på ditt inlägg J.Lija
Har missat det.

 #15957  by washout
 
Snyggt jobbat Palle1! (jag are aa ae oe-challenged atm)
Sager jag utan att ha kikat pa listan an iofs :) Har ju anda inte mina kassetter handy. San har information skulle iaf kunna vara av intresse for nesdb att assimilera imho. Nar nan har mojlighet att lagga till det i databasen dvs. Om du vill bidra med den :) Men forsta steget kanske ar att lata lite folk kolla sin kassetter mot listan och bekrafta, som sagt...!

 #15961  by Pålle1
 
Tack washout!

Kreese kom med förslaget att lägga ut listan på nesdb för hemladdning vilket jag tycker är kanonbra.

Alla spelen på listan är länkade till nesdb men man skulle som sagt i framtiden ha med instansningen i databasen också.

Man kan ju även ha listan privat för att hålla koll på vilka spel man har och saknar osv. går ju lätt att bara lägga in en rad som heter kassetter, en manual och en kartong man kan ju lägga till skick osv. Den får användas som den vill filen.

 #15963  by Pålle1
 
http://www.nesdb.se/cartstamps.php

Kreese som har fixat det. Vill ni ha det som xls fil så maila mig

 #15964  by Tawny
 
är alla 11 med siffrorna långt ifrån varandra eller finns det "tajta" 11:or också?

jag ska kolla igenom mina spel sen också..

 #15966  by Pålle1
 
Det har jag inte tänkt på, tror det kan beropå stansen (stansarna slit ju och byts efterhand) som suttit i när dom tryckt, tror inte det har någon betydelse men man vet ju aldrig

 #15969  by pcx
 
Jag kikade lite på den här amerikanska sidan:
http://bootgod.dyndns.org:7777/profile.php?id=2
Och försökte jämföra med din lista, men det verkar inte särskilt vanligt att alla kassetter av ett visst spel tillverkades i samma fabrik. Så det känns riktigt svårt att komma ifrån ovissheten om baksidan är bytt eller inte...

 #15980  by Pålle1
 
tror du inte att det är samma nummer på baksidan oavsett vilken fabrik som gjorde spelen

 #15981  by pcx
 
Nej, nummret visar ju i vilken fabrik som spelet gjordes. Alla spel från fabrik 11 (var den nu låg) trycktes med 11 på ryggen. Fabrik "07" tryckte 07 på ryggen.
Det var så jag menade.

 #15982  by Bonomaul
 
pcx1100se wrote:nummret visar ju i vilken fabrik som spelet gjordes.
:shock: Fakta eller spekulationer?

 #15984  by Pålle1
 
atusan, det hade jag ingen aning om att det var så. Då var det hela lite onödigt arbete fast jag har ju fått en bra lista över mina spel

 #15986  by J. Lilja
 
pcx1100se wrote:Nej, nummret visar ju i vilken fabrik som spelet gjordes. Alla spel från fabrik 11 (var den nu låg) trycktes med 11 på ryggen. Fabrik "07" tryckte 07 på ryggen.
Det var så jag menade.
Vet du om alla fabriker gjorde alla spel? Eller kan man använda den metoden för att se om en baksida blivit utbytt. T.ex. om super mario har nr. 1 så måste baksidan vara utbytt eftersom det spelet bara gjordes på fabrik 3. Du fattar..

 #15988  by pcx
 
J. Lilja wrote:Vet du om alla fabriker gjorde alla spel? Eller kan man använda den metoden för att se om en baksida blivit utbytt. T.ex. om super mario har nr. 1 så måste baksidan vara utbytt eftersom det spelet bara gjordes på fabrik 3. Du fattar..
Nej, det var ju lite av min poäng. Att det skulle vara svårt att dra några sådana slutsatser. Men jag hoppades att det här arbetet skulle kunna visa om alla fabriker gjorde alla spel eller inte.

Bono: Jag ser det som fakta. Men jag kanske har fel :P
Här är iaf någon annan som har dragit samma slutsats: http://bootgod.dyndns.org:7777/tut_dump_pg3.php

Instagram #sndb.se