• Renovera handkontroller (till NES)

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #365431  by MrDomarn
 
(Jag gjorde en sökning på renovering av handkontroller på forumet men lyckades inte hitta något. Finns det redan en sån här tråd så ber jag om ursäkt.)


Nåväl, det jag undrar över är hur ni renoverar handkontroller. Personligen tycker jag det verkar som det är 50/50 om det är själva gummiknapparna eller kretskortet som är slitet.

Jag samlar på mig rätt många handkontroller så jag skruvar isär dem och tar de finaste delarna från varje. Dock får man snabbt brist på A/B-gummit tycker jag.

Gör ni så att ni köper på er ett lager av gummisatser och byter ut helt och hållet? Finns det andra smarta sätt att laga/rengöra delarna i handkontrollen? Kanske är det rentav någon här som har ett lager av handkontrolls-delar att sälja?




Tack på förhand för alla tips.
Last edited by MrDomarn on 19 Jan 2011, 10:24, edited 1 time in total.
 #365433  by Ufouria
 
Tror inte det finns en liknande tråd.

GNo1 hade gummisatser tidigare men jag vet inte om han har kvar. Känns ju knappt värt besväret då HK inte är värda så mkt. En femtiolapp eller vad går de för nuförtiden?
 #365549  by Matstam
 
Jag brukar rengöra med isopropylalkohol, men använd inte för mycket eftersom grafiten på själva gummit och kretskortet slits bort. När all grafit är borta på gummiknapparna kan man limma på vanlig aluminiumfolie för att få bra kontakt igen.

När gummit är trasigt (slappa knappar) har jag testat att limma ihop den igen med ett gummiklister men det fungerade inte jättebra, knapparna blev för hårda och klistret slets sönder nästan direkt (hålet i gummit gick upp igen). Jag brukar välja ut de bästa gummina från de kontroller jag har för att komplettera fungerande kontroller. En del spelare gillar ju lite slappare knappar, bara de har bra kontakt.

De kontroller som gummit är helt sönder på byter jag ut med nya gummin. Skulle själv också vilja veta om det är någon som sitter på nya gummin som man kan köpa av. Jag har också letat lite grann på företag i Kina som kan producera dem billigt men utan framgång. 49kr som man kan köpa de billigaste för på Tradera är ju lite dyrt tycker jag.
 #365588  by MrDomarn
 
Ah! Limma metallfolie under knapparna, genialt. Det var precis den sortens tips jag hoppades på!

Tackar, det ska jag prova direkt.
 #365708  by Matstam
 
Jo precis det är som ett kolpulver som slits bort till slut, men man kan fixa det temporärt genom att rita med vanlig blyertspenna men det kolpulvret försvinner snabbt.

Om grafiten (det svarta) på kretskortet är helt borta funkar det inte ens att byta mot nya gummin. Då behövs lite aluminiumfolie på gummit som får direkt kontakt med kretskortet när knapparna trycks ner.
 #365712  by MrDomarn
 
Det finns 2-pack knappgummin på Tradera för 89:- Ingen stor förbättring mot 49:-/st men iaf något...
 #365757  by e5frog
 
Kretskortet måste gå att måla ledande silverfärg på istället för att kladda med folie, vet dock inte om den sortens färg fastnar på gummit. Folie kan man väl se som en temporär lösning, har man ett bra klister kanske det sitter kvar tills gummit är utslitet.

Det var tider när man kunde beställa original-reservdelar från Bergsala AB:s granne Hi-Tronic electronic AB - och batteriluckor till Game & Watch suck :roll:

Nu får man väl vara nöjd om handkontrollkänslan blir någorlunda med de nytillverkade gummina man lyckas hitta.

Har nesdb.se rabatt här, eller?
http://www.fractronics.se/nintendo-gummiset.shtml
EDIT: Det är samma som säljer på Tradera, står att han håller till i Ytterby, det är bara på andra sidan älven så då kanske man kunde åka förbi och hämta istället.


Kanske ett samköp skulle gå att ordna (om de är bra), två uppsättningar skulle vara bra att ha i reserv.


Jag gjorde ett experiment och målade på fyra lager ledande silverfärg, L100, ovanpå grafitlagret som fanns kvar på ett överblivet start/select gummi. Ska testa det imorgon, det funkar säkert fint, vill mest kolla om det sitter kvar eller slits bort.

Förtår inte hur grafitlagret kan slitas ut först, det var mer än 0,15mm lager kvar på det styrkorsgummit jag hade där det spruckit i kanten - men det är väl då de är som bäst, när det börjat släppa litegrann.

Kanske det går att köpa ark med sånt där grafitblandat silikon eller vad det är, stansa ut och limma på med lämpligt fästmedel - vad fäster egentligen på silikon? Silikon på tub kanske...
Last edited by e5frog on 20 Jan 2011, 00:01, edited 1 time in total.
 #365784  by Matstam
 
Jo precis aluminiumfolie är också temporärt men det håller längre än vanlig blyerts i alla fall och är en billig lösning.

Jo silverfärg eller liknande skulle kunna funka, vet du vart man kan köpa sån färg till en billig peng? Jag har kollat på nytt grafitlim (eller vad man ska kalla det?), men det var riktigt dyrt sist jag kollade.

Edit: någon sorts gummiklister/silikon skulle nog kunna funka för att limma direkt på gummit.
 #365787  by e5frog
 
Jag köpte på Kjell & Co förra året, hittar inte den på web-sidan längre, inte ens när jag sökte med numret från katalogen hittade jag det - kan bero på att de bytt nummer kanske eller så har det utgått.

Det ligger tre auktioner på Tradera nu för 99 kr som säger sig fungera bra till just detta syfte. De hade väl lagt på silver från början om det inte varit billigare med grafit. ;-)
http://tradera.com/Elektriskt-ledande-f ... _126208460

Om du är ute efter proffsigare saker så finns det på Elfa med:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =80-801-37

Det är väldigt drygt om man inte använder en pensel som drar upp mer färg än nödvändigt, trästicka funkar t.ex. fint.
 #365792  by Matstam
 
Tack! Ser faktiskt ut som det kan fungera, uppdatera gärna med ett inlägg när du testat din silverfärg. Hur lång torktid har färgen?
 #365817  by e5frog
 
Den på Tradera står med 24h torktid så det kanske är lika bra att vänta en dag till innan man testar. Jo det funkar säkert, troligen blir det inte lika slitstarkt som originalbeläggningen - så då kanske folie inte är en så dålig idé ändå, får man det bara att fästa så lär det hålla.

Frågan är väl om det håller en dag, en vecka, ett år... ? ;-)
 #365873  by Hundägaren
 
Finns webplats i USA som säljer dessa satser. Garanterat därifrån GNo1 köpt sina för det var där jag köpte mina sist jag hade och de ser precis likadana ut. Det är säkert samma lev till de som säljs på Tradden nu också, känner igen utseendet på A/B gummit.
Tror jag kan ha några satser kvar härhemma annars får jag leta upp länken till USA, minns jag rätt kosta de 3 dollar satsen eller nåt och jag köpte 30st sist.
Annars har jag nog några helrenoverade HK kvar jag kan sälja, ska rensa ut en massa för det finns mycket grejer 8)

EDIT: Jag hitta den gamla tråden, 75kr fraktat för två set tog jag visst när jag sålde dem härinne:

viewtopic.php?f=4&t=5024
 #366489  by Kreese
 
Fractronics på Tradera sålde tidigare billiga 3-parts NES-kontroller som folk klagade på.

viewtopic.php?f=2&t=9159&hilit=fractronics

Kanske har de skrotat alla och säljer gummina istället? De sålde kontrollerna för typ 59 kr eller liknande. Jag är lite skeptisk till kvalitén och känslan på sådana här nya saker. Hur är de, nån som provat? Om kontrollerna som fractronics kändes kassa, så kanske gummina är precis lika dåliga.
 #366498  by e5frog
 
Jo, eftersom de utgått ur sortimentet så kan man ju fundera.

Om gummit är orsaken till att de kändes kassa så lär de inte funka bättre inuti ett original-skal men å andra sidan kanske det är större variationer i tillverkningen på ett sånt här billigare märke eller färre eller ingen kvalitetskontroll så då kanske det släpps igenom både bra och dåliga versioner.

Om det berodde på utformningen av t.ex. styrkorset eller om det var något elektroniskt problem så kanske gummina är helt okej. Var det någon som köpt fractronics-gummi och testat?
 #366572  by Matstam
 
Jag har ett set men har inte testat det i en kontroll ännu. Ska testa imorgon.
 #366592  by e5frog
 
Ledande silverfärg på gummit verkar funka väldigt bra, har stresstryckt oavbrutet ett tag ikväll utan att det syns något slitage eller att det lossnat någon färg. Nu hade jag gott om kol kvar där så denna sortens färg kanske är bra som slitagelager i förebyggande syfte.

Tror nog att man i många fall kan borsta ytan med en lite stål- eller mässingsborste eller med ett fint sandpapper för att få en ny ren yta, lite mjuk blyerts på den svarta beläggningen på båda delar hjälper nog till att hålla slitaget så lågt som möjligt.

Jag är ingen stor-spelare själv men jag har köpt en hel del begagnade prylar, det enda slitage jag har sett när jag gjort rent saker är att den flexande delen på gummit har spruckit vid kolpadden eller vid kanten där gummit blir tjockare. Några utslitna kolpaddar eller avsaknad av sådan beläggning på kretskort har jag inte sett. Det är väl fullt möjligt om man bytt gummin en eller flera gånger att det slits.

Man skulle kanske vilja testa på ett gummi med helt utslitna kolytor...
 #366599  by smid
 
Anledningen till att de fick klagomål var väl dock för att de inte hade något läge mellan höger och vänster på plusknappen? ( ;) ) De gummin som satt i lär väl inte varit av någon högre kvalitet med tanke på priset :D
 #366981  by e5frog
 
Har fått följande priser av Fractronics (Mikael Backlund):
1st 59:-
2-9st 49,50:-
10-49st 42:-
50- st 39:-

Priset är inklusive moms. Vi har ingen uthämtning hos oss men vid beställning på 10st eller mer kan jag bjuda på frakten.

"Ingen uthämtning" kan möjligen betyda att de skickas direkt från tillverkaren/grossisten/någon kille som lagt på egen vist, då kanske man är intresserad av att hitta den som är tidigare i ledet istället.

Vill ju gärna höra om det är något att ha först. ;-)
 #366983  by smid
 
Beställ ett exemplar och kolla om det skickas från grossist, sedan är det ju inte speciellt svårt att fixa kontaktuppgifter om så är fallet :)
 #367058  by Matstam
 
Från Fractronics. De skickade samma dag jag betalade har jag för mig, fick de dagen efter.

Ingenting stod på den lilla påsen som de kom i, den var bara ihophäftad och skickad i ett litet vadderat kuvert.

Ska testa gummina ikväll om jag hinner, har haft lite mycket att stå i.
 #367116  by e5frog
 
Jahapp, då låter det väl mer som att han har grejorna hemma (eller någonstans i Sverige) men inte vill att man hämtar där. :-(
Billig frakt är det iaf om man jämför med många andra ställen.


Väntar med spänning på NES-kännarens expertutlåtande. ;-)
 #367463  by Matstam
 
Haha. Expert är väl att ta i :)


Nu har jag i alla fall testat att byta ut ett par riktigt trasiga gummin mot de från Fractronics. Jag kan väl säga att jag är halvnöjd men ändå positivt överaskad att de funkar bra.

Både styrkorset och A/B-knapparna funkar faktiskt riktigt bra, bra spänst i gummit och det reagerar bra på knapptryckningar. Jag testade med spelet Gremlins 2. Fick bra reaktion i spelet i alla riktningar och A/B-knapparna funkade också bra.

Det negativa är start- och selectgummit som inte riktigt passar. Hålet som är gjort i gummit är lite för stort och plastpinnen som ska stickas igenom hålet hamnar lite fel vilket gör att gummit blir lite böjt. Detta gör att både start och select-knappen fastnar nere när man tryckt ner dem. De funkar som de ska men i ett spel där det krävs att man använder de knapparna en del kan man nog reta sig på att gummina fastnar i nedtryckt läge. Det är inte så att de fastnar så långt ner att de får kontakt med kretskortet men ändå lite störigt.

Men egentligen gör det inte så mycket att start- och selectgummit är feltillverkade eftersom det oftast inte är de som brukar vara trasiga i en kontroll. Man kan alltså spara sina gamla start- och selectgummi och trycka i det istället för det nya.

Jag har bara testat ett kort tag med de nya gummina, egentligen borde de väl testas över en längre tid för att se hur länge de håller men jag har varken tid eller ork riktigt. Någon annan som vill testa?



Om det gick skulle jag enbart beställa A/B-gummin och styrkorsgummin, men men...
 #367466  by e5frog
 
Då får man väl se det som att de följer med på köpet, kanske man kan skära loss kol-delen och limma på sina original knappar istället om det skulle knipa. ;-)
Men som du nämnde så brukar det inte vara de som felar.


Tack för rapporten, du får väl köra hårt denna veckan och sen öppna och kika om du kan se någon slitage...
 #367846  by SuperMotaro
 
Vi har faktiskt haft mer problem med grafitlagret på beläggning av kretskortet. Har en hel hög kretskort som väntar på att vi ska hitta något att ordna kontakt-ytorna med. Vore guld om man kunde ta bort hela den gamla beläggningen och byta ut den mot en ny.

Samma problem har diskuterats här:
http://www.99musik.se/archive/index.php/t-236071.html (finns lite intressanta tips bla. rekomenderas lectro-clean från kjell: http://www.kjell.com/?item=18317&path= )
Sen vart man får tag på ny grafit eller kontaktkol har jag ingen koll på, vet inte om den här skulle funka
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20512
 #367861  by MrDomarn
 
Som genom en lustig slump så beställde jag exakt en sådan tub grafit-pasta från Elfa nu i veckan. Den ligger här bredvid mig på skrivbordet och jag ska ha den som värmeledande lim.

Jag ska se om jag hinner göra ett test med den i helgen på ett gammalt kretskort och se hur det blir. Det blir svårt att få det bra på A-B-knapparna dock för där är ledarna på kretskortet väldigt smala.
 #367864  by Matstam
 
Testa att smeta på med en tandpetare eller liknande.
 #367925  by e5frog
 
Eller så får du göra en mask.

Värmeledande? Ja, det kanske funkar.

Vad gick en sån på förresten?



SuperMotaro: Alternativt kunde man rita och beställa kretskort med gulpläterade kontaktytor istället, ungefär som de renoverings-kit som finns till Atari-joystickar. Då kunde man även öka på antalet "fingrar" i kontakten för att öka chansen till kontakt om en del av kolskiktet i gummit är dåligt. För 1000 kvadratcentimeter får man betala $110 plus frakt där jag brukar köpa kort, med gulplätering blir det ytterligare $100. Vet inte hur stort ett kontroll-kort är, 113x43 mm såg jag någonstans. Då blir det 20 guldkort på ett sånt, runt 70 kr styck utan frakten, blir kanske billigare att köpa kol-pasta då...

Ta gärna en bild på ett utslitet kort, hade varit kul att se var det sliter mest.

Instagram #sndb.se