• Spel med flera varv (PAL)

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #384751  by Ufouria
 
Tänkte vi kunde göra en lista på PAL spelen med dubbla varv.

Bubble Bobble
Man måste spela båda varven för att få det "riktiga" slutet.

Castlevania
Svårare andra varvet.

Ghosts n Goblins
Man måste spela båda varven för att få det "riktiga" slutet (happy end). Andra varvet är svårare - bl a snabbare fiender. Blir svårare och svårare för varje varv. Vid femte varvet går det knappt att ta sig fram i skogen på första banan.

GunSmoke
Man måste spela tre varv för att klara spelet.

Gradius
Svårare varv 2. Varv 3-[infinity] är lika "svåra" som varv 2.

Hammerin Harry
Svårare samt annorlunda slut på andra varvet.

Kung Fu
Annorlunda slut andra varvet.

Life Force
Svårare andra varvet.

Metroid
Andra varvet spelar man utan skyddsdräkt.

Probotector
Blir svårare och svårare för varje varv. Fler och snabbare fiender. Dessutom får man inte nya extraliv efter en viss poängsumma.

Rush n Attack
Går att spela hur många varv som helst och poängen fortsätter från där den slutade efter varvet innan. Man kan därför maxa poängen. När poängräknaren för player 1 är maxad så börjar den räkna vidare med poäng för player 2.

Super Mario Bros
Alla goombas förvandlas till Buzzy Beetles när man når andra varvet.

Zelda
Man behöver inte spela båda varven för att få det riktiga slutet. Andra varvet skiljer sig från det första.

Zelda 2 The Adventure of Link
Man kan börja om spelet med allt fullt uppgraderat.
 #384764  by toffe-86
 
Castlevania
Life Force

Jag tror som ahnelovs att metroid har dubbla varv, har för mig jag läst det någonstans men låter det vara osagt eftersom jag inte har spelat igenom detta själv.
 #384769  by Ufouria
 
Vad är skillnaden på andra varvet i CAstlevania och Life Force och får man annat slut om man klarar båda varven?

På andra Castlevania varvet minns jag att det dök upp roliga gjejer ur marken bl a på andra banan.
 #384774  by Pinge
 
och fler fiender på andra varvet i Castlevania, ,men jag tycker man inte kan räkna dom spelen som bara loopar med en liten/ingen ändring, t.ex rush n attack/castlevania..

GunSmoke måste man ju spela tre varv för att klara spelet
 #384783  by toffe-86
 
Eftersom castlevania och life force blir svårare andra varven så tycker jag absolut att man kan räkna med dessa. Dom har ju 2 varv, men samma slut. OK att man kan säga att man varvar spelen om man bara kör 1 gång, men för mig känns det inte rätt att bara köra första isf.
 #384785  by Pinge
 
med den logiken ska man alltså även räkna in i princip alla SS spel
 #384787  by toffe-86
 
Jo fast dom ss spelen som går att loopa slutar ju inte.
Ja jag vet inte med Castlevania har dubbla varv, punkt. (Iaf i min värld :good: )
 #384789  by Kreese
 
Kung Fu. Annorlunda slut andra varvet
 #384792  by Ufouria
 
La till Hammerin Harry oxå! Minns inte exakt om man måste spela båda varven för att få rätt slut. Däremot står det något i slutet när man klarat första varvet att man ska spela ett andra varv. Någon som minns bättre?

Andra varvet är iaf svårare.
 #384803  by Pinge
 
toffe-86 wrote:Jo fast dom ss spelen som går att loopa slutar ju inte.
Ja jag vet inte med Castlevania har dubbla varv, punkt. (Iaf i min värld :good: )
castlevania tar inte slut efter 2 varv, inte efter 3 heller
 #384806  by Gsmhacker
 
jag skapade en tråd förut om spel som inte hade något slut dvs runt runt i all evighet någon manske kan söka upp den
 #384824  by instinqt
 
Gradius? Svårare varv 2...varv 3-[infinity] är lika "svåra" som varv 2.
 #384825  by Ufouria
 
Inlagt. La till Probotector oxå.

Rush n attack märkte inte jag av någon skillnad i svårighetsgrad på andra varvet jmf med det första. Varv 3-infinity är iaf precis lika lätt som det andra varvet.
 #384829  by WERY
 
8 Eyes måste varvas två gånger för att få det riktiga slutet. På andra varvet är vissa fiender mycket snabbare i sina rörelser

Super Mario Bros 2: The Lost Levels måste varvas åtta gånger för att låsa upp dom fyra sista världarna och när dessa varvats en gång har man nått det riktiga slutet
 #384832  by 0LD5K00L
 
Påtal om SMB2;

Super Mario Bros. - Alla goombas förvandlas till Buzzy Beetles när man når andra varvet.
 #384836  by Nils
 
Detta kanske inte räknas, men: När man klarar Zelda 2: The Adventure of Link kan man börja om spelet med allt fullt uppgraderat.
 #384837  by 0LD5K00L
 
Om "svårare andra varvet" räknas tror jag det är lugnt. :yes:
 #384871  by Ufouria
 
Ska vi ha med amerikanska och japanska spel oxå?

Isf tycker jag att vi startar en ny tråd för dem. Blir på tok för mycket annars, ffa nu när vi ändå har med de små skillnaderna som ökad svårighetsgrad etc.
 #384881  by Stonkish
 
Oj fy fan :o, och jag som trodde jag varvat Gun Smoke. Måste jag gå igenom det 3 ggr.. aja, lika bra att börja jobba på de :DOG
 #384989  by Nils
 
oldschoolgamer wrote:Om "svårare andra varvet" räknas tror jag det är lugnt. :yes:
Men hur blir det med "lättare andra varvet"? :P
 #385127  by Kreese
 
Det där med Metroid är väl lite sanning med modifikation? Det blir väl lite olika beroende på hur snabbt man klarar det om jag inte minns fel? Men det kanske blir olika andra varvet i vilket fall som helst?
 #539925  by smid
 
Kolla vad jag hittade Sanna, du har ju redan en tråd. Är denna lista klar, eller har någon ett eller sju ytterligare förslag?
 #539935  by Ufouria
 
Grymt! :D Det var mer än jag kommer ihåg (t om jag som startade den).

Jag la till Rush n Attack.

Edit: Listan är inte klar men jag kommer inte på något mer.
 #540058  by Ashaman
 
Jag vet att jag varvat Gun.Smoke ett gäng gånger.. Använder man continue så får man bara startskärmen efter sista bossen, men sätter man det utan continue får man en ending efteråt.. Minns inte om det är annorlunda ending efter tre varv, ngn som vet??
 #540079  by Ufouria
 
Jaså? Jag har fått en snygg ending varje gång efter första varvet gunsmoke. Kan det inte varit för att du råkat trycka på någon knapp som att ending har stoppats och tagit dig direkt till startskärmen?
 #540081  by GHFear
 
Jag har kört SMB på emulator i flera år och den romen jag har kört haft 3 varv... Men min PAL cartridge har bara 2.
Min NTSC cart har också bara 2... Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

På min rom är där:

Varv 1. Goombas är vanliga

Varv 2. Buzzy beetles ersätter Goombas + Alla rör sig snabbare.

Varv 3. Spineys ersätter Goombas + Buzzy beetles

När jag va liten hade jag en PAL cart med 3 varv med... Finns det kanske olika revisioner?
 #540271  by smid
 
Hur funkar det på dina carts du har idag då? Jag har aldrig testat mer än ett varv, men blir det bara buzzy eller spinys?

Instagram #sndb.se