• Samlarspel värda pengarna bara för sitt gameplay.

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #433846  by fredrickcarlsson
 
Tjo! Titeln förklarar väl det mesta, men vilka spel, av dyrgriparna, är värda sina pris för gameplayet och vad man får ut av det. Vissa dyra spel, typ Flintstones 2, är ju rätt sucky, men vilka "prisvärda" samlarobjekt finns det där ute? (Av dom dyrare kassetterna då.)

För mig är helt klart Chrono Trigger en kandidat. Det går på allt mellan 1500-2000 komplett och så många gånger jag spelat det spelet känns det verkligen värt pengarna.
 #433847  by segasonic
 
Mr.Gimmick helt klart i alla fall :yes:
 #433862  by fredrickcarlsson
 
Jag VISSTE att någon skulle säga Mr Gimmick! Alltid nån som nämner det spelet :P Jämt. Nog för att det är bra, men jag vet inte om det är värt sina tusenlappar. Jag har köpt mitt ex för 1300kr, bara kassetten, och då skulle jag behöva spela det i många många år för att det ska bli "värt det" :P Fast samtidigt, maybe i will.
 #433889  by fredrickcarlsson
 
Såg nåt inslag från japan, nåt tv-program där "vanliga" killar undersöker olika nördkulturer och blir informerade av en panel med nördar om vad allt går ut på. Dom besöker en famicombutik i Akihabara eller nåt, och dom visar deras dyrgrip... En skitdyr kassett där man är nåt spöke som flyger runt och typ äter frukt. Anledningen till att det är dyrt är för att det var nåt fel på huvudkaraktärens palett. Han var blå istället för gul, eller nåt sånt. En prototyp...

Haha.


EDIT: Här är spelet, fast figuren hade en annan färg: Image
 #433903  by Pinge
 
little samson är ju inte ngn av dom billigaste kassetterna men väl värt pengarna, likadant med Bubble Bobble
 #433931  by MilleN
 
Japp Little Samson är riktigt kul. Bra med kodsystem också (med bara fyra tecken!) så man slipper börja om från början varje gång.

Bubble Bobble och North & South är enligt mig riktigt bra gameplay i också :) Multiplayerspel är min melodi, därför är Pro Am 2 favoriten, sanslöst bra om man är 3-4 personer!
 #433934  by Sonefors
 
Leopardkungens wrote:Det var för sig inte det erbjudandet jag menade :D .
"I och för sig" heter det ;)

Inget NES-spel är värt fyrsiffrigt i gameplay i mina ögon, svårt att tänka mig att något spel är det om man bortser från nostalgi- och samlarvärdet. Den enda NES-kassett som jag skulle kunna tänka mig att betala mer än 500 kr för är Metroid, men som tur är så slipper jag det :)
 #433955  by fredrickcarlsson
 
Nä, jag har svårt att se att ett spel, bara för sitt gameplay, skulle vara värt fyrsiffrigt. Det måste hålla fortfarande, det måste fan funka och vara kul i hundra jävla år. SMB3 kanske :)
 #433959  by Sonefors
 
Det här är ett ganska intressant ämne. Jag satte mig ner och funderade en stund vilka spel som jag skulle tänka mig att betala mest pengar för om man bara får köpa kassetten samt måste tänka bort samlarvärde och enbart se till själva spelet, det som i tråden kallas för gameplay.

Här är min lista över favoritspelen:

Metroid - 500 kr
The Legend of Zelda - 500 kr
Kid Icarus - 400 kr
The Goonies II - 300 kr
Shadowgate - 300 kr
Little Nemo - 300 kr
 #433965  by fredrickcarlsson
 
retroliv: det är en fin lista. alla dom där är kickass. jag skulle gärna betala en del för dom (om det inte vore för att jag hade dom). dom där spelen håller fortfarande och är väl värda sina summor. om tio år kommer jag nog fortfarande spela dom.
 #541918  by Andreas No 1
 
Solklart:
Castlevania 3
Little Samson
Ufouria
Shadow Warriors II
Edit: Kirby såklart!


Tveksamt (p.g.a. de höga priserna):
Mr Gimmick
RC Pro Am II
Hammerin´Harry
Panic Restaurant
Last edited by Andreas No 1 on 11 Jul 2012, 13:23, edited 1 time in total.
 #541965  by segasonic
 
Vet inte om jag håller mig till min förra åsikt längre, Gimmick är inte värt sitt pris spelmässigt.
Däremot vill jag lägga till SMB 1, 2 och 3. De är helt klart värda att köpa.
 #541968  by pyton
 
Varken SMB 1,2 ,eller 3 är väl direkt "samlarspel" och inte vidare dyra. Jag tror trådskaparen ville veta vilka dyrgripar som är värda att köpa och spela :D Blue shadow är väl heller inte vidare dyrt, men för övrigt ett djävulskt bra spel..
 #541973  by GHFear
 
SMB 2 brukar gå för mellan 300 och 600 nu ju? xD
Så den är en dyrgrip enligt mig :)
 #541975  by segasonic
 
@Pyton
Där ser man, läste lite kvickt denna gången :D

Instagram #sndb.se