• Loppmarknad i Budapest

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #437204  by Widar
 
Är ni i Ungern någon gång kan jag varmt rekomendera loppmarknaden i City Park, Budapest på söndagar, det fanns mycket gamla TV-spel till bra priser. Underbar känsla att hitta massor med NES! Det händer mig aldrig här hemma.
Med hem fick jag Mega Man 2 GPS och Turtles Tournament Fighters NOE.
Attachments:
264394_10150338452250359_647695358_9851852_7057793_n.jpg
264394_10150338452250359_647695358_9851852_7057793_n.jpg (58.84 KiB) Viewed 8722 times
DSC_2069.JPG
DSC_2069.JPG (301.13 KiB) Viewed 8722 times
DSC_2064.JPG
DSC_2064.JPG (377.49 KiB) Viewed 8722 times
DSC_2062.JPG
DSC_2062.JPG (325.13 KiB) Viewed 8722 times
DSC_2061.JPG
DSC_2061.JPG (438.44 KiB) Viewed 8722 times
 #437224  by Lakanman
 
Shadow Warriors II missade du :D
 #437230  by aerobert
 
Vad är GPS för regionkod? Står inget om det på info-sidan om regioner på nesdb.se.
 #437232  by osiris
 
kul, även om regions koden inte är scn så måste de ju kännas grymt att få stöta på såpass mycke nes på en loppis :)
 #437234  by bot3ro
 
Ser riktigt nice ut! :) Funderar själv på att åka till Budapest i höst på en weekend. Någon aning om den loppmarknaden du var på är regelbunden återkommande på söndagar året om Widar?
 #437333  by Widar
 
bot3ro wrote:Ser riktigt nice ut! :) Funderar själv på att åka till Budapest i höst på en weekend. Någon aning om den loppmarknaden du var på är regelbunden återkommande på söndagar året om Widar?
Den är varje lördag-söndag enligt Lonely Planet (gå vänster förbi Anonymous efter tunnelbanan dit för att hitta) och söndagen ska vara den bästa dagen. Finns otroligt mycket fina gamla grejer att hitta, polaren köpte ~15 kilo LP-skivor :D

retroliv: Ja, det var bra priser, gav motsvarande 50kr för Mega Man 2 och 75kr för Tournament Fighters.

Lakan: Visste inte att Shadow Warriors II var något att ha.. ovanligt/dyrt? Allt jag såg var NOE förutom MM2 som var GPS/SCN då.
 #437630  by Lakanman
 
Jo det är ett bra spel. Som ESP kostar det väl en liten slant.

Var du i badhuset också? Jag var där för ett antal år sedan då jag bilade till Rumänien. Jag gick omrking där inne på badhuset och så satt det en gubbe och solade sig och på bordet låg en dosa General. Jag gick förbi och sa tjenare.. Han bara tittade stort på mig :D
 #437652  by Widar
 
Menar du badhuset i City park (fantastisk park det där, har allt! ;) ) så ja, otroligt skönt med 38-gradigt vatten!

Det stora, Gellert, vid bron på Buda-sidan var vi och vände i dörren på, olika rum för dam/herr.
 #437655  by Lakanman
 
Det var stora i Gellert. Jag och min morbror gick in i bastun och det var inte nordiska bastutempraturer där inne vill jag lova. Vi gick ut och hämta vatten och öste på som man är van vid. Det tog inte lång tid förens jag och han satt ensamma där inne =D
 #437659  by Widar
 
Haha! Bastade aldrig där nere, men under vår rundtur i landet så var Heviz ett måste, världens näst största Thermal Lake (Uppvärmda sjö på sve?), otroligt häftigt men luktade as p.g.a. allt svavel. Ballt med en sjö som är lika djup som diametern (~40 m) :)
 #437791  by bot3ro
 
Widar: Sweet! Låter riktigt fint... alltid gött att botanisera runt på loppmarknader! :) Ska kika på Lonely planets hemsida. Tack för schysst tips.

Så badhus verkar vara ett måste om man tar sig till Budapest? Finns det fler än det här Gellerts som är värt att gå på eller? Var i Istanbul för 3 år sedan och besökte ett hamam badhus vilket var helt grymt! Massage av det brutalare slaget men känslan efteråt var ju nästan utomjordisk. Hehe! :D
 #437865  by Widar
 
Kan mycket varmt rekomendera att köpa en Lonely Planet-bok, jag köper alltid en till varje nytt land jag åker, det är det mest värdefulla man kan ha med på en resa! De kostar bara någon hundring på adlibris! Man kan spontanisera så skönt med en bok, aldrig vara rädd för att sätta sig i hyrbilen och åka österut för att se var man hamnar. :)

Bad är ett måste! Det ligger ju dessutom ett mycket bra i City Park, några hundra meter ifrån marknaden :)
 #438059  by bot3ro
 
Ja det är riktigt fint att ha en guidebok med sig på resande fot... (framförallt Lonely Planet)... På de sista resorna jag har varit ute på har jag faktiskt lånat via biblioteket. Riktigt bra då jag tycker att en guidebok efter jag varit på resmålet mestadels bara blir liggande i hyllan. :)
 #438218  by Pinge
 
nu e det lite väl OT här gossar!
 #538809  by aerobert
 
Jag åker till Budapest i början av augusti och ska försöka ta och kolla in marknaden. Eftersom jag åker med Wizzair så kostar en resväska 400 spänn extra (t/r) så det blir en lättpackad handbagageväska. Fast å andra sidan kan man ju köpa en billig väska där och checka in på hemvägen så blir det bara 200. ;)

Om det är nån som är ute efter nåt särskilt så kan jag försöka hålla utkik (med reservation att jag kanske skulle vilja det själv först:).
 #538810  by Janone
 
Varje söndag är det loppis på Hötorget i sthlm, står alltid nissar och kränger elektronik...de brukar kunna ha både äldre och nyare spel...allting är alltid svindyrt! :(
 #550044  by aerobert
 
Nyss återvänt från Budapest och kollade in marknaden i söndags. Måste säga att jag blev väldigt besviken. Marknaden i sig är mest lump och småskräp, och det fanns ytterst få säljare av retrospel. Två stycken hade ett gäng NES- och SNES-spel men mest i FRG-märkning. Det mesta var dessutom solblekt och i dåligt skick.

I övrigt verkade det som att det var mest PS2- och Gamecube-spel som fanns bland de borden som ens hade något.

Var visserligen också kanske årets hittills varmaste dag med 36 grader i skuggan, så jag var inte på jättehumör att trängas där, även försäljarna kanske valde att stanna hemma då? :)
 #566911  by Kveldulver
 
Oavsett regionskod så är loppis fynd alltid de bästa fynden.
Adrenalinet som snurrar i en när man bläddrar bland kassetterna är oslagbart.
Har varit på en del loppisar i Tyskland och där kan man också gå på en hel del NES lir och annat gammalt gott... Till skillnad mot här som det tycks vara bums omöjligt att hitta något på loppisar.
 #566947  by aerobert
 
Tyskland har definitivt mest spel i omlopp. Det är game-world på tradera levande bevis för.

Instagram #sndb.se