• FamiTracker - gör din egen NES-musik på din PC!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #448270  by Kreese
 
Har länge tänkt att göra en tråd där jag beskriver hur man kan gå tillväga för att göra egen NES-musik. Men först nu blev det av.

Tanken är att ALLA som är sugna ska kunna lära sig att göra detta med hjälp av denna tråden.

Kommer hela tiden att försöka "bygga ut" och lägga till mer info i detta inlägg (hoppas det inte är någon begränsning på hur långt det får bli). Tanken är också att jag ska försöka spela in lite YouTube-klipp och visa hur man gör saker via screenshots, samt ladda upp exempel på låtar.

Adressen till FamiTrackers hemsida:

http://famitracker.shoodot.net

Där laddar du ner den senaste versionen av FamiTracker, som för närvarande är 0.3.7. Filen du laddar ner är en zip-fil och du kan t.ex. spara den i "Mina Dokument". Packa upp filen så att innehållet hamnar i "Mina Dokument/ft_v037". Sedan är det bara att gå in i mappen och starta programmet.

Det första som man gör i programmet är att skapa ett instrument. Det gör du genom att trycka på det lilla bladet med en "stjärna" på. (till höger om där det står #1 New song)

Ett klick på den knappen och första instrumentet är skapat. Dubbelklicka sedan på instrumentet för att få upp instrumenteditorn. Bli inte skrämd av alla saker man kan justera och ställa in. Man lär sig ganska fort vad de är till för. Det viktigaste är att bocka för en bock för "Volume". Sedan trycker du på + och - där det står size. Testa och ändra lite och lek.

För att spela på ditt tangentbord använder du följande knappar:
Image
Om du trycker på SPACE (Mellanslagstangenten) så ändrar du till REC-läge. Tryck en gång till för att komma tillbaka till "JAM"-läget.

Kreeses FamiTracker-skola för nesdb.se #1
http://www.youtube.com/watch?v=MMNeMYHbD6Q
I detta klippet förklarar jag lite grunder som kan vara bra att kunna...
Här är en liten exempelfil som jag skapade i filmklipp 1: Famitrackerskolan #1

Kreeses FamiTracker-skola för nesdb.se #2 - volymkolumnen
http://www.youtube.com/watch?v=f2zhFl6CQFI
I detta klippet går jag genom lite om hur man använder volymkolumnen.

Kreeses FamiTracker-skola för nesdb.se #3 - Arpeggio
http://www.youtube.com/watch?v=OD7gb--mznM
I detta klippet går jag genom lite om hur man använder effekter och den första effekten som är Arpeggio.
0xy Arpeggio, x = second note, y = third note

Kreeses FamiTracker-skola för nesdb.se #4 - Pitch slide up, Pitch slide down, Automatic Portamento
http://www.youtube.com/watch?v=q3Rkc1sxKKo
I detta klippet går jag genom lite om hur man använder effekterna Pitch slide up, Pitch slide down och Automatic Portamento.
1xx Pitch slide up, xx = speed (00 to disable)
2xx Pitch slide down, xx = speed (00 to disable)
3xx Automatic portamento, slides to new notes xx = speed (00 to disable)

Kreeses FamiTracker-skola för nesdb.se #5 - Vibrato
http://www.youtube.com/watch?v=5Aws9NTfm5I
I detta klippet går jag genom lite om hur man använder effekten vibrato.
4xy Vibrato effect, x = speed (0 to disable), y = depth




*** TO BE CONTINUED ***
Last edited by Kreese on 15 Oct 2011, 19:04, edited 9 times in total.
 #448277  by segasonic
 
Jag har själv lekt lite i FamiTrackern och ser fram emot en svensk guide! :good:
 #448336  by Kreese
 
Jepp det funkar fint att koppla in ett MIDI-keyboard.

Nu gäller det bara att hitta något bra screen capture program! Så jag kan spela in bra videos med instruktioner... :)
 #448596  by Jedvard
 
toppen Kreese :good: ska banne mig ta mig an lite trackande igen...(senast var på noisetracker på amigan ;) å då satt jag mest brevid när polarna trackade :$ )
Last edited by Jedvard on 12 Sep 2011, 09:14, edited 1 time in total.
 #448775  by pyton
 
Fraps är ett bra videocapture, :D funkar med ljud åsså.

EDIT: Kan tillägga att FT funkar Klockrent på Mac via Wine.
 #449102  by Jedvard
 
laddade hem FT och satt till och från under gårdagen och frammåt kvällen hade jag färdigställt min första låt :D gaaddämit va kul det var kommer garanterat bli mer trackande i höst :yes: tack för det Kreese :good:
 #449138  by darkonyx
 
Fungerar det att koppla in en MIDI-controller då (typ synth som bara fungerar med dator, eftersom det inte finns några inbyggda ljud). För eftersom jag har en M-Audio Oxygen 49 (som jag använder för produktion in Fl Studio 10) så vore det riktigt bra om man kan använda sig av samma controller även här, underlättar melodi-skapandet så att säga :P

PS: Den kopplas till datorn via en USB-port och drivs även ifrån den ;)
 #449163  by Kreese
 
Vore grymt om forumet tillät att bifoga FTM och NSF filer... Vi kan ju alltid be BelfegorC4 att fixa det. Det är ju inga stora filer så det borde vara lugnt.
 #449450  by Jedvard
 
Testade som skrivet FT för första gången igår (för övrigt min första låt någonsin har tidigare bara suttit brevid polare som trackade på amigan för 20 år sedan)och detta är min lilla testmelodi som det resulterade i :-w
("first contact" för att jag aldrig tidigare använt FT)
ingen kvalite ala maeistro Kreese men sjukt kul var det iallafall :yes:
 #449793  by Jedvard
 
tack o bock :D lustigt med tanke på att gunsmoke var det senaste spelet jag lirade härom dagen...kanske ingen slump att det lät som det gjorde då ;) har suttit och testat effekter och andra trevliga modifieringar idag det blir ju bara roligare och roligare synd bara att man inte har 48 timmar på ett dygn ;)
 #449866  by Jedvard
 
tack pyton :) gör du musik?
 #449880  by darkonyx
 
Det låter helt klockrent! Måste pröva själv också, dock har jag liten erfarenhet av Tracker, har dock höllt på med FL Studio i cirka 7 år nu men vet inte om den kunskapen hjälper mig så mycket för Trackers... ;(
 #449920  by Widar
 
darkonyx: Fan vad häftigt att Fruity Loops fortfarande finns! :D
Höll på med det och RB en hel del för... 10-12 år sedan.

Edit: On Topic, fan vad ballt det är med trackers, du får upp med lite videos så man kan lära sig hur det funkar, Kreese!
Har en del gamla alster som kanske kunde göra sig i 8-bitarsversioner.
 #449930  by Kreese
 
Använde mig av CamStudio för att spela in ett klipp precis. Håller på att tanka upp det på YouTube nu. Det är dock svårt att vara pedagogisk, men jag antar att man lär sig lättare genom att titta på nån annan som pillar, än att prova allt själv (som jag gjort). Jag har nog i princip aldrig fått hjälp med Trackers av nån. Vissa knep kan man ju fått förklarat för sig, men i sort sett har jag nog lärt mig allt själv. Genom att prova - leka - prova - leka... :)

Faktum är att hela min "musikaliska" bana började just med Trackers. På min Atari ST så satt jag och lekte med Noisetracker mm. På såvis lärde jag mig spela t.ex. Axel F på piano. :)

BelfegorC4: Vore kanon om du tillät *.FTM filer som sagt. Lättare att bifoga dem direkt och slippa zippa/rara. NSF filer kanske blir känsligare då folk kanske helt plötsligt börjar bifoga soundtracks från spel mm. Smidigt också om man vill lyssna på någons alster sen... Klicka på bifogade filen och den öppnas direkt i FamiTracker.
 #450000  by Jedvard
 
toppen Kreese ska kolla in din video efter jobbet ikväll :good:
axel F vilken klassiker den ringar in 80-talet nästan lika mycket som NES :)
och ja snälla tillåt FTM filer det underlättar :yes:
 #450116  by Kreese
 
Hehe, sådär, då var första delen uppe i "skolan". Får försöka spela in några fler delar sen med tips och sånt. Blev väl hyffsat med inspelningen, men jag ska försöka spela in i ett mindre fönster nästa gång så man ser bokstäverna och siffrorna bättre.

Testa nu och lek med FamiTracker! Det är det klart bästa sättet att lära sig.

Nästa lektion ska jag lägga på lite noise och DPCM ljud för att spice:a upp det lite.
 #450263  by Jedvard
 
strålande kreese riktigt catchy liten slinga det blev :good: och video/ljudkvalitén dög mer än väl och gick enkelt att följa ser fram emot nästa lektion :yes:
 #450407  by Jedvard
 
kul att fler är igång med trackandet visst är det kul :) kör hårt Sol :good:
 #450467  by Jedvard
 
klicka med musen så att du markerar första siffrorna till vänster i första raden därman placerar ut tangenter... det gör att du hör ljud skulle ´du tex råka markera längre till höger så får du inget ljud eftersom det är volym och effektkanaler...tror det är ditt problem :-k
Image

Instagram #sndb.se