• vill dina släktingar låna NES av er?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #453283  by Hullofella
 
För spelens skull var det nog bäst det som hände ... Men det är klart, det är lite skumt egentligen. Många av mina spel har någon sorts bisarr anknytning till fiskebåtar egentligen, bland annat fick jag de resterande spelen från en kompis vars tv-spelssamling gått upp i rök när fiskebåten de låg i eldhärjades på ett polskt varv. Även om lånespelen är inget jag tänker på dagligen, så är själva situationen ouppklarat på något vis. När jag för en >15 år sedan insåg att killen antagligen aldrig kommer få tillbaka dem, så var det lite dubbelt. Annars är det ju alltid någon annan som gör så. I och för sig var det inte jag som lånade dem ...
 #453331  by Vigdul
 
Jag har en del lånade prylar hemma, saker jag lånat av folk jag kände för 10-15 år sen... Jag vet att prylarna kommer förbli i min ägo, ändå känns dom inte riktigt som mina. Dom bara finns där och dom gör mig lite illa till mods, vete fan vad jag ska göra av dom. Slänga? Ringa upp nån kille som var punkare för 15 år sen, numera trebarnssvennefar med radhus, och säga: "Tjena, jag har din UK Subs-skiva, du kanske vill ha tillbaks den?" Det är ett dilemma.
 #453376  by Hullofella
 
Jag lånade ut en skiva till en kompis för många år sedan, och när jag var hemma hos honom så råkade jag se den ligga där helt repig. Jag brydde mig aldrig om att be att få tillbaka den. Sedan fanns det en annan kille vars cd-rom var ökänd för att äta upp skivor, bland annat mitt Heroes of Might and Magic 2 ... Som tur är NES-kassetterna helt indestructible! Annars har jag många gamla skateboard-videos i sådana pappersfodral där kassetten åker ur botten, och lånade man ut dem så var de garanterat förstörda när man fick hem dem sen. Det är något ångestfyllt med att låna ut grejer till folk man inte litar på, men som på något sätt lyckas vädja till ens pathos. Glömmer aldrig när jag skulle ta mod till mig och förklara för farsan att jag lånat ut moppen, och att den nu var totalt kvaddad.

En annan klassiker var killen vars spel (om man lånade eller fick tillbaka det man lånat ut) alltid hade massa fastkletade kola- och chockladbitar vid kretskortet. Gött att blåsa igång flimmrande NES-spel med munnen full ... Ibland kunde man till och med få lite chips. Trust no one ;)
 #453408  by Ufouria
 
Skulle inte vilja låna saker av släktingar eller vänner (en bok möjligtvis skulle jag kunna låna). Är superförsiktig med mina egna grejer och skulle vara superduperförsiktig med andras grejer att jag inte skulle våga använda det. Värre att råka skada/ta sönder någon annans spel/annan grej än sina egna grejer. Skulle heller aldrig låna ut något som jag önskar få tillbaks i samma skick om det inte är någon som jag känner väldigt bra och som är lika varsam som mig.
 #457458  by Nagai
 
Det där med att låna eller låna ut har jag aldrig riktigt tyckt om, jag vill minnas att jag lånat ut spel ett fåtal gånger, ena gången lånade jag ut var mitt Bart VS the world till min kusin som antagligen blåst i kassetten för den var praktiskt taget fördärvat när jag fick hem den. Sen lånade jag ut mitt shadow warriors till en polare i skolan, samtidigt lånade jag hans Tale Spin, vilket jag fick vara jävligt försiktig med då han hade lånade ut spelet till mig så kom den i sin original förpackning och manual. Jag spelade nog inte så mycket av det utan det låg i hyllan en vecka innan jag beslöt mig för att lämna tillbaks det. Och nu lånar jag inte ut spel alls. :lol:
 #457624  by Lakanman
 
När jag samlade på NES så var det en som frågade om han fick låna en konsoll och några spel. Jag sa: Nej, jag samlar på spel och lånar inte ut sånt jag samlar på. Sen ville en jobbarkompis låna Guitar Hero med gitarrer när det var inne. Då blev det: Nej det spelar jag varje helg med polarna när vi festar, du får komma över.

Filmer lånar jag inte heller ut. Jag har en kompis som samlar på filmer som jag lånar ut till och samma visa tillbaka till mig. För jag vet att han är försiktig med dom eftersom han ser samma värde i filmerna som jag gör.

Det du ser som något värdefullt kanske den som lånar ser som något helt annat och behandlar det illa. Jag vet kompisar som lånat ut filmer och sen har lånaren i sin tur lånat ut till sin syrra och sen var det tack o hej med dom.
 #457688  by Kreese
 
Att låna ut någon annans grejor i andrahand. Det är inte snällt!

Det var väl det som hände med just NES-spelen förr. Sen hade man helt enkelt ingen koll på vems det är.

Stefan en kompis till mig, lånade ut ett Super Nintendo till en kille som kallas Munken. Som i sin tur lånade ut det till en som kallades "Jamen". Jag brukar fortfarande tjata på honom när jag ser honom fast det är 12 år sen eller så.

- Stefan vill ha tillbaka sitt Super Nintendo
- Det är Jamen som har det...

:)

Munken lånade även ett Super Mario Game & Watch, Liquid Crystal ni vet, av MIG. Det hade hans lillebror badat med! Moget. Munken ska man helt klart inte låna ut saker till...
 #457774  by ^MeTaNoLiC^
 
version 2.0 med fungerande kablage, fler spel och nya klistermärken.. fan att jag inte har en matchande låda till min överblivna Zapper..
Image

Image

Image

edit: bror min kommer på besök senare.. får se om han vill vara betatestare..
för ett tag sedan ville han låna nes av mig men jag lyckades slingra mig undan..
 #457835  by Nagai
 
Kom att tänka på en annan sak det där med att låna ut spel, vill minnas att brorsan lånade ut några av mina och min systers spel, inte Nes dock utan ett Playstation spel; Theme Hospital så av någon orsak fick vi aldrig tillbaks spelet igen, detsamma hände med ett PC spel vi köpte, Primal Rage. Det lånades ut och det såg vi aldrig röken av igen. Det är synd att det finns folk som inte tar hand om andras saker om dem så lånar från en. Sen finns det dem som vill låna prylar av en men så vill dem att man ska gå hem till respektive person och lämna saken. Sen när man vill ha tillbaks den så säger personen att det är bara att komma över och leta efter det man lånat ut. Så var det med mina kusiner låna man ut något till dem så fick man lämna saken och ville man ha tillbaks den så fick man leta efter den och deras rum var stökiga 24/7 ..

Sorry om det blev OT där 8)
 #457856  by Vigdul
 
Jag lånade ut en dead kennedys VHS som jag i min tur lånat av en kompis. Killen jag lånade ut den till försvann från kartan, och min kompis tar fortfarande upp det mellan varven och är sur för det än idag. Det här hände tidigt 90-tal.

När jag var sexton lånade jag ut min moppe med tillhörande hjälm till en kompis. Han parkerade moppen med hjälmen hängande på styret utanför Ica för att gå in och köpa cigg, när han kom ut var hjälmen borta. Detta förklarade han för mig utan att på något sätt erbjuda sig att ersätta mig. Någon vecka senare blev jag stoppad av polisen för jag körde moppe utan hjälm...
 #457861  by e5frog
 
Vigdul wrote:Jag lånade ut en dead kennedys VHS som jag i min tur lånat av en kompis. Killen jag lånade ut den till försvann från kartan, och min kompis tar fortfarande upp det mellan varven och är sur för det än idag. Det här hände tidigt 90-tal.

Leta reda på ett annat likadant då:
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from= ... Categories

;-)
 #457894  by Hullofella
 
En kompis frågade efter några cd-skivor och datorspel som han lånat ut till en annan kompis. Dessa visade sig ligga i en prydlig hög på golvet - under bordsbenet till hans datorbänk! Praktiskt tips om ni har möbler där hemma som är sneda.
 #457951  by Nagai
 
Jag har ett gäng Star Trek Deep space nine band som är från England dessa fungerar prima i min VHS så jag tror det är samma regionkod. :)
 #472661  by Andreas No 1
 
Vigdul: Alla filmer från Europa är PAL-kassetter och i USA (o Japan tror jag) har de bildsystemet NTSC.

Alla dessa djävla utlåningar... suck! Hade rätt mycket saker när jag var liten, ca 300 filmer kanske på VHS och alla - verkligen alla lånade av mig eftersom jag hade allt för bra smak. Tror att hälften av banden finns ute hos folk än idag, slängde dock alla som inte var orginalkassetter när jag flyttade för två år sedan. Nu lånar jag bara ut filmer till ett fåtal utvalda personer som jag litar på. Har runt 600 Dvd:er och kanske 120-150 Blu Rays. Jag lånar ALDRIG någonting av någon, har aldrig gillat det särskilt mycket faktiskt. Det enda jag har lånat som jag kommer ihåg var en del seriealbum (Spirou, Tintin, Marsipulami, Valhall) av en kompis vars föräldrar ägde ett ganska stort tryckeri. Är extremt noga med skick och vill egentligen inte låna ut några av mina grejer, men som sagt till nära kompisar är det ok.

Instagram #sndb.se