• Vilken är finast, NES eller Famicom konsolen?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Vilken är finast, NES eller Famicom konsolen?

Famicom
12
24%
NES
38
76%
 #474972  by Japanspel
 
Image
Ser Famicomen ut som en leksak?
Är NES en tråkig grå låda?

Vore intressant att veta vad ni tycker.
Man får rösta av nostalgiska skäl eller vilka skäl som helst.

Edit: Lagt in bild efter önskemål från Tronin
Last edited by Japanspel on 12 Dec 2011, 13:09, edited 1 time in total.
 #474973  by smid
 
Lägg med toploadern innan rösterna börjar droppa in :)

Edit: Om du vill ha med den i omröstningen såklart...
 #474977  by Japanspel
 
Jag funderade på det, men jag vill nog inte det, för jag tänkte att omröstningen ska handla om originalen.
 #474994  by Lirod
 
Jag kan inte välja den ena framför den andra, men det är riktigt intressant hur båda beskriver sin samtid på bästa sätt.
 #474995  by many
 
Beskriver sin samtid hurdå? Eftersom NES:et antagligen inte formgavs i Östtyskland tycker jag den gråa lådan inte beskriver 80-talet särskilt bra, allt handlade ju om neonfärger och fula frisyrer då...

Onödig fakta: Famicom:ets röda färg är inspirerad av azuki-bönan. Källa saknas, tro det om ni vill :)
 #475000  by R.J
 
Vet inte varför men NES känns mer strikt och Famicom mer avslappnat.
Hade det vart Starwars hade NES lätt vart Imperiet och Famicom Rebellerna.

La min röst på NES då strikt, grått och tråkigt har börjat tilltala mig mer och mer.
(Welcome to the Dark side young jedi...) :woot:
 #475004  by Lirod
 
Mycket bra liknelse, R.J!

Den här diskussionen förs (o)medvetet genom flera olika ämne och diskurser som jag inte är kompetent nog att hantera till 100%. Men för sakens skull kan vi föra en enkel diskussionen.

För mig personligen representerar den gråa lådan verkligen den kapitalistiska likriktningen som hade sin framfart under 80-talet med hjälp av framförallt Reagan och Thatcher. Ur ett allmänt perspektiv däremot passar NES perfekt in med den 80-talsestetik som dominerade många områden, inte minst Hollywood. Ett bra exempel är Robocop (Paul Verhoeven, 1987), som använder sig av samma gråskala filmen igenom som NES. Rent teknologiskt finns det också en form och färg-koppling:

Image Image Image
IBM 5150, Commodore 64 och Macintosh 128K har alla en liknade design som verkligen fångar sin samtid, det västerländska 80-talet. Intressant att many kopplar NES till Östtyskland... :roll:
 #475075  by alternatingbit
 
Famicom lådan ser mer ut som en leksak inte minst för de inbyggda handkontrollerna som dessutom har alldeles för korta sladdar. Känns som ett dåligt val för konsumenten att man måste lämna hela maskinen till reparation istället för att bara byta till nya handkontroller om de skulle gå sönder eller slitas ut. Än om jag samlar nästan uteslutande Famicom kommer jag nog aldrig att äga orginalversionen då A/V modellen och Twin Famicom gör sig så mycket bättre både utseende och funktionsmässigt. Fast det är klart att nostalgin också spelar in, jag väljer NES.
 #475147  by smid
 
Nu ska vi ju rösta på snygghet... Men precis som inlägget ovan och ett par andra kan jag inte låta bli att tänka på funktion. Ett NES går det att ställa en liten TV på utan problem. Ett Famicom måste man istället ha på eller framför TVn då antingen konsol eller sladdar skymmer sikten. Som många har påpekat så sitter sladdarna fast i konsolen på Famicom vilket är ren idioti. Dock är det ju jäkligt nice med guld och röd färg på kontrollerna PLUS en mikrofon på ena, hur ska man annars skrika på monsterna i Zelda? Dock är handkontrollerna till NES och den svarta randen på konsolen vad som symboliserar barndom på ett sätt. Möjligheten till att byta handkontroller och även koppla in en Advantage gör NES överlägsen på det planet oavsett guld eller inte. En Famicom ser ut som en plastig leksak, charmigt japanskt, medan NES ser ut som ett entertainment system från 80-talet. Min röst faller på NES, inte mycket till färg men ack så smart form!

Edit: Jag berättade ju tidigare hur mina japanska klasskompisar skrattade åt NES när vi hade japansk kväll hos mig "hahaaa tooo biiig" osv osv. Vi ska köra en ny nästa vecka där vi gör egen sushi, några nya japaner är inbjudna och jag återkommer med deras reaktioner på utseendet. Det lyser i ögonen på dom när man säger att man har en Famicom hemma. Om man istället säger att man har ett Nintendo, som jag gjorde utan att tänka efter, så kollar dom bara lite konstigt på en :)
 #475150  by Japanspel
 
Hmm, ja det framgick inte av fotot i första inlägget, men famicomen är betydligt mindre.

Image
Denna famicom saknar dock pluggen där fram...
 #475167  by Ufouria
 
Jag gillar iofs Famicom för det är det som Rockman spelar på i bl a No Sleep Until Clear. Han sitter där med benen i kors framför sitt famicom och kämpar med Rockman. Så söt! :birdo:

smid: Intressant! :) Skulle vara kul att se deras reaktion.

Att sladdarna är så korta på Famicom är som sagt en stor nackdel. Hade önskat att NES kontrollerna hade längre sladdar oxå. Ju längre desto bättre.
 #475170  by Japanspel
 
hur gamla är dina japanska klasskollegor, smid? ungefär..

edit: Ja, med en famicom får man sitta på golvet framför en TV som inte är alltför stor. Tycker själv det är charmigt, men...
Japanerna har pyttesmå lägenheter, därför är det så.
Last edited by Japanspel on 13 Dec 2011, 13:40, edited 1 time in total.
 #475172  by smid
 
Ja, dock visste dom att Rockman hette Megaman i resten av världen i princip. Men dom hade verkligen INGEN aning om att vi inte hade Famicom utan NES istället. Berättade för en tjej i klassen idag att vi skulle göra sushi hos mig och spela NES. Hon kollade konstigt på mig och jag förklarade, "you know, Nintendo?". Ingen reaktion, så jag sa "... Famicom". Reaktionen "Aaahhh Famicoooom, yeeeey" :D

De andra japanerna som skrattade förklarade att den är för stor för att ha i vardagsrummet och tycker det är dumt att vi gjort den så stor när det inte behövs. Men jag återkommer med rapport. Ska höra lite om vad dom tycker om de lastagbara handkontrollerna, kanske visa bild på en Advantage osv. Vi kan ju koppla in en four score som gör sladden dubbelt så lång. Eller ännu bättre, en Satellite. Korta sladdar spelade nog ingen roll då jag antar att deras vardagsrum är mindre. Kul anekdot: Jag har inga möbler hemma nu, perfekt enligt dom som tydligen ändå sitter på golvet, får skaffa lite kuddar.

fjosefsson: Dom är 24-27 år har jag för mig.
 #475180  by Nils
 
Famicomen är lite överdriven, men ett NES är simpelt och mysigt!
 #475185  by sven666
 
den lilla grå lådan vinner ju med hästlängder!

enda konsolen som ens kommer i närheten är väl PS2? (eller special varianten PSX).

"less is more" är väl ett ordspråk som går att applicera på nästan alla tekniska prylar, i det avseendet är ju NES bang&olofsen medans famicom är goldstar ultra deluxe...
 #475187  by segasonic
 
Min röst går på NES av nostalgiska skäl.
 #475323  by Da Bear
 
Famicom ska man som sagt sitta på golvet och spela framför en liten tv. ELLER så skaffar man en 3 meter lång av-sladd och en 2 meter lång förlängningskabel för ström och sätter den på soffbordet, funkar perfekt när man lirar på 50 tum och vill sitta bekvämt :D

Själv tycker jag Famicomen är finast att titta på.
 #475633  by Japanspel
 
Blev ungefär som jag trodde, och bättre än jag var rädd för. :D Tack för rösterna. :)
 #475641  by Kveldulver
 
Lirod wrote:Mycket bra liknelse, R.J!

Den här diskussionen förs (o)medvetet genom flera olika ämne och diskurser som jag inte är kompetent nog att hantera till 100%. Men för sakens skull kan vi föra en............ samtid, det västerländska 80-talet. Intressant att many kopplar NES till Östtyskland... :roll:
Du glömde denna pärla: Image
Ett NES på fyra hjul.


Det är väldigt svårt att välja en av dem. Tycker egentligen att den japanska top-loadern är snyggast.
Men måste jag välja en av dessa två blir det Famicomet.
 #475910  by Gixen
 
NES:et klart snyggast, även om jag inte tycker det är så värst fint. Skulle varit mera svart :yes:
Famicomet ser, som redan påpekats, ut som nån leksak. Tilltalar inte mig alls...

Ni klagar på Famicomets funktioner så då blev jag förvånad att ingen nämnt sladdarnas fäste. Har aldrig hållit i en kontroll, men är det inte ruskigt irriterande att de går in ifrån sidan av kontrollen?
 #476243  by synt4x
 
Usch ja det här var inte lätt. Grejen med NES är att den ser riktigt retro ut, och jag gillar det som fan. Det påminner om min barndom och hur stämningen var i världen på den tiden osv. Hade jag dock varit japan hade jag säkert tyckt likadant om Famicom. Det jag gillar med Famicom är att designen är så liten och kompakt. Men det någon sa om att de ser risiga ut brukar stämma ja. Det verkar som att slitage på Famicom är väldigt vanligt. Nästan ovanligt att se en i nära nyskick, medans ett NES är i princip alltid i väldigt fint skick tack vare designen på plasten som tål hur mycket som helst. Förutom att de kan bli lite gula då såklart.

Nä jag väljer nog NES faktiskt. Hade vi snackat om kassetterna dock så hade Famicom vunnit utan tvekan! Så söta! Och massor av färger. :D

Instagram #sndb.se