• Att få en perfekt fungerande NES

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #475714  by yip_man
 
Jag har bytat och renoverat många nes i mina dagar, men tydligen var det ett tag sen nu. Jag har bytat till en ny (kina) connector. Efter bytet och klippning av "fjärde" benet för att reg modda den så borde det vara den perfekta spel enheten.

Så är dock inte fallet. Alla mina spel är rengjorda med sudd, en del är såklart bättre skick än andra, dock är vissa spel helt omöjliga att få igång tex MM1.
Har funderingar på att operera orginalconnectorn (den var dock rätt sliten med böjda pinns mm), är det någon som provat att plocka ut stiften helt ifrån connectorn och sätta tillbaks dem igen?

Jag vill ha för mig att de enheter jag renoverat innan har botat alla spel på första försöket. Det jag söker nu är tips utöver "plocka ut connectorn, rengör spelen,kretskortet" osv

Förresten ska man behöva trycka ner spelen om man reg moddat enheten?
 #475717  by Ufouria
 
Rengör och sätt in originalconnectorn igen. :) Vad jag har hört så fungerar de nya connectorerna dåligt (låg kvalitet).
 #475721  by Dilanson
 
plocka ut stiften helt ifrån connectorn? låter komplicerat?... Köp dig en sprayburk med elektronik rengöring och använd en gammal tandborste, Alla konsoler jag rengjort fungerar väldigt bra efter detta. Vid enstaka fall har jag böjt stiften för att få en tightare kontakt när man trycker i spelen, men behövs i regel inte. och spelen gör jag rent med samma spray fast med tops istället.
 #475725  by QRS
 
Jag har en konsol där jag satt i en ny connecter. Det fungerar som enheten vore helt ny. Allt på första försöket. Har även fixat och rengjort gamla och det har fungerat med.

Enda skillnaden för mig har varit att på den med ny connector har alla spel fungerat, även de jag inte rengjort. I de konsoller jag rengjort har de flesta fungerat dock inte alla. Endast alla jag rengjort ordentligt har fungerat till 99%

Så hittils har jag bra erfarenhet av en ny connector! Men det kan ju självklart vara så att de gamla jag fixat har jag inte lyckats med ordentligt etc. Många faktorer som spelar in förmodar jag...om man verkligen ska testa ordentligt och få någon riktig statistik borde man nog kanske ha en 5-10 konsoller där man testar ett par ny connectorer på varje konsoll under en lång stund...med samma spel (rengjorda+inte rengjorda kanske?) sedan samma sak med ett antal connectorer man fixar till själv etc.
 #475732  by yip_man
 
Den gamla connectorn är nog söndemeckad av någon annan, jag ska se om den går att rädda.
 #476232  by synt4x
 
Efter jag klippte benet på den amerikanska konsolen jag köpte så har jag också haft problem med att få igång spelen. Först hade jag satt in själva släden fel. Det där klassiska felet ni vet. Men jag gjorde om det på rätt sätt och det blev ju bättre, men fortfarande kan jag få hålla på typ 20 gånger innan spelet startar medans det tog kanske 2-3 gånger innan jag började mecka med den :(

När jag hade satt släden fel så märkte jag att om jag tryckte ner släden på vänster sida så startade spelet nästan alltid, men direkt när jag släppte så krashade spelet igen. Och det var likadant när jag hade satt släden "rätt", fast lite bättre då. Det verkade påverkas av hur hårt jag hade skruvat i skruvarna. Så jag höll på och skruva tills det blev bra, men sen när jag satte ihop konsolen igen så var det likadant igen, som om skruvarna som håller ihop själva skalet också spelar in eller nåt.

Säljaren hävdade förresten att connectorn är ny, men jag tvivlar lite på det. Har själv köpt en ny connector och bytat ut förut och då har det fungerat direkt på en gång.

Ska testa att ta connectorn från mitt andra NES och sätta i nån gång när jag orkar. Förhoppningsvis hjälper det.
 #476271  by yip_man
 
Org connectorn gick inte att rädda tyvärr. Jag fick allt att fungera efter att ha bockat till benen på den nya connectorn. Jag drar därmed alutsatsen att det finns nya connector som är för slappa.
 #476304  by QRS
 
Skumt det där...hade en maskin för ett tag sedan som jag bara rengjorde connectorn och moderkortet på. Den var så slapp att man knappt märkte att man satt in spelen...men i stort sett allting fungerade utan problem på första försöket! Säkert flera faktorer som spelar in. Hur rent kontaktytan på moderkortet är osv. Vidare har jag en maskin som är ganska kass och jag har rengjort allt, testat med ny connector osv. Fungerar inte alls. Inte en enda gång har jag fått igång något spel.

Instagram #sndb.se