• Nes bygge?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #476848  by ICHI
 
jag hittade ingen tråd om detta.


men jag har funderat lite på en sak.

Nintendo 8-bit NES Demo System M-82 Model så är det väl 12 spel man kan ha om jag inte är ute och cyklar.

kan man inte på något sätt bygga en större maskin för detta? så man kan få in 100 kassetter eller mer? visst kanske blir en stor klumpig sak. men finns det ingen möjlighet till att göra det?
 #476866  by Kreese
 
Teoretiskt sett så skulle det nog gå, men det verkar helt galet om jag får säga vad jag tycker.

Du måste i sådana fall koppla 100 connectorer till ett NES via någon manick som dessutom kan switcha mellan dessa. Det känns helt sjukt jobbigt. Och i ärlighetens namn... Vore det värt besväret?
 #476878  by Kveldulver
 
Borde gå :-k
Skulle nog kunna bi rätt coolt. Skulle jag bygga en skulle jag göra en bokhylla med 210 connectorer innuti. Så att det ser ut som att kassetterna står uppställda som i en vanlig bokhylla men de är alla anslutna till ett NES. Man kanske skulle ha en knapp vid varje spel också så är det enkelt att välja.
 #476892  by nintendoman
 
har man material och kunskaperna om hur man ska göra så går det nog att få ihop det men det tar nog sin lilla tid.
men är det värt jobbet?, ja vill man verkligen ha en maskin som kan ta emot 100 spel så är det klart att det är värt den tiden och pengarna man får lägga ner.
gillar idén med bokhyllan, riktigt smart faktiskt :D
 #476928  by ICHI
 
Visst så skulle det vara värt jobbet bara det blir bra. tänkte som Kveldulver med bokhylla med alla Scn släppta spel. men hur ska man gå till väga? Har tyvärr inte sätt något liknande bygge. Har enbart sätt "System M-82 Model"
 #476932  by Lindholm
 
typ 210 connectors kopplade till en IC med sjukt många ingångar, och sedan något simpelt inteface där man kan välja vilket spel som ska användas för tillfället
 #476948  by Chefren
 
Vore hur kaxigt som helst med en sån hylla! Och en liten diod vid den kassetten som används, eller nått!
 #476980  by ICHI
 
Skulle vara kul att prova på att göra detta. dock skulle det kännas surt att kosta ut sjukt mycket pengar på något som kanske inte fungerar häller. Dock så har jag inte den kunskapen med kopplingar och så. utan skulle behöva veta dom exakta sakerna och hur jag skulle gå till väga. Lite fett att ta med sig om man ska på spel träffar.
 #476989  by Lindholm
 
sjukt otympligt att ta med sig på spelträffar (fast kaxigt...), känns mer att om man gör en sådan grej så blir det som en permanent möbel som man får ha stående där man byggt den...
 #476998  by ICHI
 
Du förstör mina planer här nu ju :( Man ska ju kunna ta bort spelen och ner med dom i lådor. sen bara frakta möbeln vid sidan av :P
 #477001  by Lindholm
 
mitt jobb är att förstöra :P

fixa då hellre en att ha hemma och en light version som klarar typ 20 spel... Och bra mycket enklare att hålla redan på sladdar på en som klarar 20 spel än en som tar 210, så e ju bara att börja med en sådan och om/när du blir klar e du redo för den stora hemma möblen
 #477198  by MXS
 
Nej bygg 210-manicken, jag vill se en sån! Det vill alla! :)
 #477261  by RetroManiaC
 
Eller så ställer du upp alla spelen i en hylla och sen köper du ett powerpack och låtsas som att det är spelen i hyllan som spelas.
 #477262  by ICHI
 
Är inne ganska skarpt på att bygga en monster maskin. Ska se om frugan går med på det först :P

Håller på kollar runt med lite polare som är grymt duktiga på el-kopplingar och sånt. är lite rädd för att den kommer dra för mycket ström :/

RetroManiaC: så kan man ju också göra. men vad för skryt blir det då? ska ju vara något som ingen annan man känner till har :P
 #477266  by Kreese
 
Ett hett tips är ju att skaffa en M-82:a och studera den lite närmare hur den är uppbyggd.
 #477441  by alternatingbit
 
Mekanisk version som dök upp i mitt huvud. Teoretisk borde det fungera och man kan ha precis hur många kassetter som helst, sätta den på väggen eller hur man nu vill ha det :). Man flyttar alltså en "slider", ungefär som en volymkontroll på en gammal radio, som får kontakt med connectorns undersida på spelet man vill spela.

Image
 #488634  by nintendoman
 
det är fler som undrar samma sak :) du kanske har börjat snickra ihop mannicken redan ??
 #488683  by ICHI
 
Tyvärr så får jag lägga det här på Is ett tag. Ekonomin tillåter inte det här och jag har bestämt mig för att sälja av största delen av samlingen. men hoppas att en dag kunna göra det här. men om någon annan är sugen på bygga och har tid och slantarna så kör på :d skulle vara gör fräckt att se en fungerande sån :P
 #488701  by Sonefors
 
Tråkigt, hade varit spännande att se. Jag ser en gigantisk bokhylla från IKEA framför mig med skenor på sidorna likt ett cd-ställ. I botten på varje hyllplan sitter en lång radda connectors som i sin tur har varsin ledlampa kopplad till sig, röd så klart. I mitten står en finfin tv. Hur det hela fungerar rent praktiskt har jag inte en aning om :D
 #488744  by ICHI
 
Det var något sånt som jag hade i tankarna,. dock så skulle tvn vara på sidan av hyllan. för motten vart inte riktigt som jag ville.
 #488757  by nintendoman
 
tråkigt att det inte blev något av ditt projekt även tråkigt att du ska sälja samlingen.

Instagram #sndb.se