• Grön rand mitt i bilden!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #19838  by WERY
 
Du vet väl oxå att du kanske har skadat nåt chip med ESD som finns i kroppen när man inte är jordad eller så. Detta kan medföra att nåt chip får sig en stöt av dig och slutar fungera korrekt. Tro mig, jag har lärt mig det på elekroniken i skolan

 #19839  by Widar
 
WERY wrote:Du vet väl oxå att du kanske har skadat nåt chip med ESD som finns i kroppen när man inte är jordad eller så. Detta kan medföra att nåt chip får sig en stöt av dig och slutar fungera korrekt. Tro mig, jag har lärt mig det på elekroniken i skolan
Stämmer bra, jag jobbar med väldigt ESD-känsliga grejer och vi har massor med rutiner. Fast oftast så lägger saker och ting av helt vid en urladdning.
Sen är 20 år gammal elektronik ungefär en tusendel så känslig som ny. ;)

 #19843  by nes_soldier
 
Widar wrote:
WERY wrote:Du vet väl oxå att du kanske har skadat nåt chip med ESD som finns i kroppen när man inte är jordad eller så. Detta kan medföra att nåt chip får sig en stöt av dig och slutar fungera korrekt. Tro mig, jag har lärt mig det på elekroniken i skolan
Stämmer bra, jag jobbar med väldigt ESD-känsliga grejer och vi har massor med rutiner. Fast oftast så lägger saker och ting av helt vid en urladdning.
Sen är 20 år gammal elektronik ungefär en tusendel så känslig som ny. ;)
...så sannolikheten för det är alltså ganska liten? man borde ju blivit varnad om det tidigare också i sånna fall (moddning av nes är ju väldigt vanligt)

 #19844  by Widar
 
nes_soldier wrote:
Widar wrote:
WERY wrote:Du vet väl oxå att du kanske har skadat nåt chip med ESD som finns i kroppen när man inte är jordad eller så. Detta kan medföra att nåt chip får sig en stöt av dig och slutar fungera korrekt. Tro mig, jag har lärt mig det på elekroniken i skolan
Stämmer bra, jag jobbar med väldigt ESD-känsliga grejer och vi har massor med rutiner. Fast oftast så lägger saker och ting av helt vid en urladdning.
Sen är 20 år gammal elektronik ungefär en tusendel så känslig som ny. ;)
...så sannolikheten för det är alltså ganska liten? man borde ju blivit varnad om det tidigare också i sånna fall (moddning av nes är ju väldigt vanligt)
Det finns alltid risk för ESD när man grejar med elektronik, jordar man sig innan man grejer (tar på ett omålat element t.ex.) så minskar ju risken. Enda sättet att verkligen vara säker på att man inte får ESD-skador är att vara på en yta avsedd för elektronikarbeten med ett jordat handledsband.

Chansen att just ett NES tar skada av det är inte stor, förutsatt att du inte hade fleecetröja på dig och sprang omkring med raggsockar på heltäckningsmatta när du grejade med det. :)

Jag har chippat runt 40 PS2'or och har aldrig haft något problem med ESD, men det gäller att tänka sig för. Samma sak om man bygger datorer o.s.v.

mvh

 #19847  by nes_soldier
 
nu är jag hemma men kom på att min amerikanska omvandlare är utlånad!!! kan man plugga in den europeiska strömadaptern till det amerikanska nes:et eller smäller det???

 #19848  by Widar
 
nes_soldier wrote:nu är jag hemma men kom på att min amerikanska omvandlare är utlånad!!! kan man plugga in den europeiska strömadaptern till det amerikanska nes:et eller smäller det???
Det går lysande.

 #19852  by nes_soldier
 
OK! här kommer lite färska rapporter!

provade att koppla båda mina 2 pal-nes till tv:n. - RÖD RAND!

provade att koppla in ntsc-nes:et till min gamla bildrörs-tv. INGEN RAND!

har inte provat att koppla in något omoddat nes till min lcd-tv då jag inte har någon. så om lcd-tv:n inte gillar moddade nes eller inte nes överhuvudtaget kan jag inte svara för...

har inte provat med rf än eftersom kanalen aldrig kommer fram när man försöker ställa in. dock så provade jag att dra ut alla andra scart och komponentkablar ur tv:n men den gröna (gröngrå kanske stämmer bättre) randen var kvar.

 #19853  by Widar
 
Det är garanterat din tv-koppling som är slut. Det är inte fel på tre olika nes...

 #19854  by WERY
 
Jag rekommenderar att du byter ut lcd tvn mot en HD klar plasma tv. Vi har en sån här och det funkar utmärkt bortsett från att man inte kan skjuta med zappern. Den funkar tyvärr inte på platt tv så framtiden ser mörk ut för en samlare som jag

 #19860  by Bonomaul
 
Plasma tv kan man inte rekommendera till någon! inte att spela tv-spel på iaf..

 #19861  by Ufouria
 
Jag har tyvärr en platt tv. :(
Det förklarar varför jag inte lyckades skjuta ner ankorna i Duck Hunt.

 #19863  by J. Lilja
 
WERY wrote:Jag rekommenderar att du byter ut lcd tvn mot en HD klar plasma tv. Vi har en sån här och det funkar utmärkt bortsett från att man inte kan skjuta med zappern. Den funkar tyvärr inte på platt tv så framtiden ser mörk ut för en samlare som jag
Asså, det beror väl inte på att den är platt, utan på att frekvensen är fel? Eller? Det var iofs nån som mumlade nått förut om att det inte reflekteras på en platt tv, och att det ska ha med det och göra, men det tyckte jag lät som blaj. :?

 #19865  by Widar
 
J. Lilja wrote:
WERY wrote:Jag rekommenderar att du byter ut lcd tvn mot en HD klar plasma tv. Vi har en sån här och det funkar utmärkt bortsett från att man inte kan skjuta med zappern. Den funkar tyvärr inte på platt tv så framtiden ser mörk ut för en samlare som jag
Asså, det beror väl inte på att den är platt, utan på att frekvensen är fel? Eller? Det var iofs nån som mumlade nått förut om att det inte reflekteras på en platt tv, och att det ska ha med det och göra, men det tyckte jag lät som blaj. :?
Att just TV'n är platt har nog inget med det att göra, det är att en LCD- eller Plasma-TV inte har något bildrör.

Gött att man har en gammal 32" :)
Har även en gammal (~20 år) 14" ståendes i förrådet. Fast tjejens 27" ej wide blir nog det bästa att ha i nostalgispelrummet i framtiden! :D

 #19873  by WERY
 
Det var inte det jag menade när jag sa platt tv utan jag menade att plasma och lcd inte kan se skotten från zappern. Svephastigheten är rätt iaf, 50Hz när man spelar PAL spel på PAL nintendo och den slår om till 60 när man använder äkta amerikanska vara. Svephastigheten står uppskriven i hörnet som en OSD signal varje gång man strtar konsollen.

Men själv har jag spelat på HD plasma tv:n och det funkar jättebra. Har aldrig bränt ens vid paus och grafiken är mkt bättre. Jag spelade Power Blade på den tv:n för första gången och alla färger och grafik var perfekt så när jag spelade det på min egna bildrörs tv undrade jag till en början varför grafiken blitt så dålig och då kom jag på att upplösningen var hälten så bra som på HD tv:n.

Spelade oxå Mario World på USA snes och visst blev det en ny grafik upplevelse jag aldrig vart med om förr så jag rekommenderar HD klar Plasma tv men som sagt läser den inte av ljuspistoler.
Framtiden ser mörk ut då vi inte kommer att kunna använda sånt pga att man gått över. Hoppas dom ändrar tekniken på nåt sätt så att plasma tvn kan se signalen. Ja men det kan ju inte vara omöjligt när man lyckats med så mkt annat här i världen

 #19876  by J. Lilja
 
WERY wrote:Men själv har jag spelat på HD plasma tv:n och det funkar jättebra. Har aldrig bränt ens vid paus och grafiken är mkt bättre. Jag spelade Power Blade på den tv:n för första gången och alla färger och grafik var perfekt så när jag spelade det på min egna bildrörs tv undrade jag till en början varför grafiken blitt så dålig och då kom jag på att upplösningen var hälten så bra som på HD tv:n.
Öh, det där stämmer väl ändå inte? Om upplösningen skulle vara dubbelt så bra skulle den ju innebära att bilden blir hälften så stor, och du får ju inte ut HD-signal från ett nes så det kan ju inte bli nån skillnad på en HD-tv.

 #19877  by WERY
 
Men om det är så hur förklarar du då att nes och snes spelen får bättre upplösning om de inte kan ändras till högupplösta signaler. Visserligen skulle man kunna säga signalerna converteras inne i tv:n för jag såg ju vad jag såg och synen min är mkt bra.

Då jag har tillgång till mindre bil kanske jag har med HD klar plasma tv till sven666:ans spelträff. Jag lovar att grafiken blir bättre men det där med zappern är ett minus.

Hoppas att man gör en ny slags plasma tv som kan uppfatta ljuspistoler. Även nya tv-apparater har det så hur ska man spela framtidens skjutar spel? Nåt måste göras

 #19878  by nes_soldier
 
WERY wrote:Men om det är så hur förklarar du då att nes och snes spelen får bättre upplösning om de inte kan ändras till högupplösta signaler. Visserligen skulle man kunna säga signalerna converteras inne i tv:n för jag såg ju vad jag såg och synen min är mkt bra.

Då jag har tillgång till mindre bil kanske jag har med HD klar plasma tv till sven666:ans spelträff. Jag lovar att grafiken blir bättre men det där med zappern är ett minus.

Hoppas att man gör en ny slags plasma tv som kan uppfatta ljuspistoler. Även nya tv-apparater har det så hur ska man spela framtidens skjutar spel? Nåt måste göras
och hur mycket kostar en sån tv???
låter ju helt sjukt att grafiken kan bli bättre...vadå bättre liksom? upplösningen är ju som den är. men visst om du säger det så är det väl sant. ge mig en sån tv då!

 #19879  by nes_nerd_no_1
 
RF RF testa med en RF :p

 #19885  by WERY
 
Men vem använder RF nuförtiden? Jag Har kört på scart enda sedan jag började samla på spel.

Visst är det dyrt med en sån tv men bra blir resultatet och sa du inte att du köpte den andra nyligen. Byt dåtillbaka den och ta en HD klar plasma tv.

Jämför sedan gärna med en vanlig tv så ser du skillnaden

 #19887  by J. Lilja
 
WERY wrote:Men om det är så hur förklarar du då att nes och snes spelen får bättre upplösning om de inte kan ändras till högupplösta signaler. Visserligen skulle man kunna säga signalerna converteras inne i tv:n för jag såg ju vad jag såg och synen min är mkt bra..
Jag måste nog säga ifrån där ändå. Upplösningen kan omöjligt bli bättre utan att bilden blir mindre p.g.a att du inte kan ändra upplösningen på utsignalen från konsollen. Så att grafiken skulle bli bättre är en teknisk omöjlighet. Eventuella synliga förbättringar på bilden måste bero på att tv:n är ny och färgerna på skärmen kanske blir fräschare, men någon egentlig förbättring är praktiskt omöjlig, och samma förbättring ska alltså gå att få även på en tv som inte är HD-ready.

Sen tycker jag personligen att nes-spel ska spelas på en gammal klassisk helt vanlig tv, och bilden ska gärna snurra några varv emellanåt också. ;)

 #19888  by nes_soldier
 
WERY wrote:Men vem använder RF nuförtiden? Jag Har kört på scart enda sedan jag började samla på spel.

Visst är det dyrt med en sån tv men bra blir resultatet och sa du inte att du köpte den andra nyligen. Byt dåtillbaka den och ta en HD klar plasma tv.

Jämför sedan gärna med en vanlig tv så ser du skillnaden
skillnaden är att min kostade 5000:- ny. du kan inte bara ta för givet att alla har råd med en sån där monsterburk!

 #19889  by WERY
 
Jo men det är skillnad på färg och upplösning. Visserligen blir färgen bättre på nya tv apparater men att pröva på gammal färgtv och sedan gå till en nyare osv och efter detta, pröva en HD klar så märker jag en skillnad. Har en hyfsat ny Tv som klarar 60 Hz utan problem men den kan inte grafikmässigt mätas med HD tv:n.

Sedan kommer nästa fråga, vad gör man när dessa gamla färgtv apparater inte längre finns och man måste köra på Plasma eller Lcd.
Jag tycker faktiskt att bilden jag ser när jag slår på ett nes spel på en plasma tv är underbar. Härligt som stryk är det faktiskt men det där med zappern drar ner på betyget.

Men visst om du vet säkert hur det kan bli likadant på en bildrörs tv så go ahead. Jag är den sorten som förlitar mig på det jag ser och då syftar jag inte på politisk manipulation och censur utan det jag ser på teknisk väg när jag utför olika tester.

Ingen trodde mig när jag sågade ljudet på Sega MD men trots det har jag genom olika tester bevisat att det inte är så lysande som påstås. Iofs beror det ju på den den brusnivån som finns i enheten och sabbar ljudet men ljudet är inte så bra som det borde vara.

Kanske ska ta o visa detta på nästa spelträff hur upplösningen förändras

 #19902  by Kreese
 
För att få den bästa bilden på ett NES så ska man göra en RGB-mod. Men det kräver lite extra kunskaper, samt något extra chip:

http://nfggames.com/forum/index.php?s=f ... entry10654

Jag har sett det hur det blir live och det blir bra mycket snyggare! Tyvärr blir några av färgerna lite fel dock.

 #19903  by nes_soldier
 
Kreese wrote:För att få den bästa bilden på ett NES så ska man göra en RGB-mod. Men det kräver lite extra kunskaper, samt något extra chip:

http://nfggames.com/forum/index.php?s=f ... entry10654

Jag har sett det hur det blir live och det blir bra mycket snyggare! Tyvärr blir några av färgerna lite fel dock.
ja jävlar vilka överambitiösa nissar det finns! jävligt spännande dock...undrar om dom kan fixa en sån mod åt en mot betalning? fast då måste jag ju ändå först köpa min PLASMA-TV för 25000 (eller vad den nu kostar)! ;)

 #19905  by WERY
 
Får väl ursäkta om jag fick det o låta så men jag är ingen som har råd och bara köpa så där utan det var när mamma fick en jävvlans massa pengar som hon köpte den tv:n.

Det jag menar är att om du har en ny tv som ger gröna ränder i bilden varje gång du spelar så ska du inte ha den tv:n utan begagna dig av din bytes rätt på tv:n. Funkar den inte som du vill ha den får du byta utan extra kostnad om plasma tv:n är inom samma pris klass

Instagram #sndb.se