• Faxanadu

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #492802  by WERY
 
Det kunde vara dags för en sådan tråd där detta spelet diskuteras. För egen del så var detta ett av de första spelen jag hade när jag fick NES. Det var också det första jag skaffade när jag började samla på NES. Ett trevligt spel där varje skärm visas enskilt vilket skapar en större spänning och mystik inför vad som komma skall. Har varvat det några gånger och sist så ritade jag en karta på borgen i slutet då den är svår att navigera i

Karta på sista uppdraget
Image
Image
Som sagt, diskutera spelet gott folk!
 #492815  by Ufouria
 
Faxanadu var ett av få spel som jag fick nytt. Fick det tillsammans med Fax T-shirten. Jag gillade det spelet som barn. Det var nog mycket mystiken som gjorde att jag tyckte det var trevligt. Minns att det var väldigt svårt då. Det var ett par värdefulla tips i något Nintendomagasin. Klarade det aldrig som barn men har spelat igenom det två gånger sedan dess.
 #492816  by segasonic
 
Imponerande jobb med kartan WERY! :good:
 #492870  by nes-fan
 
Jag klarade aldrig Faxanadu när det begav sig,däremot såg jag på en del när min äldre bror spelade det. Kändes väldigt mystiskt, speciellt "dimmvärlden" med dess musik kommer jag ihåg att jag gillade. Jag ska spela det igen inom snar framtid.
 #492896  by boone
 
Älskade Faxanadu när jag var liten, ett av mina toppspel på NES. Kommer ihåg att jag en gång fick med en insändare i Nintendomagasinet där jag frågade om just hjälp i "Dimvärlden" och något om en häxa, minns ej exakt vad.
 #492898  by Toktotte
 
Grym karta!

Jag köpte hem ett Faxanadu för några år sedan på Tradera, det var tiden innan samlarnerven vaknat så det var det genuina intresset för spelet som fick mig att köpa. Säljaren skrev att det var tyskt men jag visste inte att de spelen som släpptes där ofta dubbades till detta obegripliga språk, så det blev en besvikelse. Spelet hamnade i skamlådan, där det ligger än idag.

Ordet "mystiskt" lockar mig, ingen som har ett skandinaviskt exemplar att sälja? :D
 #492899  by Ufouria
 
Kanske var svaren på dina (boone) frågor som jag snappade upp i NM. ;) Tror iofs det var något om stövlarna och flyga upp till fontänen.
 #492900  by boone
 
Nu blir jag nästan sugen att köpa på mig lite Nintendomagasin bara för att se vad det var jag frågade om :-k Ingen som orkar gå igenom? :DOG
 #493358  by Pinge
 
vet du vilken årgång?
 #493749  by Smart Cat
 
Pinge: Tar du det?
Annars kan jag kika igenom mina skannade exemplar.

Boone: PM'a ditt riktiga namn till Pinge eller mig så ska vi se om vi hittar det.

Edit: Boone, var du prenumerant eller lösnummerköpare?
Såg du din insändare med svar och allt?
Underlättar sökandet lite
 #493752  by Smart Cat
 
Hittade följande i MN 4/91:
"Nu har jag återuppväckt alla källorna och puttat på stenen så jag kommer till dimlandet. Vad gör jag där?"
T. N. - Mariestad

För övrigt inga frågor med svar om Faxanadu under -91
 #493824  by Smart Cat
 
Boone: Självklart fanns ett svar också.
"Gå så långt åt vänster du kan. Där går du två steg uppåt och sen åt höger. Nu träffar du på en stad och får nya uppgifter att lösa"
 #493857  by Smart Cat
 
Jag älskar att läsa NM och klubbladen så jag har en del av dem på datorn.
Då är de alltid lättillgängliga
;)

Edit: Fast någon om en häxa såg jag inte.
Det kanske var med i någon annan tidning eller så kanske det handlade om ett annat spel.
 #493875  by Ufouria
 
Grymt jobbat katten! :good:

Är det inte innan man beger sig in i dimlandet som man måste samla på sig en himla massa stövlar?
 #493907  by boone
 
Kan ha fel om häxan, för jag hade bara en insändare med vad jag kan minnas. Undrar om det är några häxliknande monster vid just det stället :-k
 #493909  by Ufouria
 
Kan det inte vara något annat spel då? För det finns väl ingen häx-liknande varelse i Fax?
 #494156  by Smart Cat
 
Det är 8-bitars grafik, det kan vara va fan som helst, det syns ingen skillnad...
Jag kom till en dimvärld men minns ingen häxa men det var ett tag sedan jag spelade det och det kanske finns fler dimvärlden.
Spelade inte klart det den gången.
 #494257  by WERY
 
När man kommer till dimmlandet så behöver man en stövel för att flyga upp på ett ställe när man utfört alla uppdragen som är innan den plattformen. Första borgen i dimlandet är en bluff och innehåller inget så den kan man hoppa över och gå direkt in i staden. När man lämnar dimvärlden för trädgrensbanan behöver man några King-nycklar för kunna ta sig in i första borgen man hittar där. Sedan ska man besöka en stad, klättra upp till en annan dörr och gå över till andra sidan för att hämta en stav och prata med folket i den andra staden. Sedan ska man tillbaka till den första staden i den världen och få en ring av prästen och sen ska man tillbaka till den andra staden och gå vidare.

Den första staden säljer inga nycklar så det måste man ta med från dimmvärlden om man ska komma fram i sinom tid
 #494303  by Ufouria
 
Just ja, nycklar var man tvungen att köpa på sig oxå. Har för mig att man fick något vettigt i någon borg uppe till vänster i dimlandet. Man var tvungen att ha stövel för att ta sig dit tror jag.

Instagram #sndb.se