• NES-Game Reference Checklist For The Swedish Collector V1.31

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #46461  by J. Lilja
 
En tackar för det varma orden. :) Jo, jag tycker det mesta bör stämma. Det som stör mig är de datum som saknas eller inte är kompletta. Men vem vet, kanske man får någon klarhet i dem i framtiden.

De mappers som saknas i db'n finns ju på listan nu, så om du - Kreese - eller någon annan som kan har lust kan man ju fylla på.

Jobbar på ett betydligt större projekt just nu som lär ta tid att avklara. Etapp 1 bör vara klar om ca ett år, och när jag närmar mig slutförandet av det så lär jag behöva en del hjälp här från nesdb. Men mer än så vill jag inte yttra mig om det än, har en tendens att tappa sugen att färdigställa saker och ting när för många vet vad jag pysslar med. Knepigt det där..

Ska försöka fortsätta uppdatera listan under tiden, om och när det dyker upp matnyttig information.

Har förresten lagt märke till att om man tittar på listan online så funkar inte länkarna som de ska (inte för mig i alla fall). Alla titlar och sånt är ju klickbara och länkade till db'n, men det borde funka om man sparar hem en kopia av listan istället. Gör det inte det får ni säga till så ska jag försöka komma på vad som är fel. Tittar jag på min lista i datorn funkar i alla fall länkarna.

 #46597  by Kreese
 
Klistrade tråden då detta är det ultimata verktyget för en NES-SCN samlare!

 #46618  by BelfegorC4
 
Kreese wrote:Klistrade tråden då detta är det ultimata verktyget för en NES-SCN samlare!
*host* *host* och hur många finns det kvar på sidan som samlar SCN då? :wink: :wink: :wink:

 #46619  by Filurkatten
 
Några få. :roll:

 #46665  by Bonomaul
 
Spelar ju ingen större roll om man samlar eller inte, det är ju kunskap i kompakt format som listan bjuder på, och kunskap kan man ju aldrig få nog utav.
Är dessutom kanonbra att ha såna här saker samlade och presenterade på ett bra sätt.

 #46833  by WERY
 
Såg att det fanns oklarheter ang. Double Dragon 3 SCN o det släpptes som köpspel 1994 på julen i december. Det kom som helylle SCN komplett med box o manual, har det.

 #46836  by J. Lilja
 
Var såg du dessa oklarheter? Det ringer ingen klocka.. De uppgifter du angav är ju de som redan finns i listan.

 #46838  by WERY
 
Tänkte på nr 6 högst upp på denna sida. Men du kanske redan har fått fram informationenen... 8)

 #46845  by J. Lilja
 
Aha.. jo, det visste jag sedan förut. Det som var intressant var väl i såna fall datumet då det kom som hyrspel. Ska lägga till sådant i listan senare..

 #54423  by QUARTEX
 
Jesus!

sånt där älskar jag, a true collector =)

 #74934  by J. Lilja
 
Listan uppdaterad med extra info om Bubble Bobble. Lade till "n-forum.se"-loggan också.. Titeln på listan är också justerad för att bättre matcha verkligheten. Jo just ja, min mail-adress var felstavad så den är också fixad.

Jag vill också passa på att åter tacka alla som hjälpt till och bidragit med information till listan. Creds kommer så klart att finnas med i listan, förmodligen i nästa version!

Sen så undrar jag om det finns möjlighet att hosta listan på nesdb.se's server? Kreese eller någon kanske kan svara på det?

Den nya versionen finns i alla fall att läsa i första inlägget och som vanligt i min signatur för den som är intresserad! Tackar och bockar! :)

 #75105  by Sunking
 
Vilken toppenlista!

I "silverserien" nämner du Kid Icarus, Metroid och Rad Racer. Hur kommer det sig att Mike Tyson's Punch Out inte ingår? Eller vad är det som skiljer dem åt?

 #75111  by AndiOne
 
Silverserien innehåller dårakt inte RadRacer!!

Metroid
Punch Out
Kid Icarus


Gemensam nämnare, Passwordpack!

 #75120  by Sunking
 
Men det står så i hans "REFERENCE CHECKLIST
GUIDE FOR THE
SWEDISH NES-GAME
COLLECTOR"... :roll:
(nästsista och sista sidan)

http://nes.kreese.com/nes.php finner man att:
Terminator 2 - Judgment Day, LJN, 1992-02-01 (NES-62-SCN)
Så då kan ju Terminator 2 få sitt datum fullt utskrivet?

 #75156  by Sunking
 
Såg även att det datumet kan skrivas in i DB:n?

 #75187  by Bonomaul
 
Jag orkar inte kolla, men tror att det har diskuterats ett par sidor bak här i tråden. Är det någon som orkar kolla så feel free. :)
Anledningen till att viss info saknas vill jag minnas är att det inte gått att fastställa något helt säkert.

 #75199  by Sunking
 
Datumet från Kreeses sida är alltså bara en gissning?

 #75336  by Sunking
 
Jag funderade på Asterix och Smurfarna, de kom inte med en svensk A4-manual? De borde inte finnas med på listan eller?

 #75363  by J. Lilja
 
AndiOne wrote:Silverserien innehåller dårakt inte RadRacer!!

Metroid
Punch Out
Kid Icarus


Gemensam nämnare, Passwordpack!
Det är skillnad på silverserien och "Silver Pack" vilket framgår om man läser listan ordentligt. Läs på "Silver Pack" respektive "Silverserien".

Silverserien är bara en term för att benämna en viss grupp spel som släpptes tidigt och följer samma designmall. Silver Pack har alla password.

Nu minns jag inte på rak arm hur det var med datumet till judgement day, men det var nått vajsing med det. Om det där var datumet det kom som hyrspel kanske.. som sagt, minns inte. Om Kreese läser detta kanske han kan svara. Vem vet, datumet kanske ska in på listan.

Asterix och Smurfarna ska officiellt inte ha importerats till Sverige. Spelen finns inte med SCN-kod, och inga riktiga svenska manualer. Även etiketten på smurfarna vill jag minnas är ett klistermärke utanpå den franska etiketten. Så nej, tills vidare hör de inte hemma på listan.

 #75478  by Sunking
 
Spelen finns inte med SCN-kod, och inga riktiga svenska manualer. Även etiketten på smurfarna vill jag minnas är ett klistermärke utanpå den franska etiketten. Så nej, tills vidare hör de inte hemma på listan.
ESP-spelen då? Finns de med SCN-kod och riktiga svenska manualer?


Så Silver Pack's gemensamma nämnare är små kartonger, lösenordsfunktion och utvecklade av Nintendo. Check.

Okej, så Mike Tyson's Punch Out utesluts från Silverserien pga. ett annorlunda designschema? Om jag förstår det rätt?
Är den här "Silverserien" nått officiellt? Som Silver Pack var (Du hade ju sett det i nån Club Nintendo-tidning)?
Eller är det något du själv kommit upp med?

Jag förstår nämligen inte varför man skulle välja att hitta på en silverserie?
Skillnaderna, dvs. att Mike Tyson's Punch Out inte har den där silver-ramen kring sin utsidebild tycks vara väldigt liten. Petitessnivå?
Är det inte lite överdrivet att komma upp med en "serie" för att Mike Tyson's Punch Out inte har en silver-ram runt sin utsidebild?
(Jag vet att manualerna är lika, och MTPO inte, men det är samtidigt inget som tas upp i gudien va?) .

Ta det inte som nån hemsk kritik nu. Det är bara simpla funderingar :)

 #75504  by kralleman
 
De tio ESP-spelen som brukar räknas till en komplett Bergsala-samling är de tio spelen som finns med på beakores gamla lista (har ingen länk till den nu på denna lånade dator), som i sin tur är en omarbetning av en release-lista som en gång i tiden fanns på Bergsalas hemsida. Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att det är så det ligger till. Därför har de räknats som officiella släpp.
Men senare har det ju visat sig att Bergsala tagit in andra spel som hade SCN-kod (troligen för att inte behöva beställa en hel uppsättning till med SCN-spel), t.ex. Zelda 2. Så det finns ju med både som ESP med A4-manual på svenska och som SCN.

Men Asterix och Smurfarna har ju uppenbarligen sålts i Sverige (Smurfarna till och med på Obs!), dock ej importerade av Bergsala, så varför inte ha med dem på listan? Så får man väl skilja på svensksålda spel och spel som Bergsala varit involverade i.

 #75510  by nes_nerd_no_1
 
Tja... Bergsala var ju officiell leverantör, så därför kanske vi ska hålla oss där? (säger jag som älskar konstiga utgåvor...)

 #75516  by kralleman
 
Jo, det förstås. Men Wendros då? Och så har jag för mig att jag hört något rykte om att Acclaim distribuerat egna grejjer också. Allt kanske inte behöver vara med på listan, men de tål att diskuteras iaf.

 #75520  by Sunking
 
Men senare har det ju visat sig att Bergsala tagit in andra spel som hade SCN-kod (troligen för att inte behöva beställa en hel uppsättning till med SCN-spel), t.ex. Zelda 2. Så det finns ju med både som ESP med A4-manual på svenska och som SCN.
Kan du förklara det lite närmare för mig?
Kom det ut ESP-spel med SCN-manual??
Eller i vilket sammanhang förekommer både ESP och SCN i ett och samma exemplar?
Men Asterix och Smurfarna har ju uppenbarligen sålts i Sverige (Smurfarna till och med på Obs!), dock ej importerade av Bergsala, så varför inte ha med dem på listan? Så får man väl skilja på svensksålda spel och spel som Bergsala varit involverade i.
Japp, det är vad jag föreslog. Man kan lägga till dem spelen och sen vid F.A.Q/Förklaring lägga in att de skiljer sig på så sätt att andra utöver Bergsala har distribuerat dem.

 #75668  by J. Lilja
 
Sunking wrote:Så Silver Pack's gemensamma nämnare är små kartonger, lösenordsfunktion och utvecklade av Nintendo. Check.

Okej, så Mike Tyson's Punch Out utesluts från Silverserien pga. ett annorlunda designschema? Om jag förstår det rätt?
Är den här "Silverserien" nått officiellt? Som Silver Pack var (Du hade ju sett det i nån Club Nintendo-tidning)?
Eller är det något du själv kommit upp med?

Jag förstår nämligen inte varför man skulle välja att hitta på en silverserie?
Skillnaderna, dvs. att Mike Tyson's Punch Out inte har den där silver-ramen kring sin utsidebild tycks vara väldigt liten. Petitessnivå?
Är det inte lite överdrivet att komma upp med en "serie" för att Mike Tyson's Punch Out inte har en silver-ram runt sin utsidebild?
(Jag vet att manualerna är lika, och MTPO inte, men det är samtidigt inget som tas upp i gudien va?) .

Ta det inte som nån hemsk kritik nu. Det är bara simpla funderingar :)
Som det står i listan är "silverserien" ett uttryck myntat av samlare och inte en officiell term. Ja, Mike Tyson's Punch-Out!! utesluts på grund av att spelet inte följer samma designmall som resterande spel i silverserien (dessutom är manualen svart, och det nämns inte i guiden men det behöver det inte göras heller eftersom man talar om två olika serier), och Rad Racer hör till silverserien på grund av designmallen men räknas inte som Silver Pack eftersom spelet saknar passwordfunktion. Det här är mitt system för att göra skillnad på spelen, man kan inte lägga in alla i samma kategori. Det gjorde heller inte Bergsala. Men vill man själv att alla spelen ska höra till samma kategori så fine by me, men det är inte min tolkning för jag är så jävla ball och gör aldrig fel. Och visst kan man tycka att det är en petitess, men skillnaden på spelen existerar lik förbenat. Sen så har jag även tittat på hur släppen av spelen ser ut utanför Sverige, de spel som kan räknas som silverserien/svarta serien släpptes samtliga med s.k. pixel-art. Det gjorde inte MTPO.

Image / Image

KID ICARUS. SLÄPPTES 880215. FINNS MED PIXEL-ART!

Image / Image

METROID. SLÄPPTES 880115. FINNS MED PIXEL-ART!

Image / Image

RAD RACER. SLÄPPTES 880115. FINNS MED PIXEL-ART!

Ovan nämnda spel är en förlängning på den svarta serien, och därför kallar (åtminstone jag) dem för silverserien.

MIKE TYSON'S PUNCH OUT!! SLÄPPTES 871215 OCH HAR INTE SAMMA DESIGN SOM RESTEN AV SPELEN I SILVERSERIEN, OCH FINNS INTE MED PIXEL-ART. DÄREMOT TILLHÖR SPELET EN LÄNGA SPEL SOM KALLADES SILVER-PACK. DESSA SPEL ÄR INTE SAMMA SAK. DET FINNS INGET SLÄPP AV DETTA SPEL SOM HAR PIXEL-ART, OCH USA-SLÄPPET HAR INTE ENS DET GRÅ PÅ KASSETTEN KVAR.

Image / Image

Can we please drop this now?

Gällande Astérix och Smurfarna så har det så vitt jag vet aldrig tidigare bekräftats att de spelen verkligen officiellt sålts i Sverige. Men om det verkligen är så så kan de väl få hamna på listan. Men det innebär väl i såna fall att alla andra "fulimporterade" spel också borde få vara med? Och hur i hela fridens namn ska man lyckas få fram pålitliga bevis för vilka spel som sålts på en mack i Säfle för tjugo år sedan? Ska alla icke licensierade spel som fanns att köpa också få finnas med då? Jag har svårt att se hur man genomför detta rent praktiskt.

Dessutom är ju listan i första hand ett verktyg för folk som samlar på officiella SCN-släpp. Jag har låtit ESP-släppen finnas med eftersom de i allmänhet betraktas som officiellt släppta spel i Sverige och kan vara av intresse för samlare av SCN-spel.

Vill man ha med allt som sålts i Sverige får någon med mer tid ta sig an att fixa en sådan lista. Det känns inte speciellt lockande för mig, eftersom jag tycker om projekt som det är rent praktiskt möjligt att avsluta. Men man kan väl starta en tråd där folk får rapportera spel de minns sig ha köpt i Sverige och som inte finns på min lista.

 #75692  by Sunking
 
Va tråkigt att du skulle ta det så dåligt, trots mina sista rad i inlägget.
Vad hände med den familjära glimten i ögat som du så fint pratade om tidigare? Ta inte saker och ting så hårt gubben, listan är jättebra, och jag försöker knappast få den att framstå som dålig eller göra den sämre på något vis. Simple thoughts dude :)
Varför funderingar uppstår är ju för att två av ovannämda spel förekommer i två olika serier.. lite konfunderad blir man allt :)
Men jag förstår ditt resonemang kring indelningarna nu.

Om skillnader nu likt förbenat existerar spel emellan kan man väl lika gärna göra listan mer detaljerad och fylla på med bl.a. Astérix och Smurfarna, och andra fulimporterade eller ej. Trots att de inte är officiellt släppta så är de intressanta för mig, och jag är så vitt jag vet SCN-samlare, kanske bara jag som är konstig.
Visst kan det vara svårt att få in och bekräfta alla.
Men hellre några än inga. Kralleman har den del(?), alltid en början.

Nej, jag själv har inte tid till det, och jag säger inte heller till dig att göra något. Det är,som sagt, fortfarande funderingar och förslag.

 #75841  by J. Lilja
 
No worries, jag har alltid glimten i ögat även om jag kanske låter barsk ibland. Läste precis igenom mitt inlägg och förstår att jag kanske framstod som lite sur, men så var inte fallet. Jag använder bara fet stil/VERSALER/signalröd text när jag vill belysa poängen i mitt resonemang, inte för att demonstrera att jag "höjer rösten" eller något sådant. :)

Jag har tidigare tänkt komplettera listan med en mindre lista i faq-delen över de spel som det råder oenigheter kring (i första inlägget i den här tråden finns en lista över saker jag tänkt ordna). Men jag har inte den tid och energi som krävs för att sammanställa en sådan i nuläget, kanske i framtiden. Om någon annan känner sig manad att sammanställa en sådan lista så kan jag tänka mig att skriva in den i min lista sedan. Men tills vidare vill jag att min lista endast ska innehålla spel som man med all säkerhet vet har officiellt importerats och sålts i Sverige. Den som samlar kan ju börja med dessa 210 spel, och när man har dem kan man börja leta vidare själv efter andra spel som funnits i små upplagor om man vill det.

 #75855  by Sunking
 
Skönt och höra Lilja :)

Ja, jag ska precis som du säger ta itu med de 210 första. Sen kan jag, när det blir aktuellt, kanske tillföra något när jag är på jakt efter de övriga spelen.

 #75879  by kralleman
 
Jag tycker mest att det är kul att diskutera de spelen som inte räknas till de 210. Finns ju mycket mer som man skulle kunna titta närmare på när man (alltså även jag :) ) har lite mera tid. T.ex. så fanns det ju ett postorderföretag med tillhörande medlemsklubb som sålde Sachen-spel i Sverige. Håller med om att listan är grymt bra som den är. Och att bara blanda in de fulimporterade spelen bland de övriga Bergsala-liren vore kanske inte helt rätt.
Tycker det låter bra med en liten notis i FAQ-delen, och jag skulle kunna försöka sammanställa den info (kanske snarare de spekulationer) som finns här på forumet kring dessa spel, men först skall jag bara hitta lite tid och egen tillgång till internet (mycket lånade datorer och tillfälliga uppkopplingar nuförtiden, jävla gotland..).

 #75922  by Sunking
 
Du kanske vill lägga till mig på MSN:n kralleman, så kan vi även diskutera ämnet på tu man hand? Jag är också väldigt intresserad av dem nämligen :)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11

Instagram #sndb.se