• Höga förväntningar på spel som visar sig vara trist

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #495627  by Ufouria
 
Tänkte om det är något NES spel som ni hade höga förväntningar på (antingen som barn eller nyligen) och som sedan visade sig vara en besvikelse.

Jag hade t ex höga förväntningar på Power Blade 2 då jag älskar det första. Tvåan var dock inte det minsta skoj. Dålig musik, tråkig bandesign och allmänt trist.

Visste inte vad jag skulle sätta för rubrik. Om någon kommer på en bättre får ni gärna hojta till.
 #495643  by Andreas No 1
 
På den gamla goda tiden hade jag höga förhoppningar på två st Capcom-spel; Ghost´n´Goblins och Trojan. Gissa hur långt man kom på dem då... :roll: :lol:

Road Fighter tyckte jag verkade häftigt, lånade det av en granne och blev oerhört besviken! Kanske det enda dåliga som Konami/Palcom släppte i Sverige? Deras standard var jämn och hög! :good:
 #495683  by Omega Supreme
 
Mach rider är en klassiker och typ det första spelet man träffade på som faktiskt var dåligt.

Ett annat spel var Kid Icarus på grund av svårighetsgraden i början. Lyckligtvis tycker man det är en fördel nu.
 #495687  by QRS
 
Gunsmoke var min största besvikelse då jag älskade arcade versionen och NES version var inte alls bra. (Gillar den bättre nu dock!) Ghost´n´Goblins som nämnts tidigare blev jag också besviken av pga. samma anledning.
 #495688  by toffe-86
 
Rad Gravity står högt upp på min lista, minns det som ett grymt spel med bra musik. Man sprang uppochner halva spelet och rolig bandesign. Men icke, ångrar faktiskt att jag spelade det igen......förstörde ett bra minne på något sätt.
 #495719  by Sonefors
 
Då: Gauntlet II. Minns att mamma köpte spelet för 199:- back in the days. Vilken besvikelse när man testade spelet :(

Nu: I princip alla spel som jag inte spelade när jag var liten (och det är en hel del). Uppenbarligen så samlar jag på NES av nostalgiska skäl, för om jag inte har spelat spelet tidigare så tycker jag att det suger. Exempelvis The Jungle Book.
 #495743  by Ufouria
 
Som barn blev det en del besvikelser. Jag köpte de flesta spelen begagnade och oftast var det enbart kassetter så jag kunde inte riktigt gå efter omslaget utan oftast var det titeln. En rejäl besvikelse var iaf Tiger Heli (det låter ju som ett coolt spel) som jag bytte till mig via någon jag fått kontakt med via Gula Tidningen (undrar vilket spel han fick av mig). Möjligt att intromusiken var bra, för visst är det väl ett intro till det?

Bart Vs Spacemutants var oxå en rejäl besvikelse. Det köpte jag t om nytt i butik. Hade fått ett presentkort i julklapp/födelsedagspresent. Usch vilken ångest det var när jag kom hem och testade det. :( Det var ju så jäkla svårt då. Då visste jag inte vad jag skulle göra på första banan. Är dock hundra på att jag kom längre än till första banan (kom ganska långt vill jag minnas) men hur jag lyckades komma förbi första banan vet jag inte. Det enda jag kan tänka mig är att det stod vad man skulle göra i något Nintendomagasin.
 #495769  by priest
 
Bra tråd, Sanna :good:

Jag minns mitt första möte med Metal gear (NES), det var ett möte fyllt av besvikelse. Jag fick detta i julklapp och jag minns hur besviken jag var på precis allt inkl grafiken. Kommer i håg att jag försökte få byta detta i leksaksbutiken där man på den tiden köpte spelen, dock utan framgång. Så spelet blev kvar i min samling tills jag sålde det till Ahnelows tillsammans med uppföljaren, Snakes revenge.

Jag var ung och dum på den tiden. På senare tid så lärde jag mig att uppskatta storheten i Metal gear och fram tills jag sålde det så var det ett av mina högst (personligen) värderade och omtyckta spel.
 #495772  by Nagash
 
Jag kände mig jäkligt lurad när jag hyrde Dragon's Lair en gång i tiden. Lyckligtvis hyrde jag det, men jag hade ändå höga förväntningar på det efter att ha sett omslaget. En häftig hjälte med både svärd och kvinna kan inte bli fel, men det blev det. Jävligt fel.

Donkey Kong 3 vill jag minnas att jag tyckte såg skithäftigt ut på omslaget. Jag fick massa fantasier om hur man sprang på episka Super Mario-banor och sköt insekter med den här "kanonen" jag hade identifierat pumpen med insektsspray som. När jag väl spelade det några år senare stendog mina förhoppningar. Principen att spruta insektsmedel i röven på en gorilla var ganska kul, men resten var ett fett antiklimax.

Swords & Serpents blev jag också besviken på. Omslaget fick mig att tänka på episka svärdstrider med stora bossar och möjligheten att välja karaktär, inte helt olikt Super Mario Bros. 2. Jag gillade Wizards & Warriors väldigt mycket när jag var yngre, så jag hoppades på ett liknande spel. När jag väl fick möjligheten att testa kändes allt helt plötsligt meningslöst. Återigen fina fantasier och förväntningar som mer eller mindre våldtogs och mördades.
Last edited by Nagash on 27 Feb 2012, 12:50, edited 1 time in total.
 #495773  by Ufouria
 
Jag gillade iofs ett spel som liknande Tiger Heli men som var till Intellivision.

Det är ett annat flyg/helikopterspel som har bra intro. Kommer dock inte på vad det heter. Trodde att det släpptes i Sverige då jag spelade det som barn (måste ha fått tag på en tysk kassett). Frågan är vad det spelet heter. Bygger på en film/TV-serie och man flyger helikopter tror jag.

priest: Det vara samma för mig när det gäller Bart vs spacemutants. Försökte, eller åtminstone tänkte tanken, att byta det i leksaksbutiken.

Jag gillade Metal Gear som barn då jag inte gav upp lika lätt om jag fastnade. Har dock inte orkat ta itu med det på senare år men jag ska nog göra det.

Edit: Airwolf :D Hade t om kartong till det vill jag minnas. Så trist det var. Precis lika sämst som Top Gun. Det enda jag gjorde var att lyssna på Intromusiken om och om igen. :lol:
 #495776  by Omega Supreme
 
Min polare gjorde exakt samma sak när han fick Metal Gear nytt. Spelade det i 15 minuter och försökte sedan byta det utan framgång i leksaksaffären. Som tur var gick det inte utan jag fick låna det istället och upptäckte då vilket underbart spel det var!

Tiger Heli är ett av dom spelen som jag tyckte var helt okey när det kom men som är fruktansvärt trist och enformigt om man spelar det idag...
 #495780  by 0LD5K00L
 
Det enda jag kan komma på just nu är när jag fick höra att det första Turtles-spelet tydligen skulle vara hur kul som helst.
Så det slutade med att jag köpte en kassett. Introt och musiken peppade ju upp en också så jag förväntade mig verkligen inte att det skulle vara så ospelbart.
 #495794  by Sphinx
 
Min nog största besvikelse gällande NES är nog när jag, väldigt liten, hyrde Gumshoe för veckopengen. Kom hem och insåg att det krävde en zapper, vilket jag inte ägde. Var så besviken att jag grät. Min mamma fick gå tillbaka till videobutiken och byta mot ett annat spel, kommer inte riktigt ihåg vilket.
 #495811  by Andreas No 1
 
OS: Jag var ju ganska besviken på flera SS-spel; Popeye, Ice Climber (kom aldrig längre än de första banorna), Donkey Kong. Gillade dock Kung Fu, Pro Wrestling, Mario Bros, Wrecking Crew. Ja, Kid Icarus är ju ett härligt spel!

QRS: Gun.Smoke är/var hur grymt som helst! :)

Roger: Jag håller med! :yes:

Retroliv: Jag har flera nya favoriter; Bucky o´Hare, Little Sampson, Mega Man 4, Eliminator Boat Duel, Bubble Bobble (spelade aldrig det till NES, men till C64/Atari/Amiga), Hammerin´ Harry, Double Dragon, Castlevania III. Finns ju många guldkorn som kom hyfsat sent! :)

Priest: Metal Gear var en riktig favorit när jag var liten, klarade det tillsammans med min storebror.

Några kompisar fick byta Trojan, p.g.a. svårighetsgraden, och valde Zelda II. Hyfsat mycket bättre! ;)
 #495813  by Omega Supreme
 
Fast det är väldigt stor skillnad på att uppleva svarta serien om du börjar spela Tv-Spel 1992 eller om du börjar spela Tv-Spel 1987.

Känslan att spela Ice Climber 1987 gör ingen besviken medan jag kan förstå att vissa föredrar Mega Man 2 fram för Ice Climber 1992...
 #495814  by Sonefors
 
A No1: Har inte testat många av spelen du nämner. MM-spelen är inga favoriter direkt (ärligt) så fyran går bort direkt. Det jag skulle kunna tänka mig att spela är C III. Men jag har på tok för många spel att klara ut innan det är dags för just det spelet, och då har jag säkert en bra anledning att inte testa det då också.
 #495815  by Grenoli21
 
Jag måste säga defender's crown. Jag köpte de komplett i hyrfodral när jag var liten. Blev riktigt besviken...

Hade ju följande titlar hemma back in the days:

chip'n dale, darkwing duck, smb 1-3 m.m :good:

Hammerin harry är SÅ JÄVLA BRA btw :good: svårt att fatta att de är nes, så grymt snyggt :yes:
 #495822  by Andreas No 1
 
Omega: Jo, visst är det så. :) Spelade ju dem 1987-1988. Men som sagt, jag gillade flera av SS som var lika begränsade, typ Pro Westling, Wrecking Crew, Kung Fu och Mario Bros. :)

Retro:
* Eliminator Boat Duel är kul, lite likt Cobra Triangle, http://www.youtube.com/watch?v=uJtnlwiQeK8
* Bubble Bobble är ju grymt såklart http://www.youtube.com/watch?v=O49OgQ_kogw
* Bucky o´Hare är ett underskattat lir av Konami/Palcom/Ultra Games http://www.youtube.com/watch?v=ToAiSk6BMA0
* Hammerin´Harry ett av de bästa sista liren till NES http://www.youtube.com/watch?v=fKf3dgLJY-k
* Castlevania III det näst bästa av de tre första. Gillar du Castlevania så kommer du verkligen att gilla trean, även om det är lite större och svårare! :s http://www.youtube.com/watch?v=sVRcwbNW8cU
* Mega Man 4 är ju inte lika bra som ettan eller tvåan dock så det förstår jag att du hoppar, men jag tycker att du bör ge dem andra spelen en chans. ;) http://www.youtube.com/watch?v=6ZqaCxROJrY
* Little Sampson http://www.youtube.com/watch?v=8rNcEMKBm7c

De är ju lite dyrare alla dessa spel, så jag förstår att du inte hunnit/kunnat prova dem.

Grenoli: Defender´s Crown suger till Nes, men är grymt till Amiga/Atari! :) HH ska jag försöka få tag på framöver, ångrar lite att jag sålde mitt ESP/DAS även om jag tjänade en del på affären (typ 250 kr) :s
 #495832  by Sonefors
 
*Cobra Triangle älskade jag när jag var liten, nu är det så jäkla svårt så jag tröttnar direkt. Har ägt det ett par ggr.
*Bubble Bobble har aldrig och kommer aldrig vara roligt. Har ägt det ett par ggr.
*Bucky: Aldrig testat.
*Hammerin´Harry kollade jag upp på youtube, ser riktigt tråkigt ut. Typ som DD va?
*C III kommer jag att testa inom kort iaf (PSP)
*MM 4 testar jag väl också.
*Little Samson (inget P) hade vi när jag var liten. Gillade det då men inte längre. Testade det igen när jag köpte det för två år sen. Spelet är visserligen rätt så okej, men inget jag kommer spela igen. Då lirar jag hellre något jag verkligen gillar :)

Men tack för att du försöker få mig att testa nya spel :)
 #495836  by Andreas No 1
 
Skyll dig själv om du missar dessa lir. ;) :D

HH är inte riktigt som DD, kortare och enklare. Little Samson är helt ok, hade dock inte köpt det för 400+! Jag är glad över att jag bara gav 100 SEK för en SCN-kassett. :good:

Om vi vänder på trådtitel-frågan; Vilka spel har övertygat positivt? Jag har redan specat mina kandidater. ;)
 #495857  by nintendoman
 
volleyboll i SS var en riktigt besvikelse när jag var liten. farsan köpte det åt mej i julklapp typ 92-93, inte direkt det spelet man ville ha när man va 7-8år men det var ju bara att tacka o ta emot för han ville ju bara va snäll fast han alltid hade en förmåga att alltid köpa sånt man inte ville ha :D

svaret på andreas fråga om vilket spel som har övertygat posetivt måste jag svara power blade. spelade det aldrig när jag var liten och jag testade det första gången i förra veckan och det var ju riktigt najs, bra musik, kul banor och lagom svårt jag har alltid trott att det har vart ett riktigt dassigt spel.
 #495890  by Ufouria
 
Lion King blev jag positivt överraskad över att det var rätt skoj. Hade hört så mycket skit om det (förmodligen från personer som aldrig ens spelat det eller gett det en ärlig chans). Likaså Hammerin Harry var överraskande roligt. Let's get busy! :D

Spel som Power Blade, Shadow Warriors, Samson, Ufouria etc hade jag förväntat mig skulle vara bra. Möjligt att Samson inte var fullt så skoj som jag hade hoppats på, iaf så blev jag lite besviken första gången. Har dock spelat det fler gånger efter det och det är roligare nu än vad jag tyckte första gången.
 #495901  by DancingMad
 
När jag köpte Battle of Olympus (som min kompis hade rekommenderat mig att köpa) trodde jag det skulle vara nästan like häftigt som Zelda 2. När jag startade spelet blev jag dock lite besviken. Kan bara säga en sak: Spelet är hundra gånger svårare än Zelda 2.
 #496027  by Andreas No 1
 
Jag gillar också Power Blade, och Shatter hand för den delen med!

Så du blev inte besiken på Shadow Warriors och de andra spelen? Lirade aldrig dem själv förr, men gillar samtliga - förutom Ufouria som jag tyvärr inte spelat. Vill dock införskaffa det! :yes:
 #496037  by Toktotte
 
Ufouria MÅSTE du spela, Andeas. Löjligt charmigt spel! Jag har ett exemplar över som jag funderar på att sälja, du kanske är intresserad i så fall? Endast kassett i fint skick.
 #496047  by Toktotte
 
Synd att jag inte hann packa ner Ufot me Chip n' Reidar Dalén då! :/ Såg att du fått det, hoppas att du blev nöjd!
Frågade ju Andreas först ang. Ufouria, men är inte han intresserad eller skambudar så hör jag av mig :D

Instagram #sndb.se