• Rollspel till NES / Famicom tips / info ?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #499227  by Japanspel
 
Som ni kanske vet så var Dragon Quest väldigt populärt i Japan, och sålde i rekordupplagor. Så mycket att det blev kaos när trean och fyran släpptes, ungarna skolkade från skolorna, TV visade bilder. Finns nåt youtube klipp från det....
I USA sålde det väl okej (Dragon Warrior), men rollspel blev inte så populärt fram tills Final Fantasy till SNES (eller först med playstation?).

I Europa har jag för mig att vi knappt fick några renodlade rollspel till NES?

Hur står det till med NES-rollspel egentligen? Några tips? Även Rev-A eller famicom-repros är intressant... Själv så tycker jag att Mother är rätt så fantastiskt men jag får skaffa en repro nån gång (eller om vi lyckas göra en själva), pga att storyn är såpass viktig... Folk frågar mig också om Mother allt som oftast men det är dyrt i Japan...

I brist på rollspel finns det många bra action-rpg till famicom och NES. Crystalis , Willow, och Faxanadu kan räknas in här (givetvis Zelda, behöver man väl inte nämna). Jag kan tipsa om Ys till famicom, som är lite mera okänt kanske. Jag har nog inte tålamod för det, men ge gärna tips på bra rollspel om ni vet några, och även action-rollspel.
 #499274  by fredrickcarlsson
 
Jadu, det är knivigt det där med rollspel på NES/Famicom. I japan finns det ju drösar av dom, men i sverige och väst är det lite tråkigare med utbud. Satt och funderade som fan, men kom bara på semirollspel. (Star Tropics och Battle of Olympus.)

Men Ghost Lion och Faria är ju tydligen uppskattade också, men jag har inte spelat dom.
 #499373  by Japanspel
 
Aha, ja de spelen känner jag till. De verkar helt okej. Men man måste väl nästan kunna japanska för att spela dem.
Tänkte kanske att någon hade intresse av att sitta med översatt ROM vid nåt tillfälle. :) Så de kunde meddelat om det är nåt att orka spela genom. Själv är jag ingen rollspelsfan öht...
 #499397  by R.J
 
Ultima - Quest of the Avatar Finns som Rev-A och är ett bra Rpg som jag kan rekommendera.

Edit. Kom på att vi faktiskt fick Swords and Serpents. Kanske inget Dragon Quest eller Final Fantasy men ett Rpg är det ju.
Last edited by R.J on 07 Mar 2012, 17:08, edited 1 time in total.
 #499403  by Japanspel
 
Ah men jag hittade bara ett NES spel där, så tjoff så länkar vi till dig... http://www.nesdb.se/forum/viewtopic.php ... 20#p416157
Är de andra ultima spelen till NES nåt att ha då?

edit: tog bort OT.
Last edited by Japanspel on 07 Mar 2012, 18:15, edited 1 time in total.
 #499407  by Mango
 
Ni får ju inte missa Mother till Famicom.. Finns översatt dessutom (Under namnet Earthbound Zero). Ett av de absolut bästa spelen till konsolen.

Edit: Såg att du hade nämnt det i topic. Tycker helt klart att du ska spela det!
 #499647  by Miller
 
Folk som inte orkar grinda järnet kanske ska satsa på översatta GBA-versionen av Mother 1 och dra på sig Easy Ring om man främst vill ha en skön story / lagom RPG-upplevelse och inte sitta och levla stup i kvarten. Men Mother är sjukt bra (och serien blir bara bättre!).

Jag gillar Final Fantasy 3, så sjukt bra spel. Utmanande, varierat, klassiskt, långt, bra musik o grafik. Har inte mycket att klaga på där. Även första Final Fantasy är helt sinnessjukt bra egentligen men något daterat, man bör nog välja PSOne-versionen av FF1 (OBS! Ej Dawn of Souls-verran!!!) om man vill avnjuta den klassikern.

Folk brukar väl digga Drgon Quest 4 vill jag minnas, tror det skattas väldigt högt.
 #499650  by Japanspel
 
Har nån av er spelat genom hela Mother? Har hört det blir väldigt traggligt på slutet....
Finns Easy Ring på GBA versionen eller är det nåt hack?
 #499656  by fredrickcarlsson
 
fjosefsson: jag har dragit igenom det i earthboundversionen, nästan precis den kom upp på nätet. tyvärr var det nåt säkerhetsskydd på vilket gjorde att istället för sista bossen fick jag ett FBI-meddelande eller nåt sånt, så jag har väl spelat igenom 99% av det :( det var väldigt fint och kul iaf :)
 #499659  by Japanspel
 
Har du spelat Earthbound (SNES) eller Earthbound Zero (NES)...?
Jag förstår inte varför ett famicom spel skulle ha ett FBI meddelande....
 #499661  by Miller
 
Jag har klarat Earthbound Zero 2 gånger. Mother och Earthbound Zero skiljer sig en del då det sistnämnda är en upphottad version av Mother - man kan springa, slutgrottan är större (tror jag) med mera. Mother till GBA är i sin tur en upphottning av Earthbound Zero och Easy Ring finns i spelet (detta har jag bara läst mig till, aldrig klarat det med Easy Ring själv).

Earthbound Zero är grymt svårt på slutet, det finns en del tricks men jämfört med dagens RPG (eller samtida för den delen) så är det väldigt orättvist mot slutet.
 #499709  by fredrickcarlsson
 
fjosefsson: Det är till NES jag spelade det, men på emulator och innan dom verkar ha knäckt skyddet på den. Den repron som finns ute ska tydligen funka enligt utsago till 100%.

Det var inget FBI-meddelande, men jag har för mig att det såg ut så här (var rätt många år sen jag spelade det): http://earthboundcentral.com/image/merch/eb0piracy.png
 #499772  by Japanspel
 
Aha okej, det är nån gammal ROM.

Miller: Ja det är ökänt för slutet. Såg en intervju på youtube med skaparen till Mother -- som f ö är musiker och inte spelutvecklare egentligen -- och han sa angående svårigheten där att det blev lite bråttom och han sa typ "jaja, whatever, det kvittar". Han sa även andra intressanta saker, som varför det heter Mother och kommenterade på musiken och dialogen.

Kan man spela Mother på japanska om man klarat det tidigare med engelsk text? Kan man spela Final Fantasy och Dragon Quest på japanska om man vet hur det fungerar?
 #499794  by WERY
 
Det RPG spelet som har häftigast musik är ju Madara som utvecklades av Konami. Det använder VRC6-ljudet så det blir riktigt bra musik av det
 #499813  by Japanspel
 
Ja, Madara känner jag till, har sålt det två gånger på auktion för omkring 30 kr.
Frågan är om det är särskilt roligt att spela?

Det finns en massa famicom rollspel det skulle vara roligt om någon orkade titta på, om det finns nån översatt ROM, eller det går att spela på japanska. Jag tycker själv rollspel tar för lång tid...

Här ger jag några fler förslag på spel som jag haft tidigare och verkat bra:
* Ganbare Goemon Gaiden 1 och 2
* Super Black Onyx
Hur är det med Wizardry? Mango köpte två Wizardry av mig men jag vet inte om det är nån som orkar spela sådana spel idag.

Glömde nämna Sweet Home innan, och ingen annan har heller nämnt det. Testa det och återkom. :) Det vet jag finns en engelsk ROM till. Kom igen nu, nåt litet intresse måste väl nån ha av 8-bitars rollspel....

Sen finns det mer okända spel som SunSoft spelet Tenka no Goikenban: Mito Koumon som jag inte ens hittade en video till...
 #500136  by Hrossharsgrani
 
Sitter och lirar Pool of Radiance just nu och det är en riktigt bra portning av PC-spelet. FP-vy kombinerat med turbaserade overhead-strider. De har förenklat spelet en del från PC, tagit bort en del strider och magier. Dock är det level cap på level 6-8 så man kan inte bara sitta och grinda sig till vinst som i de flesta j-rpgs. Bättre musik än i originalet. Rekommenderas.
 #500139  by R.J
 
fredrickcarlsson: Tråkigt att du missat sista bossen, Kan säga att den blowed my mind första gången jag kom dit.

Klarat Earthbound 0 och Sweet Home och kan verkligen rekommendera dem. Earthbound 0 kan kännas lite långt men absolut inte FÖR långt på nått sätt.
Skulle jag rekommendera någon del i Final Fantasy och Dragon Warrior serien så blir det FF 3 och DW 3 & 4 som är riktiga mästerverk.
 #513261  by Malus
 
Swords and Serpents, ett väldigt B RPG spel. Det är ett typiskt Dungeon Crawler RPG, rätt kasst spel men jag gillar det av någon anledning.
 #513477  by fredrickcarlsson
 
malus: haha. det är ett "speciellt" spel. minns att jag, kanske 10 år gammal, köpte det istället för willow, som jag egentligen ville ha. blev så jävla förbannad. dessutom är det spelet typ... 5x64-tecken i kod för att fortsätta spela.
 #513506  by Malus
 
Jag vet, its a pain in the ass. Dock så gillar jag det av någon anledning :P

Instagram #sndb.se