• Byta batteriminne i kassett.

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #502326  by fredrickcarlsson
 
Hej alla glada! Jag är förbannad.

Har köpt hem en reproduktionskassett som visade sig ha ett ickefungerande batteriminne. Jag ska inte nämna vart jag köpte den från eller via vem, ÄN. (Det beror helt på hur säljaren väljer att gå vidare), men det kan bli aktuellt att jag måste reparera skiten själv.

Är det någon som kan sådant? Någon där ute som, mot en summas ersättning för jobb och materialkostnad, kan byta batteriminne på kassetter? Själv är jag så otekniskt lagd att jag är rädd för att förstöra kassetten bara jag nuddar vid den. Det här är främst en intressekoll i nuläget, beror som sagt på hur säljaren väljer att gå vidare.

Help plz!
 #502335  by Widar
 
Är inte alls konstigt att batteriet lagt av, repron har säkert kvar samma batteri som följde med kretskortet nytt för 20+ år sedan.
 #502343  by fredrickcarlsson
 
Ja, händig är jag inte så jag kommer inte försöka mig på det själv. Saken är ju den att tillverkaren av kassetten lovar att reparera om det är trasigt, men det tog mig 40 dagar att få spelet levererat första gången, dessutom har jag köpt via en mellanhand, så jag vill gärna lösa det så snabbt och smidigt i Sverige som det bara går.

Min misstanke är ju, som Widar säger, att det är samma batteri som suttit kvar i 20+ år.
 #502346  by Ufouria
 
Aha, det är gammalt "skit" som används. Det förklarar saken. Tycker de som gör dessa repros, och som troligtvis är lite händiga, borde lägga in ett nytt batteri innan de säljer.

Verkar vara många batterier som har lagt av nu på sista tiden.

Edit: Plus att det är rätt dyrt att skicka tillbaks det med tracking om det är till USA. Va drygt! :nogood: Man borde kunna ladda upp ett sånt batteri på samma sätt som man kan ladda upp ett bilbatteri med hjälp av ett annat bilbatteri. Hade varit smidigt.
 #502357  by fredrickcarlsson
 
sanna: ja. Det är pissigt. Kollade upp det och fann att sådana batterier kostar 2.88$ på nån sida i USA. Man kan ju tycka att reprotillverkaren borde köpt ett sånt och lagt på 3 dollar på priset.

Vi får se vad svenska mellanhanden säger i slutändan (än har han inte svarat på mitt lite syrliga mail) men om responsen blir dålig kommer jag gå ut med varningar åt alla här inne så ingen annan åker på samma fälla. (om det nu är en fälla, det kan ju bara vara en slarvmiss han gärna rättar till. förhoppningsvis).

Men ja, det är väl nu det är dags för batterierna att lägga av så vi kommer nog få en skön och batteribytarkunnig skara nintendoälskare snart. :) nöden har ingen lag.
 #502359  by Ufouria
 
Haha, ja så blir det nog. Ungefär som kunskapen om hur man bäst rengör spel och conector har utvecklats över tid. Om några år kanske de flesta är experter på att byta batterier i kassetterna. :)

Jag har ännu inte varit med om ett dött batteri i en NES kassett men den dagen kommer garanterat.
 #502381  by Tronin
 
Fredrick: Även om du är ohändig tror jag tom du klarar av den här enkla lösningen: http://www.youtube.com/watch?v=RsROHA7RUCQ :) Batteribyte är faktiskt enklare än vad man tror, oavsett om man tejpar fast batteriet eller löder fast det med en ny hållare (antingen den jag använde i bildserien eller en som mer liknar originalhållaren).
 #502387  by Tronin
 
Övning ger färdighet. Just därför börjar man med de billiga kassetter innan man över till de dyra. Iofs är din kassett ett par hundra dyrare än den dyraste jag har bytt på. Men jag hade inte tvekat en sekund på att byta batteriet själv - om nu inte säljaren känner sig manad att göra det åt dig.
 #502419  by kgoster
 
byta batterier e inte speciellt svårt finns lite olika lösningar
 #503418  by fredrickcarlsson
 
kgoster: inte med batteribytet. jag håller en dialog med säljaren om hur vi ska lösa det. så jag återkommer med status, för om det blir ett batteribyte hoppas jag att någon kunnig vill ha en liten slant utöver vad materialet och tiden kan tänkas kosta :P
 #503427  by Lindholm
 
har visserligen inte bytt något batteri men lödit endel, ser inte så svårt ut direkt att göra det... Köp/låna en lödkolv och gå till någon container, hämta valfri elektronik och testa att löda av/på komponenter på dess kretskort. Efter det lär du fixa ett batteribyta lätt som en plätt

Instagram #sndb.se