• Zelda 2

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #19736  by Link
 
Fastnade aldrig riktigt för zelda spelen till Nes när jag liten men eftersom att jag älskar nyare zeldaspel så tänkte jag ge dom en chans. Har spelat lite nu och jag tror aldrig jag blivit så arg på ett spel tidigare 8) Det är ju så jävla svårt, dör hela tiden :cry:

Hur ska man göra med den första bossen? Horsehead tror jag den heter. Varje gång man ska slå han i huvudet så får man ett slag på sig eller så stöter man till honom och dör :cry:

Sen dom där "ridarna" som är i slottet är ju också riktigt svåra att döda innan man själv är död.

Jaja, kan man få lite tips innan jag eldar upp min zelda kassett :D

 #19738  by skaanlj
 
Ang. riddarna: Hoppa rakt upp i luften, hugg med svärdet (rakt fram/ut)när du är på väg ner så kommer du att träffa dom i huvudet.

Samla även ihop mer erfaranhetspoäng på något "lätt" ställe för att få starkare svärd, då blir det genast mycket lättare!

/ skaanlj

 #19740  by skaanlj
 
Ett annat tips är att bara döda bossarna i palatsen men sätt INTE i kristallen (lås dock upp dörren in till kristallen)utan vänta med det tills du klarat ALLA 6 palatsen. På så sätt får du 6st extraliv från palatsen eftersom när man kommit upp till nivå 8 på magic, life och svärdstyrka så får man extraliv istället och dom kan du sedan har "tillgodo" i det sista palatset.
Då tar du en dag då du har gott om tid och ork och sätter i alla kristallerna, hämtar alla extraliven och sedan beger du dig till sista palatset, du kommer att behöva extraliven, jag lovar!

/ skaanlj

 #19743  by nes_soldier
 
jag har verkligen FÖRSÖKT att fastna för zelda 2 men det verkar inte gå. blir det roligare längre fram??? 1:an är ju en höjdare liksom (även om ju grafiken är lite småtrist)

gamla rpg och actionäventyrspel är ju överhuvudtaget rätt svårt att verkligen fasta för i dessa dagar när det finns så mycket nya med glassig grafik.

 #19744  by Link
 
skaanlj
Tack! Erfaranhetspoängen gjorde susen. Var ska man bli av sen då? Körde fast direkt :oops:

 #19748  by skaanlj
 
Har långt har du kommit?

 #19749  by Bonomaul
 
Det lär dröja ett tag innan man kan utföra sådana relativt komplicerade övnigar tror jag Skaanlj.. :)

Använd magin Jump (om du har den ännu) på Horsehead. Tycker iaf jag blir mycket lättare. Shield är inte dumt heller om har dåligt med livskraft.

För övrigt så är Zelda II det bästa NES-spelet någonsin, iaf om man frågar mig och Tawny. :)

 #19751  by Link
 
skaanlj
Har klarat det första(?) palatset med Horsehead men sen vet jag inte var jag ska bli av.

Bono
Hur använder man magi?
Last edited by Link on 07 Mar 2007, 11:58, edited 1 time in total.

 #19753  by Bonomaul
 
Du måste få magin först. Om du trycker start när du är inne i en actionscen (sidscroll) så ser du vad du har för grejor. Tog du ljuset i palatset tex?

Magierna får du i de två byar som finns i närheten av det slott där du började. Prata med invånarna så ger de en del ledtrådar.

 #19754  by Link
 
Hmm jag har fått elden och någonting som var i en grotta ute i öknen men jag vet inte riktigt vad det är.

 #19755  by Bonomaul
 
Link wrote:någonting som var i en grotta ute i öknen men jag vet inte riktigt vad det är.
Det går lite hand i hand med införskaffandet av magier..
Prata med folket i byarna (tryck B när de går förbi) så ger de information osv.

Det finns också en läskig mörk grotta sydväst nedanför palatset du började.

 #19756  by Link
 
Bonomaul wrote: Det finns också en läskig mörk grotta sydväst nedanför palatset du började.
Där har jag varit kollat runt. Kommer inte ihåg om jag har hämtat något där innan för nu är där tomt och bara en återvändsgränd.

 #19757  by Bonomaul
 
Jepp, då har du hämtat en magibehållare där.

Go south in Parapa desert to find a secret. (kommer inte ihåg om det är rätt citerat, men väldigt Zelda 2-igt blev det ändå.) :)

 #19758  by Link
 
Nice, tackar!

 #19795  by Gixen
 
Lägger till mig själv bland skaran som anser att Zelda 2 är det bästa NES-spelet.

Vet inte hur långt du kommit, men ett tips är att skaffa hammaren innan du ger dig på 2:a palatset. Finns en by med en mycket användbar svärdteknik som du måste ha hammaren för att komma åt...

Nu kom jag och tänka på en sak. Zelda 2 är det enda Zelda-spelet där man kan lära sig nya svärdtekniker.
Bortsett ifrån ett.......nämnligen det helt färska Twilight Princess. Kul att de fått inspiration av ett så pass gammalt Zelda-lir....

Fan nu blev jag själv sugen på ett varv.... :)

 #19798  by Sörbom
 
Gixen wrote:
Nu kom jag och tänka på en sak. Zelda 2 är det enda Zelda-spelet där man kan lära sig nya svärdtekniker.
Bortsett ifrån ett.......nämnligen det helt färska Twilight Princess. Kul att de fått inspiration av ett så pass gammalt Zelda-lir....
bulle heller, jag är inget zelda-fan men jag vet att åtminstone i minish cap så får man lära sig nya svärdstekniker ju längre in i spelet man kommer.

 #19800  by Gixen
 
Sörbom wrote:
Gixen wrote:
Nu kom jag och tänka på en sak. Zelda 2 är det enda Zelda-spelet där man kan lära sig nya svärdtekniker.
Bortsett ifrån ett.......nämnligen det helt färska Twilight Princess. Kul att de fått inspiration av ett så pass gammalt Zelda-lir....
bulle heller, jag är inget zelda-fan men jag vet att åtminstone i minish cap så får man lära sig nya svärdstekniker ju längre in i spelet man kommer.
Ok, glömde helt bort GB-versionerna.....men det beror på att jag aldrig lirat dom.

 #19801  by Bonomaul
 
Gixen wrote:Ok, glömde helt bort GB-versionerna.....men det beror på att jag aldrig lirat dom.
Det skulle ju kunna ha med det att göra.. :)
Någon som vet hur det är med de tre Cd-i spelen?

Hur går det med Z2 Link? KOmmer du någon wart?

 #19805  by J. Lilja
 
Gixen wrote:
Sörbom wrote:
Gixen wrote:
Nu kom jag och tänka på en sak. Zelda 2 är det enda Zelda-spelet där man kan lära sig nya svärdtekniker.
Bortsett ifrån ett.......nämnligen det helt färska Twilight Princess. Kul att de fått inspiration av ett så pass gammalt Zelda-lir....
bulle heller, jag är inget zelda-fan men jag vet att åtminstone i minish cap så får man lära sig nya svärdstekniker ju längre in i spelet man kommer.
Ok, glömde helt bort GB-versionerna.....men det beror på att jag aldrig lirat dom.
Jo, och visst får man väl det i Zelda till GC också? Wind waker eller vad det heter..

 #19811  by BelfegorC4
 
J. Lilja wrote: Jo, och visst får man väl det i Zelda till GC också? Wind waker eller vad det heter..
Lär man sig fler tekniker desto längre in i spelet som man kommer? :O
En annan fråga. Varför blev det inget. The Adventure of Link 2? :(
Floppade RPG idén eller vad tror ni?

 #19812  by Link
 
Bonomaul wrote:Hur går det med Z2 Link? KOmmer du någon wart?
Håller på med andra templet nu. Men den där svärd tekniken som Gixen pratade om hade inte varit fel...var hittar man hammaren?

En sak som är otroligt störande är dom där svarta sakerna som anfaller en när man är ute på fälten. Speciellt när man går i träsket(?) och inte hinner undan..

 #19819  by WERY
 
Dessutom har jag en karta över sista borgen så att man hittar rätt. Borde jag lägga in när jag får mer tid

 #19824  by Gixen
 
J. Lilja wrote:
Gixen wrote:
Sörbom wrote:
bulle heller, jag är inget zelda-fan men jag vet att åtminstone i minish cap så får man lära sig nya svärdstekniker ju längre in i spelet man kommer.
Ok, glömde helt bort GB-versionerna.....men det beror på att jag aldrig lirat dom.
Jo, och visst får man väl det i Zelda till GC också? Wind waker eller vad det heter..
Nja, vad jag minns så kan man den ifrån början. Isåfall får man det i A Link to the Past oxå....och det var väl inte riktigt det jag menade ifrån början.

Link: antar att du numera vet vart man hittar hammarn.... :wink:
Håll till höger i grottsystemet.

 #19835  by Bonomaul
 
Gamefaqs är för mesar och otåliga fjortisar!

 #19837  by skaanlj
 
Bonomaul wrote:Gamefaqs är för mesar och otåliga fjortisar!
Jamen han frågade ju så mycket!?! :lol:

/ skaanlj

 #19840  by Tawny
 
BelfegorC4 wrote:
J. Lilja wrote: Jo, och visst får man väl det i Zelda till GC också? Wind waker eller vad det heter..
Lär man sig fler tekniker desto längre in i spelet som man kommer? :O
En annan fråga. Varför blev det inget. The Adventure of Link 2? :(
Floppade RPG idén eller vad tror ni?
link är ju zelda 2, nintendo var ju ganska radikala med uppföljare förr, körde inte på i samma gamlka spår...

zelda2 är ju jätteolikt zelda1, och jag tycker nog zelda3 också är olikt.

 #19850  by BelfegorC4
 
Det är två helt skiljda serier.
The Legend of Zelda och The Adventures of Link
Spelet heter ju inte The legend of Zelda: The Adventure of Link
Utan spelet heter: Adventures of Link: Zelda 2
Beviset på detta är att alla andra spel börjar med The legend of Zelda

så det så

 #19856  by Tawny
 
BelfegorC4 wrote:Det är två helt skiljda serier.
The Legend of Zelda och The Adventures of Link
Spelet heter ju inte The legend of Zelda: The Adventure of Link
Utan spelet heter: Adventures of Link: Zelda 2
Beviset på detta är att alla andra spel börjar med The legend of Zelda

så det så
jag är skeptisk

Instagram #sndb.se