• Modda NES med HDMI?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #521151  by ANESCoder
 
Sist jag provade koppla en NES till min LCD så hoppade bara bilden (osäkert om jag körde via scart eller rf). När jag läste på ämnet förstod jag att moderna tv-apparater kan ha svårt med den låga upplösning som NESen spottar ur sig (typ 240i).
Eftersom Nintendo knappast lära släppa en "NES collectors edition" med HDMI-uttag (man kan väl drömma ;)), går det att modda NESen på något vis för att slippa såna här problem?
Har sett dyra HDMI-omvandlare men kanske finns det nått annat knep?
 #521160  by virtualboy
 
Tja kör en NES-emulator på Wii och liknande, så du får högre upplösning än NES orginal?

NES via antenn kabeln (rf) ger ju bara suddigt, men med RCA (Gul och vit/röd) och scart kan du få rätt bra bild, eller så beror det på din teve..
Last edited by virtualboy on 02 May 2012, 15:05, edited 1 time in total.
 #521162  by ANESCoder
 
virtualboy wrote:Tja kör en NES-emulator på Wii och liknande, så du får högre upplösning än NES orginal?
Inte samma sak. :)
 #521178  by e5frog
 
Köp istället en CRT-TV som fungerar som den ska med ditt NES, blir förmodligen billigare än en HDMI adapter. Annars får du väl släpa med det till radio/tv-handlare över hela närområdet och testa på diverse skräp-TV tills du få en bild som inte är sämre än du orkar med, Mario blinkar i SMB, saker händer på skärmen när du trycker istället för 100ms senare, inga skumma mönster, färger eller bildrörelser...

En RGB-moddad NES kanske ger ett bättre resultat, men det är väl inte helt enkelt att komma över de delar som behövs.

Med lite VHDL och en FPGA borde det annars gå att göra en ny grafikprocessor som skickar ut HDMI istället...
 #521191  by e5frog
 
ANESCoder wrote:Har sett dyra HDMI-omvandlare men kanske finns det nått annat knep?
Känns som om det hamnar i just den kategorin. ;-)
Men vem vet vad ANESCoder tycker är dyrt?

Finns låda för detta för under $44 inkl frakt, men det är ändå en chansning om det blir bra med NES:
http://www.ebay.com/itm/290693708317


Testa med komposit-signal först så du vet säkert.
 #521192  by ANESCoder
 
Jag såg nån HDMI konverter på typ Kjell & Company eller Teknikmagasinet, men den kostade nånstans runt 700:-. Då börjar det bli dyrt tycker jag. :)
 #521196  by Da Bear
 
Modda in HDMI i en NES låter väldigt dyrt och omständigt.

Leta upp en TV som klarar av uppskalningen bra istället tycker jag. Ex min 50" Plasma från LG är suverän med gamla retrospel, inga problem alls förutom att den inte riktigt tycker om Multi-X moddade SNES. Det kanske finns lösa uppskalare som fixar det, men man ska ju hitta rätt också?
 #521556  by Kreese
 
Jag har köpt en scart till HDMI adapter. Funkade klockrent, MEN jag vet inte om den går att få till 4:3 läge. Min Panasonic plasma är lite skum, jag kan inte byta läge när jag kör via HDMI.
 #521557  by ANESCoder
 
Vad har du för modell? Var köpte du? Stretchas bilden till 16:9?
Last edited by smid on 03 May 2012, 10:04, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget.
 #521588  by Victor
 
Jag funderade också länge på att skaffa en sådan där scart - hdmi adapter men pga priset så sket jag i det.
Min Samsung TV 40" har också beteendet att bilden hoppar med mitt NES inkopplat.
Däremot fick jag bilden stilla när jag kopplade in mitt NES genom min inspelningsbara DVD. Men då fick jag input lagg bara för det.
Så efter allt meckande så kör jag nu med tjejens lilla tonårs-TV som funkar kanon! :)

Så spara er pengen och besväret och välj vanlig TV om ni har problem. Det där lilla pipet från en tjock-TV är lite pricken över i:et i retrospelandet :)
 #521590  by ANESCoder
 
Att koppla in den genom inspelningsbara DVD'n lät som ett Macgyver tips. ;) Tack.
 #521600  by Victor
 
Hahaha! Varsågod :) Som du märker så gillar jag att koppla/mecka/modda/bygga och ha mig. Därav smeknamnet :)
Last edited by smid on 03 May 2012, 10:37, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget.
 #521606  by smid
 
Jag röstar också för att skaffa en gammal TV. Det ser ju dessutom charmigare ut i spelrummet, de som nu har ett sådant.

Passa även på att kolla kommentarerna på era senaste inlägg ;)
 #521618  by ANESCoder
 
Utrymmet i lägenheten är begränsat så det får nog bli nån Macgyver-lösning tillsvidare är jag rädd. :)
 #521626  by ANESCoder
 
TV-kort har jag funderat på med som nödlösning. Får bli ett externt isåfall eftersom jag kör en bärbar. Om nån har erfarenhet av sådana så mottages tacksamt tips på modell.
 #521630  by AndiOne
 
http://www.webhallen.com/hemelektronik/ ... r509-svart

Med en sådan så är ju alla problem lösta :P
Kan du koppla in en jävla massa konsoller och spelare o skit o endå bara använda 1 hdmi kabel in i tv`n.

4 HDMI Inputs and 1 Output
• HDTV-Capable (720p/1080i) Component Video Switching (2 Inputs and 1 Output)
• 5 Composite Video Inputs (1 Front/4 Rear) and 2 Outputs
• 4 Digital Audio Inputs (2 Optical and 2 Coaxial)
• 6 Analog Audio Inputs (1 Front/5 Rear) and 1 Output
 #521647  by MilleN
 
Pröva först med vanliga rca-kablar innan du köper prylar för dyra pengar. Finns utgångar på sidan av nintendot. En gul för bild och den andra för ljud, är ju tyvärr bara mono på nes. Kablar finns i princip överallt, även i princip varenda ica-butik.
 #521652  by Victor
 
Vad ni än gör så köp INTE en sådan där USB-sticka med RCA-kablar (gul, vit, röd) och använd för att spela/spela in på datorn. Oavsett om någon är dyrare än den andra så får du oftast samma resultat, vilket är riktigt kass bild.
När jag testade så fick jag input lagg också.

Dom alternativen jag tycker ni ska hålla er till är:
1. Vanlig tjock-TV
2. RCA > HDMI-adapter
3. NES > DVD > platt-TV (kan uppstå input lagg)
4. Köp ny platt-TV och se till och testa ditt NES redan i butiken.

Jag har sökt på diverse forum, försökt ändra frekvensen på min TV, testat olika kablar men inget funkade. Tillslut tröttnade jag.
Så spara er den tiden jag slösade och välj något ovan.
 #521672  by e5frog
 
Japp, instämmer, men det finns mindre känsliga människor som står ut med USB-tv-korts digitalisering, har man inget val och vill lösa problemet enkelt och billigt så kan det ju duga, särskilt om man redan råkar ha ett sånt där tv-kort.

Adaptern jag hittade på eBay kostar väl iofs lika mycket som ett USB-tv-kort...

Risken med omvandling i vissa apparater är att man också helt tappar interlace, bilden ser fin ut men Mario antingen försvinner helt eller synes oberörd istället för att blinka när han ska det. Ett annat alternativ - som med mitt tv-kort är att man ser en skivad Mario en stund istället för blinkande bara för att inte endast varannan linje ritas ut varje bilduppdatering. Alternativt med de-interlace att han är genomskinlig en stund.

Har själv ett 7-8 år (minst) gammalt Pinnacle PCI-kort i min "huvud-PC", blir inte irriterande lagg direkt, men det är ju många inblandade komponenter som kan ställa till det. Tyvärr blir det en del fult interlace-flimmer, särskilt vid scroll i sidled, men det är ju därför man ska köra på en tjock-TV, spelet är byggt för en sådan.
Sen ska man väl komma ihåg att alla prylar inte är likadana, passar inte lika bra ihop och man har olika tröskel för vad som är OK. Personligen kör jag hellre på en 14" TV äldre än NESet än via tv-kort... Det kan förstås bli dyrt att prova sig fram, bättre att gå på ett dyrare alternativ direkt då än att köpa allt och kanske sluta på en högre summa.

Tur att man har gamla apparater som passar för gamla spel, tids nog drabbas man väl av platt-TV också, hoppas de kommer som en rulle plast att fästa på väggen då...
 #521796  by Phredreeke
 
Det finns olika sätt att köra de-interlace. Det du beskriver är konverterting till 25 fps genom att

1. ta bort varannan bildruta (antingen bildruta 1 eller 2)
2. inte göra något alls (varannan linje från bildruta 1, varannan från bildruta 2)
3. blenda två bildrutor

I det här fallet vore det bästa att helt enkelt visa bildrutorna i följd. Nu är jag inte 100% säker på hur ditt TV-kort fungerar men troligtvis så sker de-interlace i mjukvaran så det är inte helt kört.
 #521813  by e5frog
 
Man skulle vilja öka till 50 fps och sedan dubbla varannan linje så att det såg ut som det ska.

Går kanske att köra något virtualdub filter och kika, men då är det väl genast lagg-varning igen.

EDIT: Nä, verkar inte gå att göra det live. :-(
 #521846  by ANESCoder
 
Ni som upplevt lagg, hur påtagligt är det via såna här Macgyver lösningar? :) Rör det sig om nån frame hit eller dit? Eller reagerar B knappen först 1 sekund senare?
 #521856  by Victor
 
Mitt lagg var ca 0,25 sek.
Det konstiga är att min tjock-TV har inget lagg men min platt-TV har det. Båda matas med bildsignal från DVD'n som NES'et går igenom.
 #521860  by ANESCoder
 
Det kan inte vara så att din Platt-TV kör massa filter som orsakar fördröjning? En gissning iallafall. Min LCD-TV har massa inställningar för s.k bildförbättringar som kanske gör att bilden ser mjukare ut, undrar om såna grejer inte kan orsaka viss fördröjning. Att tv:n "buffrar" ett par frames för att bildbehandla fram en bättre bild. Men det är en gissning som sagt.
 #521862  by Victor
 
Jag kan filma en snabbt klipp imon (om jag hinner) där man förhoppningsvis kan höra/se skillnaden på ljudet och bilden.
 #521892  by e5frog
 
En platt-tv måste göra om bilden till digital och sen förstora upp den, sånt tar tid, ibland har de inställningar som kortar ner tiden.
Ställer man en tjock och en platt intill varandra och kör så blir det antagligen viss skillnad i fördröjning.

Instagram #sndb.se