• Varför gillar folk PAL nes?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #521913  by Nioreh
 
Är det pga nostalgi som folk helst vill ha PAL-varianter av spel och konsoller? De flesta spel är ju optimerade för Ntsc och är mest lik spelskaparnas vision där. Största fördelen med Ntsc nes tycker jag är den mer korrekta aspect ration, samt att man slipper svarta kanter. Sen får man ju helt rätt hastighet samt mindre flicker på en tjockis-tv.

Mitt spel som jag gör nu kommer iofs vara en kompromiss. Grafiken kommer vara mest korrekt på ntsc men farten mest korrekt på PAL, dock ok konverterat på en ntsc.
 #521920  by Tronin
 
Varför gillar jag NES skulle frågan lika gärna kunna vara. Jag spelar NES för att det är kul och det har ett oerhört stort nostalgiskt värde. Och vill jag spela det nu vill jag ha rätt hastighet för mig, alltså den jag är uppväxt med. Då spelar det ingen som helst roll om det egentligen är fel. I Sverige var det PAL, jag växte upp med PAL och därför kommer jag fortsätta spela PAL. (Undantagen är väl de spel som jag testat på emulator som bara släpptes i USA, för dem kommer jag använda en NTSC-enhet.)
 #521929  by Ufouria
 
PAL-hastighet kommer som sagt alltid vara rätt då det var det man växte upp med. Känns bara konstigt då musiken går snabbt som i vissa NTSC spel. Man kan dock vänja sig med det oxå.
 #521986  by Andreas No 1
 
All musik (som jag har hört i NTSC-spel) går för snabbt. Som PAL-spel på kokain ungefär. Och det låter inte bra imo! [-X

Så, hellre PAL än NTSC alla dagar i veckan. Dessutom är PAL som bildsystem mer stabilt och "bättre" än NTSC, men det antar jag att ni redan visste? :)
 #521990  by MilleN
 
Jag ändrar inte på ett vinnande koncept, och PAL är vad jag är van vid :)

Men jag förstår att de som är vana vid NTSC tokdissar PAL, speciellt Simons Quest-musiken känns slö i PAL.
 #522012  by smid
 
Jag tycker att Super Mario Bros låter jävligt slött i PAL, men 3an låter sjukt bra. Spelar jag i NTSC (mest på DS) gillar jag det inte alls lika mycket som PAL. I samband med att det går snabbare så känns hoppfysiken annorlunda, det är inte vad man är van vid helt enkelt. Blir ju jobbigt att vänja om sig efter så många år, PAL är vad jag föredrar pga det oavsett hur "oäkta" det är.
 #522065  by AndiOne
 
Låter märkligt att optimera grafiken på ett nytt spel för NeverTheSameColor standarden när PAL är vida överlägset på den punkten :)
Tvärtom hade varit mer förståligt, hastigheten från NTSC men färgerna från PAL.
 #522090  by Nioreh
 
Det jag menar med att Grafiken blir snyggast på ntsc är pga att aspect ration kommer bli mest korrekt. Jag och de absolut flesta andra ritar grafik i 1:1 pixelförhållande eftersom det förenklar mycket. Enda riktiga exemplet jag vet där man tagit aspect i beaktande är förstoringsglaset i dr Mario som blir typ cirkulärt på ntsc men äggformat i Pål har jag för mig.

Angående farten så var det enklast att bygga för pal och framedubbla ibland för ntsc så att det håller rätt fart. Musikmotorn justerat farten automatiskt men tonarten skiljer sig.

Personligen stör jag mig mycket på pal nes eftersom det inte är någon vertikal overscan alls. Det betyder att vissa grafikbuggar är omöjliga att dölja på pal. Ur programmeringsperspektiv är dock pal väldigt trevligt då man har hur mycket vblank att leka med som helst jämfört med ntsc. Det är dock bara användbart om man endast ska släppa en palversion.

Edit. Ursäkta stavfel. Mobilen hittar på :)
 #522120  by Nils
 
Jag gillar det för att man kan spela alla SCN-spel på ett PAL NES :good:
 #522161  by hapus33
 
Har nog mindre att göra med nostalgi och mer att göra med att man är invand.
Kommer särskilt ihåg när jag försökte spela Battletoads på NTSC och timingen i vind-tunneln blev helt galen, vilket gjorde det omöjligt att klara.
 #528229  by Victor
 
TMNT1 skulle man vilja testa i NTSC hastighet, där är det ju plågsamt sakta i PAL. Känns verkligen rätt i NTSC när man kollar klipp på youtube och jämför.
 #534441  by Mango
 
Quickmans bana är mycket svårare att klara i NTSC-versionen av Mega Man 2! :DOG

Jag bryr mig inte nämnvärt om det är PAL eller NTSC, så länge det inte förstör spelupplevelsen. Final Fantasy går ju inte alls att spela på PAL till exempel :o Sen har ju NTSC ett mycket större utbud så när som på ett fåtal titlar så skulle jag vara tvungen att välja hade jag tveklöst valt NTSC.

Ur samlarsynpunkt är det mycket lättare att hitta amerikanska spel i fint skick för en *mycket* billig peng jämfört med våra SCN-varianter också.
 #534501  by Da Bear
 
NTSC for the win! Rätt hastighet i spelen, rätt hastighet på musiken, inga sårkanter som det blir när NTSC spel körs i PAL. Ytterst få spel är utvecklade för PAL.
 #534572  by Zelda
 
...och det är dessutom billigare ^_^ några år framåt i tiden så kommer jag flytta till usa, och tills dess har jag nog krängt av allt mitt för att kunna gå apeshit på loppisar där borta och köra ntsc för hela slanten!
 #534585  by Japanspel
 
Jag får testa PAL nån dag, det verkar intressant. Föredrar dock action så jag gillar den snabbare musiken i SMB, om inte annat.

Jag spelade Rockman 2 men tyckte inte det var så svårt? Är PAL verkligen enklare? Eller jämför man med NTSC versioner med adapter på PAL konsol? Kan aldrig riktigt förstå om det är skillnad på att spela på NTSC konsol, jämfört med att spela på PAL konsol med adapter...
 #534597  by Ufouria
 
Måste vara PAL konsolen som är långsam då NTSC spelen fortfarande går långsamt om man spelar dem i en moddad PAL konsol.

Rockman måste spelas i en Famicom eller NTSC konsol för att man ska märka att det går snabbare. Jag märker skillnaden enbart på Quick Mans bana (strålarna) och på Gutsmans bana. Det gick ännu snabbare när jag spelade Rockman 2 på PlayStation. Då var det nästintill omöjligt att inte bli träffad av strålarna vid ett visst ställe.
 #534600  by smid
 
Ja det är en jäkla skillnad på Quickman, märker det när jag lirar på DS. Det är dessutom svårare att få iväg lika många skott när man hoppar, man måste klicka jvligt mycket snabbare.
 #534601  by Da Bear
 
Sanna wrote:Måste vara PAL konsolen som är långsam då NTSC spelen fortfarande går långsamt om man spelar dem i en moddad PAL konsol.
Den är långsammare. PAL 50hz, NTSC 60hz.
 #534849  by nissling
 
ALLA NTSC-spel som man spelar på en svensk konsol kommer att gå i fel hastighet. Finns dock vissa fall där PAL-versionen har en unik hastighet som går saktare än NTSC om den spelas på PAL men om man spelar den på en NTSC går det för snabbt. Mega Man 2 är ett sådant exempel.

Jag bryr mig inte så mycket om skillnaderna längre men jag förstår om man föredrar NTSC eftersom hastigheten alltid blir rätt om det spelas på en NTSC-enhet. Bildförhållandet blir dock fortfarande inte rätt, NES är avsett för 1:1 (precis som Game Boy) medan utsignalen är anpassad för 1.33:1 vilket drar ut den på bredden oavsett.
 #535331  by Malus
 
Jag var ju van vid NTSC hastighet då jag spelade på Emulator när jag var yngre. NTSC är bäst i de flesta fall tycker jag för spelen är gjorde för det, men PAL känns lite mer specielt. Men om jag ska spela Castlevania 1 och 2 på PAL blir jag rasande av hur seg musiken är..... :@
 #549906  by Thorolw
 
Spelen är ju gjorda för en viss hastighet och kasettrna är moddade efter vilken bildstandard de ska följa. Spela pal spel i pal maskin och ntsc spel i ntsc maskin så går det exakt lika fort. Blev galen på det när jag fick hem mitt powerpak och alla roms jag hittade var för ntsc, obeskrivligt segt gick det.

Sen är det inte samma färg heller. ( NTSC, Not The Same Color)
 #549936  by Ufouria
 
Jag kan inte riktigt med NTSC spel då färgerna är så starka så det gör ont i ögonen. Vidrigt!
 #550050  by SCHNEIER
 
Nu har jag ju köpt en moddad NES här på forumet, som klarar spel från Region A. Hur kommer det sig att musiken går långsammare där? Region B-spelen låter som vanligt.
 #550077  by Ufouria
 
Många PAL B spel är "optimerade" när det gäller ljud, t ex musiken i MM 3-MM 5 går exakt lika långsamt/fort i både PAL och NTSC.

Kan det vara så att PAL-A spelen inte är optimerade i ljudet som PAL-B?
 #550178  by Thorolw
 
SCHNEIER wrote:Nu har jag ju köpt en moddad NES här på forumet, som klarar spel från Region A. Hur kommer det sig att musiken går långsammare där? Region B-spelen låter som vanligt.
Amerikanska NES visar 60 bilder varje sekund, europeisk NES 50 bilder per sekund. På en minut har tv'n visat 3000 bilder när den egentligen ska visa 3600. Alltså 83% så fort som det ska.
 #550235  by smid
 
Jag tror att han menar PAL-A, inte REV-A.

Instagram #sndb.se