• Vi spelar Nes tillsammans | 003 Gremlins 2

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Tredje omgångens spel

Gremlins 2 - The New Batch
13
59%
Lemmings
4
18%
Super Turrican
5
23%
 #526461  by smid
 
Jag spelade på tåget idag på väg till skolan, kom till bana 1-2 innan jag va tvungen att gå av. Synd att det är så jävla mycket klurigare på DS, något som måste göras diagonalt är i princip omöjligt. Eller så är det bara min riktningsknapp som krånglar. Jag har dock aldrig gillat dessa spel där man ser från ovan, Metalgear eller Die Hard osv. Får väl iaf fortsätta spela och se hur långt jag kommer, hängde inte med när jag skulle börja köpa grejer och såg knappt att det var en hiss jag skulle in i för att komma till nästa nivå...
 #526466  by poppe
 
Diagonalhoppen är ganska kluriga, men efter några banor fick jag kläm på dom.
Spontant så tycker jag Gemlins 2 är ganska snyggt, gillar både mellansekvenserna och musiken (känns mycket sunsoft).
 #526503  by Gippan
 
Har varken sett filmen eller spelat Gremlins 1.

Dock mindes jag Gremlins 2 från barndomen som ett ganska bra spel.

Presentation

• Spelet är gjort av Sunsoft vilket släppt många andra höjdarspel som Uforia, Mr. Gimmick etc, dock är dessa plattformsspel sett från sidan medans Gremlins 2 är sett ovanifrån. De har dock försökt ha med sig plattformsstilen in i detta spel och gjort det till ett mer plattform+äventyrsspel. Spelet presenteras på ett okej sätt med en inledning, cut-scenes (utan text?) som jag inte förstod mycket av och ganska okej grafik med olika färger för olika fiender.

Gameplay

• Tycker Gizmo rör sig bra efter mina knapptryck. Något som hade gjort spelet roligare hade vart lite hemligheter, som att t ex smyga under ett skrivbord för att hitta ett gömt liv. Detta kanske finns men inget som jag fann? Iomed att spelet svarar bra till kontrollern känns det ofta som det är mitt eget fel att Gizmo dör då jag missar en plattform eller liknande, tillskillnad från Ninja Gaiden 1 då fiender kan buggas fram lite här och var. Vapnen i spelet ändras efter varje nivå då man får ett nytt vapen efter avslutad boss. Dessa skiljer sig marginellt om man bortser från slutvapnet som är AWESOME! Fienderna var rätt välgenomtänkta med.

• Lyckades dessutom dö när jag hade dödat maskingevärsbossen på 4-3 genom att gå på taggarna, tur att NES-handkontrollen är hållbar mot mitt bord. Grannskapet måste hört mitt vrål iaf!

• Och varför försvinner affären när man köpt en grej? Borde inte affärsinnehavaren vilja tjäna pengar på vår käre Gizmo. Man hade ju kunnat halvera "pengarna" man får av dödad fiende och istället kunnat handlat hur mycket man ville för sina pengar.

• Musiken är helt okej i spelet men inget jag kommer komma ihåg!

4-2.... behöver jag säga mer?

Sammanfattning

• Ett bra spel jag säkert kommer spela igenom någon mer gång. Det är plattformshoppen som gör svårighetsgraden i spelet men tycker inte det var ett speciellt svårt spel! Kan rekommendera det till fler!

6/10 :MM får det av mig, skulle vart lite längre kanske!
 #527016  by poppe
 
Hmm frågan är om de ska dubbelpostas? De naturliga är väl om de postas här?

Gippan: trevlig text!
 #527041  by Gippan
 
illumi85 ; Jo men ingen ide att dubbelposta då vi de facto spelar Gremlins 2 i denna tråd och pratar om det. När folk söker är det ju lättare att dom kikar igenom denna tråd än letar i spelrecensionstråden ;) Ni får gärna diskutera någon aspekt ur min recension.

Tack Poppe, fler lär det bli då min NES är tämligen outforskad! Ser redan fram emot nästa spel!
 #527049  by smid
 
Ja detta var en riktigt bra ide, kul att spela spel som man inte har testat tidigare. Synd dock att inte fler personer deltar, hoppas att vi kan spela igenom alla.
 #527063  by Sonefors
 
Jag kommer inte att deltaga på Zapperspelen iaf :)

Trevlig recension Gippan! Men inte är det väl så lätt? Låter på dig som att det bara är att tuta och köra, dö några gånger och sen klara spelet. Eller det kanske är jag som är bedrövlig på NES? ;)
 #527082  by Gippan
 
Retroliv : Alltså, enda banorna jag hade stora problem på var 4-2 och 5-1. Där dog jag nog 10+ ggr ;) Men resten var väl ändå ganska enkelt?
 #527279  by poppe
 
Härligt! Puzznic var lite av en doldis och kommer spelas igen av mig. Ska spela klart gremlins i veckan tänkte jag.
 #527690  by Sonefors
 
Äntligen har man klarat skiten. Dock med fusk så jag räknar det egentligen inte som att jag har klarat det, bara sett hela spelet. Använde save state. Hade antagligen inte kommit längre än 4-nånting utan det. Jag tycker att de är ett riktigt svårt spel, kräver mycket timing och tålamod vilket jag inte har för den här typen av spel. Fina videosekvenser mellan banorna annars är väl grafiken ingen superhöjdare imo. Det blir fel med en recension baserad på fusk så jag nöjer mig med dessa kommentarer samt ett slutbetyg som blir 2/5. Ett godkänt spel helt enkelt.
 #527708  by i<3zelda
 
Själv har jag gett upp hoppet om att spela ut det för tillfället, skulle kunna göra som retro med savestate men d ä ju som sagt fusk. Underhållande spel som ändå är helt okej men ack så svårt om man inte nöter det ger det oxå en 2/5.
Last edited by i<3zelda on 23 May 2012, 11:38, edited 1 time in total.
 #528776  by OldSchoolPlayer
 
Gremlins 2 är ganska svårt, ja. Jag har klarat det två gånger, en gång när jag var liten och en gång senast jag köpte den av någon person på forumet, båda gångerna utan fusk :P Det krävs nog att man spelar det ganska intensivt under någon vecka, om man kan göra det utan att man tröttnar, för det gör man lätt när man dör så himla lätt på vissa ställen i spelet.

Tycker det är ett riktigt bra spel, en av mina absoluta favoriter från barndomen, men även nuförtiden. Musiken är helt underbar och Gizmo är ju bara för jävla söt.
 #528807  by Gippan
 
Under någon vecka? Tar ju 2-3 timmar om man räknar med problem. Är ju bara totalt 14 banor varav 5 bossar :)
 #528815  by OldSchoolPlayer
 
Gippan wrote:Under någon vecka? Tar ju 2-3 timmar om man räknar med problem. Är ju bara totalt 14 banor varav 5 bossar :)
Ok, jo det går nog om man är grym, vilket du verkar vara ;) samt ha ork att sitta så länge och spela. Det har jag otroligt sällan om det går att spara spelet.
 #528977  by Miller
 
IMO så går det rätt fort att klara så länge man spelar väldigt bra på de första 4-5 banorna. Bara att stocka extraliv och efter ett tag köper man även weapon upgrade, på så sätt respawnar man enkelt mot slutet av spelet och har alltid ett grymt vapen. Klarade det på andra försöket när jag verkligen satte mig och spelade for real.
 #529644  by poppe
 
Här är mina tankar om spelet:

-----

Gremlins 2: The New Batch
Spelet baseras löst på den ganska mediokra filmen med samma titel från 1990. Det gjordes ett antal olika spel baserade på licensen, men Sunsofts Nes-versionsen anses vara den enda som är värd att spela.

Du styr den urgulliga Gizmo genom sadistiskt utformade banor på hans väg till frihet. Banorna innehåller förutom svåra plattformshopp mängder med fiender, allt från muterade tomater till läskiga Gremlins som gör allt för att göra Mogwai-färs av dig. Som spelare känner jag mig till en början liten och sårbar, men under spelets gång blir min fluffiga protagonist allt mer bad ass då hans vapen uppgraderas, från tomater, gem och slutligen en pilbåge som skjuter brinnande tändstickor.

Gremlins 2 är både en fröjd för ögat och öronen, med schyst musik och trevliga cutscenes. Något som är ett signum för utvecklaren Sunsoft. Grafiken är på vissa ställen lite otydlig och det händer att jag misstar mig på vad som är bakgrundsgrafik och vad som är golvyta. Det hade enkelt kunnat lösas med tydligare skuggor. Men det är en petitess i sammanhanget.

Äventyret är relativt kort, men bjuder ändå på hyggligt motstånd. Det är framförallt plattformshoppandet som får mig att se game over-skärmen. Trots det så misströstar jag inte då jag upplever att jag avancerar för varje omstart.

Jag hade väldigt trevligt när jag spelade Gremlins 2 och tycker det är ett spel som utan att skämmas ska placeras bredvid höjdarspel som Mega Man, Chip & Dale och DuckTales i Nes-samlingen.
Last edited by poppe on 27 May 2012, 16:26, edited 1 time in total.
 #529650  by Ufouria
 
Spelet är läskigt!

Vågade knappt spela det som barn. Musiken är bra men lite kuslig. Har sprungit igenom det en gång och minns det som relativt svårt, ffa hoppen som redan nämnts. Det jag mest ogillar med spelet är att omslaget på kartongen är äckligt. Varför valde de inte att ha Gizmo i söt form på omslaget istället?

Edit: Kan Gizmo bli så där otäck som de andra eller ser han likadan ut hela tiden (jag minns inte)? :$
 #529651  by Lindholm
 
Gizmo hade blivit en gremling om han äter efter midnatt, dock så tackar han nej till mat då, då han inte vill bli en gremling. Han hade troligtvis inte blivit lika elak som de andra även om han skulle förvandlas, med tanke på att de andra mogwaiarna är elaka redan innan de blivit gremlings
 #529712  by Gippan
 
Trevlig recension poppe! Finns det fler spel med liknande cut-scenes? Enda jag kommer att tänka på är Ninja Gaiden serien.

Instagram #sndb.se