• Vi spelar Nes tillsammans | 004 Mr. Gimmick

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Fjärde omgångens spel

Donkey Kong Jr.
8
35%
Slalom
1
4%
Mr. Gimmick
14
61%
 #530402  by Nils
 
Jag spelade igenom spelet så fort jag kunde utan hemliga items. Spelet är jättebra! Bra kontroll, känsla, musik, grafik, epicness osv. Det enda problemet är egentligen att spelet är för kort. Musiken på bana 4 är min favorit NES-låt. Den är episk.

Det är på bana 3 man kan behöva börja om. Man måste ha med en bomb från bana 2 för att spränga bort kackerlackan på bana 3, annars är man körd.
 #530410  by Ufouria
 
Min favoritlåt är den på sista riktiga banan. Så lugn, behaglig och fridfull. Den banan är otroligt söt oxå. :birdo:

Bossen som först hänger i taket och sedan omformas till en grej avskyr jag. Så svår om man inte har någon energibehållare.

Edit: Ja bana tre oxå men där tror jag att man kan få en bomb med tur om man skjuter ner ekorrarna i början. Det är banan efter det eller två banor senare som man är helt körd om man misslyckas i hoppet.
 #530445  by Nils
 
Jag tog en koll på banorna och det är faktiskt omöjligt att fastna på någon senare bana (tror jag). På bana 4 så kan man bara hoppa upp igen och på bana 5 är det bara att hoppa till föremålet och ta liften tillbaka. På bana 6 så gör man helt enkelt ett stjärnhopp och roffar åt sig öremålet.

Möjligtvis så kan man ta skada på bana 3 och ändå ta sig förbi kackerlackan. Ska kolla...

EDIT: Nope, på bana verkar det som om en bomb krävs. Här kan det bli omöjligt.
 #530471  by Nils
 
Jaså du tänker sååå. Då kan man nog fastna på flera banor. Funkar på bana 1 iaf.

EDIT: Hittade ett easter egg. Om man gör ett speciellt stjärnhopp på bana 2 och når bossen tidigt så kommer bossen sova och bli väckt av en väckarklocka.
 #530561  by poppe
 
Utvecklarna har lagt ner så mycket energi på alla detaljer. Blir så glad av att spela, men tycker fortfarande stjärnhoppen är lite kluriga.
 #530567  by Nils
 
Fast hoppar man nära en vägg och släpper stjärnan i toppen på hoppet så är det ju jättelätt?

Jag har gjort lite speedrunförsök på Mr. Gimmick. Det är lite klurigt när bossarna är så "levande". Fast det är ju därför det är så fantastiskt. Det är verkligen ett otroligt detaljrikt men kort spel. Förmodligen tänkte skaparna att kidsen bara skulle köra igenom spelet och få det dåliga slutet för att sen hitta en ny utmaning i att skaffa alla hemliga föremål (om de nu fattade det).

Tur att spelet är bra när man lagt ner så mycket pengar på det. Ett litet litet problem är att man ibland råkar använda items av misstag. Man måste vara försiktig.

Kanonkulan är epic :P
 #530673  by GHFear
 
Vill verkligen ha spelet :) Det ser skitskoj ut!
 #530676  by GHFear
 
Ska nog göra det :) Tänkte inte på det. Har ju en NES emulator på mitt Xbox 360.
 #530701  by smid
 
Airrider: Jag testade att göra så och det var ju inte så svårt. Har dock inte kommit till något ställe där det behövs... Eller så är jag för trött för att se det.
Vad gäller något spel som kidsen kunde klara lite lätt så måste det ha varit jävligt skillade kids. Då hade man iofs orken att nöta ett och samma spel konstant i ett halvår.

GHFear: Ännu bättre än dator.

poppe: Hur långt har du kommit nu? Skärmen på min DS blurrar nedre kanten så jag ser inte hur mycket liv osv jag har... :/
 #530703  by poppe
 
Spelade en snabbis igår och kom till bossen på skeppet med alla bonusförmål, sen stängde jag av för att sova. Ska ta en längre sittning ikväll.
 #530704  by poppe
 
Mina texter kommer också publiceras på Nutopia fast med några veckors fördröjning. Vi får se om Nesdb får fler medlemmar i och med detta:
http://nutopia.se/nestopia-ett-8-bitars ... 210-delar/
http://nutopia.se/nestopia-sword-master/
 #530706  by GHFear
 
Klarar inte skeppsbanan :( Det här spelet är ju skitsvårt. Stjärnhopp är sinnesjukt svårt... kom till bossen men dog och fick Game Over.
Ska spela mer ikväll och klara skeppsbanan :)

Edit: Yes jag klarade den! :) Nu har jag precis kommit till den konstiga bossen som ser ut som en kräfta

Tillägg: Är på den banan efter bossen som är en liten bomb som flyger o skjuter på en och sen styr en robot

Tillägg2: Jag klarade spelet! :D Jag klarade det! ^^ Trollkarlen i slutet va ganska svår.
 #531072  by Nils
 
Grattis! Fast för att klara det PÅ RIKTIGT så måste man ju ta alla hemliga föremål och besegra "sista" bossen utan att få game over för att låsa upp den episka sjunde banan ;)

Om ni når den riktiga slutbossen så kan ni bereda er på en mindfuck. Det är en otroligt malplacerad boss.
 #531094  by GHFear
 
Kommer aldrig få möta den bossen... :( Det va ju skitsvårt o klara bara normalt.
 #531127  by Sonefors
 
Vill gärna flika in och säga att jag stoppade i spelet och testade en sväng igår när jag kollade funktionen i några enheter. Spelade bara första banan och inte ens den klarade jag :DOG Spelade dock bara ett par liv, verkar riktigt trevligt!
 #531133  by GHFear
 
Skitsvårt första timmen eftersom man måste lära sig så mycket o
komma ihåg massor med stjärnhopp och precis hur fiender attackerar,
men det är ett av dom bästa spelen jag spelat till NES (Emulator)
 #531213  by smid
 
Grattis!

Jag har problem med mitt DS då jag inte ser menyn nere på skärmen, det är bara rosa där. Jag har ju ett NES med Powerpak, problemet där är att det står utomhus och det börjar bli vinter här nere nu. Ca 10 grader om nätterna, på dagarna har jag aldrig tid att spela med lektioner och assignments osv...

Edit: Jag får helt enkelt sluta gnälla och lägga ner att ta skada i spelet så blir ju menyn helt överflödig. Nu kör jag...
 #531266  by Ciconia
 
Nu är jag också med på min ZTE blade. :badgrin: vi får se hur det går :roll:
 #531385  by poppe
 
Perfekt väder i helgen att försöka klara spelet, jag ska nöta stjärnhoppen så det sitter som en handske.
 #531806  by Ufouria
 
Bara den japanska utgåvan. Dessutom har jag för mig att den måste spelas på Famicom för att det ska bli annat ljud, men det kanske går med adapter på amerikanskt NES oxå. Minns iaf att det var mer än ett kritera som måste uppfyllas.
 #531807  by poppe
 
Ah, jag läste något om att det var ett grafikchip med också, men det kanske är fel? Skiljer sig den japanska grafiken från scn?

Instagram #sndb.se