• Blåser??

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #20983  by Nagai
 
Blåser ni i kassetten om spelet inte reagerar i Nintendot?
Jag personligen gör det aldrig.. utan
försöker rubba lite på Spelet när den är inne i Nintendot..
funkar finfint för mig..

Man skadar väl spelet om man blåser i den..???? :?
Last edited by Nagai on 23 Mar 2007, 22:16, edited 1 time in total.

 #20986  by J. Lilja
 
Den som blåser i sitt spel suger! Så.. gör inte det! ;)

 #20990  by nes_nerd_no_1
 
Om du har problem med att få igång spelet så läs den här tråden om rengöring:
http://www.nesdb.se/phpBB2/viewtopic.php?t=1071

Men blås inte i spelen, för det skadar bara kontaktytan i längden...

Peace!

 #21005  by Tawny
 
jag kör 1986-style... blåser :D

så jävla mycket kan det väl ändå inte skada?

iofs gör jag kombinerat, blåser OCH ruckar millimetervis när det sitter i...

 #21018  by Nagai
 
Tawny wrote:jag kör 1986-style... blåser :D

så jävla mycket kan det väl ändå inte skada?

iofs gör jag kombinerat, blåser OCH ruckar millimetervis när det sitter i...
Om man blåser så kommer saliv ut..
Det skadar kretskorten på nintendo spelen..
vilket inte är så bra.. trots allt du vill väl att spelen inte förstörs?

 #21034  by Bonomaul
 
Det som händer är ju att kondensen som bildas skapar en kemisk reaktion som gör att det blir beläggningar både på kassettens kontaktytor samt i connectorn.

Tawny;
I ditt fall gör det nog inte så mycket då din blåsning rimligen motsvarar ungefär en rengöring med kemisk sprit. ;)

 #21041  by rocc
 
En gamebit ær det en sån skruvmejsel før nesskruvarna?
Om det ær det, från vilken sida kan man bestælla dom?

 #21044  by pcx
 
Bonomaul wrote:Det som händer är ju att kondensen som bildas skapar en kemisk reaktion som gör att det blir beläggningar både på kassettens kontaktytor samt i connectorn.

Tawny;
I ditt fall gör det nog inte så mycket då din blåsning rimligen motsvarar ungefär en rengöring med kemisk sprit. ;)
Faan Bono, du är ju rolig på riktigt ju! :lol:

 #21047  by pcx
 
rocc wrote:En gamebit ær det en sån skruvmejsel før nesskruvarna?
Om det ær det, från vilken sida kan man bestælla dom?
Just så!

Jag köpte min på Tradera för några år sedan... vet inte hur vanliga de är där dock

 #21049  by Ufouria
 
Jag köpte min gamebit (den silvriga varianten) på tradera för ett par månader sedan. Ligger alltid ett antal ute på Tradera och kostar runt 80-110 kr.

 #21054  by rocc
 
pinsamt nog har jag inte ens ett tradera konto.. krævs det visarkort før att kunna køpa via tradera eller hur funkar det?

 #21058  by Frezy_man
 
Oftast krävs det bara att du kan föra över pengar till Säljarens konto. Om du befinner dig i Göteborg så är det bara att kliva in på Swedbank att skicka över pengarna till säljaren och uppge din adress ( ungefär ).

Jag blåser i spelen ibland. Det sitter i ryggraden då jag gjorde det som liten. Men jag förflyttar spelet inne i NESets också. Det är en bra taktik. Och det är kondensen från typ andedräkten som skadar kassetten i längden men det känns inte så skonsamt att vicka på kassetten inne i NESet heller. Känns som om både kretskortet och connectorn bör ta skada i längden.

 #21059  by Ufouria
 
Nej, Visa kort behövs inte.
Däremot kan det underlätta om man har internettjänst så att man kan göra överföringar av pengar från sitt konto till Tradera säljarens.
Att skapa ett Tradera konto är gratis, svårt bara att hitta ett Alias som ingen har tagit.


Jag blåser aldrig i mina spel. Om de inte startar rengjör jag dem tills de funkar felfritt.

 #21060  by Bonomaul
 
Nej, något kort behövs inte. Allt du behöver göra är att registrera dig på Tradera och sedan shoppa loss. :)
När auktionerna är slut skickar säljaren ett mail med betalningsinstruktioner. Eftersom det mestadels är privata säljare så rör det sig oftast om överföringar till bankkonton. Piece of cake.
En helt ny värld kommer öppna sig för dig, jag lovar! :)

Finns gamebits på PlayAsia.com för en löjligt låg penning också, så om man vet någon som ska ha nåt därifrån så kan man ju be denne beställa ett gäng på köpet.


EDIT: Wtf.. vad folk var snabba då. :)

 #21066  by rocc
 
Bonomaul wrote: En helt ny värld kommer öppna sig för dig, jag lovar! :)
En helt ny värld
En plats jag inte visste fanns
Men här syns allting klart
Så underbart
att va' här i en helt ny värld med dig

:-({|= :-({|= :-({|= :-({|= :-({|= :-({|= :-({|=

Tar tillfællet i akt denna lørdagafton o spritter ut i skønsång :lol:

 #21068  by J. Lilja
 
rocc wrote:En gamebit ær det en sån skruvmejsel før nesskruvarna?
Om det ær det, från vilken sida kan man bestælla dom?
Jag säljer fabriksnya gamebits i härdat stål, och de är dubbelt så långa som de flesta som säljs på tradera, vilket gör dem väldigt lättanvända. Ska lägga ut ett gäng auktioner på dem snart, men tills vidare kan du ju få köpa en av mig om du har lust.

70:- ink. frakt?

 #21081  by Tawny
 
Bonomaul wrote:Det som händer är ju att kondensen som bildas skapar en kemisk reaktion som gör att det blir beläggningar både på kassettens kontaktytor samt i connectorn.

Tawny;
I ditt fall gör det nog inte så mycket då din blåsning rimligen motsvarar ungefär en rengöring med kemisk sprit. ;)
haha jag är forumets alkoholiserade driftkucku :D

är det därför jag inte blivit utsparkad för att jag är otrevlig då och då? det är lite som en freakshow? :D

nej. skål bröder!

 #21083  by WERY
 
Blåsa i spelen är nostalgi men jag har lärt mig att leva utan den. Jag saknar den faktiskt inte på samma sätt som jag kanske saknar RF-kabeln, nåt mer acceptabelt som jag lärt mig leva utan

 #21096  by Frezy_man
 
Att släppa på traditionerna kan vara svårt ju =P Men RF kabeln saknar jag då INTE =D

 #21127  by BelfegorC4
 
Kan hända att jag andas tungt i spelet om det inte är rengjort. Annars är rengöring ett måste. Fast ibland orkar man inte ;)

 #21138  by nes_soldier
 
jag har alltid andats/immat spelet när det inte gått igång. om det är fukten eller värmen från andningen som gör att spelet går igång har jag dock aldrig fått klarhet i.

och vickningen är en klassiker också. men man kanske skulle ta och köpa en klock vätska att rengöra med istället...lär ju va klokare i längden.

 #21141  by Ufouria
 
BelfegorC4 wrote:Annars är rengöring ett måste. Fast ibland orkar man inte
Jag rengjör alla spel jag får hemma innan jag stoppar in dem i konsollen.
Finns ju risk annars att man skitar ner connectorn, som i sin tur sprider smitta till andra rengjorda spel och sen är epidemin igång.

 #21150  by BelfegorC4
 
:P Riktigt så farligt är det väll ändå inte? Finns alltid nya connectors ute på marknaden. Mina spel och connectors är fint rengjorda. Behöver inte trycka ner spelet utan sätter i det och startar. Ser lite roligt ut men jag har aldrig förstått varför man ska ha "släden" i ett nintendo.
Sen spelar jag bara ett spel åtgången :) Just nu smb 2

 #21153  by Ufouria
 
BelfegorC4 wrote: :P Riktigt så farligt är det väll ändå inte? Finns alltid nya connectors ute på marknaden.
Nej, kanske inte. Åtminstone så länge man sätter in hyffsat rena spel.
Det är lite värre med spel man i bland fått hem som tycks ha förvarats i blomjorden eller legat i ett skitigt förråd utan dammskydd. :P

 #21163  by Bonomaul
 
BelfegorC4 wrote:jag har aldrig förstått varför man ska ha "släden" i ett nintendo.
Prova på en omoddad enhet så ska du se att släden fyller sin funktion. :)

 #21184  by BelfegorC4
 
Bonomaul wrote:
BelfegorC4 wrote:jag har aldrig förstått varför man ska ha "släden" i ett nintendo.
Prova på en omoddad enhet så ska du se att släden fyller sin funktion. :)
Enheten är en bergsala orginal :D Fast med en ny connector. Är en ny connector något som du kallar "moddad"? :) Tror även att min tyska enhet startar spel utan att trycka ner "släden"

 #21187  by Bonomaul
 
Skumt. Det som "ska" hända är ju att det inte får kontakt och således blinkar hej vilt.

 #21199  by J. Lilja
 
Bonomaul wrote:Skumt. Det som "ska" hända är ju att det inte får kontakt och således blinkar hej vilt.
Jag kan spela de flesta av mina spel utan att trycka ner dem. Dock ett fåtal i något sämre skick som måste ner för att få tillräckligt bra kontakt.

 #21201  by Bonomaul
 
Vad fasen har ni för skumma enheter egentligen? Jag har aldrig lyckats spela ett spel som inte är nedtryckt.

 #21212  by Nystroem
 
På mitt svenska kan jag spela utan att trycka ner dem om jag minns rätt. På mitt amerikanska tror jag inte det fungerar lika bra.

Instagram #sndb.se