• Vi spelar Nes tillsammans | 009 Probotector

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Nionde omgångens spel

Adventures of Lolo
9
43%
Spy vs. Spy
2
10%
Probotector
10
48%
 #550144  by MoonCloud
 
probotector > contra.
 #550149  by Japanspel
 
"probotector - bara namnet är ju löjligt"

;)
 #550165  by GHFear
 
Precis... Håller med Japanspel ^^ Namnet är fjolligt...
CONTRA!!!! är ju enormt coolt och gör en helt PUMPED UP!
:D
 #550194  by smid
 
Kommer ihåg första gången jag spelade Contra och började skratta åt den hoppande gubben man får vapen av på bana 2, töntigaste jag sett i ett spel. Tacka vet jag robotar som skjuter på robotar, där snackar vi häftigt! Haha fy fan, nästan så att man ska lira lite Contra för att få skratta åt den snubben...
MoonCloud wrote:jag tror inte att jag skulle vara helt värdelös på att göra recensioner eftersom att jag har läst journalistik på gymnasiet men nu var det ju över 10 år sedan, såatteeeeh...
Då har vi något att se fram emot, bara att sätta igång med spelandet!

Själv spelade jag på tåget idag men va tvungen att avbryta spelandet, kom till bana 5 eller 6 tror jag. Precis som med Megaman va det lite knepigare på DS.
 #550199  by MoonCloud
 
jag och min kusin lirade co-op på Probotector när vi var små,
och vi kände oss grymma när vi körde igenom hela spelet.
än idag är han mästare på att spela det utan att dö en enda gång.
själv har man tappat lite av det där stinget man hade förr,
kanske var det alltid han som var bra och inte jag? :-k

hur som helst så väcker spelet starka minnen :D
ibland blir man sådär nostagiskt sugen och bestämmer sig för att lira..
det var faktiskt inte alls länge sedan sist, men då märktes det snabbt en stor skillnad,
den här gången hade man ingen grym co-op spelare.
sambon som bara spelat GameBoy-versionen svär över skillnaderna och ger upp halvvägs.
Men jag förlåter honom då jag vet med mig att jag själv svär över GB-versionen när inte Den sammarbetar :-w

så, moralfråga:
Ska man våga ta sig an ett spel som man vet man var grym i som liten?
Eller bör man leva vidare på de bra minnerna och sluta på topp?
 #550234  by smid
 
Jag lever på minnen men slutar inte spela på det. Varje gång jag dör kan ni höra mig skrika könsord och hävda att jag minsan va MÄSTARE som ung!
 #550317  by poppe
 
Nu lirar jag för full muggar. Villet vapen är eran favorit? Själv känner jag mig bad ass med spreadern.
 #550388  by smid
 
Spreadern är utan tvekan bäst, även om jag ogillar när man trycker snabbt och den skjuter färre skott. Lasern är skön om man är lat och inte orkar trycka snabbt då den träffar 4 gånger per skott. Flame är nice då de stannar på skärmen så länge medans man springer framåt eftersom de snurrar så sakta, då har man som en ständig sköld framför sig. Men S + R är att föredra :)
 #551200  by poppe
 
Hur går det med spelandet? Jag kör fast på vinterbanan, men fuskade mig igenom med konami-koden.

Sedan så kom jag på en idé när spelen slumpas fram. Om spelet ingår i en serie så tycker jag att vi kör dom i kronologisk ordning.
Hur låter det?
 #551221  by MoonCloud
 
det låter bra, poppe :good:

har inte spelat nåt, för jag tycker bara man ska behöva spela om det man röstat på vinner ;)
 #551311  by smid
 
Så spelet du röstar på har aldrig vunnit? :o

Jag ska till skolan nu och tänkte plöja Probotector på tåget. Svårt som fan på DS så jag lär inte klara det, kanske kopplar in mitt NES i helgen!
 #551321  by MoonCloud
 
Haha Jora båda förra gångerna och då har jag spelat :)
 #552940  by poppe
 
Här är min text, lite sen då jag har varit på semester.

-------

Probotector
När spelet Contra skulle lanseras i Europa blev det tvärstopp i Tyskland. Bundesprüfstelle für jugendgefährdende Medien (en myndighet som censurerar "skadlig" media för barn) ansåg att spelet var för magstarkt för landets barn. För att undvika den tyska censurer bytte utvecklarna Konami ut originalspelets barbröstade hjältar: Lance och Bill mot de inte lika färgstarka robotarna RD008 och RC011. I samma veva döptes även spelet om till Probotector.

Bland spelare finns två läger av vilken version som föredras. Jag tror det nog har att göra med vilken version man växte upp med. Själv spelade jag aldrig Probotector som barn utan originalversionen Contra. "Originalversionen" var egentligen en kinesisk piratkassett som en kompis hade köpt under bordet på en marknad, men det spelade inte så stor roll då jag och mina vänner nötte spelet tills tummarna blödde.

Hursomhelst, året är 2633 och utomjordingar hotar att utplåna mänskligheten, så det är bara att bege sig till inkräktarnas bas för att sätta stopp för allt eländet, men det är ingen promenad i parken då vägen till slutmålet är fullpackade med fiender med oändligt med ammunition.

Spelmekaniskt är Probotector urtypen för "run & gun-genren". Det gäller med andra och att skjuta på allt som rör sig och som vanlig räcker det med ett fjuttigt litet skott för dö. Något som gör spelet förbannat svårt och i princip omöjligt att varva för en vanlig dödlig utan att fuska lite med Konami-koden, men beväpnad med "spreadern" (som enligt mig är spelets grymmaste vapen) känner jag mig bad ass och i princip ostoppbar. I alla fall för någon minut.

Det exploderas och sprängs i parti och minut, allt i takt till den pumpande musiken som höjer min redan höga puls med ytterligare några bpm. Grafiskt imponerar även Probotector med färglada banor som alla har sitt ett egna tema. Emellanåt byts även perspektivet så att man som spelare rör sig in i bilden istället för sidleds. Något som imponerade på mig som barn.

För mig är Probotector en tidlös klassiker som plockas ner från hyllan med jämna mellanrum, även om jag aldrig riktigt vant mig med de "tyska" robotarna.

Instagram #sndb.se