• Spel ni saknar i SCN-utgåva?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #579192  by HighChaparall
 
Jag tycker det vore kul att veta vilket/vilka spel ni tycker saknas utgivna som SCN-utgåvor.

Personligen växte jag och min bror upp tillsammans med en famicom klon inhandlad i Polen av några bekanta till våra föräldrar.
Det var ju "så fördelaktigt" prismässigt till skillnad från en riktig Nintendo, och man fick ju "sååå många spel" med på köpet... Yeah right. Maskinen gick under namnet Lion King, såg ut som en ful kopia av en SNES, men spelade Famicom-kassetter: En bastard i alla avseenden med andra ord.
Hursomhelst så ingick det (såklart) en 10000000000000000000000 in 1 kassett. Men som ALLTID får man inte miljontals spel, utan sjukt många olika varianter av en handfull spel. Men på den där jävla ap-kassetten fanns det ett spel som både jag och min bror föll för och som vi kunde spela tillsammans-samtidigt: Battle City. Ett spel där man med sin/sina pansarvagnar ska försvara en fågelliknande staty från fiendeeld. Sjukt kul spel som påminner om ett tidigt "svarta serien"-lir. Innehöll även en ban-editor som var mkt underhållande.

Spel #1 som enligt mig saknas i SCN utgåva: Battle City

Jag föll aldrig för det första Turtles-spelet till NES, medan jag och en kompis spelade TMHT II: The Arcade Game som galningar. På något vis var det det mest ultimata spelet vi hade spelat. Så mycket mer än bara beat 'em up. Det var rätt i tiden i och med Turtles i huvudrollen, det gällde att fördela "kills" så att man fick jämnt med extraliv samt strategin om vem som skulle ta pizzan osv osv. TMHT II var ett sjukt bra spel, och är fortfarande med på topp 5-listan på maskinen IMO. Vad jag aldrig förstod var därför hur man i HELA EUROPA valde att strunta i TMHT III: The Manhattan Project?! Det liknade föregångaren i upplägg och spelkontroll och verkar väldigt bra av det lilla jag spelat på någon emulator back in the day. Nej, istället plockar man in Turtles Tournament Fighters till BÅDE NES och SNES, dock ej till NES i Sverige... Vilken miss. Tur som fan att de skärpte sig och importerade TMHT IV: Turtles in Time...

Spel #2 som enligt mig saknas i SCN-utgåva: TMHT III: The Manhattan Project

Jag är av den natur, som likväl som att drunkna i ett äventyrsspel såsom Zelda, Maniac mansion eller StarTropics, helt enkelt kan nöja mig med och njuta av den renodlade enkelheten i ett redigt arkad-typs-spel tillsammans med min NES Advantage-kontroll, såsom Donkey Kong, Donkey Kong Junior, Mario Bros osv. Därför tycker jag att det är surt att spel som Pac Man eller Galaxian aldrig nådde Sverige och Bergsala.

Spel #3 som enligt mig saknas i SCN-utgåva: Pac Man
Spel #4 som enligt mig saknas i SCN-utgåva: Galaxian

Kanske finns det redan liknande diskussioner eller gamla trådar med liknande ämne, dock aldrig något jag lagt märke till under mina snart 5 år här på forumet.

Feel free att fylla i er lista på spel NI SAKNAR som SCN-utgåvor. Gör gärna som mig och ge någon form utav bakgrundsfakta/motivering och inte bara en lång lista med spel... Blir roligare så!

/HC
Last edited by HighChaparall on 30 Nov 2012, 17:11, edited 1 time in total.
 #579202  by Vippe
 
Nu svarar jag på ytterliggare en post du skrivit :lol:

Men det här är skrämmande. För det är exakt dessa två spelen som ligger överst på min lista också, bara i en annan ordning. Visste inte att det hette Battle City dock, så tack för det =)

Hade inte spelen själv men barndomsvänner hade båda två och jag hade ju fantastiskt roligt till båda. Så egentligen tillför jag inget till diskussionen eftersom jag håller med dig till punkt o prickar men tyckte det var ganska roligt =)
 #579204  by MilleN
 
Båda turtles-spelen du nämner saknar jag rejält, älskade både ettan och tvåan. Tournament fighters är ju faktiskt ett schysst fightingspel och det finns väl inget annat sådant till nes (scn)?

Jag tror dom hade sålt riktigt bra, Sverige är ett Turtlesland... :)

Alltså:
Turtles 3 manhattan project
Turtles tournament fighters
 #579252  by Ufouria
 
Finns massvis med spel som är grymt bra och som inte släpptes som SCN-utgåva. Nämner här några som jag kommer på nu på rak arm:
Mega Man 6
S.C.A.T. - typ som Contra fast man är i luften/rymden
Heavy Barrel
Cabal
Battletoads & Double Dragon
Uninvited - som Deja Vu fast bättre
 #579265  by Omega Supreme
 
Som Sanna redan har hunnit skriva så är Mega Man 6 den största titeln jag också saknar.
Det hade heller inte varit fel med en SWE-utgåva av Uninvited, grymt snygg boxart! :good:

Sedan, efter som jag är en stor anhängare av Life Force och Gradius - Parodius!
Och sist men inte minst! Pirates! Snygg boxart även där och ett spel som var mycket populärt till Amiga 500 back in the day.
 #579306  by GinkoB
 
instämmer med spelen ni redan har tagit upp,speciellt Turtles 3 som jag spelade för första gången för typ en månad sen å satt med ett dumflin genom hela spelet.
Contra Force lägger jag till
Power Blade 2
 #579312  by Tronin
 
Sanna: SCAT heter Action in New York i Europa.

Utav spelen med gubbarna i Nintendo World Cup och Street Gangs (minns inte va de heter) så saknar jag framför allt Crash 'n the Boys: Street Challenge och Super Dodge Ball.

Sedan kan jag inte riktigt förstå varför Probotector II inte kom. Och när ändå Super Off Road kom hit, kunde de då inte fixat Danny Sullivan's Indy Heat? Rätt dumt att varken Adventure Island eller Adventure Island 3 inte kom utan bara tvåan. Och när vi ändå är inne på temat så kan jag tycka att Batman Returns borde fått en skandinavisk release.
 #579320  by Lindholm
 
Spel jag saknar i SCN är:
Arkanoid
Parodius
Trolls in Crazyland

Sen hade det ju så klart varit bättre om många andra pal-b spel hade kommit som SCN, så hade det varit lättare att hitta dem...

Instagram #sndb.se