• Ljudproblem

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #583414  by Snabbalg
 
Jag köpte ett par defekta konsoler på tradera som enligt säljaren blinkade, och mycket riktigt så möttes man av den härliga blinkande röda lampan!
Men när jag gjort rent connectorn och fått igång den ena av konsolerna så upptäckte jag att inte heller ljudet var som det skulle. Det är bara brus. Bilden är dock klockren.
Jag har testat med en annan RF-switch med samma resultat. Jag har inte testat de andra utgångarna då jag inte har de kablarna här för tillfället, men jag ska köpa ett par stycken idag. Jag läste någonstans att det skulle kunna vara att jag drog åt skruvar för hårt, men jag har redan testat att lossa alla.
Är det någon som har en idé om vad som kan vara fel annars?
 #583417  by Lindholm
 
Som sagt så e första att testa med RCA-kablar, funkar ljudet då så är det något fel i RF-boxen. Funkar inte ljudet med dessa sladdar så kolla efter brutna ledningar på kretskortet eller leta upp kretsschema och börja pip-mäta och hoppas på att inget chip är sönder...
 #583484  by Snabbalg
 
Jag testade med RCA-kablarna men fick inget ljud alls, inte ens brus. Bilden fungerade dock felfritt igen. Det får bli till att göra en djupdykning i ledningar och lödningar :)
 #593605  by Da Bear
 
Kolla ledningsbanorna från CPUn ända fram till RF boxen. Är allt ok där får du kolla motstånden och till sist prova att byta hex-invertorn som fungerar som en ljudförstärkare. 74HCU04 står det på den.
Du kan också prova att sätta en RCA kontakt direkt på CPU pinnarna för ljud och sedan gå framåt därifrån. Där ljudet försvinner ligger felet :)

Instagram #sndb.se