• Vi spelar Nes tillsammans | 018 Mega Man

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

18:e omgångens spel

Mega Man
10
48%
Castlevania II - Simon's Quest
5
24%
The Adventures of Rad Gravity
6
29%
 #588454  by poppe
 
Åh! Mega man. Sådan hatkärlek. Fyra banor avklarade, men tajmingen sitter inte som den har gjort tidigare.
 #588467  by Ashaman
 
Nu ska jag poppa i MM en liten stund och se hur det går.. Tycker det är ett förjäkla svårt spel, så det kan ju bara gå... illa ;)

Edit:
Klarade alla första banorna nu utom Fire och Ice. Tappade fokus på Ice och blev allt för frustrerad för att det skulle vara värt att spela vidare.. ](*,) Lite nötande så ska nog de första banorna gå att klara iaf! :)
 #589379  by Ufouria
 
Nu har jag oxå sprungit igenom :MM

Blir alltid denna ordning för mig Gutsman > Cutman > Elecman > Iceman > Fireman > Bombman
Den ordningen går snabbast för mig för då kan man snabbare springa igenom banorna och utnyttja specialvapnen samt lättare att undvika att bli träffad. Icemans och Elecmans vapen är t ex väldigt användbara och skapar bättre flyt (mindre stillastående) i spelet.

På Elecmans bana har jag alltid tagit höger sida när jag klättrar upp.

Det roligaste i hela spelet är Yellow Devil. På honom är det alltid äggern som gäller för att dra ut på det roliga. I love dancing with the devil :D Svårt faktiskt att hålla sina egna fötter helt stilla när man ska hoppa över hans kroppsdelar. Klarar ni av inte röra en enda kroppsdel utom händerna när ni spöar honom?
 #589384  by Vippe
 
Klarade bossarna igår och tänkte fortsätta idag.. men sen kom jag på att jag gjorde en omorganisation av min lilla spelhörna och drog ut sladdarna till konsollen igårkväll.. DOH

Aja more fun for me, ska bli ett nöje att få höra Bombman musiken igen :>
 #589390  by smid
 
Körde bombman imorse, sedan kom en kompis och hämtade mig för lite andra utomhusaktiviteter. Ska ta tag i det imorn istället, inte lika bra som 2an är jag rädd.
 #589400  by Omega Supreme
 
Det känns alltid lite orättvist att jämföra 1:an mot 2:an. Det är 2 gubbar mer i 2:an dessutom. Bara det är en fördel som inte riktigt har med spelets kvallité att göra. Eller?

Det är lätt att bara se på det valbara bossarna när man bedömmer ett Mega Man spel också. Vägen till Dr.Wily glömmer man av eller blandar ihop med andra Mega Man spel om man skall göra en bedömning tycker jag.
 #589411  by Vippe
 
spelade en timme nyss..
hade klarat det ganska flawless tills man ska möta Gutsman precis innan Dr.Wily.. tappade rätt mkt liv på både fire och iceman precis innan och dog där 4ggr irad. BAH.
MEN det är väl inte speciellt svårt egentligen.. men man är ju inte lika uthållig som man var som barn :DOG
 #589412  by Ufouria
 
Mmm.. det partiet är nog det svåraste i MM. Det gäller att ha flyt på Gutsman. Om han står kvar eller hoppar bakåt så är det :good: Men rör han sig för mycket, ffa kommer emot en så får man problem. Det är ju ingen kille man hoppar över utan problem utan kommer han emot en så blir det åtminstone en skada. Ibland kan det även vara svårt att tajma hans hopp (så att man inte ramlar själv) medan andra gånger så är det lätt som en plätt.
 #589415  by Vippe
 
Ja han ville fasen bara hoppa framåt mot mig varenda gång.. får hoppas han väljer att stanna på sin plats nästa gång ;)

Måste även kommentera Yellow Devil.. han är ju antagligen den roligaste av alla MM-bossar (alla spel räknat). Riktigt rolig även om han är tidskrävande
 #589440  by Tronin
 
Hade egentligen inte spelat Mega Man (det första) förrän igår. Är inte speciellt duktig på något av spelen, men lyckades plocka Cutman, Gutsman och Bombman innan jag gick bet på Fireman. Lär göra några nya försök innan den här spelomgången är över.

Cutmans specialvapen var rätt värdelöst och hur ska man använda Gutsmans vapen?

Sakerna man plockar upp, vad gör de egentligen?
* Den gul ger liv
* Den blå fyller på ammo på specialvapnet?
* Kulorna, är det bara poäng?
 #589469  by Vippe
 
Cutman använder man mest på Elecmans bana, både mot de små grejerna som kryper längs marken och mot bossen. Så annars behöver du nog inte tänka så mkt på det vapnet, gutmans vapen använder du för att lyfta stenblock.. gör mkt skada på Cutman och du behöver den för att ta strålmanicken på elecmans bana.

Så här använde jag vapnen vilket funkar rätt bra.. vet inte om det finns ngt som är bättre men det funkar bra iaf.
Mega Man > Gutsman
Gutsman > Cutman
Cutman > Elecman
Elecman > Iceman
Iceman > Fireman
Fireman/Mega Man > Bombman
Och du har rätt ang. alla sakerna man plockar upp =)
 #589579  by smid
 
OS: orättvist eller inte så är det vad jag tycker än så länge, får se hur det blir sen ;)
Har inte kommit långt nog att bedöma något i det stora hela.

Yellow Devil har jag bara hört om och spelat klarat när jag klarade 3an, dock ska den vara lättare... eller?
 #589648  by HighChaparall
 
Har nästan aldrig spelat Mega Man överhuvudtaget, med undantag för ytterst lite Mega Man 3 hos en polare som liten grabb. Så jag har varken tidigare eller nuvarande talanger eller framgångar värda att tala om när det kommer till Mega Man. Jag tycker spelet är svårt och skiljer säkerligen agnarna från vetet när det kommer till sk. Duktiga spelare. Jag får oavkortat räkna mig som en av de oerhört dåliga Mega Man spelarna. Men jag har faktiskt ett enda Mega Man spel i samling och det råkar vara just det allra första spelet, så det vore både dumt och fegt av mig att inte "give it a shot". Spöade förvånansvärt nog skiten ur Cut Man, varpå jag fet-dose är jag beta-testade att spela följande levlar: Fire Man, Guts Man & Bomb Man. Jag kommer med över 98% säkerhet INTE att klara Mega Man, åtminstone inte under den här "vi spelar NES tillsammans"-omgången iaf.

Får se om jag tar mig samman och ger det ett nytt försök. Men jag är rädd att det endast kommer att resultera i hetsigt gestikulerande, massa olika kombinationer av fula ord och eventuellt med risk för skador på inventarier som befinner sig lite för nära min sk. "spel-radie".
 #589875  by segasonic
 
Testa Cutman's på Elecman och Elecman's på Iceman :good:
 #589879  by Tronin
 
Tackar. Ska testa det i natt. Vore förbaskat kul om jag kunde klara mitt första MM-spel. Gjorde några misslyckade försök på MM3 back in the days.
 #589953  by Tronin
 
Såååå svårt. Vet inte hur många continues jag har använt, men jag har iaf klurat ut att Firemans vapen är klockrent när man kör mot sin "klon".

Drygt att jag inte tog Gutsman före jag tog Elecman. Upptäckte nämlige att jag behövde M-vapnet på Dr. Wilys bana ](*,)

Cutmans vapen på Elecman var klockrent, likaså Elecmans vapen på Iceman. Trodde dock Fireman skulle vara lika lätt när man använde Icemans vapen mot honom, så var dock inte fallet. Men jag antar att det är det vapnet som är bäst mot honom ändå.

Vilket är det bästa vapnet mot den stora gula klumpen (ingen aning om vad han heter)? Själv körde jag med Elecmans vapen. Funkade helt okej.
 #589955  by segasonic
 
Yellow devil?
Kör Elecman's vapen och precis när du träffar honom så peppra "select". Se vad som händer då :good:
 #589961  by Lindholm
 
HighChaparall wrote: Jag tycker spelet är svårt och skiljer säkerligen agnarna från vetet när det kommer till sk. Duktiga spelare. Jag får oavkortat räkna mig som en av de oerhört dåliga Mega Man spelarna.
Word! Megaman är omöjligt att klara...
 #589964  by Kreese
 
Om man ska spela detta, så kan det vara bra att veta ordningen på bossarna. Man kan Googla eller kolla på denna spoiler:
Fire > Bomb > Guts > Cut > Elec > Ice > Fire
Om detta är korrekt vet jag dock inte. Tog den bara från Google.

Nu ska jag testa ett försök... :-w
 #589965  by segasonic
 
Tronin wrote:Aha, är det Yellow Devil han heter?
:yes:
Image
 #589974  by Tronin
 
Blä! Jag gav upp. Är brutalt jobbigt att man ska möta bossarna på raken i slutet. Får se om jag orkar mig på ett nytt försök nästa vecka.
 #589978  by Vippe
 
segasonic wrote:Yellow devil?
Kör Elecman's vapen och precis när du träffar honom så peppra "select". Se vad som händer då :good:
[-X

Får ju inte utnyttja exploits sådär va! :DOG

Klarade spelet igår.. jäkla fint spel

Instagram #sndb.se