• Inverterad moddning utav NES

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #597231  by Pleroma
 
Hejsan,

Har precis moddat en NES konsoll, gjorde det genom att kapa fjärde benenet på Nintendo chippet som sig bör.
Det som har hänt är att jag inte längre har några problem att spela utländska regionskoder.

Problemet är nu att konsollen låser ut alla SCN spel men inte de utländska??



Är det någon som har liknande erfarenhe eller lösning på problemet?




Mvh
8)
 #597232  by Da Bear
 
Bara grå skärm med SCN spelen?
Har du jordat pinne 4 på CIC chipet?

Kan ju vara så enkelt som att dina SCN spel är för skitiga eller att connectorn är sliten. Prova att hålla kassetten i olika lägen när du startar och se om det hoppar igång, alltså ha inte kassetten helt nedtryckt och inte högst upp.
 #597246  by Pleroma
 
Spelen har rengjorts ordentligt(fungerar smärtfritt på andra konsoller),

När man kör spelen på den moddade konsollen så går dom igång men flimrar,
som spelen brukar göra när regionen är fel. Ingen fel på själva läsningen alltså.

Jordningen av pinne 4 har jag inte testat, kommer göra det senare idag.
Förhopningsvis så hjälper det, men det låter långsökt.


En annan detalj jag har märkt, är att när man sätter på konsollen utan kasset,
så blinkar den, en moddad konsoll skall lysa med ett fast sken har jag hört?



:mario
 #597289  by Pleroma
 
Jag tror att jag har hittat ett effektivt sätt att på en bergsala konsoll spärra alla scn spel och samtidigt tillåta utländska.

Jag klippte av fel ben på fel chip. Helt otroligt att det i alla fall låste upp asiatiska spel.

Nu har jag klippt rätt ben, så det är två ben som fattas på två olika chip och det funkar perfekt.
(på bilden är det bara det felaktiga benet som är av)

fel-chip.jpg

:P
 #597298  by Da Bear
 
Sånt som händer :DOG

Verkar inte vara någon större skada skedd dock, då pin #4 på 74hcu04 chipet som du råkade klippa driver en cic klocksignal från kassetten till expansionsporten under NESen. Och den används ju inte som vi alla säkert känner till.

Instagram #sndb.se