• Adapter för amerikansk basenhet?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #27012  by pravda
 
Fick ett sånt sug av att spela NES igen häromveckan, så nu har jag hämtat upp den lilla samlingen från förrådet och blivit medlem här. Olyckligtvis sålde jag av min moddade gamla svenska basenhet när jag slutade samla, då jag har både en europeisk och amerikansk. Jag har dock ingen strömadapter för den amerikanska, och vill därför rådfråga om var jag kan köpa någon som fungerar utan att ruinera mig?

 #27019  by *Andreas*
 
En svensk nes-adapter fungerar finfint till ett amerikanskt nes.

 #27020  by Bonomaul
 
Välkommen hit!

Kanske finns det lite hjälp att få i den här tråden: http://www.nesdb.se/phpBB2/viewtopic.php?t=842

Annars kan du ju modda din europeiska enhet så kan du ju spela de flesta amerikanska liren, om än inte i rätt hastighet.

 #27043  by pravda
 
Tack för tipsen. Ska testa med min vanliga adapter först.

 #27052  by Widar
 
Strömadaptern funkar klockrent, kör med en svensk till mitt USA-NES.

mvh

 #27119  by WERY
 
Till alla 3 USA nes jag skaffat fick jag en Australiensk Super nintendo AC-adapter så den funkar garanterat då jag alltid använder dom

 #27253  by pravda
 
Tacksam för alla svar. Den svenska adaptern fungerar utmärkt för mig.

 #27450  by pravda
 
Förresten, nu behöver jag en RGB-kabel, men vilken och kan man köpa en på t ex Clas Ohlson, för det är väl inte samma kabel som till SNES?

 #27474  by AndiOne
 
Är rätt hårt skeptisk till att du kan hitta en RGB-kabel till NES :)

De är ju vanlig komposit, dvs vilken RCA-kabel som helst.

 #27694  by pravda
 
En sådan?

Image

 #27696  by Ufouria
 
En sådan ja.

 #27700  by pravda
 
Tack för ett så snabbt svar!
Men nu antar jag att scarten sätter "färg på tillvaron", NTSC-spelen? ;)

 #27703  by AndiOne
 
Om din TV klarar av NTSC så japp.

 #27710  by BelfegorC4
 
pravda wrote:Tack för ett så snabbt svar!
Men nu antar jag att scarten sätter "färg på tillvaron", NTSC-spelen? ;)
aaah det klassiska svart-vitt problemet :D Spelade igenom Metal Gear Solid på PS1 i svart-vitt =P

 #27856  by Highwind
 
så en svensk nätadapter fungerar med NTSC NES alltså eller har jag fattat fel? :S

Måste man ha en sån där scart för att kunna få färg på NTSC NES?

 #27864  by Widar
 
Highwind wrote:så en svensk nätadapter fungerar med NTSC NES alltså eller har jag fattat fel? :S
*Andreas* wrote:En svensk nes-adapter fungerar finfint till ett amerikanskt nes.
Widar wrote:Strömadaptern funkar klockrent, kör med en svensk till mitt USA-NES.
:)

 #27880  by pravda
 
Det är fortfarande svartvitt! Verkar väldigt konstigt att TVn inte skulle klara det, den är inte mer än i alla fall 10 år gammal och i inställningarna för bild kan man välja mellan PAL och NTSC...!?

 #27902  by Nystroem
 
Jag kör på en adapter jag köpte på jula. Har den på mitt emellan 9 och 12 volt och använder den till mitt amerikanska NES och japanska SNES (SFC). Funkar perfa..

 #27913  by pravda
 
Någon som vet vad det är för fel när jag trots scarten inte får färg på de amerikanska spelen? När jag en gång i tiden skaffade NTSC-spel till min Playstation var bilden svartvit, vilket avhjälptes med en kabel för RGB, och jag har inga problem att få färg när jag kopplar datorn till TVn, det är väl också NTSC? Det finns ingen annan typ av scart jag bör använda?

 #27921  by Nystroem
 
Kan vara fel typ av scart. När jag fick hem mitt amerikanska PS2 så blev det svart-vitt med den sladden jag fick med. Då bytte jag till den som var till mitt PS1 och det funkade bra ^^

100% säker på att din TV klarar 60hz då?

 #27923  by BelfegorC4
 
Nystroem wrote:100% säker på att din TV klarar 60hz då?
Om inte TV:n fixar 60hz så borde bilden hoppa eller bli svart. Det var iallafall dom problemen jag har stött på med 60hz konsoler.

 #27929  by Nystroem
 
Men då är det nästan garanterat att det är sladden då, eller?

 #27937  by BelfegorC4
 
Nystroem wrote:Men då är det nästan garanterat att det är sladden då, eller?
Japp det verkar så :?

 #27973  by Kreese
 
Eftersom det inte finns RGB på NES, kan den ju inte kräva RGB kabel. Funkar den sladden du testar med på ett svenskt NES på samma TV?

Ja om inte TVn klarar 60 Hz flummar bilden ur, den blir inte bara svartvit.

 #27980  by pravda
 
Samma nyinköpta scartkabel ger utmärkt bild i färg på min europeiska basenhet. Samma sak gäller en RF-kabel jag testat, men även den ger svartvit bild på den amerikanska.

 #28165  by pravda
 
Vid en närmare jämförelse med RF-kabeln (som ger perfekt bild på den europeiska) får jag nog ta tillbaka det där med "utmärkt bild", färgerna ser bleka och lite skeva ut, och så verkar jag inte kunna få in något ljud.

Scarten är ju fabriksny men är ju knappast avsedd för NES i första hand. Någon som kan tipsa om en annan kabel som med säkerhet bör fungera? för det är väl sannolikt kabeln som är felet?

 #28166  by BelfegorC4
 
Jag kör en vanlig röd, svart kabel på 10 meter, kopplar in i fronten av TV:n.
Har dock ingen amerikansk enhet min med min moddade så blir dom amerikanska spelen precis som pal spelen.

edit: Doh! jag har ju en regionsfri pocketfamicom som man kan koppla till TV. Den ger ut 60hz NTSC bild den funkar perfekt med en gul, röd kabel.
Last edited by BelfegorC4 on 04 Jun 2007, 17:56, edited 1 time in total.

 #28167  by Nystroem
 
Alltså. Nu ska vi inte vara såna. Men har du testat flera olika AV-kanaler? Jag har mitt NES kopplat till röd-gul-vit-uttaget i fram. När jag har det så så får jag bild på 2 av mina 3 AV-kanaler. Den ena bilden är helt usel och den andra är perfekt. I en månad trodde jag att det var något fel på mitt NES, innan jag såg att det bara var att byta kanal -.- Blev inte mycket NES den månaden kan jag säga, haha.

 #28168  by pravda
 
TVn har tre AV-kanaler, den första för scart 1, andra för scart 2 och den tredje är för de vit-röd-gula ingångarna på framsidan. Har försökt med samtliga, men alla tycks svartvit bild på amerikanska.

Instagram #sndb.se